LordjOX Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Hei! Skal investere i en ny PC for å erstatte min 4.5 år gamle i5-2500k maskin. Dette er en betydelig investering for min del og ønsker flest mulig tilbakemeldinger. Har postet dette på reddit tidligere og fått noe tilbakemelding men skader ikke med en siste avsjekk. Maskinen skal vare i minst 4 år. Bruksområde: Brukes til programmeringsarbeid for kunder. Bruker IDEer (IntelliJ, Visual Studio, vendor database management studios), kompilere kode, profilere kode (YourKit, ...) bygge artifakter, flere databaseinstallasjoner (SQL Server, Oracle, Postgres, ...), flere virtuelle maskiner (VMWare workstation, VirtualBox), kontainer teknologi (Docker, ..). dataanalyse og statistikkberegninger (R, BLUP solvers, ...). Mange applikasjoner, jobber, bakgrunnsoppgaver og tjenester. Sekundær bruk til spill. Minecraft, nyere titler. Ta opp spillvideo, streaming. CPU: Intel Core i7-6800K 3.4GHz 6-Core Processor CPU kjøler: Noctua NH-U12S 55.0 CFM CPU Cooler Hovedkort: Asus X99-E ATX LGA2011-3 Motherboard Minne: Corsair Vengeance LPX 32GB (2 x 16GB) DDR4-3200 Memory Lagring: Samsung 960 PRO 512GB M.2-2280 Solid State Drive Skjermkort: EVGA GeForce GTX 1080 8GB FTW Gaming ACX 3.0 Video Card Kabinett: Fractal Design Define R5 (Black) ATX Mid Tower Case Strømforsyning: EVGA 750W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply Skjerm: Dell U2715H 27.0" 2560x1440 60Hz Monitor Samsung 960 PRO er tenkt til å brukes som boot C: for alle applikasjoner og kodebaser. Komplett handleliste: https://www.komplett.no/wishlists/72e5dff0-32b7-44cc-830e-a532999da7fa (har OS, headset i tillegg som ikke er så relevant) Har dette fra før: Skjermer: Eizo 24" LED FlexScan EV2416WFS-BK Samsung 22" 226BW Black Monitorarmer: ERGOTRON LX Desk Mount LCD Arm ERGOTRON LX Dual Side-by-Side Arm silver Lagring: Samsung 840 EVO 500GB SSD Samsung 850 EVO 500GB SSD Annet: Steelseries 6GV2 keyboard Logitech G502 Proteus Spectrum RGB mouse Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Sjekket at du virkelig trenger bedre pc? For med mindre du vil heftig videoredigere skal det litt til for (IntelliJ, Visual Studio,(VMWare workstation, VirtualBox),Minecraft, nyere titler. Ta opp spillvideo, streaming. Med mindre du skal multitaske alt dette samtidig alikevell burde overklokket cpu eller gått for cabylake vært lurere her. Egentlig burde overklokking av det du har i dag være smartere løsning. Nå blir vel oppsettet ditt forhåndvis varm. Så hadde jeg vært deg ville jeg ventet litt. Endret 2. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Sjekket at du virkelig trenger bedre pc? For med mindre du vil heftig videoredigere skal det litt til for (IntelliJ, Visual Studio,(VMWare workstation, VirtualBox),Minecraft, nyere titler. Ta opp spillvideo, streaming. Med mindre du skal multitaske alt dette samtidig alikevell burde overklokket cpu eller gått for cabylake vært lurere her. Egentlig burde overklokking av det du har i dag være smartere løsning. Nå blir vel oppsettet ditt forhåndvis varm. Så hadde jeg vært deg ville jeg ventet litt. Ja. Jobber hver dag med det jeg har og det holder ikke. Spesielt CPU takler ikke arbeidsmengden, er blitt ganske lei av å vente. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Du vil jo få størst ytelse av å bytte CPU. Ser at de fleste programmene du benytter deg av er stort sett CPU avhengige og virtualisering er også krevende mtp hvor mange kjerner du har tilgjengelig på din 2500k. Tror du vil få god nytte av den nye maskinen 1 Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Eneste er vel 2 vs 4 minnebrikker, hvis du vil ta nytte av at X99 har 4 minnekanaler, men forskjellen i bruk er ikke så stor. Prisene på sett med 4 brikker er blitt ganske høy i tillegg. Ellers så kan det være kjekt med en ekstra vifte i front på kabinettet. https://www.komplett.no/product/836973/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/fractal-design-dynamic-gp-14-140mm-vifte Skifte kjøler til NH-D15S? https://www.komplett.no/product/850652/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d15s-cpu-kjoeler Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Har Fractal Design Define R5 plass til et E-ATX hovedkort da? Tror den bare går opp til ATX størrelse på hovedkort, men kan jo være jeg tar feil der. Endret 2. januar 2017 av TheKims Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Eneste er vel 2 vs 4 minnebrikker, hvis du vil ta nytte av at X99 har 4 minnekanaler, men forskjellen i bruk er ikke så stor. Prisene på sett med 4 brikker er blitt ganske høy i tillegg. Ellers så kan det være kjekt med en ekstra vifte i front på kabinettet. https://www.komplett.no/product/836973/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/fractal-design-dynamic-gp-14-140mm-vifte Skifte kjøler til NH-D15S? https://www.komplett.no/product/850652/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d15s-cpu-kjoeler Når det gjelder minne så har gjort dette for å kunne oppgradere til 64GB senere ved behov. Jeg hadde originalt budsjettert inn en NH-D15S men noen mente den var overkill for den CPUen og pludrete å få på plass (stor kjøler). Har Fractal Design Define R5 plass til et E-ATX hovedkort da? Tror den bare går opp til ATX størrelse på hovedkort, men kan jo være jeg tar feil der. Det skal være et ATX hovedkort. Er bare litt uheldig navngiving i oversikten der. Selve hovedkortet heter bare Asus X99-E. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Hvis du ikke har tenkt å overklokke noe særlig, så blir d15s litt overkill. Den er ikke så pludrete å få på, siden Noctua har veldig bra festesystem. Eneste er hvis du har høye minnebrikker, så må du ta av kjøleren hvis du skal inn/ut med minne, men LPX skal ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Enig med vedkommende over, eneste jeg har å pirke på er evt en Noctua NH-D14 / D15(s). Også muligens bytte viftene i kabinettet til Noctua vifter. (evt putte inn der det mangler) Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 1080 er ganske overkill til lett 1080p gaming, men vet ikke om programmene du skal bruke tar nytte av en såpass kraftig GPU? Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) 1080 er ganske overkill til lett 1080p gaming, men vet ikke om programmene du skal bruke tar nytte av en såpass kraftig GPU? Nei de er ikke så krevende på grafikkdelen. Minimum kunne vært å drive en 1440p skjerm + 2x 1200p skjermer på desktop. I praksis blir det noe 1440p gaming. Vil også ha muligheten åpen for å utvikle spill og programmere CUDA. Uansett så er det greit å bare ha noe som varer flere år. Prisen er i praksis litt over halv pris sammenliknet med det forbrukere betaler. Etter innkommende moms og skattefradraget på inntekt er trukket fra. Endret 5. januar 2017 av LordjOX 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå