PROuser Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Har en Indesit tørketrommel kjøpt i 2012. Våren 2016 stoppet rotasjonen opp, og jeg meldte inn. De kom og skiftet noen deler. Men så funket den ikke likevel, da de ikke hadde byttet reima. Tok kotakt igjen, og de kom og bytta reimen. I november stoppet den igjen, og de sjekket den, og bestilte reimen. Kom tilbake etter ca 2-3 uker. Byttet den. Fungerte i ca 2 timer, så sto den stille igjen. 16. Desember sendte jeg ny melding til Indesit/whirpool om at nå fikk de komme med ny trommel eller heve kjøpet. Fikk ingen svar. Ringte dem 20. desember. De sa de skulle sende melding til servicebedriften om feilen. De kunne ikke avgjøre noe. Jeg skulle få melding fra dem. 22. desember kom melding fra verkstedet om at jeg skulle få ny trommel og ville bli kontaktet av indesit/Whirpool. Gikk flere dager og til slutt ringte jeg dem, og de ga meg et ombyttenummer jeg kunne oppgi til butikken jeg hadde kjøpt fra, whiteaway... Jeg ringte dem 27. desember. Og de fikk opplysningene og skulle ta dem videre til reklamasjonsavdelingen, og kontakte meg om det skulle være noe. Har fremdeles ikke hørt noe fra dem, og begynner å bli veldig tungvindt uten tørketrommel. Hvor lang tid kan de bruke? Har jeg noe krav på lånemaskin? Det burde jo bare være for dem og sende ut en tilsvarende maskin, og bli ferdig med det.. Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 fra forbrukerkjøpsloven: § 30.Gjennomføring av avhjelpAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. (Mine uthevninger). Hvis man antar at service tar lenger enn 7 dager, har du krav på låneprodukt i dette tilfellet. (ikke fra dag 8, men fra dag 1 om service forventes å ta mer enn 7 dager). Så da får de levere et låneprodukt til deg mens de ordner med servicen. Så hente den gamle når servicen er behandlet samt levere ny og ta tilbake låneprodukt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Som sagt over, så har man krav på låneprodukt hvis service tar mer enn 7 dager. Men har flere ganger hørt at rene nettbutikker kan være veldig vanskelig når det gjelder låneprodukter. Ellers kan jeg bekrefte at Indesit ikke er av de raskeste i håndtering av reklamasjoner og ombytte. Men når man har fått ombyttnr, så burde butikken ha alt klart i løpet av et par dager (hvis verksted og Indesti har gjort alt riktig). I tillegg kommer jo transporten som tar noen dager. Hvis Whiteaway fikk all info 27. desember uten at det ennå har kommet info (f.eks. ordrebekreftelse) ville jeg tatt kontakt og purret på dem. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Om butikken har same policy på låneprodukt på tørketrommler som dei har for mobiltelefonar, så blir nok låneproduktet 1 meter med tørkesnor og to kleklemmer dersom du betalar 1000 kr i depositum og henter klesnora sjølv. Antageligvis med den begrunnelsen at alle andre funksjonar enn muligheit til å ringe eller eller i dette tilfellet tørke klær er urimelig dyre for selgaren å tilby låneprodukt for. Så kva du har krav på etter forbrukerkjøpslova og kva butikken velger å tolke urimelig, er to forskjellige ting. 4 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2017 Har ringt å purret på dem, så nå har de endelig sendt en ny trommel, så den kommer til mandag. den opprinnelige var gått ut av salg, så de begynte å nevne andre modeller og priser.. Men jeg bare ga klar beskjed om at jeg driter i prise, jeg skal ha en ny maskin som ikke har dårligere egenskaper enn forrige.. Så da fant de en som kostet ca 3700 kr mer.. (Gorenje D48565). Så bare krediterte de det ekstra. Satser på den holder bedre. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Gorenje D48565 er sikkert en bra maskin, men prisen til Whiteaway (8999,-) er ikke reell i forhold til tilsvarende produkter eller Gorenje DEHP865 (samme maskin, men med symboler istedenfor dansk tekst på panelet) til 6999,- hos Expert. Endret 6. januar 2017 av Mr D Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 Hehe, ser ut til at den er helt lik, bare mye billigere ja. Ser at begge modeller kun selges hos utvalgte forhandlere. Er det slik de unngår prissamenligning med andre? En form for lureri? Ser jo at norsk utgave har vært helt nedi 4410 på proshop på tilbud i høst.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Vil ikke kalle det lureri, heller taktikk. Det gjelder ikke så mange modeller, men fenomenet finnes hos alle større leverandører. I dette tilfellet er produktene tilnærmet identiske, men noen ganger er det noe forskjell. Dette skjer både for at kjedene skal ha noe annet/eksklusivt og også taktisk ifm prisgarantier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå