Gå til innhold

TEST: Intel Core i7-7700K

Anbefalte innlegg

SLI flaskehalsen er det mest spennendes å sjekke ut her. Selv en 3770k på stock settings vil ha 0 problem med et gtx 1080, er når man pairer dem i sli man ser forskjellen. Jeg får rundt 80-85% ytelse ut av mine 2x 1070 i SLI med 3770k klokket til 4,6ghz, lurer på om 7700k klarer å dytte denne til oppunder 95% eller om selve brikkesettet er for stor flaskehals

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært interessant å se en skikkelig OC-sammenligning, f.eks. fra Sandy Bridge og til i dag. De gamle CPUene hadde større overklokkingspotensiale, som litt etter litt ofres for høyere standardfrekvens.

Forbauser meg ikke et sekund om de som i dag sitter på en overklokket 3770k har tilnærmet null ytelsesøkning å hente på å hoppe fire generasjoner frem.

GamersNexus sin test var litt informativ om det da.

attachicon.gifintel-7700k-bf1-benchmark.png

Jeg ser bare stockresultater, og jeg tenkte egentlig litt mer ift CPU-intensive oppgaver. At det er lite å hente på å oppgradere en overklokket, halvgammel chip i tilfeller der GPU er begrensningen i hovedsak visste jeg forsåvidt fra før :p

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat kalle i7 7700K for en "entusiast" CPU eller socket siden det er mainstream segment, da socket 2011-v3 og tilsvarende CPU'er er egnent for entusiast segmented.

Men føler at det ikke har vært mye å juble over de siste intel cpuene siden 3770K, så håper RYZEN kan sparke igang et nytt kappløp.

Og for min del, det mest viktige, er mer enn 40 PCI lanes. jeg ser at de fleste i7'er kommer med enten 16 eller 28 PCI lanes, og intet mindre, kommer i7 7700K med bare støtte for 16 PCI lanes, som betyr at du bør kun ha 1 skjermkort, putter du to i så reduseres dette til x8, har du et lydkort eller annet koblet i, reduseres dette til x8, x4, x4. Å det betyr redusert ytelse for skjermkortet. Og det andre dårlige med mainstream sockets på i7(K) er også onboard USB og typisk Asmedia kontroller for SATA, også påvirker PCI lanes, samt M.2 disken kan også påvirke PCI lanes i bruk. Så de som bruker SLI, burde absolutt være klar over dette med PCI lanes om de vil ha full utnyttelse av skjermkortene sine og den totale data bandwidth som kan flyte jevnt over.

Det er synd de ikke tar til rette for at folk faktisk har i bruk mer enn bare et skjermkort. Og hva er poenget med gaming/mainstream sockets som har 3 og fler PCI express slotter, når de enten deaktiveres eller reduseres?

Jeg så at RYZEN ville kunne ha støtte for 60 PCI lanes, 20 mer enn hva intel noen gang har sluppet, så her i gården er det jubel i taket om de faktisk kommer med det.

Jeg så at mitt at FPS counten min og generell ytelse gikk ned jo flere expansions slotter jeg tok i bruk med tiden på mitt gamle 1155 socket, gikk en del opp etter bytte til socket 2011 og xeon cpu med 40 pci lanes, i og med at jeg kjører på med et gtx 1070, raid kort, nettverkskort og lydkort. så alle kjører på full pupp nå. Jeg merket dette mest da gjeste pcen min kjørte på et GTX 960, og hadde bedre ytelse i Fallout 4 og BF1 enn mitt GTX 1070, og også bedre ytelse ved overføringe av filer etc.

Så jeg venter spent og med åpne armer på RYZEN skal komme, enn så lenge er det xeon det går i.

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat kalle i7 7700K for en "entusiast" CPU eller socket siden det er mainstream segment, da socket 2011-v3 og tilsvarende CPU'er er egnent for entusiast segmented.

Men føler at det ikke har vært mye å juble over de siste intel cpuene siden 3770K, så håper RYZEN kan sparke igang et nytt kappløp.

Og for min del, det mest viktige, er mer enn 40 PCI lanes. jeg ser at de fleste i7'er kommer med enten 16 eller 28 PCI lanes, og intet mindre, kommer i7 7700K med bare støtte for 16 PCI lanes, som betyr at du bør kun ha 1 skjermkort, putter du to i så reduseres dette til x8, har du et lydkort eller annet koblet i, reduseres dette til x8, x4, x4. Å det betyr redusert ytelse for skjermkortet. Og det andre dårlige med mainstream sockets på i7(K) er også onboard USB og typisk Asmedia kontroller for SATA, også påvirker PCI lanes, samt M.2 disken kan også påvirke PCI lanes i bruk. Så de som bruker SLI, burde absolutt være klar over dette med PCI lanes om de vil ha full utnyttelse av skjermkortene sine og den totale data bandwidth som kan flyte jevnt over.

Det er synd de ikke tar til rette for at folk faktisk har i bruk mer enn bare et skjermkort. Og hva er poenget med gaming/mainstream sockets som har 3 og fler PCI express slotter, når de enten deaktiveres eller reduseres?

Jeg så at RYZEN ville kunne ha støtte for 60 PCI lanes, 20 mer enn hva intel noen gang har sluppet, så her i gården er det jubel i taket om de faktisk kommer med det.

Jeg så at mitt at FPS counten min og generell ytelse gikk ned jo flere expansions slotter jeg tok i bruk med tiden på mitt gamle 1155 socket, gikk en del opp etter bytte til socket 2011 og xeon cpu med 40 pci lanes, i og med at jeg kjører på med et gtx 1070, raid kort, nettverkskort og lydkort. så alle kjører på full pupp nå. Jeg merket dette mest da gjeste pcen min kjørte på et GTX 960, og hadde bedre ytelse i Fallout 4 og BF1 enn mitt GTX 1070, og også bedre ytelse ved overføringe av filer etc.

Så jeg venter spent og med åpne armer på RYZEN skal komme, enn så lenge er det xeon det går i.

Additional PCIe southbridge lanes: The Z170 supports 20 PCIe 3.0 lanes off the southbridge, Z270 offers 24.

RyZen får mest sansynlig 28 pci-e lanes og dual channel minne. Iallefall i følge internett :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Meh venter til Tigerlake ☺

Så er det jo også det at man kan vente og vente, og så går man glipp av mye moro i mellomtiden. Kommer jo alltid noe bedre fremover. Kommer vel an på hva du har fra før.

Jeg planlegger å kjøpe helt ny PC om et par tre år. Sitter på en PC som takler de fleste nye spill på maks og de spillene jeg kjører mest er flere år gamle. GTA 5 er vel det mest krevende spillet jeg har på Stram kontoen.

Lenke til kommentar

Greit nok at eldre prosessorer yter godt flere år etter at de ble kjøpt, men det er veldig mange flaskehalser og ulemper ved å sitte med gamle hovedkort. I tillegg er det en fordel å en prosessor som yter bedre per watt. Ikke for å spare på el-regninga men for å få lavere temperaturer og høyere effektivitet i systemet. Effektivitet er viktig både i PC-en og ellers i livet.

Folk som skaper innhold eller driver med streaming er nok glade for denne 7. generasjonen.

Det var mye å trekke tre poeng på scoren. Det er målbare forskjeller i fohold til forrige generasjon og det er heller ikke meninga at folk skal bytte maskin for hver lansering med mindre det er til profesjonell bruk hvor alt man kan få av ytelse er kjærkomment. i7-7700K er et godt kjøp til ei ny maskin straks det kommer nye hovedkort og GTX 1080 Ti.

Overskrifta burda ha vært noe i retning: "Intel leverer som forventet ved lansering av Kaby Lake-toppmodell."

Det er stort sett de spesielt interesserte som bytter ut utstyr som fungerer tilstrekkelig. Fra et økonomisk synspunkt er det ikke lønnsomt å bytte maskin før den gamle er kaputt eller ikke er kraftig nok til oppgavene som skal utføres. Man bør ikke bytte ut utstyr for man ergrer seg over det man allerede har.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Additional PCIe southbridge lanes: The Z170 supports 20 PCIe 3.0 lanes off the southbridge, Z270 offers 24.

RyZen får mest sansynlig 28 pci-e lanes og dual channel minne. Iallefall i følge internett :p

Bah, det blir forskjell på Ryzen fronten også.

AMD X370 Chipset (High-End) 40+ pci lanes (fortsatt usikkert antall), så hender vel ikke det blir 60 pci lanes likevell?

AMD B350  Chipset (Entry level to Mainstream) usikkert enda med pci lanes

AMD A320 Chipset (SSF/Budget) ...

Regardless of chipset, the platform will remain as a dual-channel DDR4 setup

Ble skuffa å se det er så og si bekreftet at det blir bare dual channel på ddr4.

Men spørsmålet mitt er egentlig, hvorfor fjerne mulighetene for hvor av mange expansionlostter du kan ta i bruk og eller er i stand til å benytte seg av på et gaming/mainstream level? Utenom å måtte gå til entusiast level? Og markedet for SLI blir jo ikke noe bedre av at nvidia fjernet dette for 1060 korta, og i og med at det blir labert på z170 og z270?

Må jo virkelig tømme lommeboka for å benytte seg av multigpu løsning + raid kort etc.

Men på Intel sin side står der i7 7700K støtter

Max # of PCI Express Lanes

16

Så der er disponibelt for mer for eventuelt nvme og kanskje enda en asmedia kontroller for usb og sata?

Lenke til kommentar

På det nye chipsettet z270, så kommer det vel noen pci-e lanes fra sørbroa på hovedkortet?

Vil man ha "full pakke" , så må man også betale for det. Som alt ellers her i verden ;)

Man får f.eks ikkje en bil med full pakke billig...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...