Gå til innhold

Elbilsalget gikk ned i 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest.

 

 

Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. 

4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt.

Det er 10 mil mellom Oslo og Fredrikstad. Mange elbiler klarer nå 15 mil om vinteren, etter at oppdaterte modeller kommer, pluss nykommeren Hyundai Ioniq

 

Lader du på jobben, så er saken biff .Om du må hurtiglade, så er f.eks Ioniq ladet til 80% på hurtiglader, (50kW) på 30 minutter. Jobblading er sikkert schuko, 16 amp. Da lades bilen opp mens du er på jobb. No problem ;-)

Jeg kjører Kia Soul. Det er 12 mil på vinteren. Det blir knapt. Kan ikke lade hos kunden. Så saken blir ikke biff.

Det har da også kommet biler med lengre rekkevidde enn Soul. Hyundais Ioniq, som for øvrig deler noe av teknikken med Soul, går lenger. Det er nok bl.a luftmotstanden som er større på Soul. Den lider av det samme som mange andre elbiler: høyt, kantete karrosseri. Det er som å banne i kjerka, når rekkevidde er prioritert.

Du nevner en bil som akkurat har kommet ut. Det er ikke de fleste elbiler. Ssb tall antall km delt på antall biler? Det fortller ikke virkligheten. Som jeg sa når elbiler passerer 30 mil for 300.000 kr tror jeg salgstallene øker betraktlig.

Lenke til kommentar

I dag bor jeg i en annen blokk og har som alle de 300 andre i det sameie ikke mulighet å lade hjemme. Jeg kan heller ikke lade på jobb.

 

Jepp, det å lade hjemme er ekstremt viktig når man har elbil, jeg hadde også hatt problemer hvis jeg ikke kunne lade hjemme. Jeg tror det er riktig å vri elbilpolitikken mot å løse akkurat dette problemet. ENOVA bør få på plass en ordning der borettslag og sameier kan bygge ut nødvendig infrastruktur, både strøm, balansering og betaling for alle parkeringsplasser i borettslaget. Selve ladestasjonen kan folk kjøpe selv, men den felles infrastrukturen bør bygges ut av borettslaget med offentlig støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du nevner en bil som akkurat har kommet ut. Det er ikke de fleste elbiler. Ssb tall antall km delt på antall biler? Det fortller ikke virkligheten. Som jeg sa når elbiler passerer 30 mil for 300.000 kr tror jeg salgstallene øker betraktlig.

 

 

Så tall basert på virkeligheten forteller ikke virkeligheten, men tall basert på synsing gjør? 

 

Men jeg er enig der, når det både er rimeligere biler, lengre rekkevidde og flere valgmuligheter ift størrelse osv så blir det nok andre boller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du nevner en bil som akkurat har kommet ut. Det er ikke de fleste elbiler. Ssb tall antall km delt på antall biler? Det fortller ikke virkligheten. Som jeg sa når elbiler passerer 30 mil for 300.000 kr tror jeg salgstallene øker betraktlig.

 

 

Så tall basert på virkeligheten forteller ikke virkeligheten, men tall basert på synsing gjør? 

 

Men jeg er enig der, når det både er rimeligere biler, lengre rekkevidde og flere valgmuligheter ift størrelse osv så blir det nok andre boller. 

Det kommer fler, som nå oppdaterer rekkekvidden, bl.a e-Golf, Nissan Leaf, Renault Zoe..og i3.

Skal du ha svær varebil, så må du nok vente . Men dersom du mht plass har klart deg med Soul, så er alle de andre store nok

Lenke til kommentar

Rekkevidden er vell en av de minste problemene fremover, men akkurat dette med behov(størrelse,plass osv) og pris er en stor utfordring. Virker bare å være ett selskap som prøver å lage bil for "folk" flest, problemet er bare at de er veldig kostbare. De fleste andre satser på småbiler. 

 

Vel, det store problemet er folk flest ikke er nordmenn :-) De elektriske småbilene er ment å konkurrere med biler som selger i bøtter og spann der ute i verden, Europa inkludert. De store stasjonvognene og SUVene som folk flest i Norge har, er ikke storselgere for bilprodusentene. Derfor er det ikke direkte rart at produsentene ikke prioriterer dem.

 

Jeg har en Zoe som førstebil og en Outlander 7-seter som andrebil, og jeg brenner etter å erstatte dieselmonsteret. Jeg synes det ser ut som veldig mange nordmenn sitter og venter på nye modeller, nettopp store stasjonvogner og SUVer, så det som kanskje kunne overbevise bilprodusentene er om det faktisk finnes et marked på et par hundre tusen slike biler bare i lille Norge, for det tror jeg faktisk det gjør. Da ville det være en match mellom deres produksjonskapasitet og etterspørsel. Men jeg tror ikke det nytter hvis antagelsen er at etterspørselen følger vanlige proporsjonaliteter i markedet, da er markedet for lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rekkevidden er vell en av de minste problemene fremover, men akkurat dette med behov(størrelse,plass osv) og pris er en stor utfordring. Virker bare å være ett selskap som prøver å lage bil for "folk" flest, problemet er bare at de er veldig kostbare. De fleste andre satser på småbiler. 

 

Vel, det store problemet er folk flest ikke er nordmenn :-) De elektriske småbilene er ment å konkurrere med biler som selger i bøtter og spann der ute i verden, Europa inkludert. De store stasjonvognene og SUVene som folk flest i Norge har, er ikke storselgere for bilprodusentene. Derfor er det ikke direkte rart at produsentene ikke prioriterer dem.

 

Jeg har en Zoe som førstebil og en Outlander 7-seter som andrebil, og jeg brenner etter å erstatte dieselmonsteret. Jeg synes det ser ut som veldig mange nordmenn sitter og venter på nye modeller, nettopp store stasjonvogner og SUVer, så det som kanskje kunne overbevise bilprodusentene er om det faktisk finnes et marked på et par hundre tusen slike biler bare i lille Norge, for det tror jeg faktisk det gjør. Da ville det være en match mellom deres produksjonskapasitet og etterspørsel. Men jeg tror ikke det nytter hvis antagelsen er at etterspørselen følger vanlige proporsjonaliteter i markedet, da er markedet for lite.

Det er utrolig mange som IKKE kjører suv og stor stasjonsvogn. Og disse kjører ofte heller ikke lange avstander, og på steder, der en hurtiglader ikke er tilgjengelig.

Husholdninger med en person har ikke bruk for en svær suv til å frakte familen. Den familien som har et slikt behov, har ofte to biler..en liten og en suv.

 

Mange av disse velger faktisk el på småbilen ,da det ikke virker inn på bruken, men er utvilsomt lønnsomt, mht servicekostnader og drivstofføkonomi.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du nevner en bil som akkurat har kommet ut. Det er ikke de fleste elbiler. Ssb tall antall km delt på antall biler? Det fortller ikke virkligheten. Som jeg sa når elbiler passerer 30 mil for 300.000 kr tror jeg salgstallene øker betraktlig.

 

 

Så tall basert på virkeligheten forteller ikke virkeligheten, men tall basert på synsing gjør? 

 

Men jeg er enig der, når det både er rimeligere biler, lengre rekkevidde og flere valgmuligheter ift størrelse osv så blir det nok andre boller. 

Ja snittet per dag forteller at du kjører 4 mil hver sag inkludert lørdag og søndag. Den tar også med bil nr 2 som ikke blir brukt så mye. Den tar også betraktning at du kjører 365 dager i året. Kjører du hver dag? Så nei tallet 4 forteller ikke alt.

Lenke til kommentar

 

 

Det kommer fler, som nå oppdaterer rekkekvidden, bl.a e-Golf, Nissan Leaf, Renault Zoe..og i3.

Skal du ha svær varebil, så må du nok vente . Men dersom du mht plass har klart deg med Soul, så er alle de andre store nok

 

 

Alle disse bilene er små, ionic og soul er vell de som har akseptabel plass for de mindre familiene. De større må nøye seg me Tesla eller gå for en annen bil. Jeg nøyde meg med en Tesla.

Lenke til kommentar

 

 

Ja snittet per dag forteller at du kjører 4 mil hver sag inkludert lørdag og søndag. Den tar også med bil nr 2 som ikke blir brukt så mye. Den tar også betraktning at du kjører 365 dager i året. Kjører du hver dag? Så nei tallet 4 forteller ikke alt.

 

 

Såklart forteller det ikke alt, det er ett snitt. Men det sier noe om hvordan folk bruker bilene sine. Selv om en tripplet anslaget er det innenfor rekkevidden til de dårligste. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det kommer fler, som nå oppdaterer rekkekvidden, bl.a e-Golf, Nissan Leaf, Renault Zoe..og i3.

Skal du ha svær varebil, så må du nok vente . Men dersom du mht plass har klart deg med Soul, så er alle de andre store nok

 

 

Alle disse bilene er små, ionic og soul er vell de som har akseptabel plass for de mindre familiene. De større må nøye seg me Tesla eller gå for en annen bil. Jeg nøyde meg med en Tesla.

De fleste familier i dag ,har 2 barn og to voksne. De med fler, har ofte to biler, pga to i jobb, og "fotballaget" som skal på aktiviteter, og da kan en av bilene være el. postitvt mht service- og drivstoffkostnader også.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi vil se hydrogenbiler når vi får til skikkelig fission og får kommersialisert det

 

Det forskes på å lage hydrogen med alger .Like fullt, så skal hydrogenet komprimeres og også lagres/fraktes , om det ikke kan lages og brukes lokalt.

 

Ren el er praktisk. Da kan jeg lade hjemme, benytte solceller for å lage drivstoffet . Med hydrogen må jeg fortsatt innom en stasjon , selvom jeg kjører lokalt.

Lenke til kommentar

...

For å klare det må prisen ned og så vidt jeg vet er det batterikapasitet og infrastruktur til rask nok lading det kommer an på. Merk at en bil med for eksempel 200 kWh batteri og 350 kW ladeeffekt ikke har riktig formel.

...

*Jeg* tror Tesla Model 3 vil ha 55kWh batteri og kunne lades på 350kW. 55kWh holder nesten til Oslo-Kristiansand, og med 350kW ladeeffekt trenger du to ladestopp på 5-6 minutter hver hvis du kjører tur retur og ikke får ladet i Kristiansand.. Med batteri på 50-60kWh så blir kraftig lading viktigere enn enda større batteri. :)
Lenke til kommentar

...

Den vil jo også være mer aerodynamisk enn sjuseteren til Renault, og forhåpentligvis noe mindre fransk. Forøvrig har jo Zoe økt rekkevidden drastisk siden Kangoo Z.E. kom på markedet, såvidt jeg har fått med meg uten tilsvarende forbedring av Kangoo. Jeg har tro på at en liten stasjonsvogn som kan kjøre folk til jobb to dager på rad uten lading skal være gjennomførbar. 

...

Renault har faktisk lansert en Kangoo Z.E med 50% større batteri. De lover mer info denne måneden(er det et motorshow i Brussel 13/1?)

 

Så da kan vi kanskje gjette på at selve bilen er rett rundt hjørnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi vil se hydrogenbiler når vi får til skikkelig fission og får kommersialisert det

Jeg tror vi får se fisjonsbiler på norske veier før vi får se hydrogenbiler i stort antall..

 

 

Elon Musk har hintet om at supercharger v3.0 skal være vesentlig kraftigere enn dagens løsning. Minst 350kW, antagelig mer. Det sparker effektivt beina under den *ene* fordelen hydrogenbilen har overfor elbilen.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror vi vil se hydrogenbiler når vi får til skikkelig fission og får kommersialisert det

Det forskes på å lage hydrogen med alger .Like fullt, så skal hydrogenet komprimeres og også lagres/fraktes , om det ikke kan lages og brukes lokalt.

 

Ren el er praktisk. Da kan jeg lade hjemme, benytte solceller for å lage drivstoffet . Med hydrogen må jeg fortsatt innom en stasjon , selvom jeg kjører lokalt.

 

Du kan få ut komprimert hydrogen ved bruk av elektrisitet og saltvann men med et 80% energitap, om du tar fission som utgangspunkt for elektrisitetsproduksjon er ikke 80% energitap (med dagens teknologi) så alt for ille, det er ikke noe i veien for å bruke all overskuddsenergi til å produsere hydrogen. Hydrogen kan vi lagre og transpotere til allerede eksisterende bensinstasjoner på samme måte som vi gjør med bensin i dag.

 

Når det kommer til fylling hjemme er det flere muligheter her, vi kunne sett for oss at vi bygger ut infrastruktur som de allerede har i England og USA for leveranse av gass til private husstander. Bygda her iallefall har nettopp lagd infrastruktur leveranse av fjernvarme i hele bykjernen og boligstrøket rundt, så dette er nok ikke helt urealistisk.

 

Alternativt forutsatt strømpriser blir ekstremt lave med fission, og muligens null ved visse tidspunkt på dagen (natta etc..) kan vi se for oss at de som ønsker å ha muligheten til å fylle hjemme invisterer i utstyret som kreves for å produsere hydrogen på egenhånd hjemme.

 

 

Jeg tror vi vil se hydrogenbiler når vi får til skikkelig fission og får kommersialisert det

Jeg tror vi får se fisjonsbiler på norske veier før vi får se hydrogenbiler i stort antall..

 

 

Elon Musk har hintet om at supercharger v3.0 skal være vesentlig kraftigere enn dagens løsning. Minst 350kW, antagelig mer. Det sparker effektivt beina under den *ene* fordelen hydrogenbilen har overfor elbilen.

 

Kan du forklare for meg hva en "fisjonsbil" er?

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
*Jeg* tror Tesla Model 3 vil ha 55kWh batteri og kunne lades på 350kW. 55kWh holder nesten til Oslo-Kristiansand, og med 350kW ladeeffekt trenger du to ladestopp på 5-6 minutter hver hvis du kjører tur retur og ikke får ladet i Kristiansand.. Med batteri på 50-60kWh så blir kraftig lading viktigere enn enda større batteri. :)

Om det tar 6 eller 16 minutter spiller nok mye mindre rolle enn tilgjengeligheten på hurtigladepunkter. Det er ganske mye dyrere å bygge et lokalt kraftnett som tåler X * 350 kW ladepunkter enn å bygge et som tåler X * f.eks 100 kW. Særlig en del grisgrendte steder er det nærmest uoverkommelig dyrt siden kraftnettet i utgangspunktet ikke takler så store effektendringer på kort tid. Selve ladepunket blir også mye dyrere, samt at bilen må ha mye tyngre kabler og kjølesystem. Tilførselskabelen blir også mindre håndterlig.

 

For all del, jeg ser de positive sidene også. "mer = bedre", men jeg tror bare ikke at 350 kW er noe godt kompromiss. Jeg tror 50-200 kW er et bedre kompromiss.

Lenke til kommentar

Det er utrolig mange som IKKE kjører suv og stor stasjonsvogn.

 

For all del, det er den største kategorien, også i Norge. Kombiklassen utgjør rundt 40% av nybilmarkedet.

 

Men poenget er at Norge skiller seg vesentlig fra de store markedene i og med at SUV og stasjonsvogn utgjør 25% hver, og for dem er det bare relativt dyre Teslaer som kan møte behovet nå. 50% av det norske markedet bør være interessant hvis det faktisk er slik at store deler av det norske folk sitter og venter på elbil i det markedet... :-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror vi vil se hydrogenbiler når vi får til skikkelig fission og får kommersialisert det

Det forskes på å lage hydrogen med alger .Like fullt, så skal hydrogenet komprimeres og også lagres/fraktes , om det ikke kan lages og brukes lokalt.

 

Ren el er praktisk. Da kan jeg lade hjemme, benytte solceller for å lage drivstoffet . Med hydrogen må jeg fortsatt innom en stasjon , selvom jeg kjører lokalt.

 

Du kan få ut komprimert hydrogen ved bruk av elektrisitet og saltvann men med et 80% energitap, om du tar fission som utgangspunkt for elektrisitetsproduksjon er ikke 80% energitap (med dagens teknologi) så alt for ille, det er ikke noe i veien for å bruke all overskuddsenergi til å produsere hydrogen. Hydrogen kan vi lagre og transpotere til allerede eksisterende bensinstasjoner på samme måte som vi gjør med bensin i dag.

 

Når det kommer til fylling hjemme er det flere muligheter her, vi kunne sett for oss at vi bygger ut infrastruktur som de allerede har i England og USA for leveranse av gass til private husstander. Bygda her iallefall har nettopp lagd infrastruktur leveranse av fjernvarme i hele bykjernen og boligstrøket rundt, så dette er nok ikke helt urealistisk.

 

Alternativt forutsatt strømpriser blir ekstremt lave med fission, og muligens null ved visse tidspunkt på dagen (natta etc..) kan vi se for oss at de som ønsker å ha muligheten til å fylle hjemme invisterer i utstyret som kreves for å produsere hydrogen på egenhånd hjemme.

 

 

Jeg tror vi vil se hydrogenbiler når vi får til skikkelig fission og får kommersialisert det

Jeg tror vi får se fisjonsbiler på norske veier før vi får se hydrogenbiler i stort antall..

 

 

Elon Musk har hintet om at supercharger v3.0 skal være vesentlig kraftigere enn dagens løsning. Minst 350kW, antagelig mer. Det sparker effektivt beina under den *ene* fordelen hydrogenbilen har overfor elbilen.

 

Kan du forklare for meg hva en "fisjonsbil" er?

 

En fisjonsbil vil være en bil drevet med en knøttliten fisjonsreaktor. Scifi som bare det.

 

Ellers, jeg vil tro at svært lite eksisterende infrastruktur er egnet for transport av rent hydrogen. Fjernvarmerør er lagd for å frakte væske, og de stedene de har gassrør er det snakk om gasser med forholdsvis grove molekyler, ikke knøttsmå hydrogenmolekyler. I tillegg er hydrogen veldig glad i å reagere med andre materialer.

 

Min personlige kjepphest når det gjelder lagring av overskuddskraft er foreløpig en kombinasjon av flytbatterier (flow battery på utenlandsk) og produksjon av hydrokarboner fra CO2 og vann. Jeg har ikke sett noen konkrete tall på effektiviteten fra strøm til hydrokarboner, men jeg har fått inntrykk av at det vil være forholdsvis nær produksjon av hydrogen ved elektrolyse, særlig om man regner med kompresjon av hydrogen for lagring. Om noen kjenner til konkrete tall vil jeg gjerne ha en link. 

 

 

*Jeg* tror Tesla Model 3 vil ha 55kWh batteri og kunne lades på 350kW. 55kWh holder nesten til Oslo-Kristiansand, og med 350kW ladeeffekt trenger du to ladestopp på 5-6 minutter hver hvis du kjører tur retur og ikke får ladet i Kristiansand.. Med batteri på 50-60kWh så blir kraftig lading viktigere enn enda større batteri. :)

Om det tar 6 eller 16 minutter spiller nok mye mindre rolle enn tilgjengeligheten på hurtigladepunkter. Det er ganske mye dyrere å bygge et lokalt kraftnett som tåler X * 350 kW ladepunkter enn å bygge et som tåler X * f.eks 100 kW. Særlig en del grisgrendte steder er det nærmest uoverkommelig dyrt siden kraftnettet i utgangspunktet ikke takler så store effektendringer på kort tid. Selve ladepunket blir også mye dyrere, samt at bilen må ha mye tyngre kabler og kjølesystem. Tilførselskabelen blir også mindre håndterlig.

 

For all del, jeg ser de positive sidene også. "mer = bedre", men jeg tror bare ikke at 350 kW er noe godt kompromiss. Jeg tror 50-200 kW er et bedre kompromiss.

 

Dette kan avhjelpes ved å ha batteribanker på ladepunktet som trekker kjent, jevn last nesten konstant. Eventuelt kan det styres til å trekke overskuddskapasitet så man får en utjevning av effektuttaket totalt sett. Siden det er stasjonært kan man velge teknologi utelukkende etter levetid og pris uten å tenke på vekt og volum. Eventuelt kan man bruke kondensatorer, men jeg har inntrykk av at det er fryktelig mye dyrere per kapasitet. Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...