BirgerCaC Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Mitt spørsmål til forumfolket er som følger. Hvordan blir man kvalifisert/godkjent til å holde kurs som kan godkjennes i offentligheten? Jeg tenker da på truckførerkurs, masseforflytningskrus, dokumentert sikkerhetsopplæring på arbeidsutstyr slik som motorsag o.l, varmearbeiderkurs, osv, osv. Slike kurs har gjerne en instruktør som går gjennom de ulike temaene. Kursene, eller modulene i kurset blir gjerne avsluttet med en prøve, som den godkjente instruktøren skal rette. Deretter så sendes resultatet til en (statelig??) instans, som registrerer resultatet, og til slutt utsender truckførerbevis o.l Hva må til for å bli en godkjent instruktør? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Første steg er å ta kursene du ønsker å være instruktør i Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Første steg er å ta kursene du ønsker å være instruktør i Det har jeg aldrede. Har truckførerbevis, maskinførerbevis for graver og dumper, osv. Jeg skjønner at man må ha kompetanse utover å ha kurset. Jeg tenker meg at det kreves en bredere kompetanse innenfor fagfeltet + pedagogisk kompetanse?? I tillegg så er det selve godkjennings runden da. Jeg regner med at en instruktør må være igjennom en godkjennings runde, for å utdanne nye truckførere. Hva kreves av kompetanse, og hvordan blir man godkjent? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Dette varierer frå kurs til kurs, men felles for dei fleste er at du må ta eit eige instruktørkurs frå ein aktør som er godkjent for å drive slik kursing. Opptakskrava for å få ta instruktørkurset varierer, enkelte kurs krever berre at du frå før er kompetent innan fagområdet, medan andre kurs krever yrkeserfaring. Det er berre å google instruktørkurs samt kurset du er ute etter. Instruktørkurset for truck eller masseforflyttning hos Noorservice (fyrste treff) krever at du starter med eit to dagers pedagogikkurs som ikkje krever forkunnskaper, deretter eit todagers modulkurs som krever at du har eit år yrkeserfaring, og til slutt eit tredagers instruktørkurs som også krever 1 års erfaring på relevant maskin. Instruktørkurset for varme arbeider hos brannvernforeningen krever at du har sertifikat på varme arbeider samt ein sjekk på at du har akseptabel faglig erfaring og kompetanse før du får delta på eit todagarskurs med eksamen. Dei aller fleste slike kurs er det private aktørar og organisasjonar som driver kursinga. Mange driv med bakgrunn i at dei tilfredsstiller eventuelle krav etter lov eller forskrift til å drive med slik opplæring av instruktørar, eller på bakgrunn av at det er bransjen sjølv som har innført krav til kursing. Kravet til varmt arbeid sertifikat er f.eks. ikkje lovpålagt, myndigheitskravet er berre at arbeidet blir utført ansvarlig. Men forsikringsselskapa setter krav til varme arbeiderkurs for at eventuelle skader og uhell skal dekkast av forsikringa. Det er derfor forsikringsselskapa som bestemmer kva som er god nok opplæring og kven som er flinke nok til å få holde opplæring. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Tusen hjertelig takk for et kjempebra svar! Trodde virkelig ikke at det var så "enkelt" å bli instruktør. Trodde at man måtte ha en mer formell utdanning, slik som fagbrev eller pedagogikk på høyskolenivå (PPU), eller lignende, men da vier det seg at det ikke var slik Det er vell norsk kompetanse register AS, som registrerer og utsender truckførerbevis og lignende bevis som jeg ønsker å holde kurs i. La oss si at jeg tar instruktørkurs på 3-4 typer maskiner. Jeg oppretter deretter et firma som heter norsk maskinkompentanse (ett eller annet fancy navn) og oppretter det som ett AS. Jeg kjøper meg PC, lager illustrasjoner, laster ned nødvendig kursmateriell som jeg trenger som instruktør, lager oppgaver, kjøper opplæringsmateriell, osv. Da har jeg det jeg trenger for å holde kurs på egenhånd - i en egen kursvirksomhet. Dersom jeg gjør som følgende er blitt sagt. Hva skal til for å bli en godkjent opplæringsinstitusjon/anstalt. Jeg har registrert firma, AS, har god kapital, opplæringsmateriell, men jeg trenger også en godkjennelse vil jeg tro. Jeg som er eier av firmaet, instruktør og daglig leder har godkjente instruktørkurs. Hvem er det jeg henvender meg til for å godkjenne firmaet mitt som et opplæringssenter, og er det mulig for meg å i det hele tatt få godkjenning? Beklager klønete skriving, blir veldig takknemlig for svar fra noen klokere hoder enn meg Endret 3. januar 2017 av BirgerCaC Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Lurer også på en ting til. Hva regnes som dokumentert praksis på arbeidsmaskinen? Jeg har arbeidet endel med gravermaskin i forbindelse med arbeid på gården. Er det mulig å dokumentere egenarbeid med gravermaskin (i forbindelse med drenering og arbeid på gården/eget firma o.l) på noen måte, eller lar ikke dette seg gjøre? Må man være ansatt og arbeide med gravermaskin i en bedrift, og må bedriften være godkjent på noen måte? Ble litt mange spørsmål nå, men håper det går greit! Er sikkert mange der ute som er vet mye mer enn meg og som er mye mer oppdatert innen regelverket/praksisen rundt dokumentering av praksis på arbeidsmaskin. Takker på forhånd for alle svar jeg måtte få Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Godkjenninga for å drive med opplæring og skrive ut sertifikat eller kompetansebevis er at du er godkjent som instruktør. Det kan være tilleggskrav innanfor enkelte bransjer, så det må du sjekke opp. Det er f.eks. ikkje nødvendigvis slik at du etter f.eks. 1 års yrkeserfaring på truck berre kan ta instruktørkurset og aldri sette deg i ein truck igjen i løpet av yrkeslivet, enkelte kurs vil ha krav til kontinuerlig yrkesfaglig tilhøyrligheit. Dersom det krav om å få godkjenning til å drive organisert opplæringa så må du sjekke opp dette innanfor det området du vil drive opplæring i, her er det ikkje noke fasitsvar for alle typar kurs. Kva som blir rekna som dokumentert praksis vil også variere, då det her er rom for å utøve skjønn. Med tanke på arbeidsmaskiner så er det nok i kravet til erfaring tatt utgangspunkt i ein person som har hatt dette som hovedyrke og dermed brukt slik arbeidsmaskin mesteparten av arbeidsdagen. Arbeid i privat regi eller i eiga virksomheit vil heilt sikkert telle så lenge du kan dokumentere kor mykje relevant arbeid du har utført. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Dette varierer frå kurs til kurs, men felles for dei fleste er at du må ta eit eige instruktørkurs frå ein aktør som er godkjent for å drive slik kursing. Hvordan blir man kvalifisert til å holde instruktørkurset? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Dette varierer frå kurs til kurs, men felles for dei fleste er at du må ta eit eige instruktørkurs frå ein aktør som er godkjent for å drive slik kursing. Hvordan blir man kvalifisert til å holde instruktørkurset? Det får du frå den som kan sette krav til kva ein instruktør skal kunne, so då henholdsvis frå den myndigheita som administrerer det området eller frå den aktøren som har innført kravet til instruktørar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå