Gå til innhold

Bytte mobilabbonement hyppig for kampanjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kommet forbud mot winback, så hvis du ønsker å forhandle frem et godt tilbud må du ta initiativ selv.

Dette er ikke helt riktig. Det er ikke kommet et 100% forbud mot all winback, men det er laget føringer for hvordan dette skal gjøres som er innskrenket en del fra tidligere.

 

Det må nå ha gått 14 dager etter portering før gammelt selskap kan komme med et tilbud (winback). Dette er slik at du skal få sjanse til å prøve den nye operatøren.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er tullete at man må vente i 10 dager før man blir portert til ny operatør.

 

Burde kunne halveres eller mer. Winback er bare dust siden det er ødeleggende for konkurransen.

"I den nye bransjenormen vil mottakende tilbyder kunne sette at avgivende tilbyder kun skal ha åtte timer tilgjengelig, inkludert to timer responstid, før porteringen skal være gjennomført. Tidligere tok en portering minst syv virkedager, inkludert inntil to virkedager som avgivende tilbyder hadde på å godkjenne porteringsbestillingen.

Fra 15. oktober 2013 kan en sluttbruker i de fleste tilfeller få tilgang til tjenestene hos ny tilbyder innen klokken 16.00 virkedagen etter at man har inngått avtale om nytt abonnement." (http://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/bransjen-og-pt-enige-om-ytterligere-forkorting-av-porteringstiden)

 

Så det er teknisk mulig å gjennomføre en portering mye kjappere enn 4-7 virkedager som de fleste operatører har som praksis i dag. I hovedsak er dette grunnet at man må påberegne tid til å sende ut SIM-kort o.l. Det virker som det ikke er noe forskjell på porteringstidspunkt uavhengig om kunden kjøper telefon via nettbutikk eller går i fysisk telebutikk.

 

Jeg syntes at en portering kunne vært automatisk satt mye tidligere om kunden hadde hentet ut telefon/SIM-kort over disk i en butikk. Da slipper man å sitte klar med SIM-kort i flere dager før det blir aktivert. Det blir noe annet når man må vente på postgang, siden da er det greit å beregne noen virkedager behandlingstid uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Har byttet operatør hele 6 ganger de siste par årene og hver gang tar det mellom 7 og 12 døgn. Det syns jeg er for dårlig da simkort kommer til postkassa etter 3-4 døgn, om man ikke har noe fysisk sted å hente kortet selv. Har man det så syns jeg at portering kan skje innen et døgn.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns det er tullete at man må vente i 10 dager før man blir portert til ny operatør.

 

Burde kunne halveres eller mer. Winback er bare dust siden det er ødeleggende for konkurransen.

"I den nye bransjenormen vil mottakende tilbyder kunne sette at avgivende tilbyder kun skal ha åtte timer tilgjengelig, inkludert to timer responstid, før porteringen skal være gjennomført. Tidligere tok en portering minst syv virkedager, inkludert inntil to virkedager som avgivende tilbyder hadde på å godkjenne porteringsbestillingen.

Fra 15. oktober 2013 kan en sluttbruker i de fleste tilfeller få tilgang til tjenestene hos ny tilbyder innen klokken 16.00 virkedagen etter at man har inngått avtale om nytt abonnement." (http://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/bransjen-og-pt-enige-om-ytterligere-forkorting-av-porteringstiden)

 

Så det er teknisk mulig å gjennomføre en portering mye kjappere enn 4-7 virkedager som de fleste operatører har som praksis i dag. I hovedsak er dette grunnet at man må påberegne tid til å sende ut SIM-kort o.l. Det virker som det ikke er noe forskjell på porteringstidspunkt uavhengig om kunden kjøper telefon via nettbutikk eller går i fysisk telebutikk.

 

Jeg syntes at en portering kunne vært automatisk satt mye tidligere om kunden hadde hentet ut telefon/SIM-kort over disk i en butikk. Da slipper man å sitte klar med SIM-kort i flere dager før det blir aktivert. Det blir noe annet når man må vente på postgang, siden da er det greit å beregne noen virkedager behandlingstid uansett.

 

 

 

Hvis du har anledning til å hente SIM kort selv så kan du bestille portering på 2 virkedager.  Har fungerte glimrende for meg når jeg flyttet et abonnement fra Talkmore til OneCall.

 

Både OneCall, Talkmore (og sikkert flere) tilbyr SIM fra butikk.  Typiske steder er Narvesen og 7-11.  I tillegg har du Telia og Telenor med egne butikker.  

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg har gjort dette et par år, og byttet sikkert seks ganger.

 

Å få hente SIM kort på narvesen/butikk/bensinstasjon er lite vits i når rutinene til mobilselskapet er at de uansett sender et SIM kort som blir det gjeldende, i posten. Det gjorde den forrige mobiloperatøren til meg, og da måtte jeg kjøpe meg abonnement i butikken. Kjøpte ICE og ser meg ikke tilbake, skal ikke bytte mer heller :-)

 

Men jeg foreslår at mobilselskaper i Norge innfører E-SIM fortest mulig. Det ville vært et stort fremskritt.

Lenke til kommentar

Jeg har byttet et par ganger siste to-tre årene mellom blant annet Netcom (før de ble Telia), Banzai, Hello, One Call og Telenor og hver gang har det gått fint å fremskynde porteringsdatoen så snart sim-kort var i hus. Tok bare kontakt med ny leverandør og ba om første mulige porteringsdato som normalt ble neste virkedag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg har byttet et par ganger siste to-tre årene mellom blant annet Netcom (før de ble Telia), Banzai, Hello, One Call og Telenor og hver gang har det gått fint å fremskynde porteringsdatoen så snart sim-kort var i hus. Tok bare kontakt med ny leverandør og ba om første mulige porteringsdato som normalt ble neste virkedag.

Det går bra helt til det ikke gjør det :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har byttet et par ganger siste to-tre årene mellom blant annet Netcom (før de ble Telia), Banzai, Hello, One Call og Telenor og hver gang har det gått fint å fremskynde porteringsdatoen så snart sim-kort var i hus. Tok bare kontakt med ny leverandør og ba om første mulige porteringsdato som normalt ble neste virkedag.

Det går bra helt til det ikke gjør det :)

Jeg har ikke byttet operatør siden jeg gikk fra Hello til Telenor i mai 2016. Da fremskyndet jeg porteringen med fire dager, det har gått fint hver gang jeg har byttet tidligere. Men selvfølgelig kan det oppstå unntak hvor operatøren ikke kan eller vil gjøre det og mulig det har endret seg siste året. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

Jeg har byttet et par ganger siste to-tre årene mellom blant annet Netcom (før de ble Telia), Banzai, Hello, One Call og Telenor og hver gang har det gått fint å fremskynde porteringsdatoen så snart sim-kort var i hus. Tok bare kontakt med ny leverandør og ba om første mulige porteringsdato som normalt ble neste virkedag.

Det går bra helt til det ikke gjør det :)

Jeg har ikke byttet operatør siden jeg gikk fra Hello til Telenor i mai 2016. Da fremskyndet jeg porteringen med fire dager, det har gått fint hver gang jeg har byttet tidligere. Men selvfølgelig kan det oppstå unntak hvor operatøren ikke kan eller vil gjøre det og mulig det har endret seg siste året. :)

 

Jeg har byttet fire ganger det siste halvåret og da tok det minst ti dager hver gang :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har byttet et par ganger siste to-tre årene mellom blant annet Netcom (før de ble Telia), Banzai, Hello, One Call og Telenor og hver gang har det gått fint å fremskynde porteringsdatoen så snart sim-kort var i hus. Tok bare kontakt med ny leverandør og ba om første mulige porteringsdato som normalt ble neste virkedag.

Det går bra helt til det ikke gjør det :)
Jeg har ikke byttet operatør siden jeg gikk fra Hello til Telenor i mai 2016. Da fremskyndet jeg porteringen med fire dager, det har gått fint hver gang jeg har byttet tidligere. Men selvfølgelig kan det oppstå unntak hvor operatøren ikke kan eller vil gjøre det og mulig det har endret seg siste året. :)

Jeg har byttet fire ganger det siste halvåret og da tok det minst ti dager hver gang :)

Og da kontaktet du ny leverandør for å be dem fremskynde porteringen så snart sim-kortet var i hende?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

 

 

Jeg har byttet et par ganger siste to-tre årene mellom blant annet Netcom (før de ble Telia), Banzai, Hello, One Call og Telenor og hver gang har det gått fint å fremskynde porteringsdatoen så snart sim-kort var i hus. Tok bare kontakt med ny leverandør og ba om første mulige porteringsdato som normalt ble neste virkedag.

Det går bra helt til det ikke gjør det :)
Jeg har ikke byttet operatør siden jeg gikk fra Hello til Telenor i mai 2016. Da fremskyndet jeg porteringen med fire dager, det har gått fint hver gang jeg har byttet tidligere. Men selvfølgelig kan det oppstå unntak hvor operatøren ikke kan eller vil gjøre det og mulig det har endret seg siste året. :)
Jeg har byttet fire ganger det siste halvåret og da tok det minst ti dager hver gang :)

Og da kontaktet du ny leverandør for å be dem fremskynde porteringen så snart sim-kortet var i hende?

 

De gangene jeg prøvde sa de at de hadde bestemte dager de kunne portere på i uken, og neste var lenge til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...