Gå til innhold

Medlemmer flykter fra MDG


Anbefalte innlegg

Hva tror dere er grunnen til at MDG mister så mange medlemmer om dagen? Har folk omsider forstått at partiet er "høl i hue"? :p I så fall, hvorfor tok det så lang tid? Sjekker ikke folk hva partiet står for før de melder seg inn?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoepartiet-de-groenne/medlemsflukt-fra-miljoepartiet/a/23887797/

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

"Høl i hue" er vel å ta litt hardt i, men all erfaring viser at slike initiativ ofte mister oppslutning nesten like fort som som de får det. Folk innser etterhvert at det er slitsom å være idealist, i tillegg til et lederstilen til han derre sjefen er i overkant tøff. Det er ofte lettere å si "Halleluja" enn å gjøre det. Jeg har lest avisartikler og fagfolk innen trafikk som brukte store deler av forrige høst til å drive voksenopplæring av MDG, fordi MDGs idealbilde ikke var helt i tråd med virkeligheten. Det er nok en del medlemmer som har tatt en reality check, og sett at MDG er i overkant idealistisk, for ikke å si virkelighetsfjernt.

 

To OT-kommentarer:

 

Grønne partier kalles ofte for vannmeloner. Grønne utenpå, røde inni.

 

TV2 viste en serie som het "Okkupert": Der så vi et Norge, med statsminister fra MDG, som ble okkupert av russerne. Hva var egentlig skrekkscenariet? Statsminister fra MDG eller russisk okkupasjon?

Lenke til kommentar

Hva tror dere er grunnen til at MDG mister så mange medlemmer om dagen? Har folk omsider forstått at partiet er "høl i hue"? :p I så fall, hvorfor tok det så lang tid? Sjekker ikke folk hva partiet står for før de melder seg inn?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoepartiet-de-groenne/medlemsflukt-fra-miljoepartiet/a/23887797/

Ja, det skyldes at partiet er "høl i hue", og at stadig flere oppdager dette. "Hølet i huet" manifesterer seg ikke minst i deres snodigheter i byrådet i Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tror dere er grunnen til at MDG mister så mange medlemmer om dagen? Har folk omsider forstått at partiet er "høl i hue"? :p I så fall, hvorfor tok det så lang tid? Sjekker ikke folk hva partiet står for før de melder seg inn?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoepartiet-de-groenne/medlemsflukt-fra-miljoepartiet/a/23887797/

 

At de mister medlemmer er ikke noe problem til eller fra, hadde vært bedre om de mistet velgere. De får nok ikke så mange velgere til Stortingsvalget til høsten, men frykter at de skal få flere til kommunevalget i 2019 hvis de driver på som de gjør. Det er nok en del Oslo borgere som ikke stemte på dem sist, som har likt det de driver på med. De straffer folk som bor utenfor og jobber i Oslo, og ikke har noe de skulle sagt når det kommer til valget.

 

Men får håpe de fleste velgere også tar til fornuften og har skjønt at disse er enda verre drømmere enn SV, Venstre osv.. Tror nok mange vil det, hvis journalistene tør å spørre MGD Prinsessa noen kritiske spørsmål, og når hun ikke kan svare, så presse litt mer.

Lenke til kommentar

Virkeligheten er at ingen kommer til å forstå alvoret eller løfte en finger før vi må begynne å gå med maske utendørs og utgiftene i forbindelse med klima og miljø blir så store at det går utover folks privatøkonomi. Comfortably numb.

Ja, og man kan selvsagt legge seg på en knallhard linje hvor man bruker pisk for å "straffe" folk for at de ikke tenker 100% miljø, men det fungerer nok dårlig uansett, da dette igjen trolig bare fører til velgerflukt. Det som har vist seg å fungere så det suser her til lands er å bruke gulrot. Folk tenker personlig gevinst først og fremst. Ved å bruke gulrot "lurer" man folk til å bli miljøvennlige ved at de oppnår personlige gevinster. Men dette igjen er ikke spesielt bærekrafig i det lange løp.
Lenke til kommentar

 

Virkeligheten er at ingen kommer til å forstå alvoret eller løfte en finger før vi må begynne å gå med maske utendørs og utgiftene i forbindelse med klima og miljø blir så store at det går utover folks privatøkonomi. Comfortably numb.

Ja, og man kan selvsagt legge seg på en knallhard linje hvor man bruker pisk for å "straffe" folk for at de ikke tenker 100% miljø, men det fungerer nok dårlig uansett, da dette igjen trolig bare fører til velgerflukt. Det som har vist seg å fungere så det suser her til lands er å bruke gulrot. Folk tenker personlig gevinst først og fremst. Ved å bruke gulrot "lurer" man folk til å bli miljøvennlige ved at de oppnår personlige gevinster. Men dette igjen er ikke spesielt bærekrafig i det lange løp.

 

 

Har det vist seg å fungere? Når det gjelder transport er på mange måter pisk mer effektivt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Virkeligheten er at ingen kommer til å forstå alvoret eller løfte en finger før vi må begynne å gå med maske utendørs og utgiftene i forbindelse med klima og miljø blir så store at det går utover folks privatøkonomi. Comfortably numb.

 

Hvis så er tilfelle, burde man vel kanskje bare forby oljeutvinning og bruk av forbrenningsmotor. Men vi får slå oss til ro med at avgiftsbelagte utslipp jo tross alt er relativt harmløse utslipp :)

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at MDG sliter litt fordi de er et wildcard når det kommer til andre ting enn miljø, og Oslo bystyre har vært alt annet enn en smertefri opplevelse. Jeg har mye sympati for MDG da, siden det ikke er lett å være ny, ivrig og radikal, for å så få sin egen "handlekraft" smekket i trynet til fordel for den konservative og byråkratiske prosessen. Som salt på såret så blir denne retretten fremstilt som en total kastrering, og et velgersvik for alt det de ble lovet. Et eksempel på dette var debatten om E18 gjennom Oslo.

 

Man kan også spekulere på om ikke MDG er infisert av for mange velgere med kortvarige særinteresser, slik som anti-pels, anti-corporation og anti-vaksine i den fasen du får som student på universitetet der man gjerne modner til mer moderasjon i senere tid. MDG er liksom litt mer den spinatsmoothien du tvinger i deg for å slanke av deg julefettet, og ikke det sunne og varierte kostholdet de burde være.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at MDG sliter litt fordi de er et wildcard når det kommer til andre ting enn miljø, og Oslo bystyre har vært alt annet enn en smertefri opplevelse. Jeg har mye sympati for MDG da, siden det ikke er lett å være ny, ivrig og radikal, for å så få sin egen "handlekraft" smekket i trynet til fordel for den konservative og byråkratiske prosessen. Som salt på såret så blir denne retretten fremstilt som en total kastrering, og et velgersvik for alt det de ble lovet. Et eksempel på dette var debatten om E18 gjennom Oslo.

 

Det er vel ikke den konservative, byråkratiske prosessen de har fått i trynet, men den politiske realiteten. Når deres representanter utgjør 1/12 av bystyret er det fryktelig dumt å love å stille ultimatum om E18, som antageligvis er den største saken som ble behandlet i lokalpolitikken i Oslo fjor. At de ikke på forhånd skjønte at de aldri kunne vinne de forhandlingene, og at de i stedet for å stå for det de sa bare gikk vekk fra valgkampløftet om å stille ultimatum, synes jeg det er vanskelig å ha noe særlig sympati for.

 

Det eneste jeg har merket som pendler til Oslo av effekter som har med miljø å gjøre, er for øvrig at busstilbudet både har blitt dyrere og dårligere siden byrådsskiftet, og at tilbudet for syklister er omtrent like ræva som det alltid har vært. Jeg tviler på at jeg er den eneste som sliter med å få øye på denne grønne revolusjonen i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at MDG sliter litt fordi de er et wildcard når det kommer til andre ting enn miljø, og Oslo bystyre har vært alt annet enn en smertefri opplevelse. Jeg har mye sympati for MDG da, siden det ikke er lett å være ny, ivrig og radikal, for å så få sin egen "handlekraft" smekket i trynet til fordel for den konservative og byråkratiske prosessen. Som salt på såret så blir denne retretten fremstilt som en total kastrering, og et velgersvik for alt det de ble lovet. Et eksempel på dette var debatten om E18 gjennom Oslo.

 

Man kan også spekulere på om ikke MDG er infisert av for mange velgere med kortvarige særinteresser, slik som anti-pels, anti-corporation og anti-vaksine i den fasen du får som student på universitetet der man gjerne modner til mer moderasjon i senere tid. MDG er liksom litt mer den spinatsmoothien du tvinger i deg for å slanke av deg julefettet, og ikke det sunne og varierte kostholdet de burde være.

 

Hehe ja det var nok en treffende metafor dessverre. Biter meg merke i at flere jeg vet om som også mener at klimasaken er den viktigste stemmer allikevel ikke MDG men da heller Venstre om konservative eller SV. Det er vel så enkelt som at man som regel har flere tanker i hodet på en gang.

Lenke til kommentar

Venstre har også mistet cirka 10% av medlemsmassen så jeg tror heller dette er trend i tiden enn at MDG har dårlig politikk. 

 

I likhet med MDG har Venstre også vist seg å ha en "høl i hue" politikk :p Venstre er MDG Light.

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

I likhet med MDG har Venstre også vist seg å ha en "høl i hue" politikk :p Venstre er MDG Light.

 

Det eneste Venstre og MDG deler er å ha miljø i spissen. Venstre er et temmelig blått parti, mens MDG har en tendens til å ta blodrøde tak for å fremme miljø.

 

Med Venstre sin "La alle Muslimer komme til oss" holdning så er er Venstre så blodrøde som de kan få ha blitt.

Lenke til kommentar

 

I likhet med MDG har Venstre også vist seg å ha en "høl i hue" politikk :p Venstre er MDG Light.

 

Det eneste Venstre og MDG deler er å ha miljø i spissen. Venstre er et temmelig blått parti, mens MDG har en tendens til å ta blodrøde tak for å fremme miljø.

 

 

Nei, nå må du gi deg. BLÅTT? De har jo ikke gjort annet enn å sabotere for FrP i regjering. Klimaavgifter har blitt fanesak nummer én for dem, mye viktigere enn skattekutt, økonomisk vekst og personlig frihet, som kjennetegner blå politikk. 

Lenke til kommentar

 

 

I likhet med MDG har Venstre også vist seg å ha en "høl i hue" politikk  :p Venstre er MDG Light.

 

Det eneste Venstre og MDG deler er å ha miljø i spissen. Venstre er et temmelig blått parti, mens MDG har en tendens til å ta blodrøde tak for å fremme miljø.

 

Med Venstre sin "La alle Muslimer komme til oss" holdning så er er Venstre så blodrøde som de kan få ha blitt.

 

Ah innvandring igjen. Sure thing...

 

 

Nei, nå må du gi deg. BLÅTT? De har jo ikke gjort annet enn å sabotere for FrP i regjering. Klimaavgifter har blitt fanesak nummer én for dem, mye viktigere enn skattekutt, økonomisk vekst og personlig frihet, som kjennetegner blå politikk. 

 

 

Jeg foreslår du faktisk leser partiprogrammet til Venstre og MDG før du uttaler deg.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...