Gå til innhold

- Kutt av hodet, frys det nå. Udødelighet finner vi ut av senere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, men et stort problem er hvor lenge menneskehjernen kan overleve uten å "gå istykker". Minner og kunnskap gjennom 3-400 år er litt mer enn minner og kunnskap gjennom 80-90 år. Hvor mye minner og informasjon tåler en hjerne?

Jeg tror at folk som blir nedfryst i dag aldri vil kunne vekkes, i beste fall noe som ikke kan sies at er menneskelig. Jeg tviler sterkt på at hjernene som er nedfryst har tålt de fysiske påkjenningene. Så bør man kanskje fryses ned før man er et lik?

Jeg har mye mer tro på at vi får til 100% celleregenerasjon med en eller annen mikstur før vi takler kryogeniske problemer.

Lenke til kommentar

Mitt nye firma gjør dette mye billigere, da det er basert på litt egeninnsats. For kun 10000 Euro får du tilvist en plass i Antarktis, du må selv ta deg dit og grave deg ned, naken. Mitt firma garanterer at døden inntrer i løpet av 24 timer, eller penga tilbake. Om 10000 år graver vi deg opp igjen og gir deg nye klær, så er du klar for party. Begrensede antall plasser, slå til nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

John Tangerås: Det eneste som hindrer meg å takke ja til tilbudet ditt er kravet til at man må være naken. Finnes det egen ordning for oss som er litt skjenerte?

Tror det går fint å legge seg på magen.

Lenke til kommentar

John Tangerås: Det eneste som hindrer meg å takke ja til tilbudet ditt er kravet til at man må være naken. Finnes det egen ordning for oss som er litt skjenerte?

Ja selvsagt, det tenkte jeg ikke på :)

Edit: takk for tipset :)

Endret av Gamer60
Lenke til kommentar

.. og ikke minst, har du et sabla godt nyttårstilbud eller er det like greit å vente helt til black friday? :p

Men tilbake til saken, personlig tror jeg ikke det er fysisk mulig å fryse ned en udelt hjerne fort nok til at den ikke blir skadet av hverken oksygenmangel (i midten der den fryser sist) eller at iskrystaller (og andre stoffer som krystalliserer) river hull i cellevegger og andre ting. På samme måte tror jeg ikke det er fysisk mulig å tine opp en hjerne raskt nok og kontrollert nok til at den plutselig skal "starte der den slapp".. Hvis man deler hjernen i tynne lag så omgår man frysehastighetsproblemet, men da blir det mildt problematisk å både dele opp og føye sammen delene med nanometerpresisjon i ettertid, raskt nok.

Ellers så er det også noen teknologiske/legevitenskapelige utfordringer som at ingen hodetransplantasjoner har vært vellykkede hittil (i betydningen overlevelse og bevissthet), selv på personer som ikke hadde utfordringene med frysing og opptining. Denne biten kan potensielt løses i framtida, men det vil nok for alltid forbli en svært krevende operasjon. Det er ikke noe man gjør bare fordi det hadde vært kult å ha besøk av tipp-tipp oldefar i helga og så fryse han ned igjen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nå er det bare å ordne finansiering, så er vi igang! Jeg tar ikke sjekk og kun forskuddsbetaling.

Lenke til kommentar

Ja, nå er det bare å ordne finansiering, så er vi igang! Jeg tar ikke sjekk og kun forskuddsbetaling.

Vipps går vel greit?

Lenke til kommentar

Hjernen har ikke noe grense for hva den tåler av minner og informasjon, men den "sletter" veldig mye. Tror ikke f.eks 1000 år er noe problem for hjernen sånn sett. Vi husker faktisk ganske lite.

Det er umulig å vite om hjernen har noen grense foreløpig. Eller kjenner du noen som har levd noen hundre år?

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hjernen har ikke noe grense for hva den tåler av minner og informasjon, men den "sletter" veldig mye. Tror ikke f.eks 1000 år er noe problem for hjernen sånn sett. Vi husker faktisk ganske lite.

Det er umulig å vite om hjernen har noen grense foreløpig. Eller kjenner du noen som har levd noen hundre år?

Det har noe med oppbyggingen av hjernen. Den er vel strengt tatt "desginet" for en 30-40 år, alikevel lever folk uten problem 2-3x det.
Lenke til kommentar

Oppbyggingen er grei nok, men det er ikke det jeg mener. 100% celleregenerering vil si at den ikke blir ødelagt sånn sett. En HDD takler ikke altfor mange overskrivinger. Nå er kanskje ikke det den beste sammenlikningen, men det er ca. slik jeg tenker på det når jeg snakker om begrenset levetid.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Du blir permanent hjerneskadet etter ca. 15 minutter uten oksygen. Noe sier meg at tiden fra døden inntreffer til hodet ditt er ferdig behandlet og nedfryst ikke er gunstig.

The problem of the dead heart, however, is minor compared to the problem of the dead brain. The brain is highly metabolically active and is thus exquisitely sensitive to interruptions in blood flow. As soon as the blood flow stops from a cardiac arrest, the brain starts losing cells, and it only takes a few minutes before severe and permanent brain damage occurs that rapidly progresses to brain death; i.e., the death of the neurons controlling the “higher’ functions. Sadly, many are the times that patients in cardiac arrest have been resuscitated, only have severe anoxic brain injury (injury due to lack of oxygen) or be brain dead. Granting the fantastical assumptions behind the cryonics movement, specifically that dead people can be frozen and then successfully revived, what about the brain? Everything that defines your consciousness and personality comes from the function of your brain.

Look at it this way. Memory is stored in the neural network somehow through poorly understood protein changes. Freezing usually involves the formation of crystals, which could easily disrupt those changes. If the brain could be frozen without those crystals, theoretically the information might still be there (assuming, of course, that the body was frozen before the brain turned to mush from hypoxic injury). However there remains the question of recovering that information, which inevitably results in cryonics advocates, in essence, appealing to magic in the form of super future technology, most often nanobots. That’s not even counting fixing the physical damage to the brain from hypoxia that occurs after the cessation of blood flow and the freezing process itself, given the number of connections between the many billions of neurons in a single human brain.

Once that’s gone (or irreparably damaged), you’re gone. I like the way they put it in Rational Wiki: “Once you’ve fixed the body cells and the brain paths, you have a recovered corpse. Your next task is to resurrect the dead.” 

https://sciencebasedmedicine.org/cold-reality-versus-the-wishful-thinking-of-cryonics/

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Oppbyggingen er grei nok, men det er ikke det jeg mener. 100% celleregenerering vil si at den ikke blir ødelagt sånn sett. En HDD takler ikke altfor mange overskrivinger. Nå er kanskje ikke det den beste sammenlikningen, men det er ca. slik jeg tenker på det når jeg snakker om begrenset levetid.

Man kan ikke sammenligne en harddisk og en hjerne sånn.

Ellers er jo at celleregenerering en av tingene man må overvinne for å kunne leve i 400 år.

En celle blir ikke slitt av å bli brukt, en hjerne blir bare sterkere av å bli brukt, i motsettning til en harddisk. Om man overvinner problemene med å bli 400 år gammel, så er det ingenting i veien for at hjernen ikke skal klare å følge med. Ett problem jeg ikke tenkte på er jo celledød, hjerneceller fornyes så vidt jeg vet ikke under vanlige forhold. Men mtp. hvor langt de må ha kommet når de klarer å tine en kropp, få liv i den og gi "evig" liv, så er nok regenerering av hjerneceller gammel teknologi :)

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er overrasket over hvor lett mennesker i det hele tatt kan påvirkes av sånt, for å ikke nevne å betale for å bli fryst ned. selv om teknologien skulle tillatte det som skrives i artikkelen så har vi et stooort problem. ta for dere lageret menneskene oppbevares i.... og med ustabiliteten vi har verden idag , kan noen garantere at en eller annen psykopat ikke en dag sprenger en slik holder i lufta? alt handler om penger. står også i artikkelen at det vet et tilfellet ikke hadde råd til å etterfylle flytende nitrogen. hehehe lykke til med å kaste bort tid på slikt. det blir hverken fred på denne jord eller ei evig liv. så lev livet som om det var deres siste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...