Gå til innhold

VR-briller: Kult eller oppskrytt tull?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.aliexpress.com/item/NEW-Virtual-Reality-3D-VR-Glasses-BOBOVR-Z3-Head-Mount-Oculus-Rift-DK2-Gear-Headset-for/32533562336.html

Har testet BOBOVR Z3 med Z-serien. Grei HMD hvis du bruker riktig profil. Da jeg kjøpte dem fulgte det ikke med Cardboard-profil. Jeg laget en som er geometrisk kalibrert i en VR-kube. Bra festesystem for smarttelefon med skum og magnet. Relativt komfortable og rimelig lystett. Gode store linser. I tilbudet får du med en kontroller også, og det trenger du siden det ikke er magnetisk signaliseringsmekanisme i Z3.

Denne profilen burde funke greit. I alle fall det jeg kom fram til etter kalibreringen.

post-143812-0-35159700-1483131972.png

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er ikke interessert i VR for spill eller film. VR Spill gjør meg kvalm/vertigo og VR filmer virker ha mer fokus på silly gimmicks enn characters/story (looking at you mad max 3/avatar).

Men VR briller for musikk tror jeg er noe som kan være helt konge, spesielt Alan Parson Project lignende musikk og bare seile gjennom spac'a stuff.

Noen som har prøvd dette med skikkelig headset? Er det i hele tatt plass til skikkelig headset med VR briller eller blir man begrenset til de små earplugsn?

Lenke til kommentar

Jeg har eid flere vr briller som man putter telefonen i. Det er kult i begynnelsen men jeg ble fort lei.

Prøvde playstation vr for en stund siden å det ble noe helt annet.

Det var ikke så klårt som jeg skulle ønsket det var, men det var mye større synsfelt så det kjentes mye mer ekte ut.

Ble litt små kvalm etter en stund :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

VR blir fort sensory overload hvis det blir mye bevegelse og gjerne hodebevegelse på det igjen.
Tech i dag er for umoden. Om noen år blir det bra. Brukes teknologien til f.eks vrituelle konserter, bygging av 3D-modeller og design-utprøving, virtuelle stedsobservasjoner som f.eks museum eller andre lignende ting i moderasjon kommer det mer til sin rett enn FPS med spypose i nærheten.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke vr briller har for tiden høyest oppløsning og bredest synsfelt og hvilke modeller blir nå lansert i nærmeste framtid?

Var på Danfoss Universe i Danmark i påsken. Der hadde de ganske mye vr man kunne prøve ut. Minecraft ble veldig mye mer levende med dette. De hadde også en bilsimulator der 12 stk kjørte mot hverandre. Ble ganske tydelig at oppløsningen var for dårlig på bilspill da man er avhengig av å se så langt framover på veien. Må vel på fullt 4k eller kanskje 8k før det blir realistisk nok

Lenke til kommentar

Konseptet med VR er der. Tror nok det tar noen år før HW er moden nok for mainstream. Et 8K panel for begge øyene gir ca 4x4 MP pr øye, og det begynner å bli brukbart i rimelig høy field of view. Så var det det å dra dette grafisk i minst 120 FPS. Her snakker man mye RAM og ytelse i skjermkort-løsning. Den tiden det tar før prisen kommer langt nok ned for mainstream er nok ikke rett rundt hjørnet, men blir svært overrasket om dette ikke kommer på markedet til slutt, og da jobber en nok allerede med å lage 8x8 MP pr øye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...