Gå til innhold

Snart over og ut for oppdateringer til Firefox på gamle Windows-versjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som trenger å riste av seg Windows og holde sin gode gamle PC igang med nye versjoner av Firefox og et hav av gratis programvare som dekker de flestes behov,

 

Dersom man selv ikke er PC kyndig, så snakk med nærmeste person som er det og be om å få Ubuntu innstallert. Det er en grei måte å starte på.

 

Alt du trenger er programmet Unetbootin og feks(mitt forslag) Ubuntu med lynrask "Budgie" desktop. https://budgie-remix.org/

 

Dette kan man "prøvekjøre" via USB slik at man ser om man liker det og om det man trenger skal virke, virker, før man innstallere.

 

Microsoft og alle andre vil at du skal kjøpe ny PC. Det er ingen som tjener på at du bringer nytt liv i den gamle PC, utover deg selv.

 

Valger er ene og alene ditt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Valger er ene og alene ditt...

 

 

Det er jo litt drastisk å bytte OS bare på grunn av Firefox? For de fleste er det sikkert minst like greit å oppgradere Windows, Win10 er sånn jeg forstår det ikke veldig ressurskrevende. 

 

Ikke dermed sagt at det ikke fins gode grunner til å forlate Windows, men akkurat Firefox alene tror jeg ikke er grunn nok for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Til de som trenger å riste av seg Windows og holde sin gode gamle PC igang med nye versjoner av Firefox og et hav av gratis programvare som dekker de flestes behov,

 

Dersom man selv ikke er PC kyndig, så snakk med nærmeste person som er det og be om å få Ubuntu innstallert. Det er en grei måte å starte på.

 

Alt du trenger er programmet Unetbootin og feks(mitt forslag) Ubuntu med lynrask "Budgie" desktop. https://budgie-remix.org/

 

Dette kan man "prøvekjøre" via USB slik at man ser om man liker det og om det man trenger skal virke, virker, før man innstallere.

 

Microsoft og alle andre vil at du skal kjøpe ny PC. Det er ingen som tjener på at du bringer nytt liv i den gamle PC, utover deg selv.

 

Valger er ene og alene ditt...

 

Kan ikke si at det frister veldig mye å installere et nytt os for noen som ikke er særlig datakyndige. Frister ikke med opplæring

Lenke til kommentar

... ta ein tur på nermaste elektrobutikk og plukk opp ein ny laptop til noen få tusenlappar, som vil vera adskillig bedre og raskare enn noe som er så gammalt at det kom med XP.

 

Bra tips! PC er forbruksvare, de varer ikke evig. Om du tåler å ofre 100 kr/mnd på PC, så kan du kjøpe en ny til 4800,- hvert fjerde år. Det burde være overkommelig for de fleste. Sammenlignet med bredbåndsabonnement, Netflix, Spotify etc. så er det ikke prisen på PC som knekker budsjettet. Dropp to kopper kaffe ute pr. mnd, så kan du holde deg med ok PC.

Lenke til kommentar
Det er jo litt drastisk å bytte OS bare på grunn av Firefox? For de fleste er det sikkert minst like greit å oppgradere Windows, Win10 er sånn jeg forstår det ikke veldig ressurskrevende. 

 

Ikke dermed sagt at det ikke fins gode grunner til å forlate Windows, men akkurat Firefox alene tror jeg ikke er grunn nok for de fleste.

 

Er det noe mindre drastisk å måtte ut med 199 dollar, eller mer? Det er ikke rett frem å bytte til Windows 10, dersom det er noe man har lyst til å gjøre. Microsoft gir deg 2 valg, enten å betale 199 dollar for en oppgradering fra XP til Windows 10 eller å kjøpe en ny datamaskin med Windows 10 fra 249 dollar og oppover.

Lenke til kommentar

 

Det er jo litt drastisk å bytte OS bare på grunn av Firefox? For de fleste er det sikkert minst like greit å oppgradere Windows, Win10 er sånn jeg forstår det ikke veldig ressurskrevende. 

 

Ikke dermed sagt at det ikke fins gode grunner til å forlate Windows, men akkurat Firefox alene tror jeg ikke er grunn nok for de fleste.

 

Er det noe mindre drastisk å måtte ut med 199 dollar, eller mer? Det er ikke rett frem å bytte til Windows 10, dersom det er noe man har lyst til å gjøre. Microsoft gir deg 2 valg, enten å betale 199 dollar for en oppgradering fra XP til Windows 10 eller å kjøpe en ny datamaskin med Windows 10 fra 249 dollar og oppover.

 

 

 

Trodde gratis oppgradering til Win10 var noe man fikk tredd nedover hodet enten man vil eller ikke, men hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar

Frem til 29. juli 2016 kunne man gratis oppgradere til Windows 10 om en var på Windows 7 eller Windows 8 (med visse unntak), og du har helt rett i at Microsoft drev en svært så kontroversiell og direkte kundefiendtlig markedsføring. Dette tilbudet deres gjaldt imidlertid ikke kunder med XP eller Vista som er tilfellet her, i disse tilfellene så er det de to nevnte alternativene Microsoft velger å gi deg.

 

Sier meg forøvrig enig med rådet til Atle over her, Linux er et svært undervurdert operativsystem som utmerket vil kunne dekke de fleste behov. Linux er også en av valgmulighetene Mozilla foreslår for å bytte ut Vista/XP.

Endret av timeshift
Lenke til kommentar

Til de som trenger å riste av seg Windows og holde sin gode gamle PC igang med nye versjoner av Firefox og et hav av gratis programvare som dekker de flestes behov,

 

Dersom man selv ikke er PC kyndig, så snakk med nærmeste person som er det og be om å få Ubuntu innstallert. Det er en grei måte å starte på.

 

Alt du trenger er programmet Unetbootin og feks(mitt forslag) Ubuntu med lynrask "Budgie" desktop. https://budgie-remix.org/

 

Dette kan man "prøvekjøre" via USB slik at man ser om man liker det og om det man trenger skal virke, virker, før man innstallere.

 

Microsoft og alle andre vil at du skal kjøpe ny PC. Det er ingen som tjener på at du bringer nytt liv i den gamle PC, utover deg selv.

 

Valger er ene og alene ditt...

Vil nå faktisk tørre å si at jeg er PC kyndig, men Linux er ikke et alternativ. Skal man kun bruke PCen til internett så er det greit nok, men til alt annet er det alt for knotete. Linux er for spesielt inntreserte som liker å knote i command modus som man gjorde i Windows NT. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...