Gå til innhold

Bør de rike (the 1%) beskattes hardere for å hjelpe de som har det vanskelig (de fattige)?


Beskattning av de rike  

142 stemmer

  1. 1. Bør de rikeste (1%) beskattes hardere for å hjelpe de fattige?

    • Ja
      73
    • Nei
      61
    • Ussikker / Vet ikke
      8
  2. 2. Innvirket illustrasjonen under og kommentaren, din stemme over?

    • Ja
      5
    • Nei
      137


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Klarte jeg å forklare ?

Ja tildels, men tankegangen ser ut til å bygge på en misforståelse omkring at penger som spares er penger som ligger og støver ned i ett hvelv i banken, eller under madrassen.

 

Kanskje en litt feil betegnelse men at man får langt mer igjen for forbruk en yp høyavkastningsfond (så vanskelig er det å bevare rikdommen) og verdiene ender i stor grad i Norge i motsetning til alternativet der du ofte ikke en gang legger igjen skatt i Norge på penga.

Lenke til kommentar

Har selv brukt på eiendom som jeg kan tekke paraleller til. 10 år siden jeg kom på eiendomsmarkedet. Selger jeg i dag har jeg tjent ca 2 mill og bodd rimelig.

 

Bra deal. Men at jeg i tillegg skal få 18% av rentene trekt av på skatten er noe som er helt høl i hodet. Hvorfor fortjener vi som bor langt billigere en leiepris og tjener fett på eiendom i tillegg få skattefordeler?

 

Jeg tar i mot jeg men hadde aldri blitt sur hvis det ble rettferdig fordelt. Blir det fjerna for å gi skattelette til døtrene Henriksen blir jeg i krigsmodus ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bra deal. Men at jeg i tillegg skal få 18% av rentene trekt av på skatten er noe som er helt høl i hodet. Hvorfor fortjener vi som bor langt billigere en leiepris og tjener fett på eiendom i tillegg få skattefordeler?...

Hva er det som stopper deg i fra å gi bort overskuddet ditt?

Lenke til kommentar

 

Bra deal. Men at jeg i tillegg skal få 18% av rentene trekt av på skatten er noe som er helt høl i hodet. Hvorfor fortjener vi som bor langt billigere en leiepris og tjener fett på eiendom i tillegg få skattefordeler?...

Hva er det som stopper deg i fra å gi bort overskuddet ditt?

 

Der kom den ja. Noen måtte ta hersketeknikken som lå slitt som faen nederst i bonken.

 

At jeg gir bort min del løser fint lite og jeg har ikke god økonomi. Hadde jeg hatt 100 mill på bok hadde å gi penger til skole som jeg mener er den beste investering et land kan gjøre (og jeg fullførte ikke GK, VGS en gang) ville det vært en ting jeg gjerne skulle kunne gjort en forskjell i.

 

Men du kan svare meg på dette:

 

Skal de som føler på rettferdigjhet ta summen for alle som sitter å tviholder på kakebiten sin? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar et spørsmål til jeg: Ser du det klare målet spørsmålet ditt er designet for? Å legge ansvaret over på alle som sier fra at noe ikke er rettferdig? En hersketeknikk brukt av republikanere i en år-rekke for å hindre at noen snakker i mot dem.

 

Hadde jeg ikke eid å uttalt meg hadde nok missunnelseskortet kommet ASAP.

 

Snart skal vel noen komme å påstå at man ikke har arbeidplasser hvis ikke de som er rike i dag får mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har også vist til Nord-Korea som er så mye fattigere og dårligere stilt en Norge (og haugevis av andre land) og der er skattesystemet avskaffet for årevis siden og tjenester tilbys gratis av staten. Så ikke lat som om det ikke ville gå i Norge.

Nja, ville vel ikke akkurat si at tjenestene er gratis i Nord-Korea. Kanskje "gratis" i form av at det ikke koster penger, men det Nord-Koreanske folk betaler nok dyrt for disse tjenestene på andre områder. Den Nord-Koreanske stat undertrykker befolkningen og beslager deres arbeidskraft for at disse tjenestene skal kunne være "gratis", så ville vel ikke akkurat trekke frem Nord-Korea som et eksempel til etterfølgelse.

... men det er meg da. :)

 

 

Nei, selvsagt ønsker jeg ikke et regimet og/eller et system som i Nord-Korea. Jeg forklarte meg grundigere i mitt første innlegg i tråden. Poenget er at et fattig og isolert land som Nord-Korea er i stand til å tilby tjenester gratis til befolkningen uten å kreve skatt så da vil i alle fall Norge hvor staten har eierskap i flere bedrifter og oljefondet kunne tilby gratis tjenester uten skatt. I tillegg er ikke Norge rammet av sanksjoner som Nord-Korea så det er fritt fram for staten å tjene penger istedenfor å stjele dem av folket og kalle det skatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Der kom den ja. Noen måtte ta hersketeknikken som lå slitt som faen nederst i bonken.

Hva er hersketeknikken? Jeg stilte deg et spørsmål.

 

At jeg gir bort min del løser fint lite og jeg har ikke god økonomi. Hadde jeg hatt 100 mill på bok hadde å gi penger til skole som jeg mener er den beste investering et land kan gjøre (og jeg fullførte ikke GK, VGS en gang) ville det vært en ting jeg gjerne skulle kunne gjort en forskjell i.

Beklager, når du skrev "Hvorfor fortjener vi som bor langt billigere en leiepris og tjener fett på eiendom i tillegg få skattefordeler?" så gikk jeg ut i fra at du hadde penger å gi bort. Men du har rett: det er ikke rettferdig at du skal få skattefordeler.

 

Men du kan svare meg på dette:

Skal de som føler på rettferdigjhet ta summen for alle som sitter å tviholder på kakebiten sin?

Ja absolutt, det bør være helt opp til den enkelte som selv har tjent sine penger hva vedkommende vil bruke sine egne penger på. Dersom du vil gi generøst av egen lomme så står du selvsagt helt fritt til det, ingen vil da stoppe deg. Men du bør da også respektere de som bare vil være i fred med seg og sitt. 

Mye forlangt?

Lenke til kommentar

 

Ja absolutt, det bør være helt opp til den enkelte som selv har tjent sine penger hva vedkommende vil bruke sine egne penger på. Dersom du vil gi generøst av egen lomme så står du selvsagt helt fritt til det, ingen vil da stoppe deg. Men du bør da også respektere de som bare vil være i fred med seg og sitt. 

Mye forlangt?

 

Så lenge man som alle andre har betalt etter evne... Nei.

Lenke til kommentar

"Betale etter evne" er den største floskelen i hele skattedebatten. Vi kan alle betale 100%, det evner vi jo - såfremt staten sørger for alle behov. Om jeg har dyre hobbyer e.l. har jeg liten evne, mindre enn en fattiglus som er fornøyd bare vedkommende har frisk luft i skogen.

 

En annen definisjon kunne vært at man betaler akkurat det man har igjen på konto idet neste lønning kommer. Er det noe mer konkret man tenker på? Nei. Bare det sedvanlige "den som har mest og tjener mest skal betale mest, gjerne uproporsjonalt mye når vi først er i gang":

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, selvsagt ønsker jeg ikke et regimet og/eller et system som i Nord-Korea. Jeg forklarte meg grundigere i mitt første innlegg i tråden. Poenget er at et fattig og isolert land som Nord-Korea er i stand til å tilby tjenester gratis til befolkningen uten å kreve skatt så da vil i alle fall Norge hvor staten har eierskap i flere bedrifter og oljefondet kunne tilby gratis tjenester uten skatt. I tillegg er ikke Norge rammet av sanksjoner som Nord-Korea så det er fritt fram for staten å tjene penger istedenfor å stjele dem av folket og kalle det skatt.

Prøvde ikke å insinuere at du ønsker et sånt system, jeg bare påpekte at NK ikke er et eksempel på et land til etterfølgelse. :)

 

Men jeg tror jeg ser poenget, jeg er bare ikke sikker på at det er så enkelt.

Lenke til kommentar

 

Så lenge man som alle andre har betalt etter evne... Nei.

Hvor mye er "etter evne"? Hvor går grensen? Er det i det hele tatt en grense?

 

Formulerte meg lit feil. Mente samme prosent. DVS har du tjent 50 mill s¨skal du skattes som en lønnsmottager. Skjer det trenger ikke 45% toppskatt å kicke inn på 530k eller hva taket er på i år.

 

Og ja, jeg vet at det er en mengde unnskyldninger for at det er vanskelig å regne ut, sammenligne, risiko ved aksjespekulasjon osv som er en kombinasjon av fornuft og desperate forøk på å komme unna. Formueskatt er så klart naturlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

"Betale etter evne" er den største floskelen i hele skattedebatten. Vi kan alle betale 100%, det evner vi jo - såfremt staten sørger for alle behov. Om jeg har dyre hobbyer e.l. har jeg liten evne, mindre enn en fattiglus som er fornøyd bare vedkommende har frisk luft i skogen.

 

En annen definisjon kunne vært at man betaler akkurat det man har igjen på konto idet neste lønning kommer. Er det noe mer konkret man tenker på? Nei. Bare det sedvanlige "den som har mest og tjener mest skal betale mest, gjerne uproporsjonalt mye når vi først er i gang":

Ja du er inne på noe. "Betal etter evne" er et billig 'slagord' som sosialdemokratene har funnet på for å rettferdiggjøre at de skal kunne beskatte folk hardere.

Lenke til kommentar

 

"Betale etter evne" er den største floskelen i hele skattedebatten. Vi kan alle betale 100%, det evner vi jo - såfremt staten sørger for alle behov. Om jeg har dyre hobbyer e.l. har jeg liten evne, mindre enn en fattiglus som er fornøyd bare vedkommende har frisk luft i skogen.

 

En annen definisjon kunne vært at man betaler akkurat det man har igjen på konto idet neste lønning kommer. Er det noe mer konkret man tenker på? Nei. Bare det sedvanlige "den som har mest og tjener mest skal betale mest, gjerne uproporsjonalt mye når vi først er i gang":

Ja du er inne på noe. "Betal etter evne" er et billig 'slagord' som sosialdemokratene har funnet på for å rettferdiggjøre at de skal kunne beskatte folk hardere.

 

Trur det er langt værre. Er det ikke "Tjen etter behov, betal etter evne" som var bolsjevikenes ideologi (frem til Stalin i hvert fall?). Er ikke der altså...

 

Korrigerte begrepet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...