Gå til innhold

Offentlige vs Private varer og tjenester

Offentlig vs Private tjenester  

20 stemmer

1. 1. Angående de varer-tjenester du har mottat fra det offentlige var disse:

• Verdt MYE mer enn kostnaden (Skatt, moms, avgifter, etc, ca 1/4 Mill per pers i snitt)
      9
    • Verdt mer enn kostnaden (Skatt, moms, avgifter, etc, ca 1/4 Mill per pers i snitt)
      4
    • Verdt omtrent samme som kostnaden (Skatt, moms, avgifter, etc, ca 1/4 Mill per pers i snitt)
      0
    • Verdt mindre enn kostnaden (Skatt, moms, avgifter, etc, ca 1/4 Mill per pers i snitt)
      2
    • Verdt MYE mindre enn kostnaden (Skatt, moms, avgifter, etc, ca 1/4 Mill per pers i snitt)
      5
  2. 2. Angående de varer-tjenester du har mottat fra det private var disse:

• Verdt MYE mer enn kostnaden (Dvs du ville ha vært villig til å betale MYE mer)
      1
    • Verdt mer enn kostnaden (Dvs du ville ha vært villig til å betale mer)
      3
    • Verdt omtrent samme som kostnaden (Dvs du ville ikke ha vært villig til å betale mer)
      9
    • Verdt mindre enn kostnaden (Dvs du ble litt lurt)
      5
    • Verdt MYE mindre enn kostnaden (Dvs Du ble utsatt for bedrageri)
      2
  3. 3. KUN for offentlig ansatte: Angående de varer/tjenester DIN enhet leverte vil du si:

• Disse overgår kundenes forventinger
      1
    • Disse møter kundenes forventinger
      3
    • Disse møter IKKE kundenes forventinger
      0
    • Jobber ikke i det offentlige
      16
  4. 4. KUN ansatte i privat virksomhet: Angående de varer/tjenester DITT firma leverte vil du si:

• Disse overgår kundenes forventinger
      3
    • Disse møter kundenes forventinger
      8
    • Disse møter IKKE kundenes forventinger
      3
    • Jobber ikke i det private
      6

Anbefalte innlegg

Med tanke på at gjennomsnitts Ola og Kari bruker ca 60% av sine penger på offentlige varer/tjenester, og 40% på private varer/tjenester, så lurer jeg på om at grunnen til at de bruker mest på offentlige varer-tjenester er fordi de anser at disse gjør en bedre jobb?

Viderer lurer jeg på hva de som jobber respektivt innen offentlig eller privat syns om de varer-tjenester som de leverer til sine respektive kunder.

Uformell meningsmåling inkluderes.

Om noen skulle ha noen tvil om kostnaden for offentlige tjenester, så ligger disse på ca 250 000 per person, inkludert barn.

Så for gjennomsnitts Ola og Kari (med 2 barn) blir spørsmålet om de varer og tjenester de har mottat fra det offentlige var verdt mer eller mindre enn 1 Million kroner

public_private_sector.jpg

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel noe med økonomi å gjøre og det at det er et stort tilbud av offentlige tjenester her til lands. I forhold til pris så er de offentlige tjenestene meget gode. Generellt sett så er det en altfor negativ holdning til offentlige tjenester fordi kun det negative kommer frem i mediene, det fører til at veldig mange mener at offentlige tjenester er dårlige(re enn de er).

Lenke til kommentar

Har du eksempler på noen av disse offentlige varene du prater om...?

Eksempler på de offentlig varer/tjenester DU har mottat sist år?

Alle varer det offentlige har gitt meg blir laget av private så jeg forstår spørsmålet. Hvilke offentlige varer er det vi kan sammenlikne med private? Finnes det offentlige varer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle varer det offentlige har gitt meg blir laget av private så jeg forstår spørsmålet. Hvilke offentlige varer er det vi kan sammenlikne med private? Finnes det offentlige varer?

Spørsmålet går på de varer-tjenester det offentlige har gitt/levert deg.

Om det offentlige har kjøpt varene hos private fabrikanter, eller laget dem med offentlig ansatte er irrelevant for spørsmålet som stilles.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet finnes det ingen offentlige varer, så hvordan kan vi sammenligne de med private varer? De offentlige TJENESTENE er som regel LANGT bedre enn de private tjenestene, siden de ikke trenger å tenke på profitt.

Jeg har ikke bedt deg måle opp mot private alternativer, ettersom disse ofte er forbudt.

Jeg HAR bedt deg å måle opp mot kostnaden disse varer/tjenester har.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette? Hva er poenget?

For å vite om en offentlig tjeneste er verdt utgiften (skatt etc) så må man jo ha en enorm mengde data som ingen av oss sitter med.

Hvor mange tror du har et forhold til hvor mye skattepenger som er gått til en spesiell tjeneste, hvor mange som nyter godt av den (og hvor godt de nyter) og hva kostnaden med den er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvor mange tror du har et forhold til hvor mye skattepenger som er gått til en spesiell tjeneste, hvor mange som nyter godt av den (og hvor godt de nyter) og hva kostnaden med den er?

Dessuten, det vil være svært vanskelig å gjøre antagelser mht hva en privat variant av en offentlig tjeneste egentlig vil komme til å koste. F.eks. privat politi.

Med tanke på at gjennomsnitts Ola og Kari bruker ca 60% av sine penger på offentlige varer/tjenester, og 40% på private varer/tjenester, så lurer jeg på om at grunnen til at de bruker mest på offentlige varer-tjenester er fordi de anser at disse gjør en bedre jobb?

Siden det finnes tjenester en høyst sannsynlig vil ønske å ha uansett (f.eks. politi) vil det være betimelig å ta med kostnaden for en evt. privat variant når en vurderer kvaliteten på den offentlige tjenesten.
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette? Hva er poenget?

Jeg syns det er verdt å diskutere om man får igjen fra det offentlige varer/tjenester som er verdt kostnaden

For å vite om en offentlig tjeneste er verdt utgiften (skatt etc) så må man jo ha en enorm mengde data som ingen av oss sitter med.

Tja, men du kan da ta som referanse de totale varer/tjenester du har mottat sist år fra det offentlige, og veie det opp mot det totale skattetrykket i Norge (ca kr 250 000 per per (inkludert spebarn, oldinger og andre som ikke jobber)

Ikke mange, men jeg tror endel har ett forhold til de pengene de blir beskattet, samt de varer/tjenester som de mottar fra det offentlige.

PS. Prøvde å inkludere svaret på ditt spørsmål om kostnaden på offentlige tjenester (beskattning) i åpningsinnlegget, noe som førte til krøll i avstemmningen. Så den har blitt gjennopprettet. Ikke mange (jeg +1) hadde besvart ffør krøllen oppsto.

Lenke til kommentar

Dessuten, det vil være svært vanskelig å gjøre antagelser mht hva en privat variant av en offentlig tjeneste egentlig vil komme til å koste. F.eks. privat politi.

...

Siden det finnes tjenester en høyst sannsynlig vil ønske å ha uansett (f.eks. politi) vil det være betimelig å ta med kostnaden for en evt. privat variant når en vurderer kvaliteten på den offentlige tjenesten.

Spørsmålet som stilles er IKKE om en privat løsning ville vært billigere/bedre, men om du syns det du får fra det offentlige er verdt pengene som de tar seg betalt for sine varer/tjenester

Samt ditto for det du kjøper fra private leverandører.

Jeg kunne selvsagt prøvd å ta med ett overslag for hva ett privat politi kunne komme til å koste, eller hva det kanskje kunne ha kostet (i mer skatt) om det offentlige skulle produsere Øl og Pizza, men DET er ikke relevant for spørsmålstillingen her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, men du kan da ta som referanse de totale varer/tjenester du har mottat sist år fra det offentlige, og veie det opp mot det totale skattetrykket i Norge (ca kr 250 000 per per (inkludert spebarn, oldinger og andre som ikke jobber)

Det er en helt håpløs oppgave - hvordan skal jeg f.eks prissette arbeidet som er gjort på og rundt veiene jeg har brukt siste året? Skal jeg kartlegge hvor mange som bruker samme veien, vekte bruken for hver enkelt, få et overslag over hva arbeidet har kostet og forsøke å fordele ut hva som er 'min' andel av dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en helt håpløs oppgave - hvordan skal jeg f.eks prissette arbeidet som er gjort på og rundt veiene jeg har brukt siste året? Skal jeg kartlegge hvor mange som bruker samme veien, vekte bruken for hver enkelt, få et overslag over hva arbeidet har kostet og forsøke å fordele ut hva som er 'min' andel av dette? 

Det er en mindre håpløs oppgave enn når du skal verdsette en Coca-Cola.

Skal du da verdsette arbeidet bøndene i Brasil har gjort for å gro frem ingredientene, arbeidet arbeidet som de i Norsk Hydro har gjort for å produsere aluminium som går i "burken", arbeidet som kjemikerne har gjort i Tyskland for å produsere rødfargen, kostnaden som sjåføren som kjørte lasset med kolaen til butikken med, samt selvsagt din oppgave med veien sjåføren kjørte på. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spørsmålet som stilles er IKKE om en privat løsning ville vært billigere/bedre, men om du syns det du får fra det offentlige er verdt pengene som de tar seg betalt for sine varer/tjenester

Det er umulig å besvare så lenge en ikke vet prisen på, eller ytelsen til, alternativene. Hvilket jeg må vite for å gjøre vurderingen, siden jeg faktisk ønsker (de fleste av) tjenestene de offentlige i dag gir.

Forøvrig, er en hybel på Grønland (Oslo) verdt 6 årslønner ?

• Nei, om du sammeligner med en hybel i Skien
  • Jo, om du sammenligner med en hybel på Frogner (Oslo).
  • Nei, om prisen har sunket masse når du selger.
  • Jo, om prisen har steget masse når du selger.

Så "verdt pengene" blir alltid relativt til hva det sammenlignes med. Først når man sammenligner med noe kan en vurdere, alene forteller sum som regel svært lite.

Samt ditto for det du kjøper fra private leverandører.

Det er stort sett dårlig med monopoler i det private. Dermed kan man som oftest sammenligne vare mot vare (eller tjeneste mot tjeneste). Slikt gjør det lettere å vurdere prisen, hvilket altså forteller hva varen eller tjenesten er verdt.

Lenke til kommentar

Trenger man å ha blitt lurt/bedratt for å føle at man har fått for lite igjen for midlene sine hos en privat virksomhet? Jeg har da gjort dårlige kjøp selv, uten at jeg på noen måte kan si at jeg har blitt lurt på noen vis. Eks: om jeg kjøper en svindyr router hos komplett, og senere finner ut at naboens, til halve prisen og med for meg uvesentlige egenskaper deaktivert, holder i massevis har jeg jo fått relativt lite for pengene kontra om jeg hadde kjøpt denne rimeligere modellen.

Føler tanken med tråden og avstemningene er god, men det er klink umulig for min del å avgjøre hva mange tjenester jeg betaler for er verdt. Det er langt lettere å påpeke tilfeller hvor politikere ikke burde brukt penger i det hele tatt - som er tilfeller hvor jeg får absolutt ingenting igjen for pengene. Les: kulturhus og helt ville forskningsprosjekter (se sløseriombudsmannens julekalender for gode eksempler), og lignende.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Trenger man å ha blitt lurt/bedratt for å føle at man har fått for lite igjen for midlene sine hos en privat virksomhet? Jeg har da gjort dårlige kjøp selv, uten at jeg på noen måte kan si at jeg har blitt lurt på noen vis. Eks: om jeg kjøper en svindyr router hos komplett, og senere finner ut at naboens, til halve prisen og med for meg uvesentlige egenskaper deaktivert, holder i massevis har jeg jo fått relativt lite for pengene kontra om jeg hadde kjøpt denne rimeligere modellen.

Spørsmålet er ikke om du kjøpte til laveste (eller høyeste) pris som var mulig å oppdrive i markedet, men om varen/tjenesten var verdt pengene du betalte.

Føler tanken med tråden og avstemningene er god, men det er klink umulig for min del å avgjøre hva mange tjenester jeg betaler for er verdt.

Hvordan klarer du da å kjøpe noe som helst fra private leverandører?

Det er langt lettere å påpeke tilfeller hvor politikere ikke burde brukt penger i det hele tatt - som er tilfeller hvor jeg får absolutt ingenting igjen for pengene. Les: kulturhus og helt ville forskningsprosjekter (se sløseriombudsmannens julekalender for gode eksempler), og lignende.

Innser at vurderingen er vanskeligere med offentlige varer/tjenester ettersom det er uklart både hvor mye du betaler og akkurat hva du får igjen for pengene (om noe).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...