Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Er det noen som kan anbefale et verksted i Oslo/Romerike som kan bytte harddisk i en macbook pro? Og er det noen som har en formening om pris for jobben? Skjønner at harddisken kommer i tillegg.... Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 nå sier du jo lite om hvilken Macbook pro det er ? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Harddisk sier vel att det er noe rundt late 2012 ish? Om den først skal skrues opp så vil jeg anbefale å sette inn en 2,5" SSD istadenfor en HDD Lenke til kommentar
Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Ups, kanskje det ikke har noen harddisk? Jeg aner ikke hva det heter, jeg har ingen teknisk innsikt. Derav mac . Den er 15' fra tidlig 2008. Har ikke råd til ny, og liker 'skroget' (?) veldig godt. Derfor tenkte jeg at den kunne brukes videre med ny 'harddisk'... Jeg tenker da på ssd, men har ingen formening om hvilken. Forslag mottas med takk! Men det hjelper lite med ny harddisk, hvis ingen setter den i for meg. Den operasjonen begir jeg meg ikke ut på selv. Derav ønske om tips til verksted Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Du kan skru opp skruene på undersiden med vanlig lite stjerneskrujern. Ta av lokket, du ser harddisken helt nede til venstre.Skru av de fire skruene som holder den fast, plugg utav kontakten og sett på plass en ny harddisk.Dette er gjort på noen øyeblikk, er det første gangen du gjør det tar det kanskje fem minutter.Husk å skru skruene tilbake på riktig sted, de lange skruene skal inn nærmest hengslene osv. 1 Lenke til kommentar
Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Du kan skru opp skruene på undersiden med vanlig lite stjerneskrujern. Ta av lokket, du ser harddisken helt nede til venstre. Skru av de fire skruene som holder den fast, plugg utav kontakten og sett på plass en ny harddisk. Dette er gjort på noen øyeblikk, er det første gangen du gjør det tar det kanskje fem minutter. Husk å skru skruene tilbake på riktig sted, de lange skruene skal inn nærmest hengslene osv. Jeg har sett en skritt_for_skritt-video, og jeg syntes det var skikkelig innviklet. Jeg er som sagt en teknisk amøbe! Men når du forklarer det sånn, høres det overkommelig ut . Billigere blir det i hvert fall! Og hva kan egentlig gå galt? Mac'en får jo ikke blitt mer død.... Takk for tips! Lenke til kommentar
blured Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Selve byttingen av harddisk er vel det letteste, og jeg er helt sikker på at du vil få til dette selv. Har du en CD/DVD med operativsystemet på, skal dette være ganske lett å innstallere også. (Mener at det fulgte med når man kjøpte Macer for endel år siden). Om ikke så må du få til å legge det inn på en USB-minnepinne som du booter fra. Lenke til kommentar
Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Ups, kanskje det ikke har noen harddisk? Jeg aner ikke hva det heter, jeg har ingen teknisk innsikt. Derav mac . Den er 15' fra tidlig 2008. Har ikke råd til ny, og liker 'skroget' (?) veldig godt. Derfor tenkte jeg at den kunne brukes videre med ny 'harddisk'... Jeg tenker da på ssd, men har ingen formening om hvilken. Forslag mottas med takk! Jeg har blingset, det er en tidlig 2011... Kan det foresten være noe annet enn harddisken? Den ble tregere og tregere, og ville etterhvert bare leke med badeballen sin. I dag får jeg kun tastet brukerkoden, og så blir skjermen svart... 1 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 HDDer er trege, invester i en ny SSD, type Samsung 850 evo 500gb eller noe. Er enkelte ganger er det ett styr å sette inn ny disk. Men det går som oftest fint. Lenke til kommentar
Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Selve byttingen av harddisk er vel det letteste, og jeg er helt sikker på at du vil få til dette selv. Har du en CD/DVD med operativsystemet på, skal dette være ganske lett å innstallere også. (Mener at det fulgte med når man kjøpte Macer for endel år siden). Om ikke så må du få til å legge det inn på en USB-minnepinne som du booter fra. ??? Operativsystemet? Er det det som heter OS, og som man må innstallere nyeste versjon av fra tid til annen? Jeg har det ikke på cd, så jeg må nok gå for minnepinneversjonen. Men fra hvor henter jeg det til minnepinnen? Og når jeg har det på minnepinnen, hva gjør jeg da? Vil det være noen form for automatisk innstalasjon? Jeg aner ikke hva boote er. Jeg beklager hvis det blir mange dumme spørsmål her, men jeg overdrev ikke hvor uvitende jeg er på dette feltet. Lenke til kommentar
Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 HDDer er trege, invester i en ny SSD, type Samsung 850 evo 500gb eller noe. Er enkelte ganger er det ett styr å sette inn ny disk. Men det går som oftest fint. Takk for tips! Den var jo ikke dyr! Men hvis man setter inn en samsung i en mac, vil den fremdeles fungere som en mac? Vil det være samme operasjonssystemet, safari osv? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 HDDer er trege, invester i en ny SSD, type Samsung 850 evo 500gb eller noe. Er enkelte ganger er det ett styr å sette inn ny disk. Men det går som oftest fint. Takk for tips! Den var jo ikke dyr! Men hvis man setter inn en samsung i en mac, vil den fremdeles fungere som en mac? Vil det være samme operasjonssystemet, safari osv? Disken vil være helt tom, så da må du ha OSX på en minnebrikke, også legger du det inn på SSDen. Følg en god guide på youtube så skal du nok klare det. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Du kan skru opp skruene på undersiden med vanlig lite stjerneskrujern. Ta av lokket, du ser harddisken helt nede til venstre. Skru av de fire skruene som holder den fast, plugg utav kontakten og sett på plass en ny harddisk. Dette er gjort på noen øyeblikk, er det første gangen du gjør det tar det kanskje fem minutter. Husk å skru skruene tilbake på riktig sted, de lange skruene skal inn nærmest hengslene osv. Jeg har sett en skritt_for_skritt-video, og jeg syntes det var skikkelig innviklet. Jeg er som sagt en teknisk amøbe! Men når du forklarer det sånn, høres det overkommelig ut . Billigere blir det i hvert fall! Og hva kan egentlig gå galt? Mac'en får jo ikke blitt mer død.... Takk for tips! Vel, du kan miste skrujernet oppi pcen, har du uflaks treffer du noe som ikke er tildekket. Du kan skru lange skruer på plass der det skal være korte skruer. Men de fleste vil stoppe å skru når de kjenner motstand. Og du kan knekke av kontakten på harddisken, igjen så skal det mye til. Kontakten skal draes utover som en stikkontakt i veggen, ikke opp, ned eller til siden. Står den fast lirker du litt i den. Det bør gå fint, kontaktene er laget spesielt for å være enkle å skifte for hvermannsen Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Kabelen ifra hovedkortet på maccen til disken er meget skjør, behandl den bedre enn din førstefødte 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Installasjon av OSx burde går fint, har maskinen Internet recovrry holder du inne cmd-tast og R når du hører oppstartslyden. Da går maskinen inn i Internet recovery (koble til nettverkskabel eller wifi), her kan du velge å installere os på nytt. Kjøper du en ssd disk (gjerne en billig, du vil ikke merke forskjell på en dyr) vil maskinen gå veldig mye raskere enn før. Lykke til! Lenke til kommentar
Mia2 Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2016 Takk for alle tips! Mannen min leste tråden her og ble såpass inspirert at han la til side marsipan og julebrus. Nå er maskinen åpen og harddisken ute Men det er forferdelig støvete oppi der... Noen tips? Lenke til kommentar
blured Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Luft på boks for å blåse vekk støvet fungerer bra. Hadde vurdert å skru løs viften(e) også, og blåst ekstra på de, stort sett der alt støvet samler seg. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Ikke skru ut mer enn det du klarer å få på plass igjen. Blås det bort, ikke rør på for mye. Antistatisk elektrisitet er også noe man burde tenke på Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Takk for alle tips! Mannen min leste tråden her og ble såpass inspirert at han la til side marsipan og julebrus. Nå er maskinen åpen og harddisken ute Men det er forferdelig støvete oppi der... Noen tips? Ikke støvsuger pga statisk elektrisitet som kan grille finelektronikken. Luft på boks fungerer fint, pass på å ikke blåse nedover da fyker det væske ut også. Sugerør kan brukes til å rense inni kjøleribber (fra vifte og ut mot ende på kabinettet, altså dytt støvet ut av maskinen og ikke inn), er sugerøret for stort kan du klippe det i to. Ellers går det ann å bruke myk tannkost og q-tips, q-tips kan loe litt så ikke bruk det på ru overflate på elektronikk. Ikke brukt fuktig klut eller våt q-tips, det skal ikke mye vann til for å lage fuktskade. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 (endret) https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Late+2011+Hard+Drive+Replacement/7513 Selv ville jeg ikke brukt noe annet enn trykkluft for å fått ut støv. Endret 30. desember 2016 av johanf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå