Gå til innhold

Bør de rike (the 1%) beskattes hardere for å hjelpe de som har det vanskelig (de fattige)?

Beskattning av de rike  

142 stemmer

1. 1. Bør de rikeste (1%) beskattes hardere for å hjelpe de fattige?

• Ja
      73
    • Nei
      61
    • Ussikker / Vet ikke
      8
  2. 2. Innvirket illustrasjonen under og kommentaren, din stemme over?

• Ja
      5
    • Nei
      137

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn bortsett fra at samtlige velfungerende land i verden bruker den løsningen da.

AtW

Og 99 % av sunne mennesker spiser sukker. Sukker er sunt!

Det å sammenlikne ett av de mest komplekse system vi har med denne enkleste av handling gir nok ingen mening.

Ja, å sammenligne den komplekse menneskekroppen med noe så enkelt som å ta penger fra andre er meningsløst.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at Norges velferdsstat fungerer veldig bra. Det er altfor lange køer utenfor Ahus, skolesystemet er helt katastrofalt. 17000 elever blir mobbet i skolehverdagen, både av medelever og lærere. Flere nordmenn har dødd som resultat av feiloperasjon eller for lang ventetid utenfor Ahus. Barnevernet i Norge fungerer også dårlig. Det har vært kriser rundt oljeprisene. Kommuner sløser bort millioner av kroner på nye rådhus og luksusbiler til politikere, mens visse skoler i Norge ikke engang har råd til å male gangfelt utenfor skolegården. Selvmordstallene i landet er skremmende høye. Vi har svært dårlige veier. Man kan lese om flere slike problemer i avisene svært ofte.

Selvfølgelig har Norge en svært høy levestandard, og vi lever i stor luksus sammenlignet med andre land. Men å si at vårt velferdssystem fungerer veldig bra, er svært tvilsomt.

Når det gjelder anarkokapitalisme, er det et system som aldri har blitt prøvd ut i praksis. Jeg er ikke anarkokapitalist, men det er ingen grunn til å hevde at anarkokapitalisme vil fungere like dårlig som sosialismen/kommunismen.

Hvis vi skal ha oss en punktliste-konkurranse her hvorav jeg nå skal begynne å ramse opp alt det som er bra med velferdsstaten og da bedre i Norge enn våre naboland, så kommer jeg til å vinne.

Godt å høre du ikke er anarkokapitalist i det minste, dog litt trist for Skatteflyktningen her som hadde fått seg en svirebror ;)

Lenke til kommentar

Og 99 % av sunne mennesker spiser sukker. Sukker er sunt!

Det å sammenlikne ett av de mest komplekse system vi har med denne enkleste av handling gir nok ingen mening.

Ja, å sammenligne den komplekse menneskekroppen med noe så enkelt som å ta penger fra andre er meningsløst.

Tydelig at ikke skattesystemet er helt så enkelt når du skivebommer slik ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg : Sammy Jo , don't leave me !

Sammy Jo : I found another rich sugar daddy....you don't even have a mansion in Montebello anymore , see you sucker !

:p

chrisTenkeren vet hva han snakker om , ja.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Hvilken faktiske virkelighet? Er det slik at bare fordi et system har blitt skapt gjennom årene så er dette det eneste systemet som vil fungere og det i det hele tatt å foreslå noe annet vil føre til total katastrofe?

Neia, om du har gode tips til ett forbedret og mer rettferdig system som gjør at vi kan skrote parlamentarismen her med nye friske innovative løsninger, så kom mer enn gjerne med dem!

Er du klar over at Nord-Korea avskaffet betaling av skatt på 70-tallet og at utdannelse og helsetjenester er offentlige og uten kostnader der!?

Jeg sier ikke at jeg ønsker landet skal bli som Nord-Korea, men det er en tankevekker. For Nord Korea problemer kommer fra deres egen beslutning om å prøve å være selvforskyndt samt sanksjoner fra omverden.

Når et så isolert og lukket land med stadig flere sanksjoner mot seg klarer seg uten skatt skulle liksom ikke Norge som er så åpent, har så mange forbindelser og så mye handel utenlands klare det?

"Klarer seg"? Får ikke de U-hjelp på ørtende året på rad fordi de ikke gidder prioritere mat til befolkningen foran militæret?

Kutt bistanden, og se landet gå til grunne. Hjelper ikke med en hær om den har sultet ihjel.

Nødhjelpen har blitt kuttet flere ganger både pga. regimets egen politikk om å være selvforskynt og pga. internasjonale sanksjoner. Alikevel står de stadig sterke.

Lenke til kommentar

Å tvinge fredelige mennesker til å betale en viss sum penger inn til staten for at staten skal prioritere penger til de fattige er ikke en særlig fungerende løsning. Det mest effektive systemet er kapitalisme. Sosialisme og kommunisme har allerede blitt prøvd ut, og det har ikke fungert.

"Don't expect to build up the weak by pulling down the strong" - Calvin Coolidge, tidligere president av USA

Mener du at privatisering "enhver mann for seg selv" fungerer?

Lenke til kommentar

Nødhjelpen har blitt kuttet flere ganger både pga. regimets egen politikk om å være selvforskynt og pga. internasjonale sanksjoner. Alikevel står de stadig sterke.

Men den er ikke 0. Om NK hadde gjort som signaturen din oppfordrer til: ytt etter evne overfor egen befolkning hadde de ikke hatt behov for noen nødhjelp i det hele tatt, hverken i dag eller de seneste tiårene. De yter ikke etter evne, men får etter behov likevel.

Lenke til kommentar

Nå var ikke signaturen min poenget heller. Det er et sitat etter komunismen og først og fremst siktet til Sovjetunionen. Jeg vet godt at Nord-Korea kan takke seg selv for en del av problemene sine, men langt ifra alle.

Poenget mitt var at et land som ligger så lavt i menneskerettigheter og r så upopulært i verdenssammenheng faktisk ligger foran et demokratisk land som Norge (i den grad Norge er et demokrati) et skatt er avskaffet der.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at et land som ligger så lavt i menneskerettigheter og r så upopulært i verdenssammenheng faktisk ligger foran et demokratisk land som Norge (i den grad Norge er et demokrati) et skatt er avskaffet der.

De har avskaffet ORDET "skatt", men ikke ordningen.

Dog, i ett rent sosialistisk samfunn er det intet behov for skatt.

Lenke til kommentar

"Klarer seg"? Får ikke de U-hjelp på ørtende året på rad fordi de ikke gidder prioritere mat til befolkningen foran militæret?

Kutt bistanden, og se landet gå til grunne. Hjelper ikke med en hær om den har sultet ihjel.

Hvor har du dette ifra? Regimet pisker folket rundt, ikke minst i de mange arbeidsleirene, og holder knepent unna ny sultkatastrofe grunnet hjelp ifra det internasjonale samfunnet og da på tross av folkets totale underkastelse og diktaturets jerndisiplin.

Det hele skriker etter en revolusjon og det er da ingenting som tyder på noe "stadig sterkere", men derimot mye som tyder på at det sakker akterut og bare lever på lånt tid. De er forbigått av verden og det blir bare verre jo lenger diktaturet forblir.

Lenke til kommentar

De har avskaffet ORDET "skatt", men ikke ordningen.

Dog, i ett rent sosialistisk samfunn er det intet behov for skatt.

Hva mener du med at de ikke har avskaffet ordningen?

Lenke til kommentar

Hvor har du dette ifra? Regimet pisker folket rundt, ikke minst i de mange arbeidsleirene, og holder knepent unna ny sultkatastrofe grunnet hjelp ifra det internasjonale samfunnet og da på tross av folkets totale underkastelse og diktaturets jerndisiplin.

Det hele skriker etter en revolusjon og det er da ingenting som tyder på noe "stadig sterkere", men derimot mye som tyder på at det sakker akterut og bare lever på lånt tid. De er forbigått av verden og det blir bare verre jo lenger diktaturet forblir.

De forbedrer stadig den militære kapasiteten sin, noe selv USA innrømmer. Og har noen våget å angripe dem så langt? Niks!

Selvfølgelig vil regimet falle før eller siden og det blir nok med en revolusjon innenlands.

Men nå var poenget mitt at matrasjoner, utdanning og helsevesen tilbys gratis samtidig som skatt er avskaffet. De elendige tilstandene i landet skyldes regimets prioritering, isolasjonen og sanksjonene. Det skyldes ikke at innbyggerne ikke betaler skatt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...