Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbilsalget gikk ned i 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien?

 

For å bli kvitt den trenger du enten store batterier eller skikkelig kraftige ladere, gjerne begge deler. Jeg *tror* at Tesla snart har noe å melde på den fronten. Jeg blir ikke overrasket om det blir 'unveil part 3' for Models 3 i slutten av mars og at en av nyhetene er kraftig oppgradert superlader, kanskje opp mot 500kW.

 

 

Med mulighet for 500kW lading vil det bli vanskelig å påberope seg rekkeviddeangst..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det dere sier er at miljø aspektet er ikke det som teller mest, det som teller mest er pengene man sparer ved å lure seg unna med hjelp ifra staten.

Sjokkerende!

Dette hadde jeg aldri trodd om det norske folk, vi som tross alt er best i verden i alt som har med miljø å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har ikke alle likt kjøremønster som meg, men etter ett år med elbil har jeg spart nærmere 20.000kr og hurtigladet i ca 3-4 timer.

 

Timelønnen ved hurtigladestasjonen blir ganske heftig. :)

Jeg tipper at noe lignende er veldig vanlig for de som har elbil. Selv valgte jeg dieselbil fordi jeg har en pendlerstrekning på ni mil og ingen garanti for at jeg får ladet der, jeg turte rett og slett ikke ta sjansen på at det ville holde i vinter. Det aller meste annet jeg foretar meg med bil er enten kortere eller ville gitt tilgang til gratis lading med litt planlegging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke overaskende at hybridene tar over, uansett hvor mye elbilentusiastene messer om at den tiden er over vil nok rekkeviddeangst være noe som lever godt blandt befolkningen en god stund enda.

 

Dette er nok også en psykisk greie, tviler på at de som har den "konklusjonen" har tilbragt mye tid i en elbil for testing. Men markedet for hybrid er langt bedre, en har stort utvalg i "alle" klasser, elbiler er fortsatt for det meste småbiler med liten rekkevidde, dessverre. 

 

Heldigvis er det håp for at dette endrer seg de neste 2-3 årene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien?

 

For å bli kvitt den trenger du enten store batterier eller skikkelig kraftige ladere, gjerne begge deler. Jeg *tror* at Tesla snart har noe å melde på den fronten. Jeg blir ikke overrasket om det blir 'unveil part 3' for Models 3 i slutten av mars og at en av nyhetene er kraftig oppgradert superlader, kanskje opp mot 500kW.

 

 

Med mulighet for 500kW lading vil det bli vanskelig å påberope seg rekkeviddeangst..

 

Det er overraksende mange som både spiser og tar andre pauser på lengre turer, men så er det alltid noen som vill kjøre i 12 timer pluss. Jeg bor på Vestlandet, alle turer i barndommen havnet på åmot for pause og mat. Det gjør jeg også nå i Tesla'en. Det er den som venter på meg etter lading, ikke omvendt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så det dere sier er at miljø aspektet er ikke det som teller mest, det som teller mest er pengene man sparer ved å lure seg unna med hjelp ifra staten.

Sjokkerende!

Dette hadde jeg aldri trodd om det norske folk, vi som tross alt er best i verden i alt som har med miljø å gjøre.

 

Hvilken rolle spiller det? Miljø aspektet er helt likt, uavhengig av hva kjøperen tenker på eller hvilken musikk han hører på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sjokkerende?? Ha, ha, nei, tar du vekk gratis ditt og gratis datt for elbilistene i Norge så hadde markedet for elbiler vært på linje med resten av Europa. Vi er selvgode egoister på linje med resten av verden - våkn opp! Det handler om penger! Jeg var selv på bilferie på kontinentet sist sommer. Den første Teslaen vi så utenfor Norge var i Tyskland - den hadde norske skilt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du kan kalle det 'rekkeviddeangst' eller 'planleggingsubehag', inntil videre er den godt begrunnet. Jeg mener, hvem har *egentlig* lyst til å henge 20-40-80-120 minutter på en ladestasjon når du helst ville vært på veien?

 

For å bli kvitt den trenger du enten store batterier eller skikkelig kraftige ladere, gjerne begge deler. Jeg *tror* at Tesla snart har noe å melde på den fronten. Jeg blir ikke overrasket om det blir 'unveil part 3' for Models 3 i slutten av mars og at en av nyhetene er kraftig oppgradert superlader, kanskje opp mot 500kW.

 

 

Med mulighet for 500kW lading vil det bli vanskelig å påberope seg rekkeviddeangst..

 

Det er overraksende mange som både spiser og tar andre pauser på lengre turer, men så er det alltid noen som vill kjøre i 12 timer pluss. Jeg bor på Vestlandet, alle turer i barndommen havnet på åmot for pause og mat. Det gjør jeg også nå i Tesla'en. Det er den som venter på meg etter lading, ikke omvendt.

 

Jeg tror ikke du kan påberope deg å representere 'folk flest' i denne sammenhengen, du er enten 'entusiast', eller 'entusiast light' og godtar dermed begrensninger vanlige folk ikke godtar. Selv med superlading på 120kW er ladetidene uakseptabelt lange. Hvis du blir lei av maten på Brokelandsheia og i stedet vil spise i Tvedestrand, eller hvis et surrehue har glemt å sette bilen til lading på kvelden, eller hvis dere skal kjøre skikkelig langt og er flere sjåfører som kan dele på jobben, eller, eller.

 

Det er mange anledninger hvor virkeligheten spenner beinkrok for det ellers fine 'lade mens du gjør noe annet'-konseptet og da vil en *skikkelig* lader være svært god å ha. Elon Musk har selvfølgelig skjønt dette for lenge siden og jeg forventer som sagt noe mer håndfast fra den kanten om en 3 måneders tid..

 

 

Må nesten spørre, synes du 120kW er så bra at du ikke kan skjønne at noen kan ønske seg mer? Vil du si nei takk til en 500kW lader hvis muligheten byr seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nok også en psykisk greie, tviler på at de som har den "konklusjonen" har tilbragt mye tid i en elbil for testing. Men markedet for hybrid er langt bedre, en har stort utvalg i "alle" klasser, elbiler er fortsatt for det meste småbiler med liten rekkevidde, dessverre. 

 

Heldigvis er det håp for at dette endrer seg de neste 2-3 årene :)

 

Det er nok psykisk for en del, men en artig detalj er at det er ikke slik at det forsvinner når man har en elbil. Faktisk er en del elbileiere fortsatt påvirket av rekkeviddeangst noen år etter innkjøp, som eier av PHEV er jeg mer enn kjent med disse eierne da de er vanligvis veldig høylytte hvis jeg velger å lade bilen min ved "deres" ladestasjoner. "må jo forstå at de trenger å lade". :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke du kan påberope deg å representere 'folk flest' i denne sammenhengen, du er enten 'entusiast', eller 'entusiast light' og godtar dermed begrensninger vanlige folk ikke godtar. Selv med superlading på 120kW er ladetidene uakseptabelt lange. Hvis du blir lei av maten på Brokelandsheia og i stedet vil spise i Tvedestrand, eller hvis et surrehue har glemt å sette bilen til lading på kvelden, eller hvis dere skal kjøre skikkelig langt og er flere sjåfører som kan dele på jobben, eller, eller.

 

Det er mange anledninger hvor virkeligheten spenner beinkrok for det ellers fine 'lade mens du gjør noe annet'-konseptet og da vil en *skikkelig* lader være svært god å ha. Elon Musk har selvfølgelig skjønt dette for lenge siden og jeg forventer som sagt noe mer håndfast fra den kanten om en 3 måneders tid..

 

 

Må nesten spørre, synes du 120kW er så bra at du ikke kan skjønne at noen kan ønske seg mer? Vil du si nei takk til en 500kW lader hvis muligheten byr seg?

 

 

men det har jeg jo ikke påberopt meg heller :) Jeg godtar lite begrensninger, det eneste jeg godtar er at jeg bør planlegge stopp ift mat og pauser hvor en kan lade. Dette er dog svært sjeldent for min del, og det er lett verdt bryet for min del, både økonomisk og praktisk i hverdagen. Surre hode er jeg garantert, men om bilen ikke er satt til lading får jeg beskjed av huset når det går over i nattmodus. 

 

Jeg synes 120kW er mer enn nok for mitt bruk, ja. Men jeg ser at det ikke nødvendigvis passer alle. I tillegg hadde jeg såklart ikke takket nei til mer, men da må jeg kjøpe enda en ny bil. Det holder for i år, for min del :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er nok også en psykisk greie, tviler på at de som har den "konklusjonen" har tilbragt mye tid i en elbil for testing. Men markedet for hybrid er langt bedre, en har stort utvalg i "alle" klasser, elbiler er fortsatt for det meste småbiler med liten rekkevidde, dessverre. 

 

Heldigvis er det håp for at dette endrer seg de neste 2-3 årene :)

 

Det er nok psykisk for en del, men en artig detalj er at det er ikke slik at det forsvinner når man har en elbil. Faktisk er en del elbileiere fortsatt påvirket av rekkeviddeangst noen år etter innkjøp, som eier av PHEV er jeg mer enn kjent med disse eierne da de er vanligvis veldig høylytte hvis jeg velger å lade bilen min ved "deres" ladestasjoner. "må jo forstå at de trenger å lade". :p

 

 

Ja slik bilene er i dag er det nok mange som har valgt feil bil ift bruk og sliter med slik angst, heldigvis kommer neste "generasjon" rekkevidde ganske så snart :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjokkerende?? Ha, ha, nei, tar du vekk gratis ditt og gratis datt for elbilistene i Norge så hadde markedet for elbiler vært på linje med resten av Europa. Vi er selvgode egoister på linje med resten av verden - våkn opp! Det handler om penger! Jeg var selv på bilferie på kontinentet sist sommer. Den første Teslaen vi så utenfor Norge var i Tyskland - den hadde norske skilt...

 

Nå er det jo ikke mye som har endret seg ift avgifter i 2016, så at du konkluderer med det er jo veldig rart. Elbilsalget i Europa er i ekstrem vekst, mer enn her til lands sånn jevnt over. Andelen er dog veldig liten fortsatt, men om det fortsetter kan dette fort endre seg. 

 

Ja veldig mange kjører på europa ferie med elbilen sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bil med  ca 50 mil rekkevidde før lading synest jeg er greit. Ikke ofte jeg kjører så langt eller lengre, men f.eks om jeg kjører til Oslo (som er ca 55 mil) så trenger jeg i hvertfall 1 lengre stopp (spise, sove, strekke på beina eller whatever).

Er ikke mange el-biler jeg føler dekker vårt behov med tanke på størrelse og plass (og pris). så tror jeg holder på diesel S-Maxen noen år til.

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En bil med  ca 50 mil rekkevidde før lading synest jeg er greit. Ikke ofte jeg kjører så langt eller lengre, men f.eks om jeg kjører til Oslo (som er ca 55 mil) så trenger jeg i hvertfall 1 lengre stopp (spise, sove, strekke på beina eller whatever).

 

Er ikke mange el-biler jeg føler dekker vårt behov med tanke på størrelse og plass (og pris). så tror jeg holder på diesel S-Maxen noen år til.

 

Rekkevidden er vell en av de minste problemene fremover, men akkurat dette med behov(størrelse,plass osv) og pris er en stor utfordring. Virker bare å være ett selskap som prøver å lage bil for "folk" flest, problemet er bare at de er veldig kostbare. De fleste andre satser på småbiler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

– Folk har ventet på at nye modeller skal komme på markedet, sier Haugneland.

Foreningen antar at det blir en økning i elbilandelen i 2017 når modeller som Volkswagen e-Golf og BMW i3 med større batteri, og nye modeller som Hyundai Ioniq og Opel Ampera-e kommer i salg.

– Ampera-e er en joker. Det er bare et spørsmål om hvor mange biler Opel klarer å levere, sier han.

 

Jeg skal være enig i at folk har ventet på at nye modeller kommer på markedet. Og det er naturlig å vente noen måneder hvis 2017-modeller er vesentlig bedre enn 2016-modeller.

 

Men det er ikke hele problemstillinga. Ampera-e går for meg inn og konkurrerer med et segment som allerede er godt dekket av elbiler. Okay, så den har lengre rekkevidde. So what. Amerikanerne har sagt at 2018-modellen skal ikke ha vesentlig endret batteri sammenlignet med denne versjonen, og Ampera-e har en rekke direkte konkurrerende alternativer, der mange av disse ser ut til å få vesentlig forbedret rekkevidde i 2017 og noen hadde det allerede i 2016. Rekkevidde er bare én egenskap. Det er fortsatt en liten elektrisk småbil på et marked der ingen leverer små stasjonsvogner. 

 

Gi meg en elektrisk ekvivalent til V50 eller Octavia. En bil som kan trekke en utstyrshenger fem mil en vei og fem mil tilbake to uker senere, midt på vinteren, også når batteriet er ti år gammelt. Da er mine behov dekket for hele året. Men Ampera-e, e-Golf, Leaf etc. dekker for meg akkurat samme brukstilfeller, men ikke mitt. Jeg skal ha større bagasjerom slik at det blir lett å lempe inn en ikke sammenleggbar barnerullestol ca. to ganger om dagen.

 

Ebilene er så langt for like. Med denne konkurransen må det da være attraktivt å være den første som limer på et litt større bagasjerom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper en av utfordringene der er at det koster mer å kompensere for rekkeviddetap ved større bil når man har batterier enn når man har tank. Å bytte fra 40 til 60 liter tank er en utgift på kanskje noen få hundre per bil, tilsvarende økning i batterikapasiteten vil virkelig merkes. Tror vi vil se at det man betaler for på større elbiler er rekkevidde heller enn kraft som på forbrenningsmotorer.

Lenke til kommentar

Hadde en Nissan Leag ett års tid. Var stadig for kort rekkevidde. Måtte tilbake til bensinbil.

 

I dag bor jeg i en annen blokk og har som alle de 300 andre i det sameie ikke mulighet å lade hjemme. Jeg kan heller ikke lade på jobb.

 

Kjører 4 ganger i året Ålesund - Oslo.

4 ganger i året til fra Oslo til Hytte i Valdres uten strøm.

Kjører daglig til jobb i Oslo, møte på Hamar, så hente i barnehage, ut en tur på kvelden, kanskje til familie utenfor Oslo. Masse kjøring hver dag.

Det ble rett og slett for lite. Og for min del er hele poenget med å ha bil å kjøpe seg frihet fra kollektivhelvete som ikke er mulig å bruke i min situasjon.

 

Hadde jeg kunnet lade hjemme har jeg uansett ikke råd til Tesla, selv Opel ampera er 150 000kr for dyr selvom om alle økonomiske goder forblir og det mirakuløst blir laget en parkeringsplass kun for meg med mulighet for lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...