Gå til innhold

Linux på gammel PC men hvilken linuxutgave?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg vil teste linux på en gammel PC. Det er en 486DX 33MHz med 16MB RAM :smile:

Noen som veit om en linux som kan funke greit på den PC-en? Jeg sitter her med Mandrake 8.1, 7.0 og Red Hat 7.2 men de kan jeg neppe bruke. Har heller ikke så store hdd på den gamle dritten, en 528MB pluss en128MB(hvor kun 100MB funker pga ødelagte sektorer)

Så jeg har litt over 600MB hdd plass.

 

Hvilken linux kan jeg bruke på denna PC-en?? Direkte link til sted jeg kan downloade ville vært topp.

 

NB! Jeg er en "litt over gjennomsnittet newbie" så fint om det ikke er sånn linux med bare kommandogreier.Med GUI eller hva det heter hadde vært best :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-02-27 16:26 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-27 16:20, Clintern skrev:

Ja, jeg vil teste linux på en gammel PC. Det er en 486DX 33MHz med 16MB RAM :smile:


NB! Jeg er en "litt over gjennomsnittet newbie" så fint om det ikke er sånn linux med bare kommandogreier.Med GUI eller hva det heter hadde vært best :smile:


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-02-27 16:26 ]</font>


 

Det er ihvertfall sikkert at du ikke kan kjøre Mandrake.

 

Redhat kan i teorien kjøres på 486, men vil gå veldig tregt da det er optimalisert for pentium og høyere.

 

Har selv kjørt slackware 1.1 på en 386 med 8Mb RAM og 120Mb HD. Kjørte faktisk X windows også. Veldig fort gikk det ikke, men det fungerte jo greit nok.

 

Vet ikke helt hva som er optimalt for ditt system, men det vil sannsynligvis være best med en litt eldre utgave av en distribusjon.

Du får søke litt rundt. Feks vil jeg anta at Redhat 4.x vil kunne kjøre fint på den boksen.

Lenke til kommentar

Slackware 7.1 vil kjøre bra selv om maskinen har lav ytelse, kjører det på 2 maskiner, det går helt greit med x-windows osv. Kjør blackbox eller fluxbox siden de krever mindre enn foreksempel gnome og kde. Du har litt lite ram men jeg har kjørt windows 95 på 25 mhz 386 med 4 ram og 80 meg harddisk...

 

Roar

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...