Mechlaz Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Jeg har nettopp bestilt meg en ny laptop (ASUS ROG), lurer på om det kan være lurt å formatere PCen så snart jeg får den, for å fjerne forhåndsinnlagte program?Var en anbefaling jeg fikk av en kamerat, noen andre som vet om dette er nødvendig? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Uhm, vel. Samlebåndslaptoper pleier ofte å komme med en halvt tonn bloatware ferdig installert (prøveversjon av antivirus, prøveversjon av ditt, prøveversjon av datt) som du i bunn og grunn ikke trenger, og som kan trekke unødvendige systemressurser. Strengt nødvendig er det vel ikke, men det er kjekt å slippe bloatware. Aberet er at det gjerne ikke følger med noe installasjonsmedie når du kjøper laptopen, som regel har laptopen en skjult gjenopprettingspartisjon du kan bruke til factory reset (som selvsagt inkluderer all denne bloatwaren), og det er alt. Du kan nok finne en isofil eller tilsvarende som kan brukes til å installere en "clean" windowspartisjon, og forhåpentligvis få brukt programnøkkelen som følger med maskinen til dette. Hvis du da wiper hele harddisken forsvinner også gjenopprettingspartisjonen - og hvis den medfølgende produktnøkkelen i tillegg ikke fungerer sitter du med skjegget i postkassa, og beste alternativ vil være å kjøpe en splitterny produktnøkkel. Men for all del, bloatware er herk, så dette er definitivt noe du bør vurdere dersom du vet hva du driver med. Endret 31. desember 2016 av srbz Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Jeg ville startet opp PCen slik at Windows blir aktivert. Så ville jeg lastet ned dette programmet og gjort en clean install: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det er ikke så mange programmer som er installert på en ny pc, så ville heller bare gått inn i kontrollpanelet og legg til/fjern programmer og fjernet det du ikke trenger der. Sparer deg for en del tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå