Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som kan bekrefte hvordan sjekke DAB+ eller bare DAB?

black_sheep

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg en mai 2011 modell Passat. Bilen har den originale 310-navigasjonen (RNS og RCD står det på manualen <-- vet ikke hva forskjellen er).

En betingelse for kjøpet var at bilen var utstyrt med DAB+. Jeg kjøpte bilen hos merkeforhandler og selger bekreftet for meg at bilen har DAB+. Han skrev på epost at han sjekket med en ansatt på delelager.

Så, fordi jeg er i tvil dro jeg til en annen VW-forhandler i dag og spurte om bilen min har DAB+. Han sa først at den ikke en gang har DAB. Jeg påpekte at jeg får inn DAB-kanaler og at det står DAB i displayet. "Javel" sa han og kikka videre i systemet for å finne ut noe. Det klarte han ikke og ble derfor med ut i bilen og konstaterte at jeg ikke har DAB+. Punktum og takk og farvel.

Så. Hvem har rett og hvem har feil her?

I følge NRK og radio.no er NRK Sport bare å høre på DAB+. Denne hørte jeg på i stad. Carlsen spilte sjakk. I tillegg skriver radio.no at P5 Hits er DAB+. Dog, fikk jeg den inn i min forrige bil på FM-båndet, så der må det stilles spørsmålstegn. Eller sendes den kanskje på FM og DAB+, men ikke DAB den da. 

kilder:

http://radio.no/userguide/i-bilen/jeg-skal-bytte-bil/kjope-brukt-bil/hvordan-sjekke-at-bilen-har-dab/

https://www.nrk.no/informasjon/nrk-sport-pa-dab_-og-nettradio-1.11043294

https://www.nrk.no/informasjon/viktig-a-gjore-nytt-kanalsok-pa-dab-radioen-1.13125996

Vær så snill, folkens. Noen som vet om jeg har/ikke har DAB+? Snodig at merkeforhandler ikke kan gi et enkelt ja eller nei. Så vanskelig skal det vel ikke være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

RNS 310 er med navigasjon, mens RCD 310 er uten navigasjon. Slik kan du identifisere anlegget.

Når deg gjelder om du har DAB eller ikke, så er det ikke så lett å si. Det finnes moduler man kan sette på baksiden av anlegget for å få DAB, som intergreres fullstendig uten at det vises. Dersom du hører spesielle kanaler som kun er tilgjengelig på DAB, er det ikke umulig at du har det.

Lenke til kommentar

Hei.

RNS 310 er med navigasjon, mens RCD 310 er uten navigasjon. Slik kan du identifisere anlegget.

Når deg gjelder om du har DAB eller ikke, så er det ikke så lett å si. Det finnes moduler man kan sette på baksiden av anlegget for å få DAB, som intergreres fullstendig uten at det vises. Dersom du hører spesielle kanaler som kun er tilgjengelig på DAB, er det ikke umulig at du har det.

Takk for avklaring rundt RNS og RCD. Da er det RNS. 

Ok. Skjønner. Jeg ble ikke opplyst om at den har blitt modifisert på noen måte, så jeg tar det for gitt at den ikke er det. 

Jojo, du sier vel noe der. NRK Sport dundrer i vei den. P5 Hits og for den saks skyld. 

Likevel, når en av merkeforhandlerne ikke kan gi meg et konkret svar og han i utgangspunktet var helt sikker på null DAB+. Ja, da blir jeg litt skeptisk til dette. Det skal da ikke være så vanskelig å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...