Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fartsbot i Italia.

Zeeza

Anbefalte innlegg

Hei.

I sommer var meg og to kompiser på ferie i Italia. Der har vi blitt knipset i en fotoboks, 81 km/t i 70-sonen. Vi vet ikke hvem som kjørte da, men boten som har funnet frem i posten er uansett bare på 60 euro, så den spleiser vi på.

Allikevel, ut av ren nysgjerrighet, hva skjer om den ikke blir betalt? Kommer det italienske mafioser på døren for å kreve inn penger? Får vi ikke lov å komme tilbake? Eller trekker de på skuldrene og tenker "jaja, dette gidder vi ikke bruke tid på"? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å hsuke at det er et internasjonalt samarbeid (EU + EØS?) for innkreving av slikt. Tidligere var det problematisk for Norge å innkreve bøter fra turister i Norge, men det skal visstnok gå lettere nå. Da går det logisk nok også andre veien.

Forbehold: dette er rett fra temmelig vage minner, og jeg gidder ikke google for å sjekke.

Lenke til kommentar

http://www.initaly.com/travel/avoid_tickets.htm

Sitat

Italian bureaucracy being what it is, the ticket usually does take a year or more to arrive. The recipient of the ticket has 60 days to pay or appeal. If you don't pay, the amount is doubled. Italians usually pay and then appeal.
  Sitat
NOT to pay a fine that is sent directly to you at your home outside the EU is probably a bad idea. If you don't pay, the rental company will eventually pay the fine plus the late fees and pass that on to you via your credit card company. There is also evidence around that a debt collection agency called EMO ("European Municipal Outsourcing") is following up these fines quite aggressively.

Nå er vel Norge sånn delvis flinkest i EU-klassen når det gjelder samarbeide mellom politietatene, så dermed enda mindre å anbefale å ikke betale.

Lenke til kommentar

Generelt sett har ikke italienske myndigheter noen adgang til å inndrive straffemessige bøter i Norge. Det internasjonale samarbeidet har ikke kommet så langt - det er bare de nordiske landene som har et så utstrakt fullbyrdelsessamarbeid ennå.

Hva de gjør kommer an på italienske regler. Du kan bli begjært utlevert for å sone subsidiær fengselsstraff, eller de kan ta beslag i bilen din neste gang du eventuelt er i Italia.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva du mener med "kan" gjøre det. Du kan risikere å havne i fengsel i Italia på den måten. Eller du kan risikere enorme krav over tid på grunn av forsinkelsesrenter, sen foreldelsesfrist og at de plutselig finner en måte å drive det inn på. Og ikke minst så er det forbudt å gjøre det. Men du "kan" gjøre det i betydningen at det er en relativt stor sjanse for at det aldri får noen konsekvenser for deg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
  Herr Brun skrev (På 3.1.2017 den 19.16):

Det kommer helt an på hva du mener med "kan" gjøre det. Du kan risikere å havne i fengsel i Italia på den måten. Eller du kan risikere enorme krav over tid på grunn av forsinkelsesrenter, sen foreldelsesfrist og at de plutselig finner en måte å drive det inn på. Og ikke minst så er det forbudt å gjøre det. Men du "kan" gjøre det i betydningen at det er en relativt stor sjanse for at det aldri får noen konsekvenser for deg.

Jeg og en kamerat ble i 2001 stoppet av politiet i Frankrike for å ha kjørt i 198 km/t i 130 sonen med hver vår mc.

Etter at vi var stoppet ble jeg sittende som pant mens han andre kjørte til nærmeste bank og hentet kontanter.

Boten ble betalt kontant til politiet og vi fikk kvittering og kjørte videre.

Noen måneder senere fikk vi brev fra en dommer som jeg tror mente at vi hadde betalt for mye.

Grunnen var at bøtesatsene ikke gikk til så høye hastigheter så politiet hadde bare dobblet videre på skalaen. En fransk borger ville mistet førerkortet.

Siden brevet var fransk juss så vet jeg ikke om franske myndigheter faktisk har noe utestående på meg.

Har ikke satt min fot i landet siden den gang.

Lenke til kommentar
  Zeeza skrev (På 3.1.2017 den 10.16):

Hei.

I sommer var meg og to kompiser på ferie i Italia. Der har vi blitt knipset i en fotoboks, 81 km/t i 70-sonen. Vi vet ikke hvem som kjørte da, men boten som har funnet frem i posten er uansett bare på 60 euro, så den spleiser vi på.

Allikevel, ut av ren nysgjerrighet, hva skjer om den ikke blir betalt? Kommer det italienske mafioser på døren for å kreve inn penger? Får vi ikke lov å komme tilbake? Eller trekker de på skuldrene og tenker "jaja, dette gidder vi ikke bruke tid på"? 

Hvis du har leiebil kan leieselskapet trekke beløpet selv fra kortet du registerte depositum på, dette skjedde sist gang jeg hadde leiebil i England.

Har dog blitt tatt et par ganger i fotoboks i Tyskland med egen bil, da gadd de ikke sende regningen en gang.

Endret av Laserflip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...