Gå til innhold

Patentsystemet (Statsbevilget monopol) sinker vår utvikling med 20år

Patentsystemet  

26 stemmer

1. 1. Sinker patentsystemet (statsbevilgede monopoler) vår utvikling?

• Ja
      14
    • Nei
      10
    • Vet ikke / Usikker
      2
  2. 2. Bør patentsystemet avskaffes

• Ja
      10
    • Nei
      13
    • Vet ikke / Usikker
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

"Vi" er annerledes! Jeg hører hele tiden om patentrettsaker i USA, men har aldri hørt om en eneste en her i Norge.

Søk på patentrollet bellboy som soper inn penger på at du bestiller kinobilletter på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Varemerker er livsviktige. Tenk hvis hvem som helst kunne kalt seg Simen1, tatt opp lån og bestilt ting på nettet, i ditt navn.

Varemerke er viktig. Kopirett også, men kopirett må modifiseres slik at ting etter 20-30 år blir "GPL".

Lenke til kommentar

"Vi" er annerledes! Jeg hører hele tiden om patentrettsaker i USA, men har aldri hørt om en eneste en her i Norge.

Søk på patentrollet bellboy som soper inn penger på at du bestiller kinobilletter på nett.

Står i patentregisteret at de tapte saken. I 2002! Så her høres det ut som om patentsystemet har fungert akkurat som det skal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Står i patentregisteret at de tapte saken. I 2002! Så her høres det ut som om patentsystemet har fungert akkurat som det skal.
Neida, det ble forlik fordi kinofolket ikke turde å ta saken til retten.

Avgiften du betaler ved nettkjøp av kinobilletter er penger til bellboy.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

Hva er det du prater om? Dommen er jo her: https://hannemyr.com/law/bellboy_tr.html

Bellboy har tapt søksmålet i sin helhet og saksomkostningsspørsmålet blir å avgjøre etter tvistemålsloven § 172. I samsvar med hovedregelen i § 172 første ledd tilpliktes Bellboy å erstatte motpartens samlede saksomkostninger. Dette gjelder også omkostningene ved kjæremålssaken, jf tvistemålsloven § 179 første ledd, tredje punktum. Omkostningsoppgaven fra adv. Ringnes legges til grunn og Filmwebs saksomkostninger fastsettes til kr 1.065.838,-. Herav utgjør kr 815.000,- salær til prosessfullmektig, kr 245.838,- salær til sakkyndig vitne og kr 5.000,- utgifter til kopiering.

I tillegg tilpliktes Bellboy å betale rettens omkostninger med gebyrer og utgifter til de sakkyndige meddommerne. Rettens gebyrer utgjør kr 3.600,- for henholdsvis søksmålet og kjæremålet til lagmannsretten, d.v.s. samlet kr 7.200,-. Utgiftene til de sakkyndige meddommerne er fastsatt etter gjeldene satser med 4 lange dager i retten, halvannen dag til domskonferanser og 5 dager til arbeid under saksforberedelse og utferdigelse av dom. Dette utgjør kr 12.400 for hver av meddommerne. I tillegg er beregnet reisekostnader med kr 264,- for hver.

Dommen er enstemmig.
Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva er det du prater om? Dommen er jo her: https://hannemyr.com/law/bellboy_tr.html

Bellboy har tapt søksmålet i sin helhet og saksomkostningsspørsmålet blir å avgjøre etter tvistemålsloven § 172. I samsvar med hovedregelen i § 172 første ledd tilpliktes Bellboy å erstatte motpartens samlede saksomkostninger. Dette gjelder også omkostningene ved kjæremålssaken, jf tvistemålsloven § 179 første ledd, tredje punktum. Omkostningsoppgaven fra adv. Ringnes legges til grunn og Filmwebs saksomkostninger fastsettes til kr 1.065.838,-. Herav utgjør kr 815.000,- salær til prosessfullmektig, kr 245.838,- salær til sakkyndig vitne og kr 5.000,- utgifter til kopiering.

I tillegg tilpliktes Bellboy å betale rettens omkostninger med gebyrer og utgifter til de sakkyndige meddommerne. Rettens gebyrer utgjør kr 3.600,- for henholdsvis søksmålet og kjæremålet til lagmannsretten, d.v.s. samlet kr 7.200,-. Utgiftene til de sakkyndige meddommerne er fastsatt etter gjeldene satser med 4 lange dager i retten, halvannen dag til domskonferanser og 5 dager til arbeid under saksforberedelse og utferdigelse av dom. Dette utgjør kr 12.400 for hver av meddommerne. I tillegg er beregnet reisekostnader med kr 264,- for hver.Dommen er enstemmig.

Historien stoppet ikke der ser du:

http://www.digi.no/artikler/bellboy-slar-tilbake-mot-kritikere/304750

Lenke til kommentar

Hva er det du prater om? Dommen er jo her: https://hannemyr.com/law/bellboy_tr.html

I tillegg tilpliktes Bellboy å betale rettens omkostninger med gebyrer og utgifter til de sakkyndige meddommerne. Rettens gebyrer utgjør kr 3.600,- for henholdsvis søksmålet og kjæremålet til lagmannsretten, d.v.s. samlet kr 7.200,-. Utgiftene til de sakkyndige meddommerne er fastsatt etter gjeldene satser med 4 lange dager i retten, halvannen dag til domskonferanser og 5 dager til arbeid under saksforberedelse og utferdigelse av dom. Dette utgjør kr 12.400 for hver av meddommerne. I tillegg er beregnet reisekostnader med kr 264,- for hver.Dommen er enstemmig.

Med et leserbrev fra styreformannen i firmaet som tapte rettsaken...?

La meg hjelpe deg med det som skjedde til slutt: http://www.digi.no/artikler/solgte-sitt-ehandelspatent/204930

Nei, du betaler ingen penger til Bellboy når du kjøper en billett i dag. Filmweb ga en bitteliten sum til Bellboy for å slippe ankesaken, og Bellboy gikk til helvete.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varemerker er livsviktige. Tenk hvis hvem som helst kunne kalt seg Simen1, tatt opp lån og bestilt ting på nettet, i ditt navn.

Hvem som helst kan kalle seg Simen1 på nett. Brukernavet er ikke varemerkebeskyttet.

Hvem som helst kan ikke ta opp lån i mitt navn eller bestille ting på nett i mitt navn. Men det er ikke varemerkebeskyttelse som hindrer det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om patentsystemet skaper et netto bidrag til innovasjonstakten, eller et netto fradrag. Men en ting som ofte glemmes er at patentsystemet i alle fall bidrar til at videre arbeid basert på en gitt oppfinnelse skjer mye raskere, når patentet først løper ut. Patenter er nemlig offentlige. Hvis man ikke hadde patenter, ville kommersielle aktører forsøkt å holde mer av teknologien hemmelig. I dag har man monopol i 20 år, men etter det er det fritt fram. Det er en åpenbar fordel for samfunnet.

Om det er verd de negative effektene vet jeg ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Et par fakta i den sammenheng:

- Utviklingstakten går generelt raskere nå, innen alle fagområder, enn den gjorde før. Blant annet takket være mer effektive utviklingsverktøy. Dette taler for en redusert beskyttelsetid.

- I elektronikkbransjen og en del andre bransjer er 20 år et par evigheter. De som ikke er først, tvinges til å finne opp hjulet på nytt for å omgå andres patenter, eller så kan de bare kjøre styrt avvikling med en gang. Her er det trenering og taktikk som gjelder. Hva som frigis av et par evigheter gamle patenter er fullstendig irrelevant. Dette taler for variabel beskyttelsetid avhengig av utviklignstakt og maktbalanse.

Lenke til kommentar

Legemiddel industrien har en fornuftig patentordning, de får nok tid til å få litt fortjeneste av produktet de har skap og etter det så er det fritt spillerom for resten av industrien.

Selvfølgelig har de det lettere siden det er vanskelig for nye produsenter å få løyve for produktene sine.

Lenke til kommentar

Informasjonen frigis ikke ved patentets utløpstid, men ved søknaden. Eller muligens innvilgelsen. Du kan ikke følge samme oppskrift som i patentet og tjene penger på det, men du får oppskriften og kan forsøke å oppnå det samme på en annen måte. Eller bruk det ikke-kommersielt. Uten patentsystemet ville du bare fått se resultatet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med et leserbrev fra styreformannen i firmaet som tapte rettsaken...?

La meg hjelpe deg med det som skjedde til slutt: http://www.digi.no/artikler/solgte-sitt-ehandelspatent/204930

Nei, du betaler ingen penger til Bellboy når du kjøper en billett i dag. Filmweb ga en bitteliten sum til Bellboy for å slippe ankesaken, og Bellboy gikk til helvete.

Aha ha ha ha ha. Jeg nyter å se at Bellboy gikk til helvete slik alle patentroll fortjener.

Ellers har vi nettopp hatt en patentrettsak innen vannkraft.

Lenke til kommentar

Varemerkekonseptet er veldig enkelt: Det forhindrer at jeg lager noe skvip som jeg selger som navnet Coca Cola og dermed ødelegger for det faktiske Coca Cola-konsernet. 

Nå kan man godt være for varemerker og mot patenter. Tråden handlet vel egentlig om de sistnevnte.

Geir :)

Klart det. Når denne posten ble skrevet var det en del usikkerhet om hva som var hva, så jeg presiserte. Jeg er for både patenter og varemerker, men mener 20 år er i lengste laget. Problemet er selvsagt at noen oppfinnelser faktisk trenger 20 års patenttid for at noen skal rekke å tjene penger på de.

For eksempel legemidler med utvikling, testing offentlig godkjenning, fulgt av forsiktig utprøving av forskjellige leger på forskjellige typer sykdommer osv.

La oss si at Pfizer har brukt milliarder av dollar på utvikling av et legemiddel, og endelig har fått det godkjent. Så tar det årevis før legemiddelet blir stolt på at legene, og plutselig er det generiske substitutter utviklet av "Shruggie's Legemidler DA" som har brukt 5 dollar og 5 minutter på å kopiere Pfizers arbeid. How the FUCK is that fair?

Og så har du Bellboy som tok patent på "å kjøpe noe på nett".

Lenke til kommentar

La oss si at Pfizer har brukt milliarder av dollar på utvikling av et legemiddel, og endelig har fått det godkjent. Så tar det årevis før legemiddelet blir stolt på at legene, og plutselig er det generiske substitutter utviklet av "Shruggie's Legemidler DA" som har brukt 5 dollar og 5 minutter på å kopiere Pfizers arbeid. How the FUCK is that fair?

Uten tilgang til patentet ville vel kanskje Shruggie's Legemidler DA slite litt med å kopiere legemiddelet. Og om du klarer det, så skal din kopi også opparbeide seg legenes tillit. (Og pasientenes, jeg bruker bare en gitt merkevare mot min lidelse selv om det finnes rimeligere generiske legemidler nå.)

Og en rask titt på Pfizers årsrapporter viser at R&D "bare" utgjør rundt 15% av inntektene. De store utgiftene er salg (20%) og markedsføring (opptil 30%). Det synes altså ikke som at patentene gir dem spesielt mye ro i sjelen, bare massive markedsmuskler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uten tilgang til patentet ville vel kanskje Shruggie's Legemidler DA slite litt med å kopiere legemiddelet. Og om du klarer det, så skal din kopi også opparbeide seg legenes tillit. (Og pasientenes, jeg bruker bare en gitt merkevare mot min lidelse selv om det finnes rimeligere generiske legemidler nå.)

Og en rask titt på Pfizers årsrapporter viser at R&D "bare" utgjør rundt 15% av inntektene. De store utgiftene er salg (20%) og markedsføring (opptil 30%). Det synes altså ikke som at patentene gir dem spesielt mye ro i sjelen, bare massive markedsmuskler.

You're not wrong. Jeg snakker om patenter, hva legemiddelselskaper burde bruke pengene sine til er en annen diskusjon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...