Gå til innhold

Norsk selskap bygger solkraft i Uganda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lagring av solenergi er et mindre problem i Afrika enn lenger nord, fordi størstedelen av strømforbruket skjer på dagtid (næringsvirksomhet + aircondition). Privatforbruk på kveld og natt er marginalt når det trengs mindre aircondition og ingen bruker strøm til oppvarming eller matlaging.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg ville forandret tittelen til at solkraft begynner å ta av i Afrika. Få til billig lagring i tillegg og revolusjonen vil være komplett. Samme gjelder for India og en del andre solrike, men fattige land.

Lenke til kommentar

Hvordan er energilagring løst?

Eller er forbruket lavt før det er lyst og etter at det er mørkt av gammel vane?

Jeg har løst det med batterier på Hytta. Strøm døgnet rundt og overskudd nok på dagtid til å lade elbilen også det meste av året . Jeg vil tru at de er orientert om at batterier er oppfunnet og egnet til dette formålet :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller er forbruket lavt før det er lyst og etter at det er mørkt av gammel vane?

Jeg har løst det med batterier på Hytta. Strøm døgnet rundt og overskudd nok på dagtid til å lade elbilen også det meste av året . Jeg vil tru at de er orientert om at batterier er oppfunnet og egnet til dette formålet :-)

Dersom all strømmen skal lagres, koster det kr 0,50 per kWh bare i batterikost alene (1000 kr per kWh og 2000 sykler). Dersom bare 10% må lagres, synker det til 5 øre!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg savner litt bakgrunnsfakta i forbindelse med omtaler av fornybar strøm.

For vindturbiner kan et nøkkeltall være at de leverer full effekt 1/3 av tiden (33,3%).

Den nye vindparken på Fosen er beregnet til ca 38%, og enkeltturbiner, særlig offshore har vært over 50%.

Solpaneler nær ekvator kan i alle fall ikke komme over 50% av nominell effekt, selv om de vippes etter sola. Ligger de fast er teoretisk maksimum ca 25%.

Reelt kan man få opptil 15% med fastmonterte paneler og kanskje 20% med vippbare paneler. Erfaringer fra Norge (Hvaler) har gitt 12% fra paneler på hustak.

For tiden installeres det millioner (kanskje titalls millioner) av lokale solpaneler hvert år, både i Asia og Afrika. De gir strøm til mobiltelefoner, Internett og leselys om kvelden. Så vidt jeg kjenner til er det mest blyakkumelatorer som lagrer strømmen. Li-Ion er mye lettere, men pris, kapasitet og levetid (typisk 10 år) er i samme område. Tilsynelatende vil Li-Ion dominere om noen år.

Solpaneler er for lengst blitt billigere enn parafin og stearinlys, problemet er at med solpaneler kommer utgiftene først, og deretter har man nesten gratis strøm i 20 år. Derfor har man introdusert former for mikrokrdeditt der kundene betaler etter bruk.

Etter min mening vil strøm fra solpaneler forandre vår verden radikalt!

At en milliard skolebarn kan gjøre skolearbeid om kvelden, og får tilgang til Internett om bare noen få år, er så revolusjonerende at det er vanskelig å fatte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom all strømmen skal lagres, koster det kr 0,50 per kWh bare i batterikost alene (1000 kr per kWh og 2000 sykler). Dersom bare 10% må lagres, synker det til 5 øre!

Uansett er 50 øre/KWt svært billig. Norge har bortimot verdens billigste strøm, likevel betaler jeg ca 1 kr/KWt. Danskene betaler typisk kr 2,50 og andre land i Europa enda mer. Min hyttestrøm (solpanel) koster i alle fall mer enn 10 kr/KWt.

Fattige land har dieselgeneratorer drevet av olje som kan være transportert med tankbil hundrevis av mil. Det blir ikke billig strøm.

Når anbud på store solpanelanlegg nå er kommet godt under 50 øre/KWt er det ganske utrolig. Det er nesten bare nedbetalt vannkraft som kan konkurrere med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet var ikke om det var mulig, men om og evt. hvordan i dette tilfelle.

(Jeg har også solpanel og batteri på hytta).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...