Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

innkalt som vitne til rettsak i Sverige


Civilix

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt informert om at jeg har blitt satt på listen over vitner, har ikke mottatt noe fra tingsretten enda men regner med at det vil være noe informasjon der når jeg får det(rettsaken er fortsatt noen måneder unna).

 

Men ønsker å være litt tidlig på da saken skal opp på en onsdag, noe som betyr at med reise jeg blir borte fra jobb 3 dager, og sjefen maser allerede om at vi skal registrere ferie for Q1.

 

Må jeg ta ferie/avspasering disse dagene? Eller går det under noe annet når man er innkalt som vitne? Kan jeg eller arbeidsgiver søke om tapt arbeidsfortjeneste for disse dagene?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter arbeidsmiljøloven har du rett på permisjon for å møte i retten.

 

(Merk at du ikke nødvendigvis har rett til å få lønn).

Man kan (i Norge) i hvertfall søke om å få dekket reisekostnader og tapt arbeidsfortjeneste afaik.

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Permisjoner-og-ferie/I-hvilke-tilfeller-plikter-jeg-a-gi-ansatte-fri/

Lenke til kommentar

I Norge avgjør retten i hver enkelt sak om vitneavhør via videolink godtas eller ikke, etter begjæring fra aktor/forsvarer/bistandsadvokat. I praksis er man mer villig til å godta videokonferanse med vitner som ikke er sentrale for saken, og vitner som har problemer med å møte opp fysisk (her kan lang reisevei være et moment). Hvordan dette fungerer i Sverige vet jeg ikke, men det går an å forhøre seg med politiadvokat eller advokat til den part som har ført deg opp som vitne. 

 

Her i landet vil du fylle ut et skjema der tapt arbeidsinntekt er et av feltene. Om det er en formalitet å få dette dekt, og hvem pengene kommer fra vet jeg ikke. Ei heller hvordan det fungerer i Sverige. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...