ajoar Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Har en 120 GB Maxtor DiamondMax pluss9. Temperaturen ligger på 53 grader til vanlig, dette er vel i høyeste laget kanskje? Anbefales vifte? Mulig jeg er "overnervøs" men...... Må nevne at jeg for et halvt å siden måtte bytte samme disken, den krasjet. Fikk ny på garantien. Men jeg har en liten mistanke om at disken tok kvelden pga for høy temp. Disken holdt kun i 6 mnd! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 jepp, den anbefales på det sterkeste. Selv har jeg en liten vifte som står å surrer på lavest mulig turtall, holder en 30-35 grader. Da har jeg 3 disker stående tett Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Forstår! Au au... skal lure på om skaden allerede har skjedd. Disken har jo operert på over 50 grader nå i ca 6-7 mnd. Nærmer seg altså smertelig den utløpstiden den andre, og identiske disken tok kvelden på. Litt leit, Har en HP pavilion, med standardutstyret i. Så egentlig er det HP som burde utstyre disse pc'ene med ordentlig kjøling. Har allerede sendt mail til dem. Uansett, må nok gnu inn ei vifte, og kanskje lurt med skikkelig backup ganske raskt! Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Må bare opplyse.... Kjøpte meg ei kabinettvifte !! på clas ohlson til kr 149,- 80x80x25mm og satte den i bunnen av HD'n. Måtte lage et litt provisorisk feste og uten skruer, men det gikk greit. Temperaturen sank betraktelig, fra 53 grader til mellom 35 og 37 Er sabla trangt i kabinettet, så jeg får nok ikke tempen lengre ned en det, selv med den svære vifta. Men tror jeg får si meg fornøyd. Dessuten har vifta innebygd lys-show, grønt og rødt og sånt Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det høres bra ut, kanskje du klarer å redde diskene heretter.. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Pass deg for maxtor og høye temperaturer, de tåler jo ingenting har drept to stykker på under ett år. det må vel til med ett par 120mm vifter for å kjøle dem :-) (ps, det trenger ikke være temperaturen, bare at det er maxtor) Lenke til kommentar
Ben-o Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har en maxtor på 50-53 grader her... TO 60mm vifter på og.. men har en seagate også der da. Seagaten holder en temp på 30-38 c hele tiden.. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hvilke programmer bruker dere til å lese av disktemp? Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg bruker MBM 5 for å måle temp. Men HDD temp, og HD Health gjør samme nytten. Vel, så lenge jeg har garantien på Maxtor'n så får jeg flyte litt på den. Men det blir nok ny Seagate snart !! Har også hatt flere av dem før, og de har aldri svikta. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Bruk HDD health,min WD disk ligger på 27grader hele tiden. Lenke til kommentar
zero_time Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Hvor varm kan en hardisk bli, sånn sirka? Før den tar kvelden..? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 MBM finket ikek hos meg. HDD Health fant temp på en disk, to av de klarte den ikke å finne noe av. En disk fant den størrelse og serienummer på. Men den tempen jeg fant var på 34 grader, og det er jo ok. Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2003 Mulig de to andre diskene dine ikke har S.M.A.R.T (eller hva det nå var det het)funksjon innebygd. Tror det er denne funksjonen som gjør at det er mulig å avlese temperaturen på de nye diskene uten egen sensor. Men detta vet du sikkert mer om enn meg... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Tror det er fordi de er koblet til RAID kontroller, stod noe om at det kunne bli problemer da. Har nemlig sett tempen på 2 en gang jeg kjørte en sånn bootdisk for å få ned støyen på ibm-disken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå