Gå til innhold

– Slik kan du oppdage russiske hackerangrep

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan en være sikre på noe som helst som en leser om slik hacking og/eller etteretningstjenester. Det kan jo like gjerne være CIA eller et privat selskap styrt av Donald Trump som har plantet det så det skal se ut som russisk aktivitet. Eller kinesere, iranere, syrere og den veldig mye brukte Nord-Korea (den ondesteste aksen av de alle, huff). Det blir jo bare patetisk å lese om. Litt ironi tillagt Nord-Korea som syndebukk her  :p

Jeg har inntrykk av at USA bedriver en gedigen svertekampanje mot Russland. Selvsagt finnes svin i mange skoger, også i Russland, det er ikke det det står på. Men amerikansk propaganda synes jeg begynner å bli mer og mer patetisk. Det var jo ikke særlig mange måneder siden de ville ha det til at Putin hadde aspergers heller. Er bare toppen av isfjellet dere skriver om sannsynligvis uansett dette her.

Dette bør dere følge opp. USA bør også bli kledd litt naknere synes jeg.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å hjelpe noen, er ikke som om noen bruker samme måte å angripe på i 10 år, før de bytter. IP adressene er jo og bare tull. Er bare for å "bevise" angrepene. Hvis de var opptatt av å hjelpe andre hadde de sagt det mye tidligere.

Og hva skal nettverksadmins gjøre mot folk som blir utsatt for phising? Hvis de ansatte bare slipper inn angripere, så blir jobben din litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvordan kan en være sikre på noe som helst som en leser om slik hacking og/eller etteretningstjenester. Det kan jo like gjerne være CIA eller et privat selskap styrt av Donald Trump som har plantet det så det skal se ut som russisk aktivitet. Eller kinesere, iranere, syrere og den veldig mye brukte Nord-Korea (den ondesteste aksen av de alle, huff). Det blir jo bare patetisk å lese om. Litt ironi tillagt Nord-Korea som syndebukk her  :p

Jeg har inntrykk av at USA bedriver en gedigen svertekampanje mot Russland. Selvsagt finnes svin i mange skoger, også i Russland, det er ikke det det står på. Men amerikansk propaganda synes jeg begynner å bli mer og mer patetisk. Det var jo ikke særlig mange måneder siden de ville ha det til at Putin hadde aspergers heller. Er bare toppen av isfjellet dere skriver om sannsynligvis uansett dette her.

Dette bør dere følge opp. USA bør også bli kledd litt naknere synes jeg.

Kan ikke generalisere slik heller. Store deler av amerikansk befolkning har endret synspunkt i det siste, og mener Putin er bedre enn Obama nå. Det som er idiotisk er demokratene som skylder på andre istedenfor å innrømme egne feil. SV og MDG ble også hacket i Norge. De fikk bot av staten for å ikke opprettholde lover om sikkerhet. Likevel, de hadde ingenting de hadde gjort galt. Demokratene har gått bak ryggen til alle og motarbeidet Sanders og samarbeidet med media. Republikanerene har i det minste sagt rett ut at de ikke liker Trump og motarbeidet han i full offentlighet.

De er jo ikke bedre enn høyrepopulister som skylder på innvandrere for alt som er galt i landet, og alt vil bli bedre om vi bare får dem ut. Russland har ikke hacket et eneste valgdistrikt, og de har ingen bevis for at de hacket DNC heller (Wikileaks sier de fikk det av en ansatt hos DNC).Med den sikkerheten de har hatt derimot så tviler jeg ikke på at DNC har blitt hakcet av russerene. Det betyr ikke at det var de som lekket E-mailene. Og USA har sannsynligvis hacket Putin sitt parti også. For hvis det er et land i verden som har verdensrekord i å påvirke hvem som styrer i et land er det USA. Statskupp er USAs spesialitet i internasjonalt "diplomati".

DNC er bare dårlige tapere som skylder på Russland for egne feil. Håper de taper valgene de neste 20 årene. Republikanerene lar hvertfall resten av verden være mer i fred.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At statlige organisasjoner benytter seg av f.eks. Microsoft Outlook og andre slike varianter som ukritisk åpner vedlagte filvedlegg (f.eks. foto) og som ukritisk også kjører script tilknyttet HTML framfor å åpne e-postene som ren tekst inntil man får avdekket om de er trygge å åpne eller evt. om de må åpnes i en sandkasse dersom det i det hele tatt er verdt tiden og bryderiet (må jo gjelde svært få e-poster). Det får stå for deres egen regning. Opplæring av sine ansatte i datasikkerhet er også viktig.

Spam opererer jo på nøyaktig samme måte. Kalles phishing i data terminologi.

Kanskje alle bedrifter burde sette av en egen bås hvor de kan gjøre alt de bare måtte ønske separat i fra andre operasjoner, kall det sandkassen. Rett og slett lære de opp i at fritidsting ikke hører til på kontorpulten. Og at overtredelse medfører oppsigelser eller avskjedigelse som virkemiddel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Regner med dere anser det som offerets skyld i rans- og voldtektssaker også?

USA vet antakeligvis 100% sikkert at det var Russland, og de har nok plenty med fullgode bevis. Men: De kan ikke innrømme hvor mye de vet, fordi da blåser de egen mulighet til å spionere på russiske nettverk i fremtiden. At man spionerer på hverandre er en del av gamet og noe alle er "enige" om. Det nye her er at informasjonen ble brukt på den måten den ble. Husk at også GOP ble hacket på samme måte, men at disse dataene aldri ble sluppet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

DNC er ikke et statlig organ. Uansett er det ikke det som er poenget - begge partiene ble hacket, og hadde det blitt med det hadde alt vært helt annerledes. Problemet var at man har funnet ut at en annen makt sto bak (hvis ikke alt er en stor løgn, men så høyt tror jeg ikke USA spiller, se også på Putins reaksjon i dag - det er ganske nære en innrømmelse!), samt at informasjonen ble brukt til å påvirke et valg.

At alle har svin på skogen betyr ikke at alle er like ille. USA er fortsatt et liberalt demokrati, Russland er det ikke.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiske partier er et statlig anliggende. Så når noen prøver å manipulere valg så får det jo konsekvenser for hvilken type stat det ender opp med etter valget er over.

Nå snakker du om styresettet (liberalt demokrati vs. ...)

Obama kan likevel være en større slyngel enn f.eks. Putin bare for å ta den muligheten du liker minst  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette minner meg om Colin Powell foran FN-forsamlingen i 2002. Saddam har atomvåpen!

Obama gjør alt han kan for å forpurre USAs forhold til Russland før han forlater kontoret. Grunnen er den økonomiske striden mellom Obama og Clintons eiere på Wallstreet og Putin og oligarkene på den andre siden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette minner meg om Colin Powell foran FN-forsamlingen i 2002. Saddam har atomvåpen!

Obama gjør alt han kan for å forpurre USAs forhold til Russland før han forlater kontoret. Grunnen er den økonomiske striden mellom Obama og Clintons eiere på Wallstreet og Putin og oligarkene på den andre siden.

Ikke helt relevant om akkurat om den "såkalte" hackingen, men USA er desperate etter å undertrykke objektiv rapportering av hendelser:

http://www.globalresearch.ca/who-is-behind-fake-news-mainstream-media-use-fake-videos-and-images/5557580

Lenke til kommentar

Ikke helt relevant om akkurat om den "såkalte" hackingen, men USA er desperate etter å undertrykke objektiv rapportering av hendelser:

http://www.globalresearch.ca/who-is-behind-fake-news-mainstream-media-use-fake-videos-and-images/5557580

Dette er mer relevant:

http://www.globalresearch.ca/breaking-obamas-sanctions-against-moscow-intended-to-box-in-donald-trump-evidence-that-hacking-of-dnc-accusations-are-fake/5565481

Lenke til kommentar

Jøss. Lenking til de virkelig ubrukelige sidene kom fortere enn ventet selv i en tråd som denne! Du burde virkelig slutte å lese tullesider som det der, det er ikke bra for noen.

Gir meg her. Livet er for kort til å diskutere med folk som tror på alle mulige konspirasjonsteorier.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss. Lenking til de virkelig ubrukelige sidene kom fortere enn ventet selv i en tråd som denne! Du burde virkelig slutte å lese tullesider som det der, det er ikke bra for noen.

Ja. Alt som ikke er VG, TV2, Dagbladet eller NYT, Washington Post og annen Mainstream talerør for makt-eliten, er vel tullesider for deg. Vi må jo bare høre på de "seriøse" mediene...

Lenke til kommentar

Regner med dere anser det som offerets skyld i rans- og voldtektssaker også?

USA vet antakeligvis 100% sikkert at det var Russland, og de har nok plenty med fullgode bevis. Men: De kan ikke innrømme hvor mye de vet, fordi da blåser de egen mulighet til å spionere på russiske nettverk i fremtiden. At man spionerer på hverandre er en del av gamet og noe alle er "enige" om. Det nye her er at informasjonen ble brukt på den måten den ble. Husk at også GOP ble hacket på samme måte, men at disse dataene aldri ble sluppet.

Åpenbart et retorisk spørsmål, og jeg vet du ikke mener det er likt. Likevel, la meg gi deg et annet eksempel.

NAV har dokumenter med personlig info om andre liggende bare under en bok, og saksbehandler går ut. Den som er på kontoret tar så bilder av dokumentene og legger dem ut på nettet. Det er ulovlig å stjele denne infoen, så han som gjorde det bør komme i fengsel, men hva med NAV? Hadde de gjort det ville vet vært uansvarlig og uaktsomt av NAV, og det ville blitt gransking og mulig straff. Akkurat som at SV og MDG som sagt ble straffet med bot da de meldte om innbrudd og staten fant ut at de ikke fulgt opp kravene for sikkerhet. Du har faktisk et ansvar om å sikre informasjon, og hvis noen stjeler det som følge av at du ikke oppfylte kravene, er det din feil, og tyven sin feil. Offeret er gjerne da noen helt andre. Alle saker har ikke en part som er offer, og en som er skyldig. DNC har selv drevet med mye som de aldri skulle ha gjort. Den eneste grunnen til at de mistet stemmer pga det var at de hadde oppført seg ufint, og drevet med utveksling av info i skjul med media. Hvis de hadde gjort alt etter boka hadde ikke lekkingen av E-mails betydd noe. Og det er derfor folk liker Wikileaks.

Vanskelig å spore angrep av denne typen med 100% sikkerhet. Vi kan likevel være enige om at hvis Russland ikke har hacket DNC så er det bare fordi de ikke fikk det til, som er veldig lite sannsynlig. Husk at GOP motarbeidet Trump i full offentlighet uten å skjule noe. Husk at siden Russland hacket begge, så kan andre ha gjort det også. Husk at det ikke er sikkert at GOP har noe veldig galt de har gjort i det siste som kan knyttes til presidentkampanjen. Og hvis det er noe, så ville det om noe bare hjulpet Trump, siden GOP har vært mot han. En ting er å vite at Russland har hacket DNC, men hvordan vet du hvem som gav ut informasjonen?

Sist jeg sjekket var det Wikileaks som kom med infoen, og de sier de har den fra informant. Kanskje fikk de det direkte fra Russland? Kanskje hyrte Russland den informanten? Er det virkelig hva som er viktig? Skylde alt på Russland og prøve å ødelegge politisk forhold? USA er ellers de mest kjente og beviste løgnerne av alle land i verden. Som du spurte meg om, hvor gammel er du? Om du tror på noe av det USA sier angående utenriks, så er du utrolig naiv. De lyver for å starte kriger stadig vekk, og jeg tror du vet like godt som meg at du ikke trenger å gå på konspirasjonssider for å finne det ut. Wikpedia har massevis av eksempler. Hvis det er et land i verden som går over streken og blander seg inn hos andre er det USA. Trene death squads for latin-amerika i USA, styrte et titalls styrer og innføre diktatur. Gi ut E-mailene til DNC er en promille i forhold. forstår ikke at folk kan ha sympati i denne saken for et land med slik historie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Fremfor ugjendrivelige bevis, eller bevis overhodet, vises det til såkalte «tekniske indikatorer» de hevder er knyttet til hackerangrepene.

Fra dokumentet som kommer med DHS/FBI logo, men begynner med teksten:

DISCLAIMER:
This report is provided “as is” for informational purposes only. The Department of Homeland
Security (DHS) does not provide any warranties of any kind regarding any information contained within. DHS

does not endorse any commercial product or service referenced in this advisory or otherwise.

Det er nok slike ting her man kaller for 'nuff said på engelsk. Med andre ord er det ingen bevis, og de "bevisene" - eller teoriene - presentert i papiret er på ingen måte til å oppfattes som riktige i forhold til FBI/DHS. Dette er den juridiske definisjonen av en slik disclaimer.

Jeg er ganske så overbevist at den beste anklagen som kan fremskaffes, altså i den politiske verden, er så tynn, så ueksisterende og ikke tilknyttet virkeligheten at den er ren fantasi. Man trenger ikke bevise at fantasi er fakta, og like vanskelig er det å overbevise at fantasi er nettopp det.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...