Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Praksisplass og nav

Stormwolf

Anbefalte innlegg

Jeg tror absolutt at NAV ikke ville hatt noe imot at du søker arbeidsplasser andre steder selv. Det viser jo bare at du selv ønsker ut i arbeid.

Send en epost til saksbehandleren, forklar situasjonen. Evt bytt saksbehandler.

Sinnsykt gambling det da. Ingen garanti for at jeg får en bedre en :/

Er ok verdt det om saksbehandleren du har nå ikke fungerer.

Når jeg hadde saksbehandler i NAV så fungerte det egentlig veldig greit. Gjorde alt selv ihht praksisplass ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er en enkel prosess å bytte?

"Dersom du ønsker å bytte saksbehandler, kan du sende en forespørsel om dette til lederen ved NAV-kontoret. Imidlertid har du ikke krav på å bytte saksbehandler."

Ikke helt enkelt ser jeg. 

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

Du må ha en god grunn, utover det så er det bare å henvende deg til skranken og forklare situasjonen. Legeerklæring og/eller sykmelding vil også hjelpe.

I mine øyne så tar ikke behandleren din din situasjon alvorlig, og har satt deg ut i sysselsetting for å pynte på statistikken sin når du heller skal være i arbeidsevnevurdering.

En sjef i en Kiwibutikk vil særdeles sjeldent ha kompetanse til å vurdere din arbeidsevne utover de faktiske arbeidsoppgavene en hylleperson måtte ha. En vurdering ut i fra å fylle hyller vil ha så liten bruksverdi at den ikke er verdt papiret den er skrevet på.

En skikkelig vurdering vil skje i en skjermet bedrift med varierte oppgaver med varierende grad av fysisk aktivitet. I Lillehammer så vil dette være, for eksempel, LiPro (tidligere Lillehammer Produkter) og (gudene forby) Fretex.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Har ikke lyst å få sånn behandling. Jeg vet hva jeg klarer så jeg ønsker bare å finne en sånn bedrift hvor det ikke er så mye tunge løft og fullt kjør i 7.5 timer. Som sagt, kiwi er ekstremt. En som kom fra en annen plass lo og sa at det var over dobbelt så stressende på kiwi som på bunnpris butikken han kom fra. Jeg er ikke helt ødelagt i ryggen, jeg har slitasjeskade og kjøret på kiwi er for mye. 

Lenke til kommentar

Det handler ikke om hva du vet, men om hva NAV vet. De må finne ut hva du kan gjøre, og måten de gjør det på er å faktisk teste begrensningene dine. "Jeg har vondt i ryggen" betyr egentlig fint lite for dem, for alt det de vet så er du støl.

Det du må gjøre er å kreve skikkelig arbeidsevnevurdering, sånn at de ikke fortsetter å sende deg til praksisplasser hvor du blir verre. Det hjelper ikke deg ut i et reelt arbeidsforhold hvis du blir sendt til en plass som er nesten like ille.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt og er enig. Skal bestille time med legen å få ting på plass der først tror jeg. Sender en melding til nav og repeterer at jobben er for hard for ryggen og at jeg har bestillt time hos legen for å gjøre en vurdering. Som sagt, litt kjipt å signere en kontrakt på mandag for å slutte på onsdag om jeg ikke får legetime tidligere. 

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Kiwi har ingen intresse av å ha deg der om du blir dårlig av det.

Jeg hørte ikke riktig?

Egen er faring er at Kiwi ikke har noen interesse av å ha en person på "jobb" som blir mer ødelagt av å være der. Jeg har ødelagt rygg, og både butikksjef og distriktssjef spurte om både omskolering og evt å si opp jobben istedenfor at jeg skulle fortsette så jeg ikke ødela meg selv enda mer. For ikke å glemme at da må den kiwi butikken var helt idiot, for å ha en person på jobb som ikke takler arbeidsutfordringene er jo bare tap for alle. Og setter de inn folk istedenfor lønnede ansatte kan man klage for det skal ikke skje, det er feil ovenfor NAV, og det er feil ovenfor de andre ansatte og da håper jeg de tar det opp med tilitsvalgt. De vi har på praksisplass og språkpraksis hos oss er i tillegg til faste ansatte. Hadde de våget og sluret på ansatte fordi vi skulle ha en på språkpraksis hadde de fått med meg, tillitsvalgte, å gjøre, for det er ikke lov.

Tror du ikke nav kan protestere om jeg finner en annen plass selv? har hørt fra noen at saksbehandleren ikke likte at han ville endre praksisplass. Var visst bra nok der han var eller noe i den duren.

Jeg syntes det egentlig hørtes rart ut, både jeg og flere andre har vært ute for dette før, og vi fikk rett og slett beskjed om å skaffe arbeidspraksis selv. NAV gadd ikke hjelpe til engang.

Lenke til kommentar

Det er en grunnløs bekryming.

Bedriften har bestilt en person, 8 timer dagen, 5 dager i uken (ikke 6 dager fordelt på 40 timer, for da får jo den personen fra NAV ekstra betalt. Man får betalt for å møte opp, ikke antall timer.), 40 timer uken for 0 kr timen i bytte mot potensiell ansettelse. Personen kan skrive arbeidet ned på CVen om ønskelig. (Det er ikke alltid utelukkende positivt.) Om det er du eller noen andre som jobber gratis har lite å si. Hvis du avslutter, setter NAV inn en annen person. For DIN del, så er det jo "kjipt" og alt det der, men ingen blir sure. NAV blir happy for å utbetale mindre penger, men bedriften blir sur inntil en annen person kommer inn og jobber gratis.

Altså, et ikke-problem.

Andre kommentarer:

1) Det er ikke lett å skifte saksbehandler. Jeg ble nektet (kraftig frarådet). Jeg aner ikke hva som skjedde men han, men jeg har iallefall en ny en og han virker ganske oppegående og jeg har tillit til han. Det er en god ting, for det er ikke alltid man har angående saksbehandlere.

2) Før var det Rema 1000 som hadde rovdrift på gratis arbeidskraft, men nå ser det ut som at det er Kiwi som leder an?

Lenke til kommentar

Ehh.. Får ikke time med lege før samme dag som møte med nav og kiwi.... Hadde ikke lyst å informere nav før etter jeg hadde snakket med lege i tilfelle legen ikke vil hjelpe så slipper jeg å lage et helvete. Ser ikke annen mulighet enn å bare legge seg flat å informere om legetimen på forhånd? 

Lenke til kommentar

Så du mener at lege, NAV og Kiwi  ikke forstår dine problemer?

Ehm, hater å være den fyren, men: skjerp deg.

Inntil din lege kan bekrefte plagene dine blir det "sutring". Og dersom du er redd at elgen ikke vil lytte til deg, så kanskje du har en dårlig sak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...