Vice Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Men det som ble etablert ble vel etablert på noe som var helt fast, hva kaller du det faste da?Hva er det du egentlig vil fram til? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Men det som ble etablert ble vel etablert på noe som var helt fast, hva kaller du det faste da?Hva er det du egentlig vil fram til? Jeg vil frem til at det går ikke an å beklage seg for noe som aldri har vært noe fast og så villlle bytte ut det som aldri var noe med noe annet som liksom ska være bedre så lenge det er snakk om intet annet enn annet snakk snikksnakk, altså ... Endret 2. januar 2017 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Jeg vil frem til at det går ikke an å beklage seg for noe som aldri har vært noe fast og så villlle bytte ut det som aldri var noe med noe annet som liksom ska være bedre så lenge det er snakk om intet annet enn annet snakk snikksnakk, altså ... Skjønner ennå ikke hva du ville fram til. Jeg har uansett ikke beklaget for noe.. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Hva er det som forstyrres i første omgang? https://no.wikipedia.org/wiki/Disruptiv_innovasjon Kopi derfra: "Disruptiv innovasjon er nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked ved å gjøre en eksisterende forretningsmodell irrelevant.[1] Begrepet ble innført av Clayton M. Christensen i 1995,..." Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Hva med writing then printing presses. Also invention of numbers and math might merit a mention. Ja, men jeg mente egentlig ganske nye teknologier som vi enda ser "ras-effekten" av - dvs teknologi/kunnskap som vi ikke har exploitert fult ut enda. Eller teknologier som vi muligens begynner å se "ras-effekten" av. Forøvrig: Vanlige investorer (og til og med Forskningsrådet) har en tendens til bare å gå for å exploitere kjent kunnskap :-) De holder seg helst innefor "bobla". Å ta feil er for dem ganske så tabu - selv om grunnleggende nye ting springer ut av feiltagelser. Kloke folk kommer jo skjeldent opp med noe nytt :-) Slik er matematikken :-) Endret 3. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Internet bør ha en plass på listen. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Internet bør ha en plass på listen. Selvsagt. Og den ville vel ikke eksistere uten halvleder-teknologi. Kan "sosiale media" regnes som en "teknologi" som kan endre mye - og sette eksisterende forretningsmodeller ut av spill? TV og aviser sliter vel pga sosiale media? Og google og Facebook stikker av med annonse-inntekter? Endret 3. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Uber. Taxibransjen prøver desperat å forby dette mange steder. Uber vil gå inn i historien som en parentes og noe veldig få husker om 20 år. Si hei til de selvkjørende bilene. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Har ingen nevnt stamceller og genteknologi? Hva skal du med proteser når en kan gro en ny arm? Blind eller døv? Nei, det var noe folk var før det. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Skulle til å argumentere mot at det ville være disruptivt å gi blinde synet tilbake, så kom jeg på at blindestokkfabrikantene kom til å gå på en smell... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Uber vil gå inn i historien som en parentes og noe veldig få husker om 20 år. Si hei til de selvkjørende bilene.Det kan godt være, men som du sier så er det fortsatt et stykke igjen. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Uber. Taxibransjen prøver desperat å forby dette mange steder. Uber vil gå inn i historien som en parentes og noe veldig få husker om 20 år. Si hei til de selvkjørende bilene. Men Uber driver med å utvikle selvkjørende biler. De er vel ikke spesielt bakstreverske :-) Tror de tenker på å delta i å organisere selvkjørende biler enten ved å eie dem eller organisere utleie. Og så kommer de vel inn på mer enn transport. Kanskje blir de kjøpt opp av Apple? Apple har begynt å drive en slags bankvirksomhet og også utvikling av biler. Hva med at de organiserer arbeidskraft som det er marked for? Det er ikke lett å finne gode håndverkere etc. Og talentfulle lekse-hjelpere for overklassen? Kanskje Apple eller Uber kan hjelpe her? Og så kan de være med å sertifisere utdanning. Gamle eksamens-papirer er vel ikke mye verdt? Kanskje Apple kan hjelpe en med å vise hva en kan (til potensielle oppdragsgivere)? Tipper Apple kunne gi meg en 10-er i å meste IT-prosjekter og å lære overklasse-unger realfag slik at de spretter opp 1-2 karakterer på et par måneder ekstra-undervisning :-) Bedre at Apple forteller/dokumenterer dette enn at jeg bare skryter av meg selv :-) Skoleverket er vel litt som taxi-bransjen og beskytter seg selv. Endret 3. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Men Uber driver med å utvikle selvkjørende biler. De er vel ikke spesielt bakstreverske :-)Hehe, stemmer jo det. De fikk jo trøbbel med myndighetene for kort stund siden da noen filmet at den selvkjørende bilen deres blåste elegant rett gjennom på rødt lys Lenke til kommentar
Sir Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Hva er det som forstyrres i første omgang? https://no.wikipedia.org/wiki/Disruptiv_innovasjon Kopi derfra: "Disruptiv innovasjon er nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked ved å gjøre en eksisterende forretningsmodell irrelevant.[1] Begrepet ble innført av Clayton M. Christensen i 1995,..." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creative_destruction Endret 3. januar 2017 av Sir Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Hva er det som forstyrres i første omgang? https://no.wikipedia.org/wiki/Disruptiv_innovasjon Kopi derfra: "Disruptiv innovasjon er nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked ved å gjøre en eksisterende forretningsmodell irrelevant.[1] Begrepet ble innført av Clayton M. Christensen i 1995,..." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creative_destruction Virker overlappende disse begrepene/drøftigene. Imidlertid, jeg liker den praktiske tilnærmelsen som betegnelsen "distributiv innovasjon" ofte brukes innenfor. Kjekt med kontrekte/tekniske eksempler og ikke overdrive "teorien" som liksom skal omfatte "alt" til alle tider :-) Siden en er inne på eksempler: det utvikles nå "skybaserte" regnskaps-systemer som visstnok skal være så enkle og intuitive at firmear kan ha et oppdatert regnskap nærmest i "sann tid" tilgjengelig via computer/telefon. Litt "kunstig intelligense" brukes visst i denne sammenheng. Og til en pris som utkonkurrerer administrativt/økonomisk personale i mindre bedrifter. Jeg har forøvrig selv erfart at mindre bedrifter ofte reduserer administrativt personale. Litt "disruptivt" dette også. Endret 4. januar 2017 av lada1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå