Rune48 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Jeg vil begynne med å si godt nyttår på forskudd. Temaet i denne tråden er hvorfor tid er viktig i forhold til bibelen, hvorfor ville gud at vi skulle sette av dager og måneder og år? Nå ser jeg bort ifra den Julianske og Gregorianske kalender, jeg spør om dette mtp Gud selv. Når det gamle året nå er over, og alle kriger som har vært og alle barn som har blitt mishandlet seksuelt (det mishandles 1 barn hvert 2. minutt) så kommer endelig nyåret, og denne spesielle tiden er et slags håp for alle barn som har blitt seksuelt mishandlet, for det gamle "forsvinner" liksom bort, og det nye året får dem til å håpe på nytt "Kanskje blir dette året bedre enn det første" Hvorfor ønsket Gud å fornye mentaliteten vår ved å innføre årstall? Det virker som et lite paradoks at "det gamle" forsvinner litt i distansen og er en del av historien, for det er jo det faktisk folk føler når det nye året trer frem. Hvorfor ønsket ikke Gud at det bare skulle være 1 år til evig tid slik at vi hadde noe positivt å se tilbake på uten å "skyve de gamle årene tilbake i skuffen" ? Godt nyttår. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Dette er det mest djevelske jeg har sett skrevet på dette forum! Mener du virkelig at plagene misbrukte barn, kvinner og menn føler, oppheves ved nyttår? Dersom din gud gjør dette er han verre enn det Richard Dawkins skrev: "The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully". Endret 31. desember 2016 av Thonord 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Jeg tviler sterkt på at de som har det jævlig ser på nyåret som en ny start. Er nok heller en ny begynnelse, all dritten enda en gang, atter et år med lidelse, en ny omgang rundt sola uten lys å se. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Ville barna holdt ut i senga dersom de ikke visste om dager, måneder og år? Endret 31. desember 2016 av Rune48 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Ville barna holdt ut i senga dersom de ikke visste om dager, måneder og år? Hva faen er galt med deg? Man holder ikke ut mer selv om man ikke har tidsperspektiv. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Nå har det gått en halv time siden jeg startet tråden og 15 nye barn har blitt seksuelt misbrukt nå som jeg skriver dette innlegget. Hvis de ikke har tidsperspektiv, HVOR henter de håpet ifra da, noe må de henge seg fast ved, og det nye året (selv om det ikke er total trøst) så tror jeg barna er NØDT til å tvinge seg selv til å håpe når det nye året trer frem. Kanskje relatert til hendelser til spesielle måneder som kanskje hjelper dem å settes fri, jeg vet ikke, vet du? Endret 31. desember 2016 av Rune48 Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2016 Forresten, jeg kom til å tenke på en venn av meg som fikk "besøk" av Gud i 1992 (for 24 år siden) og da gud besøkte han så fortalte han vennen min at han hadde satt av litt tid til å besøke han. Så man ser at gud bruker "tid" på å besøke folk også. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Håp? Hvor har du det ifra at de har håp? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Eller så ser de på hele feiringen med gru fordi de voksne skal feire med å gi de ekstra oppmerksomhet... Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Forresten, jeg kom til å tenke på en venn av meg som fikk "besøk" av Gud i 1992 (for 24 år siden) og da gud besøkte han så fortalte han vennen min at han hadde satt av litt tid til å besøke han. Så man ser at gud bruker "tid" på å besøke folk også. Enten lyver vennen din, ellers hallusinerte hen! Sannsynligvis det første - tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Hvorfor ønsket Gud å fornye mentaliteten vår ved å innføre årstall? Det virker som et lite paradoks at "det gamle" forsvinner litt i distansen og er en del av historien, for det er jo det faktisk folk føler når det nye året trer frem. Hvorfor ønsket ikke Gud at det bare skulle være 1 år til evig tid slik at vi hadde noe positivt å se tilbake på uten å "skyve de gamle årene tilbake i skuffen" ? Godt nyttår.Tja, nå var det Julius Caesar som innførte forløperen til vår kalender så jeg vet ikke helt hva gud har med det hele å gjøre. Innført i "forvirringens år" (et år med 90 ekstra dager), for sånn ca 2060 år siden. Mindre korreksjon av paven på 1500-tallet ga oss greiene vi bruker i år. Maya'ene benyttet flere overlappende kalendere og hadde ikke år i det hele tatt, men en mer nøyaktig greie enn kalenderen vi benytter (de slapp skuddårs problematikk etc). Uansett, tid & rom er relativt i henhold til energi, kun lysests hastighet i vakum er statisk. Så kom deg opp i lysets hastighet eller bli utsatt for nok gravitasjon og tiden vil stå stille. Du vil leve evig. Våre kalendere gjelder derfor kun her på jorden, nært havets overflate. Er du på toppen av Everest går tiden litt fortere. Og forresten, Godt nyttår, hvor du enn måtte befinne deg. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 For et sammensurium, jeg har vansker for å forstå både problemstillingen og formålet med tråden. Jeg tror ikke at nyttårsfeiring gir noe spesielt med håp for de som måtte slite, men det kan være en ting som noen holder fast ved, men det kan jo være hva som helst som man kan holde fast ved. Grunnen til at folk i jævlige situasjoner holder ut og finner noe å holde fast ved og hodet over vann er et iboende instinkt hos de aller fleste i å opprettholde eget liv. Forklaringen på det er at de er sist i en lang rekke organismer som har overlevd på grunn av samme mentalitet. Men fortsatt så blir det for enkelte en for tung tilværelse til å takle. Så hva barnemishandling har med nyttår å gjøre, og hva det igjen har med Gud å gjøre har jeg vanskelig for å forstå. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Hvorfor ønsket Gud å fornye mentaliteten vår ved å innføre årstall? Det virker som et lite paradoks at "det gamle" forsvinner litt i distansen og er en del av historien, for det er jo det faktisk folk føler når det nye året trer frem. Hvorfor ønsket ikke Gud at det bare skulle være 1 år til evig tid slik at vi hadde noe positivt å se tilbake på uten å "skyve de gamle årene tilbake i skuffen" ? Godt nyttår.Tja, nå var det Julius Caesar som innførte forløperen til vår kalender så jeg vet ikke helt hva gud har med det hele å gjøre. Innført i "forvirringens år" (et år med 90 ekstra dager), for sånn ca 2060 år siden. Mindre korreksjon av paven på 1500-tallet ga oss greiene vi bruker i år.Maya'ene benyttet flere overlappende kalendere og hadde ikke år i det hele tatt, men en mer nøyaktig greie enn kalenderen vi benytter (de slapp skuddårs problematikk etc). Uansett, tid & rom er relativt i henhold til energi, kun lysests hastighet i vakum er statisk. Så kom deg opp i lysets hastighet eller bli utsatt for nok gravitasjon og tiden vil stå stille. Du vil leve evig. Våre kalendere gjelder derfor kun her på jorden, nært havets overflate. Er du på toppen av Everest går tiden litt fortere. Og forresten, Godt nyttår, hvor du enn måtte befinne deg. Mayaenes kalender er ikke uten feil, men feilen er bare 13 sek. pr år eller 1 dag pr. 6500 år. Vår, Juliuses, har en feil på 11 min. 1 dag pr 4. år. Likevel er vår mer praktisk:) Red: Flaut flaut flaut!!! Gregorian ikke Julius! og bare tull fra meg! Endret 31. desember 2016 av Thonord Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Nyttårsfeiring. Datoen for nyttårsfeiring og hvilke skikker som følges, varierer fra land til land. Et leksikon sier om opprinnelsen til nyttårsfeiring i Vesten: Den romerske keiser Julius Cæsar fastsatte 1. Januar som nyttårsdag i år 46 f.kr. Romerne viet denne dagen til Janus, portenes og dørenes gud og guden for all begynnelse. Måneden januar fikk navn etter Janus, som hadde to ansikter - ett som så framover og ett som så bakover. Nyttårsfeiringen skriver seg altså fra hedenske tradisjoner. Annen Leksikon sier: Nyttårsdag, årets første dag i d. gregorianske m.fl. kalendrer. En dag da man forærte hverandre gaver hos romerne, kirken opptok n. som helligdager under navn av omskjærelsesfesten. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2017 (endret) Ja da var det et nytt år igjen, det føles som om noe er blitt lagt på hylla, noe gammelt er borte. Da blir det enklere for barna å tenke fremover og glemme det som var. Det blir nok ikke glemt, men barna lærer seg å "kategorisere" de vonde hendelsene sine i årstall istedet for en stor "bunte" og de lærer seg å tenke i fragmenter. Når de seksuelt misbrukte barna møter en psykolog en eller annen gang i en alder av 40, så spør psykologen: "Hvilke år var du misbrukt" og så tenker han/hun seg om veldig lenge, og svarer: "for et vanskelig spørsmål" På juleaftenen så møtes alle barna for å få et friskt pust og 24 timer hvile fra det gamle året, men så mister de pusten igjen 1 Januar. Endret 1. januar 2017 av Rune48 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Synes det føles helt likt jeg da men, egentlig helt det samme om det går fra uke 32 til uke 33 eller fra uke 52 til uke 1. De store forandringene er tingene vi selv setter fokus på - som regel nyttårsforsettet og den klassiske avvende hånden fra å skrive 2016 etter 1 helt år med monoton repetisjon.. Når de seksuelt misbrukte barna møter en psykolog en eller annen gang i en alder av 40, så spør psykologen:"Hvilke år var du misbrukt" og så tenker han/hun seg om veldig lenge, og svarer: "for et vanskelig spørsmål" Og hensikten med å dele dette er? Først og fremst så kan misbruket ha foregått over en lang periode og den kan ha gått opp og ned i perioder og at på til så kan minnene fra denne tiden ha blitt fortrengt av offeret eller det kan ha blitt benyttet substanser i ettertid som har svekket hukommelsen fra en tid de ikke vil minnes. Ting man ikke forstår er ikke et fundament for å bygge egne teorier om saken. På juleaftenen så møtes alle barna for å få et friskt pust og 24 timer hvile fra det gamle året, men så mister de pusten igjen 1 Januar. Noen du kjenner som blir sendt bort i julen der de koser seg men må hjem igjen til misbruket 1. januar? Eller hva mister disse påståtte barna egentlig pusten av 1 januar? Liker du ikke på et generelt grunnlag at folk har det fint i en periode siden perioden ikke varer evig..? Jeg klarer ikke å gripe denne problemstillingen du fremmer. Det minner for det meste om egen konstruerte fabler etter å ha blitt opplyst om at ikke alle er heldige nok til å bli født i et samfunn som vårt eget, eller i en familie med stabile foreldre eller overhode har foreldre. Snitt levealder i flere land er under 20 år, menneskeliv er uten konkret verdi og det hele virker uhyre urettferdig. Men å miste nattesøvnen over det hjelper ingen av barna, det gjør kun at ennå et menneske, altså deg, har det dårligere med seg selv en hva som er nødvendig. Godt nyttår forresten. Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Når en betrakter historien og de sørgelige forhold som rår i verden i vår tid, må en innrømme at der ikke har vært noen virkelig framgang. Menneskene har forsøkt alle slags styreformer, men likevel har de ikke oppnådd sikkerhet og varig lykke. Kan en snakke om virkelig framgang når pil og bue er blitt erstattet med atombomben og når trusselen om en ny verdenskrig henger over menneskene. Hva slags framgang er det menneskene har hatt når de kan sende bemannede romskip til månen, me ikke kan leve sammen i fred på jorden. Til hvilken nytte er det at menneskene bygger hus som er utstyrt med alle slags bekvemmeligheter, når mange hjem blir oppløst på grunn av skilsmisser og forbrytelser. Er gateopptøyer, ødeleggelse av liv og eiendom og andre former for lovløshet noe å være stolt av. Nei, slett ikke. Dette er imidlertid fruktene av et styre som er blitt utøvd av personer som forsøker å ignorere Gud. Som følge av at Jehova Gud i så lang tid har tillatt dette opprøret og alt det onde det har ført med seg, er det blitt tydelig for tenkende mennesker at det er umulig for noen å utøve et tilfredsstillende styre over jorden uavhengig av Gud. Det var det Gud sa til menneskene helt i begynnelsen og det er det historien opp gjennom århundrene bekrefter. Det er blitt beviser at det Gud sier, er sant. I løpet av den lange tiden Gud har tillatt det onde, var det blitt bevist at opprørske mennesker og engler har kommet sørgelig til kort, at Satan ikke har rett til å herske noe sted, og menneskene ikke ble skapt med evnen til å klare seg uten Guds ledelse. Når det etter 6000 år er tydelig at alt har mislykkes for opprørene , kan det ikke med rette sies at Skaperen ikke lot dem få tilstrekkelig tid til å forsøke å herske lot dem få tilstrekkelig tid til å forsøke å herske uavhengig av ham. Aldri vil noen med rette kunne hevde: De fikk ikke en sjanse. Heller ikke kan noen si: Hvis de bare hadde hatt lengre tid på seg. Den tid de har hatt til rådighet, har vært lang nok til at det er blitt bevist at de har kommet kort. Deres opprør har fått fryktelige følger. Gud vil imidlertid ikke la opprørere få lov til å ødelegge jorden. han vil i stedet til sin fastsatte tid ødelegge dem som ødelegger jorden, noe som vil være til gagn for ærlige og rettsindige mennesker. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Kan en snakke om virkelig framgang når pil og bue er blitt erstattet med atombomben De fleste av oss trives godt sånn midt i mellom der, uten å ty til noen av delene Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Dette er det mest djevelske jeg har sett skrevet på dette forum! Mener du virkelig at plagene misbrukte barn, kvinner og menn føler, oppheves ved nyttår? Dersom din gud gjør dette er han verre enn det Richard Dawkins skrev: "The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully". Dawkins har tydeligvis ikke evne til å skille mellom Gud og Satan eller godt og ondt, og tror alt i bibelen er Gud, og ikke er til for å vise forskjellen mellom godt og ondt. Gud har nok tatt seg en pause, for det er ikke det gode som dominerer her på kloden. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Er det ikke det? Kan det hende at du (og alle oss andre, for all del) har et veldig skjevt syn på hvor mye godhet og ondskap der er i verden fordi vi bare hører om dritten på nyhetene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå