Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ulike drikkekulturer

Anbefalte innlegg

Jeg er kjæreste med en fyr som kommer fra Tyskland. Han drikker, og i mine øyne, ofte litt for mye? Familien hans er veldig ofte ute og drikker, egentlig i hver sosiale situasjon. Moren hans drikker noen ganger en hel flaske vin på bare en kveld hun skal være inne og se på tv - både jeg og kjæresten mistenker at hun er smått alkoholiker.

Uansett, dette har ført til at jeg føler litt ubehag når han drikker. Det virker ikke som at han kan være med kompisene sine uten å drikke. Jeg har ingenting i mot at han er med vennene sine, det synes jeg bare er bra. Jeg synes bare det er ganske kjipt at han nesten alltid må bli beruset. Han er i Tyskland nå med familien og da møter han jo vennene sine der. Han sa i dag at han ikke føler seg så bra og begynner å bli syk, og så like etterpå så sier han at han skal ut for å drikke med kompisene sine i kveld. En annen grunn til at jeg synes at det er ubehagelig, er fordi han ofte blir altfor full og forandrer personlighet helt. Når jeg skulle møte vennene hans for første gang, så sølte jeg litt på han og han sa "JÆVLA BITCH!". Det er fullstendig unormalt for han og han er aldri sånn når han er edru. Han skulle også tøffe seg og kastet en flaske vin i en park sånn at den knuste. Han blir også så full at andre må ta vare på han. Fikk vite for litt siden at han ble så full for en måned siden at moren hans ble så urolig at hun sov i senga med han???

Jeg er ikke noe prippen når det kommer til drikking, jeg drikker en del selv og går ofte ut, men det er bare... Annerledes, enn hva han holder på med. Jeg kan fint la være å drikke, mens han på en måte alltid skal ha en øl når han er med kompisene. Jeg vet ikke om dette bare er et problem fordi vi kommer fra forskjellige familiebakgrunner, eller om det er noe jeg bør være bekymret for:(

Anonymous poster hash: 7a59a...e51
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når han er med venner/familie så sier du at han drikker hver gang. Er det flatfylla eller et par pils det er snakk om da?

Når han er med venner så er det nærmere flatfylla enn bare et par pils. Hver gang han drikker så klager han på hodepine dagen etterpå, så det er såpass mye at han føler det sånn.

Han bor hjemme nå med familien for han søker jobb, så han drikker ikke hver gang han er der, men dem går ofte ut sammen og sist gang han var ute med dem så ble han full klokka ni. Da sa jeg litt diskre at det kanskje var litt tidlig, og han slappet mer av med drikkingen utover kvelden, men med dem så er det også nærmere flatfylla enn kun et par pils. Foreldrene hans er mye ute og drikker og da blir dem også fulle.

Anonymous poster hash: 7a59a...e51

Lenke til kommentar

Så slik jeg har forstått det så er ikke problemet i seg selv at han drikker, men at han forandrer seg såpass mye når han drikker at han kan fint finne på å kalle deg en jævla bitch, driver rampestreker og attpåtil må passes på imens??? 

Jeg hadde ikke giddet det for å si det sånn. Kan hende typen blir emosjonell og litt sippete av og til når han drikker, men er ganske sikker på at jeg hadde reagert på samme måte som deg hvis han plutselig forandrer personlighet. Enten så drikker han altfor mye, eller så er han kanskje en av de som ikke burde drikke overhode (hvis du hele tiden blir sint, grinete eller deprimert når du er full så mener jeg faktisk at du burde holde deg unna alkohol, du tåler det tydeligvis ikke og du ødelegger festen for alle de andre).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du beskriver er ikke akkurat den normale tyske drikkekulturen, etter hva jeg vet hvertfall. Høres ut som at fyren må ta et par for mye hver gang og det regnes som dårlig selv i et drikkeland som Tyskland. Å ta 1-2 halvlitere og ha en hyggelig aften kan man gjøre omtrent hver dag, men når det går utover andre ting så er det et problem uansett hvordan drikkekulturen generellt sett er.

Det første du bør gjøre er å lese dette flotte innlegget https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1658682

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg litt igjen, da jeg og min kjære også kommer fra forskjellige drikkekulturer. Jeg er vokst opp i en familie som tradisjonelt drikker ganske lite (og jeg selv drikker aldri). Han kommer fra en familie og en vennekrets der alkohol er en selvskreven del av hverdagen og alt som skjer. Overfor han - og alle andre - er jeg tydelig på at jeg ikke er imot drikking, men at (1) jeg ikke skjønner greia med å drikke seg fra sans og samling, (2) at jeg vil ha meg frabedt drikkepress, og (3) at jeg ikke vil at andre lager problemer for meg som følge av alkohol (jeg gidder ikke vaske opp spy, for eksempel). Min kjære vet også godt at han ikke får noen medlidenhet fra meg pga vondter han har pådratt seg selv (hodepine pga fyll, stølhet fra trening etc).

Poenget mitt er: snakk med ham! Del dine synspunkter, bekymringer og følelser rundt temaet. Og vær tydelig på hva som er greit og ikke for deg. Hvis han kaller deg slike fæle navn, og trenger å bli passet på som en annen treåring når han drikker, så er ikke det greit.

Lenke til kommentar

Vrient dette her...

På ene siden utgjør drikkingen en så lav prosent av deres totale samvær, at det ikke er signifikant å si at det ødelegger hele forholdet. Spesielt ikke hvis man har det bra sammen når man ikke drikker.

På andre siden skjer det tilstrekkelig ofte til at det setter dype spor, som du beskriver.

Jeg sier meg enig med Buffy. Du må ta den praten med ham. Enten lærer han seg å kontrollere inntaket, eller så må dere slutte å drikke sammen. Alternativt kan du si til ham at han kan dra når han skal drikke, å ikke komme hjem før han er edru igjen.

Lenke til kommentar

Dette er ikke vanlig tysk drikkekultur, dette minner meg mer om et tidlig stadie av alkoholisme. Mild alkoholisme i familie, hyppig overstadig beruselse, betydelig negativ endring av oppførsel ved drikking... Slå det opp. Du kan ikke bestemme hva kjæresten din skal gjøre, men det er BARE DU som bestemmer om du skal være en del av dette. Valget du tar må du stå for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...