Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sikring som går - gir det mening her?

Anbefalte innlegg

Tommelfingerregelen er 4% som elektrikeren forholder seg til, og 10% som e-verket forholder seg til. Så hvis det er utgangspunktet kan man ha alt fra 200V til 260V i stikkontakta. Men samtidig, det står i normen at utstyret skal få den spenningen som det krever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett traktere det termostaten jobber under traktinga så da er begge deler mulig.

Da ble jeg nysgjerrig. Hva slags trakter har du sett som kobler ut elementet med termostat under trakting/oppvarming? Det må være en dårlig trakter som ikke varmer opp vannet nok og/eller bruker veldig lang tid.

I en kaffetrakter blir det jo hele tiden tilført kaldt vann til elementet (inntil det er tomt) som skal varmes opp, og da er det rart at termostaten skal koble ut varmen under oppvarmingen...

Lenke til kommentar

Om sikringer er kvikke eller trege omhandler ikke mindre overbelastninger, men kortslutninger og startstrøm (elektromagnetisk utløsning, prøvestrøm i4 og i5).

En vannkoker har særdeles liten startstrøm da den i hovedsak er resistiv/ohmsk.

For moderne automatsikringer er normen (gitt av prøvestrøm I1) at en overbelastning på inntil 113% ikke skal løse ut vernet før én time har gått.

Videre har man at for prøvestrøm I2 på 145% av nominell strøm hvor automatsikring (med vilkårlig karakteristikk) skal løses ut innen én time (men det er ikke unormalt at en automatsikring vil løse ut slik strøm på under ti minutter).

En 10A automatsikring ved 230 V spenning vil med andre ord kunne levere nominelt 2300 W og opptil 2600 W i én time.

Hvis vannkokeren er på 2200 W vil den med andre ord ikke kunne løse ut vernet med mindre den enten har en feil som fører til overbelastning eller kursen inneholder andre, tyngre forbrukere (ikke lys, men varmeovner eller liknende).

Hvis trådstarter bor nært transformatoren i nabolaget kan han også ha høy inntaksspenning. Dette kan også føre til "ufrivillig" overbelastning av vannkokeren ettersom effekten i den kan skrives om U^2/R. En spenning på 10% over nominell vil derfor føre til en effekt på opptil 2667 W i den stakkars vannkokeren. En inntaksspenning på 10% over nominell er sjeldent, men innenfor nettkravene. Slike forhold er typisk for grisgrendte strøk hvor trafonettets utspredning er stort i geografisk avstand og noen bor veldig nært trafoen.

Vel, nok babling fra min side :)

Har ikke mye å si her, du har peiling. Men såvidt meg bekjent er maks spenningsavvik 3% på husholdninger.

Det er kravet til harmonisk forvrengning som er 3%:

https://lovdata.no/forskrift/2004-11-30-1557/§3-7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...