miicard Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 (endret) Jeg har spart opp en del i egenkapital til bolig. Disse pengene befinner seg i dag på sparekonto hos Sparesmart, og renten her har stort sett lagt helt i toppsjiktet. Ser nå at andre banker tilbyr 1,85% rente mot Sparesmart sine 1,70%. Vurderer derfor å ha sparekonto uten bruksbegrensning hos flere banker og flytte "egenkapitalen" der hvor betingelsene til en hver tid er best. Er det noen negative sider ved å flytte på relativt store beløp mellom banker som jeg ikke er klar over slik at jeg bør revurdere planen? Det samme spørsmålet gjelder egentlig BSU. I følge Finansportalen sin oversikt ligger Bien Sparebank på topp, og samme sides produktinformasjon sier null krav til andre produkt eller medlemskap. Da skal det i teorien gå fint å flytte BSU-pengene til Bien og etter hvert videre når det er andre banker uten begrensninger som tilbyr bedre rente. Fungerer det bra også i praksis? Endret 30. desember 2016 av miicard Lenke til kommentar
MrL Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Å flytte vanlige sparepenger er relativt enkelt, enn sålenge du har eksisterende kundeforhold. BSU er litt verre. Jeg byttet mellom banker ofte tidligere, men fant til slutt ut at så lenge jeg alltid har en bank som er rundt topp 5 er det virkelig ikke verdt bryderiet å bytte bank hele tiden for å tjene "lommerusk". Har du nok egenkapital til at den renteforskjellen utgjør en betydelig forskjell bør du nok uannsett vurdere andre spareformer enn sparekonto. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Skal du først bytte bør du bytte til den med best flytende rente i følge finansportalen: Nordax tilbyr 2% rente, maks 6 uttak i året, maks 850 000 på konto, årlig kapitalisering av rente. https://www.nordax.no/spare/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Noen av bankene som tilbyr best rente har årlig kapitalisering istedet for månedlig. Hvor mye betyr dette for innskudd på to millioner om renten er 1,85 med månedlig kapitalisering kontro 2 med årlig kapitalisering? Anonymous poster hash: ba500...5c8 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Det ser du enklest på finansportalen til Forbrukerrådet: https://www.finansportalen.no/plassere-penger/bankinnskudd/ Hvis du ser på kolonnen "avkastning etter ett år" så ser du at samme rente av og til gir forskjellig beløp pga årlig eller månedlig kapitalisering av rente. Pass på å fjerne merke for fast rente og lignede, hvis du ikke er interessert i å låse pengene dine til fast rente i flere år. Hvis du har rundt 2 millioner du ønsker å plassere i banken så kan det lønne seg å søke med beløp på både 2 millioner, 1 999 999 og 2 000 001, da noen banker har oppgitt at de har en lavere rente fra og med 2 millioner eller over 2 millioner. Endret 25. januar 2017 av what_no2000 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Det ser ikke ut til at kalkulatoren tar for seg akkurat dette - og at renters rente uteblir på de bankene som tilbyr månedsvis kapitalisering. Derfor dette spørsmålet - og jeg klarer ikke regne det ut selv. Anonymous poster hash: 0fb8e...e8b Lenke til kommentar
rekyl Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Er det ikke effektiv rente som oppgis i slike oversikter da? Altså, at renters renter er regnet med? Hvis ikke blir det jo vanskeligere å sammenligne.. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. januar 2017 Del Skrevet 25. januar 2017 Er det ikke effektiv rente som oppgis i slike oversikter da? Altså, at renters renter er regnet med? Hvis ikke blir det jo vanskeligere å sammenligne.. Du har helt rett. Jeg har strøket en halv setning i innlegget mitt over. Hvis trådstarter f.eks sammenligner Mendal sparebank og Santander Consumer Bank (med innskudd 2 millioner) så er begge oppgitt med effektiv rente på 1,85 %. Hvis man derimot ser på detaljer så har Mendal sparebank nominell rente på 1,85 % og årlig kapitalisering, mens Santander Consumer Bank har nominell rente på 1,835 % og månedlig kapitalisering. Begge disse tilsvarer effektiv rente på 1,85% (avrundet til 2 desimaler). Grunnen til Santander Consumer Bank ender opp med 10 kroner mer i feltet avkastning etter ett år er at den effektiv renten er litt større enn 1,85 % hvis man tar med alle desimalene. Så konklusjonen min er fortsatt den samme, feltet avkastning etter ett år gir trådstarter svaret inkludert renters rente på månedlig kapitalisering. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå