Salvesen. Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Hadde en Nissan Leag ett års tid. Var stadig for kort rekkevidde. Måtte tilbake til bensinbil. I dag bor jeg i en annen blokk og har som alle de 300 andre i det sameie ikke mulighet å lade hjemme. Jeg kan heller ikke lade på jobb. Kjører 4 ganger i året Ålesund - Oslo. 4 ganger i året til fra Oslo til Hytte i Valdres uten strøm. Kjører daglig til jobb i Oslo, møte på Hamar, så hente i barnehage, ut en tur på kvelden, kanskje til familie utenfor Oslo. Masse kjøring hver dag. Det ble rett og slett for lite. Og for min del er hele poenget med å ha bil å kjøpe seg frihet fra kollektivhelvete som ikke er mulig å bruke i min situasjon. Hadde jeg kunnet lade hjemme har jeg uansett ikke råd til Tesla, selv Opel ampera er 150 000kr for dyr selvom om alle økonomiske goder forblir og det mirakuløst blir laget en parkeringsplass kun for meg med mulighet for lading. Zoe er jo noe å se på om det kun var rekkevidde som var problemet. 1 Lenke til kommentar
Oppvaskbørste Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Så det dere sier er at miljø aspektet er ikke det som teller mest, det som teller mest er pengene man sparer ved å lure seg unna med hjelp ifra staten. Sjokkerende! Dette hadde jeg aldri trodd om det norske folk, vi som tross alt er best i verden i alt som har med miljø å gjøre. Lure seg unna? Det er sånn reglene er og da handler folk der etter. Lurer du deg unna 10% moms når du betaler kun 15% moms på dagligvarer fordi det er 25% moms på andre varer? Nei, fordi det er sånn skatten er på den varen... Du ber ikke om å få betale 10% til fordi en blyant har 25% moms, mens melk har 15%... De som kjøper bensinbil lurer seg jo også unna å betale MER til staten en det staten har sagt de skal betale? Om engangsaviften på bilen er 250 000kr, kunne den jo vært 300 000kr i steden? Og hva med de som har grønne skilter og kjører rundt i varebiler? Herregud som de snylter... Eller de som bestiller varer på nett til under 350kr og ikke betaler moms! Fy søren. Kjøper seg varer og vrir seg unna med hjelp fra staten som har gitt momsfritak... Og de som sparer i BSU som kan få inntill 5000kr i fratrekk på skatten! Herregud for ett snylteri av de rikeste! Hva med de som snylter ved å kjøpe diesel med hjelp fra staten istedenfor bensin til kjøretøyet sitt? Det er tross alt 1kr ekstra avgift per liten bensin som ikke er på diesel! For å si det sånn. Hvorfor betaler du ikke mer skatten av lønna di? De med høyere inntekt må det... Og du synes jo tydeligvis at om NOEN betaler mer, ja, da skal alle betale like mye som han som betaler mest.... Nei. Alle burde betalt 100% skatt og 100% moms så hadde det vært så bra. 8 Lenke til kommentar
Oppvaskbørste Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Hadde en Nissan Leag ett års tid. Var stadig for kort rekkevidde. Måtte tilbake til bensinbil. I dag bor jeg i en annen blokk og har som alle de 300 andre i det sameie ikke mulighet å lade hjemme. Jeg kan heller ikke lade på jobb. Kjører 4 ganger i året Ålesund - Oslo. 4 ganger i året til fra Oslo til Hytte i Valdres uten strøm. Kjører daglig til jobb i Oslo, møte på Hamar, så hente i barnehage, ut en tur på kvelden, kanskje til familie utenfor Oslo. Masse kjøring hver dag. Det ble rett og slett for lite. Og for min del er hele poenget med å ha bil å kjøpe seg frihet fra kollektivhelvete som ikke er mulig å bruke i min situasjon. Hadde jeg kunnet lade hjemme har jeg uansett ikke råd til Tesla, selv Opel ampera er 150 000kr for dyr selvom om alle økonomiske goder forblir og det mirakuløst blir laget en parkeringsplass kun for meg med mulighet for lading. Zoe er jo noe å se på om det kun var rekkevidde som var problemet. Den fantes ikke på det tidspunktet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Sjokkerende?? Ha, ha, nei, tar du vekk gratis ditt og gratis datt for elbilistene i Norge så hadde markedet for elbiler vært på linje med resten av Europa. Vi er selvgode egoister på linje med resten av verden - våkn opp! Det handler om penger! Jeg var selv på bilferie på kontinentet sist sommer. Den første Teslaen vi så utenfor Norge var i Tyskland - den hadde norske skilt... Du kan ikke skylde på elbilene for at de er korrekt avgiftsbelagt slik alle biler burde vært. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Siste grunnen til at jeg skal ha elbil er miljø. Jeg driter en lang faen i drivhusgasser og alt annet hippierøl. Det er energieffektivitet og stillheten som tiltrekker meg. Model 3 blir den første elbilen som tilfredsstiller mine krav og som jeg har råd til. Lenke til kommentar
Oppvaskbørste Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Siste grunnen til at jeg skal ha elbil er miljø. Jeg driter en lang faen i drivhusgasser og alt annet hippierøl. Det er energieffektivitet og stillheten som tiltrekker meg. Model 3 blir den første elbilen som tilfredsstiller mine krav og som jeg har råd til. Amen Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ikke overaskende at hybridene tar over, uansett hvor mye elbilentusiastene messer om at den tiden er over vil nok rekkeviddeangst være noe som lever godt blandt befolkningen en god stund enda. Hvor kommer angst inn, når man kan kjøre 15-25 mil, og ladere er tilgjengelig i langt større frekvens? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Sjokkerende?? Ha, ha, nei, tar du vekk gratis ditt og gratis datt for elbilistene i Norge så hadde markedet for elbiler vært på linje med resten av Europa. Vi er selvgode egoister på linje med resten av verden - våkn opp! Det handler om penger! Jeg var selv på bilferie på kontinentet sist sommer. Den første Teslaen vi så utenfor Norge var i Tyskland - den hadde norske skilt...Du kan ikke skylde på elbilene for at de er korrekt avgiftsbelagt slik alle biler burde vært. Jeg lurer på hvor godt elbilsalget hadde vært om alle biler hadde samme priser på innkjøp og bruk og samme goder uansett drivstoff. Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Så det dere sier er at miljø aspektet er ikke det som teller mest, det som teller mest er pengene man sparer ved å lure seg unna med hjelp ifra staten. Sjokkerende! Dette hadde jeg aldri trodd om det norske folk, vi som tross alt er best i verden i alt som har med miljø å gjøre. Klart bilen bør være billigere når den går bare 18 mil i medvind og motbakke. Spiller det noe rolle hvilken intensjon man kjøper elbil så lenge den får energi av fossefall, vind og bittelitt atomkraft? Staten vil ta sine avgifter snart uansett så slutt å grin. Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Sjokkerende?? Ha, ha, nei, tar du vekk gratis ditt og gratis datt for elbilistene i Norge så hadde markedet for elbiler vært på linje med resten av Europa. Vi er selvgode egoister på linje med resten av verden - våkn opp! Det handler om penger! Jeg var selv på bilferie på kontinentet sist sommer. Den første Teslaen vi så utenfor Norge var i Tyskland - den hadde norske skilt...Du kan ikke skylde på elbilene for at de er korrekt avgiftsbelagt slik alle biler burde vært. Jeg lurer på hvor godt elbilsalget hadde vært om alle biler hadde samme priser på innkjøp og bruk og samme goder uansett drivstoff. Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Vel, jeg fylte min Leaf på Fortum. Den var merket 50 kw. Fikk bare 18 kw. Ladet fra 20 til 60%. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Det er ganske tydeleg at løfte om framtidige modellar med større batteri øydela elbilsalet tidlegare på året. I november 2016 var elbilsalet 25,8% høgare enn i november året før, og i desember vart det selt 17,2% fleire elbilar enn i desember året før. 1 Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. 4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Tipper en av utfordringene der er at det koster mer å kompensere for rekkeviddetap ved større bil når man har batterier enn når man har tank. Å bytte fra 40 til 60 liter tank er en utgift på kanskje noen få hundre per bil, tilsvarende økning i batterikapasiteten vil virkelig merkes. Tror vi vil se at det man betaler for på større elbiler er rekkevidde heller enn kraft som på forbrenningsmotorer. Joda, små biler er bedre egnet. Men nå har man også noen lite ergonomiske elektriske kassebiler, som Renault Kangoo Maxi Z.E. med opp til 7 seter. Hvis det går an å elektrifisere denne blikkboksen, burde det være mulig med en e-Golf SW. Det var også noen som nevnte den amerikanske Rav4 EV, som jeg tror ville vært ganske populær i Norge (gitt en fornuftig pris). Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien? For å bli kvitt den trenger du enten store batterier eller skikkelig kraftige ladere, gjerne begge deler. Jeg *tror* at Tesla snart har noe å melde på den fronten. Jeg blir ikke overrasket om det blir 'unveil part 3' for Models 3 i slutten av mars og at en av nyhetene er kraftig oppgradert superlader, kanskje opp mot 500kW. Med mulighet for 500kW lading vil det bli vanskelig å påberope seg rekkeviddeangst.. Får heller mer "rekkeviddeangst" for bankkontoen, når fossilen skulle fylles, og når en ser prisene på fossilt drivstoff!! Glad jeg har elbil, jeg..og null angst :-D Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Det er ganske tydeleg at løfte om framtidige modellar med større batteri øydela elbilsalet tidlegare på året. I november 2016 var elbilsalet 25,8% høgare enn i november året før, og i desember vart det selt 17,2% fleire elbilar enn i desember året før. Utover løftet om framtidige modeller med større batteri, var 2016 også preget av stor usikkerhet tilknyttet til de økonomiske incentivene, inklusive kollektivfelt, parkering og bompenger. I november og desember var disse incentivene stort sett avklart og de ble ikke så innskrenket som man kunne frykte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Jeg tror ikke helt på forklaringen i artikkelen om at det skal være færre incentiver som er årsaken til at elbilsalget ikke har økt nevneverdig. Jeg tror heller forklaringen handler om at markedet begynner å bli mettet av nr 2. biler (~100 km reell rekkevidde på vinteren) og at det er flere lovende modeller med vesentlig lengre rekkevidde som ventes på markedet snart. Hittil er det bare ett merke som har funnet "formelen" for bekymringsfri langkjøring (selv om det bare trengs en sjelden gang). Formelen er en reell rekkevidde på ~4 timer kjøring på motorvei med ~1 times lading før man er klar til en ny økt på ~4 timer. Problemet er at disse bilene er ganske dyre fortsatt. Det er ikke en bil som vil klare å oversvømme verden med biler slik for eksempel VW gjorde med bobla i sin tid. For å klare det må prisen ned og så vidt jeg vet er det batterikapasitet og infrastruktur til rask nok lading det kommer an på. Merk at en bil med for eksempel 200 kWh batteri og 350 kW ladeeffekt ikke har riktig formel. En sånn vil koste alt for mye for massemarkedet for dermed bomme ennå mer på VW-boble-effekten. Men jeg er glad for at flere bilprodusenter finner "formelen" og begynner å lansere slike elbiler. Endret 3. januar 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Ganske dårlig. Rekkevidde er enda ett problem for folk flest. Gjennomsnittlig kjørelengde er under 4 mil pr dag, så nei det er det virkelig ikke. Det er lassevis av ladestasjoner for de lengre turene, problemet er at folk ikke vill vente på lading de 2 gangene i året de trenger det. Så har en de som kjører virkelig langt, de skjønner jeg godt. 4 mil per dag? Deler du på 2,2 mill biler? Hvor folk har også to biler per hustand? Ikke alltid man kjører hver dag? Det er ikke unormalt å kjøre 20.000km i året. Jeg pendler Fredrikstad Oslo. Det er ett problem om vinteren. Det vil være en større kjøpegruppe når bilene passerer 30 mil praktisk rekkevidde for biler som koster 300.000kr. Det er vel dette folk venter på. Forstår dem godt. Det er 10 mil mellom Oslo og Fredrikstad. Mange elbiler klarer nå 15 mil om vinteren, etter at oppdaterte modeller kommer, pluss nykommeren Hyundai Ioniq Lader du på jobben, så er saken biff .Om du må hurtiglade, så er f.eks Ioniq ladet til 80% på hurtiglader, (50kW) på 30 minutter. Jobblading er sikkert schuko, 16 amp. Da lades bilen opp mens du er på jobb. No problem ;-) Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg tror heller forklaringen handler om at markedet begynner å bli mettet av nr 2. biler [...] Morsom teori. Men det er ikke akkurat sånn at man hadde et marked som var tørsteforet på nr. 2-biler, og denne tørsten akkurat nå ble slukket. Det selges biler hvert år, og mange har fortsatt minst en bil fra langt tilbake på nittitallet. Da tror jeg mer på at etterspørselen i markedet går opp og ned sammen med trusler og løfter om endringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå