MartyMcFly Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Hei og hå! Istedenfor å ligge våken om natten og gruble så tenkte jeg at jeg får høre med de glupe menneskene på diskusjon.no ! Så heldig som jeg er, så har jeg fått meg en kronisk sykdom! jippi! (Har hørt at man skal holde seg positiv!) Så nå må jeg bytte jobb da jeg er ikke i form til å ligge sammenpakket under dashbord eller ligge som en slange ned i motorrom, det er da altså slik at jeg er på jobb 2-3 dager i uken. En hel uke om jeg her heldig! Så jeg har tenkt litt på hva slags person er jeg, hva kan passe meg.... Utenom bilmekaniker som jeg allerede er da... Har ikke peiling ! Litt om meg Jeg er flink på PCen, liker å spille (hvem gjør vel ikke det!) men når jeg spiller så skal jeg være sjefen! Jeg liker å ta ansvaret, og sende folket på riktig vei osv. men kanskje ikke alltid like greit å ha alt for mye ansvar i jobbsammenheng. Jeg tåler ikke stress lengere, da går helsa mi dundass pga. den flotte sykdommen som har festa seg.. Har jo sett litt i retning av spill/data verden, men da er det jo så mye programmering og design.. Det tror jeg ikke at jeg har tålmodighet til... Digger å være del av noe "større", som for eksempel nettsamfunn. Tilbake i de yngre dager var jeg administrator på forum, spillservere og brukeradminstrator. Det savner jeg, men det kan da man vel ikke leve av? I så fall hvor skriver man seg opp ? På fritiden har jeg laget flere nettsider, har da brukt enkle CMS ala wordpress, joomla og mye annet. Endre litt enkle ting i programmeringen. Glad i mennesker, samarbeid. Elsker friluftsliv - Men det erfarer jeg mye på fritiden kan være en utfordring når jeg har en dårlig dag med helsen heh, så tørr ikke å satse på å være en villmarksguide heller... hehe Jeg kunne tenkt meg en jobb der jeg ikke stresser, møter mennesker, jobber med andre personer, og gjerne kan ta jobben hjemme om jeg ikke kommer meg til arbeidsplassen en eller to dager. Har kikket litt på bilselger men da krever de jo økonomi/markedsføring utdannelse.... Har søkt flere ganger på slikt. Jeg har ikke mulighet for så mye utdanning, har vært i kontakt med NAV om AAP mens jeg tar et år på VGS tenkte da på IKT Servicefag... Kritisk til lønn skal jeg ikke være, men det bør jo være utbetalt 20 000 pr måned helst. Det er en sum jeg kan overleve med pr dags dato. Jeg jobber med å bli kvitt lån og skaffe billigere hus da jeg er redd for å bli arbeidsledig/ufør snart... Har elektrofag vg1, kjøretøy vg2 og data/elektro vg2 som utdanning. Har tatt et par kurs innen bilfaget, har også erfaring som tillitsvalgt (LO), HMS kurs osv. Håper det er noen som kan peke meg i riktig retning av valg av yrke og tips mvh Mann i 20åra (Ja det ble ideer og tanker spyttet på et ark, men håper dere skjønner tegninga!) Endret 2. januar 2017 av MartyMcFly 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Når føler du deg stresset. Føler du deg stresset hvis du må ta telefonen hele tiden? Føler du deg stresset hvis noe må bli gjort ferdig fort, og du må jobbe kvelden? Og kan du gjøre fysisk arbeid? Vi trenger å vite din begrensinger. Og hva er viktigere, å kunne jobbe hjemmefra eller å kunne ha en jobb hvor du møter andre mennesker? Det eneste jeg kan anbefale er en slags admin jobb, siden du har gjort lignende arbeid før og du likte det. Gå inn på Finn og ta en titt på IT drift og vedlikehold. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Det spørs sjølvsagt litt på kva slags sjukdom du har, men når du er såpass ung og i tillegg har eit fagbrev så har du ein del muligheiter. Fyrst og fremst bør du tenker over om du helst vil prøve noke heilt nytt, eller om du berre vil finne deg ein litt meir passande jobb der du kan bruke bil-kompetansen din. Kanskje takstmann på bilskader kunne være ein mulig retning? Eller innen salg/administrasjon av bil/bildelar? Andre alternativer er at du viderutdanner deg dersom du er i stand til det, det innlysande valget er då f.eks. å utdanne seg som maskiningeniør gjennom Y-vegen sidan du har fagbrev. Eller du kan vurdere å utdanne deg til noke heilt anna. Det å skifte yrke til noke heilt anna utan verken meir kurs eller utdanning kan kanskje være litt vanskelig sidan du då i praksis søker jobb som ufaglært og dermed konkurrerer mot mange andre kandidatar om dei same jobbane. Andre jobbar som kanskje kan være aktuelle er verksmester eller liknande der du har ansvaret for å drifte og vedlikeholde bilparken til eit firma eller virksomheit som har mange tjenestebilar. Sjølv om du ikkje er i stand til å sjølv reparere bilar, så har du kompetansen til å forstå kva som er gale og videreformidle dette til den som skal reparere bilen. I tillegg til at du sjølvsagt behersker faguttrykk på både delar og verktøy. Det at du i tillegg behersker data er då ein fordel. Lenke til kommentar
MartyMcFly Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Når føler du deg stresset. Føler du deg stresset hvis du må ta telefonen hele tiden? Føler du deg stresset hvis noe må bli gjort ferdig fort, og du må jobbe kvelden? Og kan du gjøre fysisk arbeid? Vi trenger å vite din begrensinger. Og hva er viktigere, å kunne jobbe hjemmefra eller å kunne ha en jobb hvor du møter andre mennesker? Det eneste jeg kan anbefale er en slags admin jobb, siden du har gjort lignende arbeid før og du likte det. Gå inn på Finn og ta en titt på IT drift og vedlikehold. Hei Hvis jeg holder på med noe jeg liker å gjøre, så skal ikke det å ta telefoner være noe problem vil jeg tro. Om noen sitter å maser i ett sett om at noe må bli ferdig, da kan vel stresset bli for mye til meg å takle. Men om det er slik at jeg vet det må bli ferdig og at jeg vet jeg klarer fint å gjøre det ferdig ila kvelden så vil ikke det være noe problem. Men har jeg tatt vann over hodet blir det for mye selvsagt. Av fysisk arbeid kunne jeg tenkt meg å gjøre noe som ikke krever at jeg løfter så mye tung, bøyer og vrir meg mye. Jeg ville vel prioritert å kunne være hjemme med arbeid, da er det lettere for meg å tilpasse om jeg skulle bli dårligere. Er også mye tryggere på meg selv, har ikke det samme stress nivået. Jeg har Irritabel Tarm Syndrom - Den er veldig forskjellig fra person til person. Hos meg blir jeg dårlig av gluten. laktose, "tunge" karbohydrater, mais, alkohol og niktoin. osv. Men jeg følger en spesiell diett for å takle dette. Symptomene mine er litt forskjellig, avhengig av hva jeg spiser og stressnivå. Som regel er jeg veldig kvalm og vondt i magen. Er for tiden i en "rullende snøball" som vil si at problemene hoper seg opp for meg... Bilen har streiket, bil nr2 trenger reperasjoner men fungerer nå, midt i oppussing for å selge huset, har en hund som krever mye og er i ferdig med å miste nåværende jobb. Og AAP vil ikke være nok til å dekke dagens regninger.. Jobber med å kvitte meg med regninger men det krever at bilene blir reparert og solgt, noe jeg har hverken helse eller penger til å gjøre. Skjønner at man ikke kan få i bøtte og spann.... Føler at jeg ikke får nok hjelp av legen og nav til situasjonen min. Så dette gir meg veldig mye stress hele tiden som jeg ikke blir kvitt før jeg har løst det. Skjønner at man ikke kan få i bøtte og spann men man bør da likevel få noe hjelp. Jeg har ikke råd til å miste jobben, har ikke helsa til å beholde jobben heller... Og forhåpentligvis vil jeg kunne få ny jobb asap som helsa som kan holde ut med .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå