Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Butikk under leiligheten - bråk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i en gammel bygning hvor det er fem leiligheter og en liten bakgård. Flyttet inn 1. juli. I etasjen parallelt under min leilighet stod det et tomt lokale. I slutten av november åpnet det en delikatesse der som selger fiskekaker og annen type sjømat. Problemet er at det er så vanvittig lytt her at jeg hører hvert eneste ord de sier i etasjen under. Altså ikke bare mumling, men klart og tydelig hvert ord. Jeg hører når han krangler på telefonen med leverandører, når han hadde jobbintervjuer, når han og andre ansatte sitter å prater drit med hverandre i pausen, når han prater med kunder.. Som om jeg satt i rommet selv. De kommer på jobb ofte 6-7 om morgenen for å gjøre klart og lage mat, og setter på en maskin som gjør at deler av leiligheten min høres ut som den befinner seg i maskinrommet på en båt. I jula våknet jeg litt over kl. 03 av at de kom på jobb og satte på denne maskinen og pratet. Det er helt sykt hvor lytt det er, og spesielt slitsomt siden sjefen der er en høylytt kar. Når en kunde lukker igjen inngangsdøra smeller det skikkelig og gjør så leiligheten helt seriøst rister. Jeg kan være på jobb til 04 noen dager og må altså våkne i 6-tiden av de under. Ikke bare er det kjipt, men bare om jeg er hjemme og jobber eller slapper av så føles det altså som at jeg sitter midt i butikken deres. 

Han bruker også våre to søppeldunker og to papp/papirdunker til å kaste sitt næringsavfall i. Papp og papirinnsamling er en gang i måneden og etter 4 dager var den stappfull. Huseier har luftet ideen om å la de åpne for servering i (den lille) bakgården, som altså deles med meg og de 4 andre leilighetene her. Jeg har prøvd å nevne hvor bråkete det er, men han synes ikke å bry seg/skjønne greia. Har jeg noen rettigheter!? Det er så slitsomt! 

Anonymous poster hash: f3a40...b0a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven § 5-2 første ledd:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden.1 Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Med mindre det står noe annet skal utleier sørge for vanlig ro på eiendommen. Det betyr både at utleier ikke kan bråke selv, og at utleier har plikt til å gripe inn mot andre personer som forstyrrer ro og orden. Plikten er relativ - ifølge Ot.prp.nr.82 (1997-1998) s. 62 stilles det strengere krav til ro og orden i en gammel leiegård med dårlig isolering enn i en ny boligblokk.

Det er med andre ord utleiers ansvar å sørge for at hans andre leietakere ikke forstyrrer deg. Gjør han ikke det kan det være grunnlag for avslag i leien, eller i siste instans heving av leieavtalen med påfølgende erstatningskrav for økonomiske tap. Det er også mulig å få dom for at han skal ordne forholdet, men det er ikke særlig vanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husleieloven § 5-2 første ledd:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden.1 Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Med mindre det står noe annet skal utleier sørge for vanlig ro på eiendommen. Det betyr både at utleier ikke kan bråke selv, og at utleier har plikt til å gripe inn mot andre personer som forstyrrer ro og orden. Plikten er relativ - ifølge Ot.prp.nr.82 (1997-1998) s. 62 stilles det strengere krav til ro og orden i en gammel leiegård med dårlig isolering enn i en ny boligblokk.

Det er med andre ord utleiers ansvar å sørge for at hans andre leietakere ikke forstyrrer deg. Gjør han ikke det kan det være grunnlag for avslag i leien, eller i siste instans heving av leieavtalen med påfølgende erstatningskrav for økonomiske tap. Det er også mulig å få dom for at han skal ordne forholdet, men det er ikke særlig vanlig.

Tusen takk, krikkert! Det passer jo midt i blinken :)

Anonymous poster hash: f3a40...b0a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...