Gå til innhold

55B6: Noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg litt med

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat fått en LG OLED 55B6 og på mange måter er det en fantastisk TV.

Det er imidlertid noen issues som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med finne ut av:

1. Vi har et "hiss" som kommer og går i høyttalerne på Tv-en. Det forsvinner om lyden mutes og ofte også om den skrues av og på igjen. Jeg ser rundt om på andre forum at det er mange som opplever dette og at det spekuleres om det skyldes hardware eller firmware. Noen som har opplevd det samme og har noen ide om hva det kan være?

2. Det er en del stutter innimellom på enkelte apper når det streames fra Apple Tv 4 og Chromecast. HBO Nordic er en der det typisk dukker opp, har også sett det på Viaplay. Nyeste firmware er installert og Trumotion satt til off. (Det er enda verre med Trumotion påslått)

3. Teksten er så utrolig lysende på de inbuilte appene at det gjør vondt i øynene mine. Det virker som de er satt til fullt OLED-lys og kontrast uansett hvilke billedinnstillinger vi bruker ellers. Undertekstene hos Netflix er spesielt lyssterke. Er det noe som kan gjøres med dette?

4. Jeg ser av og til litt markante graderinger (banding?) på skyer og lignende. Der er også litt veldig mild Dirty Screen Effect. Er dette noe som kan bli bedre etterhvert som skjermen blir mer innkjørt?

På forhånd takk for hjelpen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på mitt eget spørsmål:

Problemet med lysende Netflix-tekst kan løses ved å gå inn på Netflix på en pc og stille inn alternativ for tekst til halvgjennomsiktig. Da blir de normale i lysstyrke (og til og med litt i matteste laget på innhold som ikke er i HDR)

Lenke til kommentar

1. Jeg bruker ikke TVens innebygde høyttalere så dette kan jeg ikke svare på dessverre.

2. Jeg får ikke valgt dette på min Chromecast Ultra (60/50Hz). Regner med den autosenser, har ikke merket noe spesielt til hakkingen du beskriver. (og som du har løst)

3. Du kan stille inn "OLED lampe" osv i menyen for bilde, kanskje du har klart å velge under førstegangsoppsettet at TVen står i utstilling? Da pumper den mye metning og lysstyrke... Kan hende dette også er svaret på nr. 4 også, vet ikke om du har prøvd oppsett/kalibrering på din TV?

Jeg gikk her: http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1439471411 og kalibrerte etter E6, syntes bildet ble ganske bra. Selvfølgelig hadde det blitt bedre med utstyr, men det har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret og hjelpen!

Jeg har kalibrert den og den står innstilt på "Home". Vi har den innstilt en del mørkere enn det som er oppgitt hos Flatpanels og lignende da jeg sliter med hodepine/migrene hvis ting blir for lyst.

Det kan være at dette er en del av årsaken til den bandingen/DSE jeg ser da det virker som å kjøre opp lysstyrken en del ville redusert dette, men da ville hodepinen økt så det er antakelig noe jeg bare må finne meg i :-) 

TV-en er sikkert optimalisert til å ha minst mulig artifakter rundt korrekt kalibrering og siden vi ligger en del mørkere i innstilling enn det kan kanskje det skape enkelte problemer på samme måte som en for lys innstilling ville gjort.

Når det gjelder Nerflix-tekster ser det ut som det er en slags feil på matriale som er i HDR. Teksten der kjøres ut i full lystyrke uavhengig av billedinnstillingene ellers virker det som og det gjør at den blir veldig intens. Vi fikk redusert dette ved å gå inn på Netflix og velge at teksten skulle være halvgjennomsiktig. Det gjør at det ser noenlunde normalt ut i HDR og litt for matt i SDR, men det er bedre enn slik det var tross alt (for oss ihvertfall, det er sikkert smak og behag)

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye av det egentlig, det er nok jeg som er veldig kresen/kritisk når jeg tester ny tv. Det var feks mye mer på den forrige Tv-en vi hadde. Det er nok DSE som irriterer mest, bandingen kan antakelig i stor grad være kilderelatert, tror jeg.

Det virker som DSE først og fremst skyldes to vertikale striper som er litt lysere enn resten av skjermen. Ser det på ensartet grå bakgrunn, og det vises en sjelden gang i videomatriale også (men begynte først å se dem etter at jeg ble klar over at de var der. Har nok testet litt for mye...).

Tror vi får se det litt an, både mhp hvordan det utvikler seg og om vi i det hele tatt kommer til å legge merke til det når denne ultrakritiske vurderingsfasen er over

Lenke til kommentar

Vi har akkurat fått en LG OLED 55B6 og på mange måter er det en fantastisk TV.

Det er imidlertid noen issues som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med finne ut av:

1. Vi har et "hiss" som kommer og går i høyttalerne på Tv-en. Det forsvinner om lyden mutes og ofte også om den skrues av og på igjen. Jeg ser rundt om på andre forum at det er mange som opplever dette og at det spekuleres om det skyldes hardware eller firmware. Noen som har opplevd det samme og har noen ide om hva det kan være?

2. Det er en del stutter innimellom på enkelte apper når det streames fra Apple Tv 4 og Chromecast. HBO Nordic er en der det typisk dukker opp, har også sett det på Viaplay. Nyeste firmware er installert og Trumotion satt til off. (Det er enda verre med Trumotion påslått)

3. Teksten er så utrolig lysende på de inbuilte appene at det gjør vondt i øynene mine. Det virker som de er satt til fullt OLED-lys og kontrast uansett hvilke billedinnstillinger vi bruker ellers. Undertekstene hos Netflix er spesielt lyssterke. Er det noe som kan gjøres med dette?

4. Jeg ser av og til litt markante graderinger (banding?) på skyer og lignende. Der er også litt veldig mild Dirty Screen Effect. Er dette noe som kan bli bedre etterhvert som skjermen blir mer innkjørt?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Stemmer, man kan overføre en del av innstillingene på hvert billedmodus på den måten, men man på manuelt skifte til det billedmoduset på hver inngang i tillegg (for å velge det aktuelle billedmoduset på inngangen) . Tror hver inngang står på ECO-mode som billedmodus i utgangspunktet og den er mildt sagt ikke bra fra fabrikk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...