AnonymDiskusjon Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Jeg lar meg til stadighet forundre over hvor lett det er å unnskylde sin egen begredelige og kritikkverdige oppførsel på bakgrunn av psykisk sykdom. Hvor går grensen? Med mindre man har Tourette's klarer man å kommunisere normalt. Alle kan svare på en sms eller ta en telefon. Selv et autistisk barn kan ha flere sosiale antenner enn enkelte voksne drittsekker. Jeg funderer ofte på om det er feil og mangler fra disse menneskene sine oppvektsvilkår som har gjort dem til de er i dag. Når man aldri kan respektere andre eller se/forstå andres behov, forstå hvilke fundamenter forhold og relasjoner bygge på, tørre å bygge tillit og komme nær noen? Det er like mye utviklingsforstyrrelser som psykisk sykdom, da tenker jeg primært på tankesett. Anonymous poster hash: b1f40...979 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Å ikke svare på telefon/sms er helt normalt ... De kan ha perioder de ikke orker snakke med folk. 5 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Kommer helt an på drittsekkoppførselen. Å være "sosialt blind" er noe som ofte kommer av diverse psykiske sykdommer, men hvis man bruker det som unnskyldning så ser man feilene selv og da ser man selvfølgelig også hva som bør gjøres for å fikse det. Det er dog noen som rett og slett ikke klarer, gamle nabokjerringa var slik. Familien hennes ville ikke ha noe med henne å gjøre engang. Det som er artig er at hun fint klarte å være hyggelig når hun ville ha noe Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Det er meget klart at du har ingen peiling på hva du prater om. Angst kan være så hemmende at folk rett og slett ikke KLARER å fungere normalt. Du ser på det å ta tlf og svare på en sms som no problem, og bra for deg, men ikke kom og si at de som sliter så jævlig at de ikke klarer å ta telefonen eller engang svare på en sms bare bruker det som unnskyldninger. Tror du det er morsomt å sitte der og føle at hjertet ditt kommer til å sprenges ut av brystet ditt bare du hører ringetonen??HAHAH det er så morsomt og enkelt å skylde på psykisk sykdom! Dere er psykisk syke og mest sannsynlig også suicidal, men faen altså du skal for faen meg fremdeles kunne leve opp til MINE forventinger! /sDu er en idiot. 7 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (...) Anonymous poster hash: b1f40...979 Så hva er din unnskyldning? Foruten det har du mye å lære om psykisk sykdom. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Jeg funderer ofte på om det er feil og mangler fra disse menneskene sine oppvektsvilkår som har gjort dem til de er i dag. Anonymous poster hash: b1f40...979 Hehe, ja, sånn er det jo gjerne med psykisk sykdom. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Tja.. jeg synes det er NOE i hva ts nevner. Avhengig av hva slags oppførsel han sikter til. Jeg mener iallefall i forhold til arbeid så er det veldig trendy å gjemme seg bak vage diagnoser. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Å late som man har psykisk sykdom er ikke ok, men jeg ser ikke hvordan det er hva TS prøver å kommunisere. 1 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Det er meget klart at du har ingen peiling på hva du prater om. Angst kan være så hemmende at folk rett og slett ikke KLARER å fungere normalt. Du ser på det å ta tlf og svare på en sms som no problem, og bra for deg, men ikke kom og si at de som sliter så jævlig at de ikke klarer å ta telefonen eller engang svare på en sms bare bruker det som unnskyldninger. Tror du det er morsomt å sitte der og føle at hjertet ditt kommer til å sprenges ut av brystet ditt bare du hører ringetonen?? HAHAH det er så morsomt og enkelt å skylde på psykisk sykdom! Dere er psykisk syke og mest sannsynlig også suicidal, men faen altså du skal for faen meg fremdeles kunne leve opp til MINE forventinger! /s Du er en idiot. så så, TS er tydeligvis fornærmet/såret ... kanskje det er en (potensiell) kjæreste e.l det handler om, og da går tankene i spinn... men kan berolige TS med at psykisk sykdom er akkuratt sånn, dvs man har perioder man ikke orker å svare på tlf og knapt nok ta seg til butikken uten å spise et halvt glass vival ... en kamerat av meg jeg snakker lite med for tia er bipolar og har det med å "gå under jorda" når han har periodene sine. personlig tror det å mekanisere sinnet sånn psykiatrien har tendenser til er et feilspor og at andre ting spiller inn (da tenker jeg på spirituelle ting) men det er en annen sak, jeg er helt enig i at psykiske problemer er reelt selv om jeg ofte er uenig i kuren (stort sett å pøse på med piller) Endret 2. januar 2017 av marius77 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Å ikke ta tlf/sende meldinger under angstanfall og særdeles depressive perioder er forsåvidt greit. Men det er nå en gang endel mennesker som definerer hele sin eksistens bak de eventuelle diagnosene de har. Jeg har en venn som blir helt nedbrutt av hva hans kjæreste gjør mot han, og den verbale ordbruken hun av og tillater seg å bruke er helt sinnsyk. Hun kan blokkere han helt ut, fortelle han at han er verdens verste menneske og bli borte i dagesvis uten å sende en eneste sms (hallo, hun har tross alt angst), men å gå på kjøpesenter og henge med andre er helt ok. Hver eneste gang den kjerringa må forklare noe så kommer det: ja men Hallo, jeg KlARER det ikke, jeg har jo aaangst! Ikke alle psykisk syke, men noen. Og ja, de finnes. Anonymous poster hash: b1f40...979 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Hvis det er et menneske som har angst som oppfører seg slik så er det andre ting enn angsten som er grunnen. Pissmennesker som den dama du beskriver har alltid en unnskyldning og hva unnskyldningen er er egentlig irrelevant. 1 Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Ok, men, vennen din har jo valgt å være sammen med henne, så da er han vel glad i henne, eller avhengig? Ikke hennes problem. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Jeg lar meg til stadighet forundre over hvor lett det er å unnskylde sin egen begredelige og kritikkverdige oppførsel på bakgrunn av psykisk sykdom. Hvor går grensen? Med mindre man har Tourette's klarer man å kommunisere normalt. Alle kan svare på en sms eller ta en telefon. Selv et autistisk barn kan ha flere sosiale antenner enn enkelte voksne drittsekker. Jeg funderer ofte på om det er feil og mangler fra disse menneskene sine oppvektsvilkår som har gjort dem til de er i dag. Når man aldri kan respektere andre eller se/forstå andres behov, forstå hvilke fundamenter forhold og relasjoner bygge på, tørre å bygge tillit og komme nær noen? Det er like mye utviklingsforstyrrelser som psykisk sykdom, da tenker jeg primært på tankesett. Du har enda til gode å lære deg mer om psykiske lidelser og reflektere over hvordan de manifesterer seg i en persons liv. Joda, det finnes drittsekker med psykiske lidelser. Det finnes drittsekker med diabetes og lungekreft også. Forleden dag møtte jeg en drittsekk med myopi. Tourettes medfører f.ø. ikke at du i alle tilfeller har et kommunikasjonsproblem. Men hvor konkret grensen går, mellom det å bruke sykdomsgevinst til å slippe unna det som er naturlige konsekvenser for andre, det tror jeg ikke kan defineres. Straffeloven setter en type grense, men vi vet jo at det er et rimelig stort antall i kriminalomsorgen som har en eller flere lidelser. Du sier oppvekstsvilkår... Vi hadde en diskusjon for en tid tilbake om psykisk lidelse var medfødt eller ikke. Det kom ingen konklusjon ut av det hele, men vi er vel enige i at dårlig oppvekst har like dårlig innvirkning på medfødt psykisk lidelse, som det å bo i en våt kjeller når du er allergisk mot mugg. Det handler nok ytterst om deg og dine holdninger. Humanisme, altruisme, empati/sympati og det å oppriktig være glad i andre mennesker, vil hjelpe deg å hate mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå