vyrez Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Hei. håper at det er noen med god teknisk insikt på pc som kan komme med noen gode råd. jeg har en stasjonær maskin, denne har jeg brukt i noen mnder, hovedsakelig til spill og film. ingen spesiellt tunge grafikk spill, men lol, spintires osv. uansett, for ca 1mnd siden satte jeg å spillte, da plutselig jeg fikk opp en den pixelering på skjermen, dette varte noen sekunder så låste bilde seg. måtte slå av maskinen på knappen da ingenting nyttet, da den bootet opp windows igjenn kom det en masse striper med pixelering på skjermen under når windows logoen kom på skjermen, så restartet maskinen seg. slik gjentok det seg flere runder, fikk ikke pcen til å boote opp normalt. gikk da inn via sikkerhetsmodus og alt fungerte der, la inn temp måler osv å kjørte en scan, men fant ingen avik på noe. alt virket tilsynelatende greit. prøvde da igjenn å boote windows som normalt, å da startet alt, men så det var enda en del pixelering feil på skjermen, prøvde da å gå på youtube å der var jeg i 1min så frøs skjermen seg å det samme skjedde om igjenn.... prøvde å bytte hdmi kabler, byttet utgangen på skjermkortet, osv. alt var det samme.... fikk aldri maskinen opp stabilt på vanlig måte i windows. tok da en reinstall, å instalerte maskinen på nytt. alt fungerte fint, la inn alle driverne til alle komponentene, helt til jeg kom til skjermkort driveren. lastet ned siste version, å instalerte den, å da begynte feilen igjenn.... samma feil. tok ut skjermkortet å maskinen startet som normalt i windows... aha, feil på skjermkort tenkte jeg, ringte til komplett, fikk en time med tech support med de, gikk gjennom vanlig sjekk, å endte opp med å konkludere at skjermkortet er deffekt, fikk beskjed om å sende det inn til de, der de skulle gå over det å sende nytt om de fant feilen.... sendte det inn, å etter en ukes tid fikk jeg beskjed om at de fant ingen feil på skjermkortet, de sendte meg kopi av tester de hadde gjort og... mens jeg var fri for skjermkortet så lånte jeg et eldre kort av en kompis, dette brukte jeg i ca 2uker uten feil, det er var et ati radeon kort fra 2008, så gammel traver men funket fint. fikk tilbake skjermkortet, satte det inn, å windows automat instalerte driverne, å alt funkgerte fint igjenn... første kvelden, dag2 dukket samme feilen som tidlere opp...! ringte komplett, å de var usikker på va som kunne være feilen da, skulle ringe tech supporten deres igjenn senere, helt til jeg kom på denne siden som jeg aktivt brukte før, å her sitter jo tonnevis med kunnskap, så fant ut jeg skulle prøve en runde her å høre om tips.... maskinen er et par år, men hovedkomponentene er som følger: hovedkort: Msi Z87-GD65 gaming prosessor: IntelCore i/ 4770 3.50Ghz skjermkort: Asus Geforce GTX 770 Minne: Crossair 16GB OS: Windows 7 Følgende ting har jeg gjort: Reinstalert skjermkort drivere flere ganger, prøvd 16 forskkjellige (fra 2013 og fram til nå på dato) Reinstalert windows Fått testa skjermkortet, samt testet et annet i maskinen gått over alt i maskinen å sjekka at alt står på skikkelig på plass tatt ut batteriet av hovedkort for å resette det stokka om på rambrikker(leste en plass var verdt å testet... desperat ja) når står maskinen å surrer å går, å bruker skjermutgangen på hovedkortet, men så snart jeg legger inn driverne på skjermkortet er det over igjenn, er jeg heldig klarer den å boote opp, med 16 farger og laveste oppløsningen, å går da på enetsoversikt å står at det er feil på skjermkort(windows har deaktivert det grunnet kode 43, som forteller lite etter hva jeg har googlet) så... tips å råd, erfaringer osv, alt tas i mot med takk... mvh Eirik (skal prøve å få lagt til bilder asap) Endret 29. desember 2016 av vyrez Lenke til kommentar
vyrez Skrevet 29. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2016 her ser dere bilder av problemet.... bilde ser dere va som skjer når alt frysere å man ser pixel feil, samt et nermere bilde av dette, så ser dere hva som skjer når jeg prøver å starte maskinen på nytt igjenn.... så går den i reboot, eller så blir det bare sort skjerm å får opp at skjermen ikke får noe signal.... Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Kan det tenkes at du har en psu som er litt ustabil på pci-e railen du bruker....men at det gikk greit med det gamle ati-kortet siden dette krever mindre? Siden du forklarer det som du gjør så tenker iallefall jeg at problemet ligger på PSU Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 å windows automat instalerte driverne, Hva med dedikerte nVidia-drivere? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Sett pci-e (fsb) frekvensen manuelt til 100mhz i biosen settings på hovedkortet ditt. Asus er notoriske på å overklokke denne med auto default instillinger. Mange grafikk kort som ikke "tåler" fsb/buss "overklokking" . Selv ikke 2mhz uten å få korrupsjon. Lenke til kommentar
vyrez Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Supert! takker for svar alle Syar, skal prøve dette nå straks, ikke prøvd noe i bios så... Jarmo, Har prøvd 16 forskjellige dedikerte drivere, fra nvidia sidene, samt brukt ddu(?) avinstallerings program for å fjerne rester av gammel driver. nytter ikke, er kun når jeg reinstalere pcen, og windows detektere skjermkortet og autoinstalere det at det fungere, helt til jeg restarter maskinen, da går alt i stein som vist på bilder. Brede_, det komplett sier i dette tilfellet er at når jeg bruker det gammle skjermkortet så antar de at dette bruker en go del mindre strøm enn mitt GTX kort, noe jeg har tro på. men, jeg ønsker å sikkre meg litt før jeg fortsetter å sende nedover en og en del ned til komplett, da dette er noe tidkrevende å få tilbake deler, pluss at er ekstremt kjedelig å sitte uten pc bare for å få delen i retur med at ingen feil funnet.... skal komme meg inn i bios nå, å prøve tipset til Syar, så kommer jeg med en tilbakemelding på hvordan det gikk.... igjenn, takker for all hjelp å tips. Eirik Lenke til kommentar
vyrez Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2017 Har googlet å styra, men klar aaltså ikke finn ut kor eg kan juster pci-E frekvensen på hovedkortet Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Den er styrt av cpu base clock bclk. Du oppnår dette ved å slå ac oc genie og oc tuninger MSI måtte ha og setter base clock fast til 100 . Slik har du den kontrollert til 100mhz under alle forhold. PCI-E freq bus og base cpu clock er den samme og du kan ikke individuelt forskjells stille disse. Trenger vel ikke nevne at ved feilsøking og slike problemer skal man fjerne alle produsent hypede OC tuninger og optimaliseringer og ha all settings til "Normal" uten noen aggressive buss og timings klokkinger type Asus Turbo , MSI OC Genie , osv. Funker det fremdeles dårlig er nok hovedkortet eller grafikk kortet ikke noen god kombinasjon. Strømforsyningen sin +12V stabilitet ,nivå og rippel kan selvsagt også spille inn. Endret 2. januar 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
vyrez Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 Den står på 100, så der ligger nok ikke feilen:/ Men regner med jeg gir opp, å pakker hele maskinen ned å sender til komplett så får de bare finne ut av det, og erstatte evt defekt komponent. Takker for alle svar så langt, å skal prøve å poste her igjenn når jeg får igjenn maskinen å de har funnet ut feilen. Eirik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå