D3rrick Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Hei, Jeg har en Samsung laptop av modellen NP700Z3C-S03SE (link) som jeg i lengre tid har benyttet til Linux. I dag valgte jeg å reinstallere denne, men i motsetning til før valgte jeg å bruke UEFI-støtte med en kryptert versjon av Linux Mint 18. Dvs at jeg krypterte harddisken. Når installasjonen var ferdig og jeg skulle starte opp systemet fikk jeg feilmelding da jeg tastet inn krypteringspassordet for å åpne opp harddisken. Etter flere forsøk måtte jeg innse at jeg var nå blitt en sånn type tulling som skriver feil når jeg velger passordet mitt. Jeg kom altså aldri inn i OS. Jeg kom så frem til at jeg kunne reinstallere maskinen og heller droppe krypteringen, men USB vil ikke lenger boote. Da forsøkte jeg å komme inn i BIOS for å sjekke, men når jeg trykker på tasten (F2 hos meg) så skjer det ingenting, den går bare rett til GRUB. Etter hvert forsøkte jeg å bytte til en annen harddisk. Jeg får fremdeles ikke tilgang til BIOS/UEFI og den booter heller ikke fra USB Når jeg nå putter i den andre harddisken igjen går ikke maskinen videre til GRUB, men stopper i en BIOS/UEFI-skjerm som ber meg velge bootmedium, der er det ingen valg. Ting jeg har forsøkt: - Alle varianter av passordet. Inkludert slik det ville vært med US/UK keyboard-layout - Sette opp USB på nytt. Fullformatert, prøvd med ny image. - Ny harddisk - Resette CMOS. Både CMOS-batteri og vanlig batteri sto ute i 15min. Vet ærlig talt ikke hva mer jeg skal ta meg til nå. Er det noen som har litt erfaring med UEFI? Jeg antar problemet ligger der... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 På meg kan det virke som du har aktivert Secure boot og det kan skape krøll hvis du bytter harddisk og lignende. Lenke til kommentar
D3rrick Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Da bekrefter du egentlig mine antakelser... Jeg bare lurer på om det er mulig å redde meg ut av denne situasjonen på noen måte eller om pcen nå bare kan leveres til nærmeste returpunkt... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Nja, det er alltid mulig å komme seg ut av slike situasjoner. Spørsmålet er hvor mye kåling du gidder. En resetting av BIOS er en mulig løsning eller at du leter deg frem til innstillingene til Secure boot i BIOS og ser om det faktisk er det som er problemet. Lenke til kommentar
D3rrick Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg har allerede forsøkt å resette BIOS ved å dra ut strømmen til BIOS (CMOS-batteri). Har ikke tilgang til BIOS/UEFI. Når jeg trykker på F2 ved POST så står det Please Wait på skjermen og så går den videre. Jeg kommer ikke inn i BIOS rett og slett. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Secure boot "slått på" betyr vel at du må boote med "dette mediumet" quote: Når jeg nå putter i den andre harddisken igjen går ikke maskinen videre til GRUB, men stopper i en BIOS/UEFI-skjerm som ber meg velge bootmedium, der er det ingen valg. Er det ingen tilgang til å velge bootmedium men tilgang til å endre i bios setup ? Hvis det også er borte er det nok ganske så håpløst. Dette er sikkerhets instillinger lagret i flash rom brikke / TPM og vil ikke bli borte med "vanlig" cmos resetting. Endret 29. desember 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Mulig løsning er å gjøre som siste poster her : http://superuser.com/questions/549259/why-does-my-samsung-chronos-7-not-boot-anymore-after-installing-ubuntu quote: create a UEFI boot usb drive with windows 10 (I assume 8 would work as well), and booted into the setup (the system still seems to boot into UEFI usb drives). In the repair section, you have the option to boot into the UEFI bios. That did (at least in my case) bring up the bios again, and you can set it back to default settings in the exit menu area, and it will set it back from CSM Only to the default. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Altså: resette CMOS (egentlig BIOS-innstillinger, men skitt au) ved å ta ut batterier funker _ikke_ på dagens maskiner. Når de gjelder BIOS / UEFI - får du tilgang dersom du tar ut harddisken, altså starter maskinen uten harddisk, minnepinne eller noe som helst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå