Gå til innhold

XP desktop deskmod

sfRoyal

Anbefalte innlegg

Er det mulig å lage til noe i samurize som viser iconer for hver av diskene mine som i tillegg er "klikk bare"? Eventuelt et annet program jeg kan gjøre dette i?

Ja, det skal i tillegg være såre enkelt. Du kan lage en config i samurize der du adder et image (eller flere), det kan f.eks. være et ikon av en harddisk, deretter aktiverer du meter linkage, og linker bildet til den harddisken du vil. Jeg har heller ikke prøvd akkurat dette, men føler meg rimelig trygg på at denne fremgangsmåten skal fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner omsider å få noe lunde kontroll over alle disse programmene nå, men har et lite problem enda.

Kunne noen ha gitt meg link til et bra icon av nettverkskort, samt hvor jeg kan finne iconer av tvkanaler? Setter stor pris på dette:)

Om noen har iconer til no-ip, dumeter og start killer har jeg et komplett sett til det jeg trenger, så fint med alle som vil hjelpe.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Begynner omsider å få noe lunde kontroll over alle disse programmene nå, men har et lite problem enda.

Kunne noen ha gitt meg link til et bra icon av nettverkskort, samt hvor jeg kan finne iconer av tvkanaler? Setter stor pris på dette:)

Om noen har iconer til no-ip, dumeter og start killer har jeg et komplett sett til det jeg trenger, så fint med alle som vil hjelpe.

Her finner du mange ikoner til programmer, spill osv.

http://www.pngresource.com/gallery/

Lenke til kommentar

Har bytta de fleste iconene på desktoppen nå, men har funnet ut at noen av dem passer dårlig og jeg har derfor lyst til å bytte noen av dem tilbake. Problemet er da at jeg ikke vet hvor jeg finne de gamle iconene. Vet de finnes i shell32.dll som jeg sikkerhetskopierte, men jeg klarer ikke å få brukt dem i Resource Hacker, siden den bare tar *.ico og *.png filer. Skal ikke bytte alle, bare noen.

Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette eller hvor jeg kan får tak i en iconpakke med de originale windows(xp) iconene?

HetrTiXc

Lenke til kommentar

Ved å bla igjennom her finner du også ikoner.

:O

Den desktop'en likte jeg.

Har bytta de fleste iconene på desktoppen nå, men har funnet ut at noen av dem passer dårlig og jeg har derfor lyst til å bytte noen av dem tilbake. Problemet er da at jeg ikke vet hvor jeg finne de gamle iconene. Vet de finnes i shell32.dll som jeg sikkerhetskopierte, men jeg klarer ikke å få brukt dem i Resource Hacker, siden den bare tar *.ico og *.png filer. Skal ikke bytte alle, bare noen.

Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette eller hvor jeg kan får tak i en iconpakke med de originale windows(xp) iconene?

Dersom du installerer trial-versjonen av Icon-packager, følger det med et program som heter Icon-explorer. Det finner ikoner som ligger i dll-filer, exe-filer osv. Videre kan det det eksportere ikoner fra en slik fil, til f.eks. *.ico. Du kan prøve det, og se om du får ønsket resultat.

Når det gjelder å lage guide for desktop-modding, så ser jeg for meg at det må være et enormt arbeid, særlig dersom man skal begynne å ta screenshots av de ulike konfigurerings-prosessene også. Det kan ta fulle arbeidsdager i dagevis å bli ferdig med.. :p

Jeg har fått en del spørsmål på PM om å lage en slik guide, men det blir for tidkrevene tror jeg. For dere som trenger litt tips om hvordan man kan komme igang med desktop-modding, legger jeg ved et av svarene som jeg har gitt på PM. Dette svaret ble skrevet på 5 minutter, så vær obs på at det garantert er ting jeg har glemt her, eller ting jeg har beskrevet feil. Dette er ikke en fasit, sikkert heller ikke den beste fremgangsmåten! Det er store muligheter for at det fins andre fremgangsmåter og metoder som kan være bedre enn den jeg har beskrevet under:

Klart jeg kan hjelpe deg!

Det er mye artigere å lage sin egne desktops, enn å bare installere andre config's osv, som ikke helt passer inn på desktop'en! Derfor synes jeg det er flott at du er interessert i akkurat det, da mange heller bare vil installere andre's arbeid.

Det lureste du kan gjøre er å begynne med å sette deg inn i programmet Serious Samurize. Det er programmet som inneholder all den "avanserte" infoen på desktop'en. I det programmet kan man adde forskjellige "meter" Det kan være CPU-måling, meter for winamp og masse mer. I Samurize har du også muligheten til å gjøre litt grafisk design, det kan være greit å har litt grafikk rundt meter'ene dine, slik at det ikke bare blir skrift rett på wallpaperen, det kan bli litt kjedelig. Samurize er ikke vanskelig, selv om det kanskje kan virke litt uforståelig i begynnelsen. Du kan jo evt. installere config'en som CobraM har lagt ut i tråden, og studere de ulike meter'ene han har lagt inn der. Det kan være en god måte for å forstå hvordan de ulike meter'ene konfigureres, altså det å studere andres arbeid.

Når jeg skal lage en desktop, liker jeg å ta utgangspunkt i wallpaperen. Da kan du enten designe din egen wallpaper, f.eks. med et program som Adobe Photoshop, eller du kan lete på nettet etter pene wallpapers, f.eks. på sider som www.deviantart.com. Det er forresten en side hvor du finner masse godsaker..

Når du har funnet en wallpaper, og begynt å bli kjent med Samurize, kan du lage deg en desktop. Hvis du ser på min første desktop, så vil du se at den var meget enkel, og minimalistisk. Samurize-configen var ganske enkelt lagt opp og, med noen meter's og med en enkel grafikk laget i samurize. Bare prøv deg litt frem.. så vil dine desktops fort bli lekrere og lekrere!

En annen litt viktig ting, er hvilken visul style (VS) du bruker. Det vil si hvordan selve windows-grensesnittet ditt ser ut. Her kan du finne mange ulike visual styles/themes på nettet (bl.a på deviantart). Når du bytter visual style, vil bl.a. fargen og stilen til taskbar forandre seg, m.m. For å bytte visual style, kan du enten bruke et program som heter StyleXP (tror det koster penger) eller du kan modde en fil i windows som heter UXtheme.dll. Ved å modde denne, godtar windows å bruke "fremmede" VS. Et program som kan modde uxtheme.dll for deg, finner du her. Når du har lastet ned en VS, legger du VS-mappen i c:/windows/resources/themes (eller noe som ligner på denne addressen, husker ikke akkurat). Når du har funnet den riktige mappen vil du ialllfall se at den gamle windows-stylen ligger der (den heter Luna). Når du har lagt mappen den riktige plassen, går du til egenskapene for skjerm, og velger den nye VS'en der. Så da er det bare å laste ned mange forskjellige VS'er og prøve deg frem til du finner en du liker.

Videre kan du bytte ut de vanlige windows-ikonene (De fleste ligger lagret i en fil kalt shell32.dll). Det kan du enten gjøre ved å laste ned shell32-filer der nye ikoner er lagt inn, eller du kan bruke et program som heter Icon Packager (tror det er 30 dagers fri prøveperiode), da kan du laste ned såkalte IP-themes (med andre ord; ikon-themes) Det er bare å søke på nettet etter slike filer.

Hvis du vil ha kalender på desktop'en, kan du bl.a. bruke et program som heter Rainlendar. Eller du kan bruke script du kan laste ned for Samurize. På hjemmesiden til samurize finner du nesten alt som har med Samurize å gjøre. (som tvscript for norge, værscript osv)

Andre programmer som kan passe for desktop'en din kan være ObjectDock eller YzDock, som i grunnen er helt like, de er sånne "flytende ikon-linjer" der du kan legge snarveier. De ligger ofte i bunnen av desktop'en, eller på siden.

Nå har jeg sikkert glemt noe, eller forklart ting dårlig, men shit happens 

Dersom du lurer på noe, spør i tråden, der er det mange dyktige desktop-moddere som har mye kunnskap.

Lykke til!

EDIT; for øvrig anbefaler jeg alle å lese skikkelig igjennom de tutorialsene som ligger her!

Endret av torsoli
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk har så masse ubrukelige ting på med feks. samurize.

Tviler på at dere trenger den for å vite hvilken prossesor og OS dere bruker.

Blir ihvertfall for dumt når det står hvor mange gb man har igjen må en harddisk man ikke har engang

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk har så masse ubrukelige ting på med feks. samurize.

Tviler på at dere trenger den for å vite hvilken prossesor og OS dere bruker.

Blir ihvertfall for dumt når det står hvor mange gb man har igjen må en harddisk man ikke har engang

vel.. det ser artig ut .. imotsetning til standard

Den siste setningen forstod jeg ikke helt :hmm:

Lenke til kommentar
Tar disse moddene mye systemresurser? mye minnE?

Modda desktop's kan ta en del ressurser, men det spørs litt på hvordan man setter det opp. Du vil for eksempel se at en Samurize-config som må ut på internett ofte for å hente info, vil bruke en del minne+cpu. Alle disse tv-configene er et eksempel på det. Jeg eksperimenterte med sånne for en tid tilbake, men fant ut at jeg ikke gadd å bruke 3-5 % cpu + 20 mb minne for å ha tv-programmene på skjermen, når det egentlig var like kjapt å gå til http://fredag.dagbladet.no/tv/ - og sjekke hva som var på tv der.

Men visuelle stiler, som Window Blinds eller StyleXP tar ikke så mye ressurser. Faktisk kan man merke (særlig med minimalistiske vs'er) - at de ofte er betydelig raskere en WinXP's innebygde "Luna"-stil

Programmer som Object Bar eller Y'z Dock bruker i utgangspunktet ikke mye ressurser. men her, som i Samurize er det hva slags config du har som avgjør ressursbruken. Hvis du f. eks har en Object Dock med mange "Docklets" - som rss-feed, cpu-meter, mailsjekker, osv, så vil det nok kreve en del ressurser - og er ikke å anbefale på en treg maskin. Har man derimot en enkel dock, vil den ikke kreve så mye ressurser...

pmarius :cool:

Lenke til kommentar

nei, bare hvis du har 100 vis av sånne programmer .. (sånn som meg) :p

yz dock bruker hos meg 2 MB

diverse andre "unødvendige" program 42 MB :p

style XP 2,4 MB

rainlendar + rainmeter 18 MB

sikkert noe mere .. glemt et par :hmm: Det blir en del til slutt

Endret av Fur
Lenke til kommentar
nei, bare hvis du har 100 vis av sånne programmer .. (sånn som meg) :p

yz dock bruker hos meg 2 MB

diverse andre "unødvendige" program 42 MB :p

style XP 2,4 MB

rainlendar + rainmeter 18 MB

sikkert noe mere .. glemt et par :hmm: Det blir en del til slutt

Ja, ikke sant. Det hele koker egentlig ned til en personlig prioriteringssak. Noen foretrekker å spare ressursene i maskinen til andre ting, mens andre syns bruk av ressrskrevende moddeprogrammer er fornuftig. Jeg for min del har ikke mye modding. en Rainlendar-cal - thats it!

Hadde en laang periode helt dilla på desktop-modding. Men det endte alltid opp med at jeg syntes disse programmene tok for mye av min oppkerksomhet bort fra det jeg faktisk satt ved maskinen for å gjøre (jobb, internett, osv). Det er kult å se på, men egentlig ikke særlig nyttig å vite om cpu,en er 46 eller 44 grader varm - eller om man har 350 eller 218 mg ram ledig. Jeg har hvert fall aldri hatt noen praktisk nytte av dette.

Nei, nå hørtes jeg jævlig negativ ut. All ære til dere Moddere, jeg følger med på denne tråden hver dag, fordi jeg syns det artig å se alle de fine desktopene. Jeg syns også det er kult å følge med på Wincustomize sin Screenshot-seksjon. Her:

http://www.wincustomize.com/skins.asp?library=13

Utrolig mye bra dere gjør, keep up the good work folks :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...