Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor 500/500 , speedtest / feilsøking

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nok en gang en pågående sak med kundeservice, og prøver å få dokumentert dette på en rask og fornuftig måte.

Jeg har desverre ikke noen direkte å sammenligne, da jeg ikke kjenner noen andre med 500/500 fra telenor.

Derimot har jeg en bekjent på andre siden av byen , som har Canal Digital 500/500 linje, og hans linje er en helt totalt annen verden en min.

Problem :

Jeg får helt elendig ytelse på hver tråd (singel overføring)

Testfiler (for å ha en felles kilde) :

http://ftp.uio.no/debian-iso/current/i386/iso-dvd/debian-8.6.0-i386-DVD-2.iso

ftp://ftp.uio.no/debian-iso/current/i386/iso-dvd/debian-8.6.0-i386-DVD-2.iso

http://mirror.i3d.net/1000mb.bin (.nl , 10gbit )

Får ca 6-8 MB/sec fra ftp.uio.no  , fra den mirror.i3d.net får jeg ca 0,9 - 1,7 MB/sec pr thread.

nettfart.no :  412 inn / 489 ut

speedtest.net oslo telenor server : 393 down / 484,64 up.

http://www.speedtest.net/result/5924710530.png

Håper andre med lignende linjer, eller canal digital 500 kan paste resultater o.l.

Ting vi har prøvd / utelukket (standard feilsøking )

- Målt fibernivå lokalt, -16,5 dBm ca på 1310 nM (er fibermontør,har apparat)

- Fått nyeste type ONT

- Prøvd med pc'er rett i ONT, for å ha null annen trafikk

- Prøvd med samme maskin hos annen leverandør, altibox 500 får jeg 45 MB/s fra ftp.uio.no

- Kan sende med sustained 509 Mbit/s til CD500 kunden på andre siden av byen, så ingen lokal begrensning i PON splitter (på ut)

- Får lavere innspeed på kveldstid , antar det er pga lite båndbredde inn på lokale segmentet, det går og tregt fra CD kunden da. (~350-390 Mbit inn)

- Prøvd å få ny IP fra wan poolen, får helt annen range (80.212.* / 85.165.* osv ) samme resultat

Meg og han med CD har samme type brannmur, med samme firmware.

Kan noen kloke hoder, som jobber med nettteknisk bakgrunn hjelpe meg litt på hvordan jeg kan dypere feilsøke ?

Det "føles" som om jeg har blitt satt til en sinnsyk trafikkshaping , der kun multi threaded HTTP gir tilnærmet fornuftig ytelse (speedtest.net/nettfart.no)

Når jeg hadde 100/100 kunne jeg laste ned f.eks nye nvidia drivere med 11 MB/sec fra nvidia.co.uk , nå får jeg normalt 25-45 mbit .

post-31842-0-24544500-1483129415_thumb.png

post-31842-0-47065900-1483129449_thumb.png

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Svært rart, vil tro at kantswitchen din er ofte overbelastet, kan nesten garantere at telenor har gigabit uplink, og når du alene da kan bruke halvparten så blir det flaskehals. 

-16,5 dBm er kanskje i grenseland, hva slags SFP har du? Mulig du burde hatt litt lavere, men kommer som sagt ann på SFP. 

Få telenor til å sette på utvidet logging og be de skifte til samme sfp i begge ender, visst de har noen dempeledd, be de fjerne de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...