toffo Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Leier ut min bestefars gamle hus som ligger to og en halv times kjøring unna der vi bor. Dagens leieboere er sagt opp med begrunnelse oppussing. Leiekontrakten går ut i dag (31.12). Oppsigelsen er ikke bestridt. Men leieboerne sier de ikke har klart å finne seg ny bolig pga økonomi og sykdom og har nå i gjentatte tekstmeldinger gitt beskjed at de ikke kan flytte før 1. mars. Vi har bedt om overtagelse i morgen, men de har ikke gjort noe for å flytte ut av huset. Spørsmålet er: Rent lovmessig, er det noen ulemper med å ikke kjøre de 5 timene for å komme på en overtagelse vi vet ikke blir noe av? 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det er ikke ditt problem at de ikke etterkommer avtalen, du kan gå videre med utkastelse. Men om oppussingen ikke haster, vil du også i teorien kunne skrive ny kontrakt frem til 1. mars og øke leien. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2016 Det er ikke ditt problem at de ikke etterkommer avtalen, du kan gå videre med utkastelse. Men om oppussingen ikke haster, vil du også i teorien kunne skrive ny kontrakt frem til 1. mars og øke leien. De blir kastet ut uansett om 2-3 uker pga manglende husleie, den saken ligger hos namsmannen allerede. Spørsmålet er bare om jeg kan slippe unna 5 timers biltur når de har sagt klart fra pr SMS at de ikke kommer til å flytte. 1 Lenke til kommentar
0004 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Her bekymrer du deg over en 5 timers biltur, mens dit du skal sitter det folk, kanskje en familie med barn ettersom det er snakk om et hus, uten et sted å bo nå, midt i Jula. Og du sier oppsigelsesgrunnen er oppussing. Nei, det er ikke det! For det er den eneste grunnen du kan komme med, og hadde du trengt det akkurat på denne tiden av året? Og du burde pusse opp rimelig omfattende for at det skal være en gyldig grunn, holder ikke med å male et par vegger, så her bør du passe på i ettertid at leietakerne ikke kommer etter deg. Folk har en merkelig tendens til å bli ganske bitre, av noe så lite som å bli kastet ut i Jula. EDIT: Dette er ikke bashing. Dette er argumenter for myndighetene. Namsmannen kommer aldri til å kaste ut noen uten videre. Og bor det barn der, så har du ingenting du skulle sagt. Endret 31. desember 2016 av 0004 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg toffo Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 31. desember 2016 Her bekymrer du deg over en 5 timers biltur, mens dit du skal sitter det folk, kanskje en familie med barn ettersom det er snakk om et hus, uten et sted å bo nå, midt i Jula. Og du sier oppsigelsesgrunnen er oppussing. Nei, det er ikke det! For det er den eneste grunnen du kan komme med, og hadde du trengt det akkurat på denne tiden av året? EDIT: Dette er ikke bashing. Dette er argumenter for myndighetene. Namsmannen kommer aldri til å kaste ut noen uten videre. Og bor det barn der, så har du ingenting du skulle sagt. Det er et voksent par, og namsmannen kommer nok. Det er snakk om manglende innbetaling av depositum (de fikk 1 mnd utsettelse, nå har det gått mer enn 5 år), 6mnd manglende husleie, hærverk på eiendom, tyveri av min families eiendeler o.s.v. Og de har hatt tre og en halv måned å flytte på siden første varsel. Oppsigelsen har vært tatt opp av deres advokat og etter å ha fått fakta hadde han ingen ting å si på oppsigelsen. De har hatt alle muligheter til å ordne opp selv. Får dessverre ikke støtte som sosialkontor. 29 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Jeg ville spart meg turen og heller snakket mer med namsmannen. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Vil tro att den egentlige grunnen er å få de ut og begrunnelsen er oppussing. Uansett når namsmannen kommer så skifter han lås og leieboer får som i vårt tilfelle 3-4 dager til og få med seg ting. Alt av verdier blir sett over når namsmannen kommer for å sjekke verdier de kan selge. En langdryg prosess men fordrer att vedkommende har jobb og får lønnstrekk Lenke til kommentar
0004 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det er et voksent par, og namsmannen kommer nok. Det er snakk om manglende innbetaling av depositum (de fikk 1 mnd utsettelse, nå har det gått mer enn 5 år), 6mnd manglende husleie, hærverk på eiendom, tyveri av min families eiendeler o.s.v. Og de har hatt tre og en halv måned å flytte på siden første varsel. Oppsigelsen har vært tatt opp av deres advokat og etter å ha fått fakta hadde han ingen ting å si på oppsigelsen. De har hatt alle muligheter til å ordne opp selv. Får dessverre ikke støtte som sosialkontor. Da forstår jeg bedre. Det er uansett selvtekt å dra ut dit. Du får bare vente på Namsmannen. Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 31. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 31. desember 2016 Nei, du trenger ikke foreta deg noe utover å sende utkastelsesbegjæring til namsmannen. Men jeg er fristet til å representere leietakerne dine pro bono. Hvor var dette, sa du..? 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Leo_ Skrevet 31. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 31. desember 2016 Nei, du trenger ikke foreta deg noe utover å sende utkastelsesbegjæring til namsmannen. Men jeg er fristet til å representere leietakerne dine pro bono. Hvor var dette, sa du..? 6mnd manglende husleie, hærverk på eiendom, tyveri av min families eiendeler o.s.v. Og de har hatt tre og en halv måned å flytte på siden første varsel. Du har en merkelig sans for rettferdighet krikkert... 20 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Da sier man opp med den begrunnelsen. 7 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det er jeg enig i, det er jo den korrekte måten å avslutte leieforholdet her. Dog må vi vel nesten forholde oss til det TS opplyser og anta at det er fakta og da ble i alle fall jeg overasket over den ellers så korrekte krikkert sin reaksjon. 6 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Da sier man opp med den begrunnelsen. Det er ikke noe rart de må pusse opp, når beboerne har begått hærverk. 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg toffo Skrevet 1. januar 2017 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 1. januar 2017 Da sier man opp med den begrunnelsen. Begrunnelsen er oppussing. Planene er lagt og dokumenter av snekkerfirma. Det er ikke minst snakk om fuktskader/mugg, forårsaket eller forsterket av leieboerne (vet ikke sikkert enda før vi får ordentlig tilgang til å undersøke omfang og kilde). De nekter å betale husleie med mugg som begrunnelse, men nekter allikevel å flytte ut. Du får sikkert lov til å representere dem, men tviler vel på at du kommer lenger enn den advokaten de allerede har. 10 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Nei, du trenger ikke foreta deg noe utover å sende utkastelsesbegjæring til namsmannen. Men jeg er fristet til å representere leietakerne dine pro bono. Hvor var dette, sa du..? 6mnd manglende husleie, hærverk på eiendom, tyveri av min families eiendeler o.s.v. Og de har hatt tre og en halv måned å flytte på siden første varsel. Du har en merkelig sans for rettferdighet krikkert... Og etter alt dette er begrunnes oppsigelsen med oppussing. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Leietakervernet er vel oppfattet som så sterkt at alle argumenter som kan brukes, må brukes... Det sagt, om de uansett hives ut om ikke så lenge hadde jeg ikke tatt meg bryet. TS har allerede tapt såpass mye potensiell inntekt at et par uker fra eller til neppe har noe å si, særlig om det ikke er sikkert at TS vil få igjen bensinpengene for turen engang... Lenke til kommentar
toffo Skrevet 1. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2017 (endret) Nei, du trenger ikke foreta deg noe utover å sende utkastelsesbegjæring til namsmannen. Men jeg er fristet til å representere leietakerne dine pro bono. Hvor var dette, sa du..? 6mnd manglende husleie, hærverk på eiendom, tyveri av min families eiendeler o.s.v. Og de har hatt tre og en halv måned å flytte på siden første varsel. Du har en merkelig sans for rettferdighet krikkert... Og etter alt dette er begrunnes oppsigelsen med oppussing. Oppussing/renovering er faktisk stort sett det eneste utenom behov for boligen til egen familie som er gyldig grunn til oppsigelse av leietakere. Hærverk og tyveri kan anmeldes og evt straffes (yeah right), men er ikke oppsigelsesgrunn før det evt er skikkelig ille og de ikke klarer å gjøre opp/sette i stand etter seg. Manglende depositum/husleie er ikke oppsigelsesgrunn, men utkastelsesgrunn via namsmann. Endret 1. januar 2017 av toffo 4 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Moderatormelding Offtopic er splittet ut i egen tråd. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 @toffo du skriver "Manglende depositum/husleie er ikke oppsigelsesgrunn, men utkastelsesgrunn via namsmann." Bare et annet ord for oppsigelse men gjøres ved namsmannens beslutning. Utfallet er uansett det samme Ser ikke problemet med å vente til namsmannen gjør sitt, dokumenetasjon angående skade/hærverk har huseier anledning og gjøre. Leietaker kan ikke nekte vedkommende og overse leilighet/hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå