Aspiov Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Hei!Jeg har en særdeles dårlig ovn (integret) og har bestemt meg for å skifte den ut. Tenker å ta platetoppen i samme slengen for å gjøre kjøkkenet litt mer moderne. Ønsker å kjøpe induksjon, så må ha en elektriker må legge opp ny kurs. Jeg har sett litt på internett, og ser at jeg bør/må ha komfyrvakt også. Det som jeg lurer på, er om det er nok at elektriker kun legger opp strøm til ovn/induksjon og at jeg deretter kjøper ovn og plate og installerer dette selv, eller er dette noe som elektriker også må gjøre? Edit: Omformulert dårlig setning. Endret 31. desember 2016 av Aspiov Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Ovn og topp går på stikkontakt, man trenger ikke elektriker for å installere/bytte ut. Ovn trenger en vanlig stikkontakt (Schuko) på 16A, så vidt jeg vet. Platetopp trenger 20A. Ofte må man montere støpsel selv. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1751424 Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det er ambefalt 25A til indusksjonstopper, men det holder med 20A til de fleste. Man kan dog oppleve at sikkringen går ved hard bruk. (mye bruk av boosterfunksjoner og alle platene på samme tid). Om det legges ny kurs til platetopp, er man nødt til å montere komfyrvakt også. Brukes eksisternde kurs, så unngår man dette. Elektrikker treng ikke være til stede ved montasje av platetopp/steikovn, da begge er plugget i stikkontakt. Støpsel, som håret nevner, må man som regel montere selv, og dette er noe du har lov å gjøre selv. Om du har egen kurs til komfyr fra før, og har 20A til platetopp, så kan det være at dette holder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå