Carpe Dam Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Dette kan avhjelpes ved å ha batteribanker på ladepunktet som trekker kjent, jevn last nesten konstant. Eventuelt kan det styres til å trekke overskuddskapasitet så man får en utjevning av effektuttaket totalt sett. Siden det er stasjonært kan man velge teknologi utelukkende etter levetid og pris uten å tenke på vekt og volum. Eventuelt kan man bruke kondensatorer, men jeg har inntrykk av at det er fryktelig mye dyrere per kapasitet.Som jeg nevner, det finnes kostbare løsninger og dette er en av de. Hvem skal ta regninga og vil det bli verd prisen? Er stasjonære batterier på grisgrendte steder mer kostnadseffektivt enn å oppgradere kraftnettet? Er det en løsning eller en nødvendighet? Om man skal sette opp en stasjon med - for eksempel - 6 350kW hurtigladere på en populær turistdestinasjon (si Geiranger, der er det hemningsløst mye turister i sesongen og knapt en kjeft utenfor) vil det bety at strømnettet må dimensjoneres for 2,1MW ekstra. Alternativt kan man kanskje klare seg uten ekstra kapasitet i nettet i det hele tatt, om anlegget styres til å trekke overskuddseffekt. Et slikt anlegg vil jo også kunne fungere som UPS for hele bygda i tilfelle oldemoren til Dagmar kommer innom. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Noen glemmer også at ikke alle har muligheter til å lade elbil hjemme. Man kan jo reise til nærmeste ladestasjon på vei til jobb men det kan ta tid. Med dieselbil fyller man tanken på bare fem minutt. Og da trenger man ikke fylle på en god stund da man har 1000 km rekkevidde. Å eie elbil krever mye planlegging og det er det ikke alle som gidder :-) En kamerat av meg spør stadig om jeg med min dieselbil kan kjøre da hans Leaf til stadig er lavt batteri på. Om jeg har lite diesel så er det bare å svinge innom en bensinstasjon og så er vi på veien igjen. Med elbil må man stå i en halvtime før man har 80% fullt med hurtiglader. Det kan ødelegge en tur om man har dårlig tid. Jaja, vi har vel alle hatt "kamerater" som vi lsitte på og ikke bruke sin egen bil, om den er fossil også :-D hvorfor skal du ha som mål å kunne kjøre til Nordkapp hver gang du fyller tanken?? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Noen glemmer også at ikke alle har muligheter til å lade elbil hjemme. Man kan jo reise til nærmeste ladestasjon på vei til jobb men det kan ta tid. Med dieselbil fyller man tanken på bare fem minutt. Og da trenger man ikke fylle på en god stund da man har 1000 km rekkevidde. Å eie elbil krever mye planlegging og det er det ikke alle som gidder :-) En kamerat av meg spør stadig om jeg med min dieselbil kan kjøre da hans Leaf til stadig er lavt batteri på. Om jeg har lite diesel så er det bare å svinge innom en bensinstasjon og så er vi på veien igjen. Med elbil må man stå i en halvtime før man har 80% fullt med hurtiglader. Det kan ødelegge en tur om man har dårlig tid. Jaja, vi har vel alle hatt "kamerater" som vi lsitte på og ikke bruke sin egen bil, om den er fossil også :-D hvorfor skal du ha som mål å kunne kjøre til Nordkapp hver gang du fyller tanken?? Det er greit å slippe å lade eller fylle drivstoff hver dag, når man kan gjøre det to ganger i måneden. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Noen glemmer også at ikke alle har muligheter til å lade elbil hjemme. Man kan jo reise til nærmeste ladestasjon på vei til jobb men det kan ta tid. Med dieselbil fyller man tanken på bare fem minutt. Og da trenger man ikke fylle på en god stund da man har 1000 km rekkevidde. Å eie elbil krever mye planlegging og det er det ikke alle som gidder :-) En kamerat av meg spør stadig om jeg med min dieselbil kan kjøre da hans Leaf til stadig er lavt batteri på. Om jeg har lite diesel så er det bare å svinge innom en bensinstasjon og så er vi på veien igjen. Med elbil må man stå i en halvtime før man har 80% fullt med hurtiglader. Det kan ødelegge en tur om man har dårlig tid.Jaja, vi har vel alle hatt "kamerater" som vi lsitte på og ikke bruke sin egen bil, om den er fossil også :-Dhvorfor skal du ha som mål å kunne kjøre til Nordkapp hver gang du fyller tanken?? Det er greit å slippe å lade eller fylle drivstoff hver dag, når man kan gjøre det to ganger i måneden. Fylte to ganger i måneden før..fyller ikke hver dag nå heller. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien? Hvorfor skal man stå og henge så mye på ladestasjoner når man bare kan lade bilen hjemme? Hva nedgangen i elbil-salget skyldes er ikke godt å si, men det kan være en kombinasjon av f.eks. usikkerhet rundt om fordeler beholdes, og at kundene har avventet i 2016 fordi det kommer mye nye biler med bedre rekkevidde i 2017 og videre fremover. Endret 10. januar 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Det er greit å slippe å lade eller fylle drivstoff hver dag, når man kan gjøre det to ganger i måneden. Å plugge inn hjemme tar ikke mange sekundene, i tillegg er det etterhvert flere induksjon ladere på markedet men det koster. Men for den late er det nok fint. Å kjøre til bensinstasjonen flere ganger i måneden, stå ute i dårlig hver for å fylle på en ekstremt dyr energi kilde. Det er noe skit det, i tillegg stinker det da folk søler og styrer på når de fyller. Men hver sin greie, min greie er iallefall å plugge inn hver dag(selv om jeg ikke trenger) for gratis drivstoff. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien? Hvorfor skal man stå og henge så mye på ladestasjoner når man bare kan lade bilen hjemme? .. "Kan de ikke bare spise kake?" Med nye Renault Zoe, ampera-e og snart Model 3 så har vi fått elbiler med bra rekkevidde til en pris 'folk flest' har råd til. Derimot mangler den siste biten i puslespillet, skikkelig ladefart. Både Renault og GM feiler på dette, om Tesla klarer jobben gjenstår å se men jeg tror som sagt at Tesla har en overraskelse til oss. Grunnen til at denne siste biten i elbilpuslespillet er så viktig er at vi må kunne fortelle alle verdens bilister at elbilen er *bedre*, ikke at den 'bra på mange områder men har noen særheter du må tilpasse deg'. Jeg skjønner at noen her har vært så flinke til å tilpasse seg elbilen særheter at de har vanskelig for å skjønne at ikke andre også kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 (endret) Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien? Hvorfor skal man stå og henge så mye på ladestasjoner når man bare kan lade bilen hjemme? .. "Kan de ikke bare spise kake?" Utviklingen går fremover. Det er nok ikke så lenge før det blir vanskelig å finne parkeringsplasser uten lademuligheter. Borettslag, sameier, osv. vil naturligvis investere i dette, både for å dekke beboernes behov og for å være fremtidsrettet og konkurransedyktige på markedet. Lading vil gi tilleggsverdi på boliger. Med nye Renault Zoe, ampera-e og snart Model 3 så har vi fått elbiler med bra rekkevidde til en pris 'folk flest' har råd til. Derimot mangler den siste biten i puslespillet, skikkelig ladefart. Både Renault og GM feiler på dette, om Tesla klarer jobben gjenstår å se men jeg tror som sagt at Tesla har en overraskelse til oss. Grunnen til at denne siste biten i elbilpuslespillet er så viktig er at vi må kunne fortelle alle verdens bilister at elbilen er *bedre*, ikke at den 'bra på mange områder men har noen særheter du må tilpasse deg'. Jeg skjønner at noen her har vært så flinke til å tilpasse seg elbilen særheter at de har vanskelig for å skjønne at ikke andre også kan gjøre det samme. Samme argumenter hørte vi mot iPhone. Den kunne ikke ditt og datt og den var dårligere på den og den måten. Men den knuste konkurrentene. Den snudde markedet på hodet. Den gjorde ting bedre enn andre telefoner. De riktige tingene. At den manglet noe ble tydeligvis mer en teoretisk problemstilling. Edit: Et bra sitat fra en annen tråd her: "Der andre produsenter strevde etter å være teoretisk sett imponerende, så fokuserte Apple på at det skulle være praktisk og virke." Elbil med hjemmelading er praktisk. Det virker. Det dekker det daglige behovet for de aller fleste. Du antar at elbilen ikke er bedre på grunn av en eller annen tenkt problemstilling. Men denne problemstillingen blir mindre og mindre aktuell siden stadig flere elbiler rundt omkring vil gjøre at det vil bli stadig bedre tilrettelagt for lading hjemme. Du går ut ifra at ladesituasjonen i dag vil vare evig. Det vil den ikke. Ladefart er ikke problemet. Rask lading er en bonus. Hoved-usecase er lading hjemme. Man slipper å stadig måtte kjøre innom bensinstasjon for å fylle. Det blir enklere. Mindre stress. Endret 10. januar 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Samme argumenter hørte vi mot iPhone. Den kunne ikke ditt og datt og den var dårligere på den og den måten. Men den knuste konkurrentene. Den snudde markedet på hodet. Den gjorde ting bedre enn andre telefoner. De riktige tingene. At den manglet noe ble tydeligvis mer en teoretisk problemstilling. Edit: Et bra sitat fra en annen tråd her: "Der andre produsenter strevde etter å være teoretisk sett imponerende, så fokuserte Apple på at det skulle være praktisk og virke." Elbil med hjemmelading er praktisk. Det virker. Det dekker det daglige behovet for de aller fleste. Du antar at elbilen ikke er bedre på grunn av en eller annen tenkt problemstilling. Men denne problemstillingen blir mindre og mindre aktuell siden stadig flere elbiler rundt omkring vil gjøre at det vil bli stadig bedre tilrettelagt for lading hjemme. Du går ut ifra at ladesituasjonen i dag vil vare evig. Det vil den ikke. Ladefart er ikke problemet. Rask lading er en bonus. Hoved-usecase er lading hjemme. Man slipper å stadig måtte kjøre innom bensinstasjon for å fylle. Det blir enklere. Mindre stress. Jeg tror ikke du helt klarer å ta inn over deg problemstillingen, dette minner om når en overvektig skal diskutere vekt og kosthold med en som kan spise hva han vil uten å legge på seg.. Elbilen skal altså selges til milliarder av nye brukere og bil handler ofte om fleksibilitet. En elbil som lades sakte oppleves ikke som fleksibel. At du kan lade hjemme mesteparten av tiden spiller liten rolle de gangene du tvinges til å ta unødvendige pauser, gjerne på steder du ikke har lyst til å være. Det er på linje med kansellerte fly og forsinkede tog. Tesla har åpenbart skjønt dette siden de har en erklært målsetning om å få ladetiden ned til 5-10 minutter, du mener kanskje at Tesla tar feil? Eller at ingen kan ønske seg en bil som kan lades skikkelig raskt? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Samme argumenter hørte vi mot iPhone. Den kunne ikke ditt og datt og den var dårligere på den og den måten. Men den knuste konkurrentene. Den snudde markedet på hodet. Den gjorde ting bedre enn andre telefoner. De riktige tingene. At den manglet noe ble tydeligvis mer en teoretisk problemstilling. Edit: Et bra sitat fra en annen tråd her: "Der andre produsenter strevde etter å være teoretisk sett imponerende, så fokuserte Apple på at det skulle være praktisk og virke." Elbil med hjemmelading er praktisk. Det virker. Det dekker det daglige behovet for de aller fleste. Du antar at elbilen ikke er bedre på grunn av en eller annen tenkt problemstilling. Men denne problemstillingen blir mindre og mindre aktuell siden stadig flere elbiler rundt omkring vil gjøre at det vil bli stadig bedre tilrettelagt for lading hjemme. Du går ut ifra at ladesituasjonen i dag vil vare evig. Det vil den ikke. Ladefart er ikke problemet. Rask lading er en bonus. Hoved-usecase er lading hjemme. Man slipper å stadig måtte kjøre innom bensinstasjon for å fylle. Det blir enklere. Mindre stress. Jeg tror ikke du helt klarer å ta inn over deg problemstillingen, dette minner om når en overvektig skal diskutere vekt og kosthold med en som kan spise hva han vil uten å legge på seg.. Elbilen skal altså selges til milliarder av nye brukere og bil handler ofte om fleksibilitet. En elbil som lades sakte oppleves ikke som fleksibel. At du kan lade hjemme mesteparten av tiden spiller liten rolle de gangene du tvinges til å ta unødvendige pauser, gjerne på steder du ikke har lyst til å være. Det er på linje med kansellerte fly og forsinkede tog. Tesla har åpenbart skjønt dette siden de har en erklært målsetning om å få ladetiden ned til 5-10 minutter, du mener kanskje at Tesla tar feil? Eller at ingen kan ønske seg en bil som kan lades skikkelig raskt? Jeg skjønner ikke helt hva overvekt har med saken å gjøre. Hva man legger i fleksibilitet er et definisjonsspørsmål. Mange vil si at det gir fleksibilitet å slippe å tenke på å fylle drivstoff. At bilen er "fylt opp" og klar på morgenen. Så er det en bonus å få ned tiden det tar å hurtiglade, men produkter må optimaliseres for det som er den typiske bruken. Slik for eksempel Apple har skjønt. Og det innebærer at hjemmelading dekker det typiske bruksmønsteret. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Jeg skjønner ikke helt hva overvekt har med saken å gjøre. Hva man legger i fleksibilitet er et definisjonsspørsmål. Mange vil si at det gir fleksibilitet å slippe å tenke på å fylle drivstoff. At bilen er "fylt opp" og klar på morgenen. Så er det en bonus å få ned tiden det tar å hurtiglade, men produkter må optimaliseres for det som er den typiske bruken. Slik for eksempel Apple har skjønt. Og det innebærer at hjemmelading dekker det typiske bruksmønsteret. Fleksibilitet er at det ikke blir 'krise' hvis du glemmer å sette bilen til lading på kvelden, eller ikke har hatt mulighet til å lade der du har ærendet ditt, eller bare har lyst til å spise et annet sted enn rett ved ladeparken. Det du beskriver er tvang, du *må* sette bilen til lading om kvelden eller starte neste dag med et unødvendig langt opphold på en ladestasjon. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva overvekt har med saken å gjøre. Hva man legger i fleksibilitet er et definisjonsspørsmål. Mange vil si at det gir fleksibilitet å slippe å tenke på å fylle drivstoff. At bilen er "fylt opp" og klar på morgenen. Så er det en bonus å få ned tiden det tar å hurtiglade, men produkter må optimaliseres for det som er den typiske bruken. Slik for eksempel Apple har skjønt. Og det innebærer at hjemmelading dekker det typiske bruksmønsteret. Fleksibilitet er at det ikke blir 'krise' hvis du glemmer å sette bilen til lading på kvelden, eller ikke har hatt mulighet til å lade der du har ærendet ditt, eller bare har lyst til å spise et annet sted enn rett ved ladeparken. Det du beskriver er tvang, du *må* sette bilen til lading om kvelden eller starte neste dag med et unødvendig langt opphold på en ladestasjon. Jeg tror de aller færreste opplever noen krise hvis de ikke setter bilen til lading en natt. Det vil neppe bli bare laderparker rundt omkring. Sannsynligvis vil det etter hvert bli vanskelig å finne parkeringsplasser uten lademuligheter. Problemstillingen din virker kunstig og konstruert. Det blir som å argumentere for at det er en ulempe med mobiltelefoner kontra gammeldagse fasttelefoner fordi mobiltelefoner ikke er koblet til veggen med en ledning, noe som gjør at det er lettere å miste dem. Jada, folk kan glemme og de kan miste og alt mulig rart. Jeg kan ikke se at det er noe argument mot fremskritt som innebærer større fleksibilitet etter de mest typiske bruksmønstre. Endret 11. januar 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. januar 2017 Del Skrevet 11. januar 2017 Fleksibilitet er at det ikke blir 'krise' hvis du glemmer å sette bilen til lading på kvelden, eller ikke har hatt mulighet til å lade der du har ærendet ditt, eller bare har lyst til å spise et annet sted enn rett ved ladeparken. Det du beskriver er tvang, du *må* sette bilen til lading om kvelden eller starte neste dag med et unødvendig langt opphold på en ladestasjon. Det er overraskende mange som går tom for drivstoff eller fyller feil og havner i en krise, å glemme å lade er ikke noe jeg leser om som ett stort problem. Sannsynligvis for det går helt greit, bilene vi har i dag trenger ikke lading hver dag, for de fleste. Også har vi så sinnsynkt med lademuligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå