Gå til innhold

Bør de rike (the 1%) beskattes hardere for å hjelpe de som har det vanskelig (de fattige)?


Beskattning av de rike  

142 stemmer

  1. 1. Bør de rikeste (1%) beskattes hardere for å hjelpe de fattige?

    • Ja
      73
    • Nei
      61
    • Ussikker / Vet ikke
      8
  2. 2. Innvirket illustrasjonen under og kommentaren, din stemme over?

    • Ja
      5
    • Nei
      137


Anbefalte innlegg

Det er du som sier at folk som ikke forholder seg til eiendomsrett automatisk ikke er fredelige. Det er en like drøy definisjon som "folk som ikke er sosialdemokrater er ikke fredelige".

 

AtW

Når du skriver ikke forholder så går jeg ut ifra at de ikke har noe imot å rane, utøve vold, etc. Holder de seg fredelige er det ikke noe problem at de selv ikke bryr seg om å ha egen eiendom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er han? Så en liberalist vil ikke ha problemer med nomader som går på eiendommen deres?

 

AtW

Det spørs hva slags eiendom du tenker på, en kropp, dyrket mark, eller skog? Regelen er at nomadene ikke skal gjøre skade på eiendommen som er til ulempe for eieren.

 

 

Så om man ikke skader dyrket mark eller innmark, så kan man vandre fritt over dyrket mark eller innmark i en liberalist-stat?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva har dette med om eiendomsrett er noe gudegitt? Liberalister beskytter det med vold mot fredelige mennesker.

 

AtW

Er din rett til å ikke få juling om du prøver å rappe min eiendom noe mer gudegitt enn eiendomsretten? Eller, sagt på en annen måte: prøve å stele fra fredelige mennesker (som like gjerne kan være fredelige også etter at nevnte juling er gitt)

Lenke til kommentar

 

 

Er han? Så en liberalist vil ikke ha problemer med nomader som går på eiendommen deres?

 

AtW

Det spørs hva slags eiendom du tenker på, en kropp, dyrket mark, eller skog? Regelen er at nomadene ikke skal gjøre skade på eiendommen som er til ulempe for eieren.

Så om man ikke skader dyrket mark eller innmark, så kan man vandre fritt over dyrket mark eller innmark i en liberalist-stat?

 

AtW

Selvfølgelig.

 

Også gitt at man ikke hopper over gjerdet og tusler over jordet mens frøken Fin soler seg naken i sin ellers usjenerte hage.

 

Man kan allitids komme med en "hva om noen setter opp et gjerde midt i skogen?" Scenario. Til det vil jeg si først som sist, det er ikke sannsynlig at det vil skje, og det vil også være ulovlig iht. At man ikke kan kreve eiendom som man selv ikke benytter/har utøvd arbeid på.

Lenke til kommentar

 

Hvor mange liberalister tror du at du har med deg på det?

 

AtW

Det aller fleste trolig. ;)

 

Du ser det er ikke gjerdet som avgrenser eiendom.

 

 

Jeg trodde du hadde gitt deg på denne argumentasjonslinjen, men du har det morsomt fortsatt ser det ut som.

 

 

Jeg har diskutert nok med liberalister til å vite at majoriteten (inkludert deg) av de jeg har diskutert med ikke deler det synet. Når tragedy of the commons plutselig er oppe så er påstanden motsatt, når spørsmålet er hvordan veier skal være, så er løsningen at eiendomsholder skal ta betalt for at folk benytter deres eiendom uten å ødelegge den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å ja, så nå er det plutselig flere ting? Men å hoppe over gjerdet når ingen soler seg er greit? Og der det selvfølgelig? Hvor mange liberalister tror du at du har med deg på det?

 

AtW

Hvis du vil kalle en eldgammel idé for plutselig.

 

Det er greit i den grad det ikke skader eiendommen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg ønsker å påpeke at de som tvinges til å være solidariske, godt kan ønske å være solidariske, men på en annen måte enn det Thoto mener er best. Virker kanskje som et trivielt poeng, men jeg føler dette er et poeng som ofte blir borte og som kan gjøre at liberalister virker lite opptatt av å hjelpe andre, når det motsatte er tilfelle.

Ja helt klart. Det kan jo være at der hvor en person ønsker at staten skal kunne ta penger fra deg slik at staten kan være solidariske for deg, der vil en annen person la deg beholde pengene dine selv slik at du selv kan bestemme hvem du vil være solidarisk for. Men husk at sistnevnte er ofte veldig problematisk for sosialdemokrater. Sosialdemokrater er ofte av den oppfatning at vanlige mennesker ikke skjønner disse tingene, og at de (sosialdemokratene) må bestemme dette på vegne av vanlige mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Eksempler har vært nevnt tidligere i tråden, bruke veiene til andre, gå på andres mark, bade fra andres strender osv.

 

AtW

Tja, en som betaler for vedlikehold for en vei bør vel kunne bestemme hvem som skal benytte seg av veien? En som betaler for vedlikehold av marka bør vel også kunne bestemme hvem som går der? En som betaler for vedlikehold av strendene bør vel kunne bestemme hvem som skal kunne bade der? Men om ingen vedlikeholder disse tingene, de bare står der brakk; har man da rett til å jage noen bort?

 

Mener du at det skal være greit at man tar seg inn i stuene til folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...