Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg tror heller forklaringen handler om at markedet begynner å bli mettet av nr 2. biler [...] Morsom teori. Men det er ikke akkurat sånn at man hadde et marked som var tørsteforet på nr. 2-biler, og denne tørsten akkurat nå ble slukket. Det selges biler hvert år, og mange har fortsatt minst en bil fra langt tilbake på nittitallet. Da tror jeg mer på at etterspørselen i markedet går opp og ned sammen med trusler og løfter om endringer. Alle jeg kjenner som har elbil har den som nummer to bil. (Teslaeiere unntatt.) Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Alle jeg kjenner som har elbil har den som nummer to bil. (Teslaeiere unntatt.) Berre ca 30% av alle husstandar som har elbil som sin einaste bil, har ein Tesla. 70% har ein annan elbil. Dei fleste som har to elbilar i husstanden har derimot Tesla som ein av dei to. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Joda, små biler er bedre egnet. Men nå har man også noen lite ergonomiske elektriske kassebiler, som Renault Kangoo Maxi Z.E. med opp til 7 seter. Hvis det går an å elektrifisere denne blikkboksen, burde det være mulig med en e-Golf SW. Det var også noen som nevnte den amerikanske Rav4 EV, som jeg tror ville vært ganske populær i Norge (gitt en fornuftig pris). Fra den norske Renault-nettsiden: KANGOO Z.E. har en estimert rekkevidde på mellom 80 km og 125 km under norske forhold (170 km ihht. NEDC-normen).Og det er på en nedstrippet varebil, blikkboks er egentlig en veldig presis beskrivelse. Om du skulle hive inn det man forventer av utstyrs- og komfortnivå fra en moderne familiebil, ville du nok slite med å komme opp på 100km på en god dag. Rav4 EV hadde bare 5kwt større batterikapasitet enn denne her (27 kontra 22), og tilsvarende rekkevidde ifølge wikipedia. Om jeg skal gjette, måtte batteripakken kanskje tredobles for at det skulle blitt en grei bil å ha som eneste familiebil i sentrale strøk. Om jeg gjetter 200$/kwt kapasitet og avrunder som en helt, (44*200*10) vil den rene forskjellen i batterikapasitet utgjøre nær 90.000 kroner. Rav4 EV gikk for rundt 30.000$ når prisene hadde falt en del (startet over 40.000). Hvordan det ville blitt her til lands aner jeg ikke. Jeg tipper vi kommer til å se "vanlige familiebiler" på batteri omtrent når det er vanlig med 400km rekkevidde på småbilene, da kan man bruke samme batteri og drivlinje og fremdeles få spiselig rekkevidde på noe som er litt større. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg tror ikke helt på forklaringen i artikkelen om at det skal være færre incentiver som er årsaken til at elbilsalget ikke har økt nevneverdig. Jeg tror heller forklaringen handler om at markedet begynner å bli mettet av nr 2. biler (~100 km reell rekkevidde på vinteren) og at det er flere lovende modeller med vesentlig lengre rekkevidde som ventes på markedet snart. Hittil er det bare ett merke som har funnet "formelen" for bekymringsfri langkjøring (selv om det bare trengs en sjelden gang). Formelen er en reell rekkevidde på ~4 timer kjøring på motorvei med ~1 times lading før man er klar til en ny økt på ~4 timer. Problemet er at disse bilene er ganske dyre fortsatt. Det er ikke en bil som vil klare å oversvømme verden med biler slik for eksempel VW gjorde med bobla i sin tid. For å klare det må prisen ned og så vidt jeg vet er det batterikapasitet og infrastruktur til rask nok lading det kommer an på. Merk at en bil med for eksempel 200 kWh batteri og 350 kW ladeeffekt ikke har riktig formel. En sånn vil koste alt for mye for massemarkedet for dermed bomme ennå mer på VW-boble-effekten. Men jeg er glad for at flere bilprodusenter finner "formelen" og begynner å lansere slike elbiler. Kjedelig å måtte vente en hel time på lading. Bedre med 2 timer på veien, så 30 minutter med lading. Og det klarer flere og flere elbiler til mer folkelige priser nå, og framover, fra neste år og videre. Og det er den ene langturen man tar en sjelden gang. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Det er 10 mil mellom Oslo og Fredrikstad. Mange elbiler klarer nå 15 mil om vinteren, etter at oppdaterte modeller kommer, pluss nykommeren Hyundai Ioniq Lader du på jobben, så er saken biff .Om du må hurtiglade, så er f.eks Ioniq ladet til 80% på hurtiglader, (50kW) på 30 minutter. Jobblading er sikkert schuko, 16 amp. Da lades bilen opp mens du er på jobb. No problem ;-) Det er ikke gitt at det er ledig elbil-plass når man kommer på jobb. Jeg har slags formel i hodet for hva jeg personlig ville vært komfortabel med. 2 * jobbavstanden, fordi det er ikke gitt at man har ledig ladeplass på jobb. Pluss den ekstra daglige kjøringen for å plukke opp unger og matvarer. Multiplisert med to, fordi verden kan ikke stoppe opp om man har strømbrudd eller glemmer å lade én natt. Pluss komfortabel sikkerhetsavstand, slik at man ikke kaldsvetter den siste mila. Og på toppen av dette kommer ytterligere to faktorer: man skal være sikker på at bilen klarer dette under de dårligste vinterforhold, og fortsatt gjennom bilens eierskap, tross eventuelt alderstap. Så hvis jeg kjører 4 mil om dagen, bør jeg være trygg på at bilen alltid vil klare 8 mil. Per dags dato dekker elbilene mine daglige krav til avstand, og herfra og ut er resten bare ferietur-avstander. Endret 3. januar 2017 av tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Alle jeg kjenner som har elbil har den som nummer to bil. (Teslaeiere unntatt.) Da betaler alle du kjenner som har elbil mer i bensin og bompenger enn de trenger. Enten kjenner du dem dårligere enn du tror, eller så sløser de med penger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt. Jeg deler verken eller synser, det er statistikk fra SSB. Det er ganske unormalt å kjøre 20 000 i året da snittet er på rundt 12 000. Men såklart, det er en del som kjører veldig mye, men det er også veldig mange som kjører rundt snittet og under. Helt klart at mange venter på større pakker, men de fleste hadde klart seg fint i de fleste tilfeller med de mindre også. Men jeg forstår det også godt, er en grunn til at jeg kjører med 75kWh pakke selv om jeg bare daffer rundt i bykjærnen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Alle jeg kjenner som har elbil har den som nummer to bil. (Teslaeiere unntatt.) Da betaler alle du kjenner som har elbil mer i bensin og bompenger enn de trenger. Enten kjenner du dem dårligere enn du tror, eller så sløser de med penger. Kan du utdype? Jeg kunne godt tenkt meg en elbil for å pendle med og en bensinbil jeg kan hygge meg med. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Fra den norske Renault-nettsiden: KANGOO Z.E. har en estimert rekkevidde på mellom 80 km og 125 km under norske forhold (170 km ihht. NEDC-normen).Og det er på en nedstrippet varebil, blikkboks er egentlig en veldig presis beskrivelse. Om du skulle hive inn det man forventer av utstyrs- og komfortnivå fra en moderne familiebil, ville du nok slite med å komme opp på 100km på en god dag. Rav4 EV hadde bare 5kwt større batterikapasitet enn denne her (27 kontra 22), og tilsvarende rekkevidde ifølge wikipedia. Om jeg skal gjette, måtte batteripakken kanskje tredobles for at det skulle blitt en grei bil å ha som eneste familiebil i sentrale strøk. Om jeg gjetter 200$/kwt kapasitet og avrunder som en helt, (44*200*10) vil den rene forskjellen i batterikapasitet utgjøre nær 90.000 kroner. Rav4 EV gikk for rundt 30.000$ når prisene hadde falt en del (startet over 40.000). Hvordan det ville blitt her til lands aner jeg ikke. Jeg tipper vi kommer til å se "vanlige familiebiler" på batteri omtrent når det er vanlig med 400km rekkevidde på småbilene, da kan man bruke samme batteri og drivlinje og fremdeles få spiselig rekkevidde på noe som er litt større. Ja, den vil ha kortere rekkevidde enn tilsvarende småbil av samme årsmodell. At det ikke blir en hytte-SUV er greit - men nå har jo Mercedes Benz allerede erklært at de kommer med SUV så det gjør det bare enda traurigere at man ikke kan få en lett, liten stasjonsvogn. Jeg har aldri eid en Golf, aldri vært inni en Golf SW og kjenner den ikke spesielt godt, men jeg har en forutintatthet som tilsier at en e-Golf SW ikke nødvendigvis trenger ha hverken bedre utstyrsnivå eller komfortnivå enn en vanlig e-Golf. Den trenger nok å være litt lengre og dermed tyngre, men det trenger jo ikke være en Passat. Den vil jo også være mer aerodynamisk enn sjuseteren til Renault, og forhåpentligvis noe mindre fransk. Forøvrig har jo Zoe økt rekkevidden drastisk siden Kangoo Z.E. kom på markedet, såvidt jeg har fått med meg uten tilsvarende forbedring av Kangoo. Jeg har tro på at en liten stasjonsvogn som kan kjøre folk til jobb to dager på rad uten lading skal være gjennomførbar. 12 mil på vinteren og tro på at den fortsatt klarer 10 mil om 5-6 år, og det er i alle fall langt nok for meg. Hvis jeg dropper "må kunne glemme å lade én natt" så er jeg trygg på at selv disse blikkboksene dekker den daglige rekkevidden for meg. De tilfredsstiller også plassbehovet og har praktiske dører for mitt behov. Jeg kunne også betalt denne prisen. Men da ville jeg hatt noe som innvendig var mindre som en varebil og mer som en av de andre elbilene. Og gjerne noe mindre fransk, om jeg ikke allerede har nevnt det. Endret 3. januar 2017 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Alle jeg kjenner som har elbil har den som nummer to bil. (Teslaeiere unntatt.) Da betaler alle du kjenner som har elbil mer i bensin og bompenger enn de trenger. Enten kjenner du dem dårligere enn du tror, eller så sløser de med penger. Elbilen brukes for å unngå bompenger, hydrokarbonbilen brukes til hytta. Sånn ca. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Alle jeg kjenner som har elbil har den som nummer to bil. (Teslaeiere unntatt.) Da betaler alle du kjenner som har elbil mer i bensin og bompenger enn de trenger. Enten kjenner du dem dårligere enn du tror, eller så sløser de med penger. Kan du utdype? Jeg kunne godt tenkt meg en elbil for å pendle med og en bensinbil jeg kan hygge meg med. Hmm. Okay, kanskje dette handler om definisjonen av bil nr. 1. Den bilen man hopper inn i først dersom begge bilene kan brukes, er det jeg regner som bil nr. 1. Hvis du hopper inn i bensinbilen for småturer, bruker du mer penger enn du trenger. Hvis det er slik at du pendler og elbilen ikke kan brukes til pendlingen, regner du den nok som bil nr. 2. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Elbilen brukes for å unngå bompenger, hydrokarbonbilen brukes til hytta. Sånn ca. Da er vi jo enige, egentlig. Som nevnt i forrige innlegg så er "bil nr. 1" et definisjonspørsmål. De jeg har sett i disse diskusjonene som kjører elbil er kategoriske på at det er elbilen som er nr. 1 - bensinbilen bruker de når de skal på langtur til hytta, ellers er det elbilen de velger. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Hmm. Okay, kanskje dette handler om definisjonen av bil nr. 1. Den bilen man hopper inn i først dersom begge bilene kan brukes, er det jeg regner som bil nr. 1. Hvis du hopper inn i bensinbilen for småturer, bruker du mer penger enn du trenger. Hvis det er slik at du pendler og elbilen ikke kan brukes til pendlingen, regner du den nok som bil nr. 2. Om man har en elbil som dekker 100% av behovet så er jo selvsagt en bensinbil helt unødvendig, men jeg kan tenke meg at en elbil sjeldent vil kunne dekke 100%, enten om det dreier seg om rekkevidde, mulighet for lading eller vilje. Hos meg så er det definitivt det sistnevnte, men jeg ser på en rimelig elbil som en god investering for oss som har et stykke til jobb, så kan vi parkere bensinbilen og bruke den på dager der det er nødvendig eller man vil kjøre bensinbilen. På mange måter så er det da bensinbilen som blir en bil nr.2, men av ren nødvendighet så er det bensin som trumfer, og elbilen som blir dumpet først. Men enn så lenge jeg må pendle så blir elbilen en investering. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Ja, og man har jo forskjellige behov. Akkurat rekkevidden vil de fleste 2017-elbilene dekke for meg, men jeg har den der tingen som jeg ikke [tror jeg] får løfta like lett inni en småbil. Vi har to biler og kjører begge daglig, så for oss er det to nr. 1-biler. At den ene er et vrak som kan gjøre alt en elbil ikke kan, gjør det vanskeligere å erstatte den med en elbil - selv om jeg nok har elbilpreferanse (som jeg så langt ikke har fått oppfylt). Hvis jeg skulle erstattet Jeepen i dag, vipper jeg mot å kjøpe enda en liten stasjonsvogn, eventuelt en litt større, og passe på å få krok på den denne gangen. Da har vi fortsatt uoppfylte trekkbehov, men de kan dekkes med leiebil om nødvendig. Endret 3. januar 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg tror ikke rekkevidden er særlig problematisk for meg heller, men det er ikke uvanlig at jeg kjører på tvers av landet heller. Det tar nok ikke mange år før elbiler kan dekke 100% av behovene mine og der bensinbilen bare blir et leketøy, og den dagen blir nok da jeg kommer til å kjøre elbil med mindre jeg vil kjøre noe annet, og det blir en god dag. Om elbilen har god nok rekkevidde til å kunne komme meg fra hjem til jobb og holde meg varm og komfortabel på veien, så ser jeg ikke behovet for å ha en skitten bensinmotor som tøffer meg avgårde. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg har aldri eid en Golf, aldri vært inni en Golf SW og kjenner den ikke spesielt godt, men jeg har en forutintatthet som tilsier at en e-Golf SW ikke nødvendigvis trenger ha hverken bedre utstyrsnivå eller komfortnivå enn en vanlig e-Golf. Den trenger nok å være litt lengre og dermed tyngre, men det trenger jo ikke være en Passat.Jeg har ikke sett forskjellene mellom golf med og uten eksosanlegg selv, men jeg prøvesatt en Nissan e-NV200 da den kom. Såvidt jeg husker var der ikke engang justering av setehøyde, noe som sier litt om prioriteringen av vekt over utstyr. På den tiden hadde jeg en oppegående Caddy som arbeidsbil, og selv dit var det stor forskjell i hvor mye jeg følte at produsenten hadde tatt hensyn til at føreren også skal være komfortabel og ikke bare til stede. Selv om det i utgangspunktet virker snodig, er det egentlig logisk at batteriteknologien rulles ut slik den gjør, først i småbilsegmentet og så i premiumsegmentet. Småbilene er i all hovedsak brukt til småkjøring uansett, man kan komme unna med liten rekkevidde så lenge prisen er lav. I motsatt ende er det folk som vil ha gode greier og er villige til å betale for det, både på rekkevidden og på utstyrsnivået. Faktisk kan det hende at den naturlige utviklingen av "folkebilen" på batteridrift vil skje som en moderering av toppmodeller heller enn en oppgradering av småbilene. Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. 4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt. Det er 10 mil mellom Oslo og Fredrikstad. Mange elbiler klarer nå 15 mil om vinteren, etter at oppdaterte modeller kommer, pluss nykommeren Hyundai Ioniq Lader du på jobben, så er saken biff .Om du må hurtiglade, så er f.eks Ioniq ladet til 80% på hurtiglader, (50kW) på 30 minutter. Jobblading er sikkert schuko, 16 amp. Da lades bilen opp mens du er på jobb. No problem ;-) Jeg kjører Kia Soul. Det er 12 mil på vinteren. Det blir knapt. Kan ikke lade hos kunden. Så saken blir ikke biff. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. 4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt. Det er 10 mil mellom Oslo og Fredrikstad. Mange elbiler klarer nå 15 mil om vinteren, etter at oppdaterte modeller kommer, pluss nykommeren Hyundai Ioniq Lader du på jobben, så er saken biff .Om du må hurtiglade, så er f.eks Ioniq ladet til 80% på hurtiglader, (50kW) på 30 minutter. Jobblading er sikkert schuko, 16 amp. Da lades bilen opp mens du er på jobb. No problem ;-) Jeg kjører Kia Soul. Det er 12 mil på vinteren. Det blir knapt. Kan ikke lade hos kunden. Så saken blir ikke biff. 12 mil?? gåent batteri på den da?? Men du kan jo hurtiglade et sted på veien? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. 4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt. Det er 10 mil mellom Oslo og Fredrikstad. Mange elbiler klarer nå 15 mil om vinteren, etter at oppdaterte modeller kommer, pluss nykommeren Hyundai Ioniq Lader du på jobben, så er saken biff .Om du må hurtiglade, så er f.eks Ioniq ladet til 80% på hurtiglader, (50kW) på 30 minutter. Jobblading er sikkert schuko, 16 amp. Da lades bilen opp mens du er på jobb. No problem ;-) Jeg kjører Kia Soul. Det er 12 mil på vinteren. Det blir knapt. Kan ikke lade hos kunden. Så saken blir ikke biff. Det har da også kommet biler med lengre rekkevidde enn Soul. Hyundais Ioniq, som for øvrig deler noe av teknikken med Soul, går lenger. Det er nok bl.a luftmotstanden som er større på Soul. Den lider av det samme som mange andre elbiler: høyt, kantete karrosseri. Det er som å banne i kjerka, når rekkevidde er prioritert. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Jeg har ikke sett forskjellene mellom golf med og uten eksosanlegg selv, men jeg prøvesatt en Nissan e-NV200 da den kom. Såvidt jeg husker var der ikke engang justering av setehøyde, noe som sier litt om prioriteringen av vekt over utstyr. På den tiden hadde jeg en oppegående Caddy som arbeidsbil, og selv dit var det stor forskjell i hvor mye jeg følte at produsenten hadde tatt hensyn til at føreren også skal være komfortabel og ikke bare til stede. Selv om det i utgangspunktet virker snodig, er det egentlig logisk at batteriteknologien rulles ut slik den gjør, først i småbilsegmentet og så i premiumsegmentet. Småbilene er i all hovedsak brukt til småkjøring uansett, man kan komme unna med liten rekkevidde så lenge prisen er lav. I motsatt ende er det folk som vil ha gode greier og er villige til å betale for det, både på rekkevidden og på utstyrsnivået. Faktisk kan det hende at den naturlige utviklingen av "folkebilen" på batteridrift vil skje som en moderering av toppmodeller heller enn en oppgradering av småbilene. En e-NV200 er ingen komfortbil, og det er ikke Kangoo Z.E. heller. Men jeg tror jo ikke de er luxusspekka i bensinversjon heller. Nesten så jeg forventer de kommer med kassettspiller. Det er logisk at småbilene ble elektrifisert først, det er jo typiske urbane biler med lav vekt og korte kjøreavstander. Jeg føler bare at den nisjen er godt dekket nå, og at noen før eller senere må være Leafen for nye segmenter også. Leafens rekkevidde var vel ikke al dat i 2011 heller. Endret 3. januar 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå