TheSnidr Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg er på utkikk etter min første bil! Men jeg har null peiling på bil... Jeg er en 24-årig mann, ingen barn, trenger bil for bybruk med mulighet for å kjøre en del mellom Bergen og Haugesund. Den kan gjerne ha litt ekstrautstyr som ryggesensor (evt -kamera), automatgir, skinnseter. Usikker på bensin eller diesel, ikke interessert i el. Jeg har i utgangspunktet pekt meg ut kombi 5-dørs-klassen fordi de virker å være av fornuftig størrelse, men tar gladelig imot argumentert for biler i andre klasser. Foreløpig holder jeg en knapp på Volvo V40 og Nissan Qashqai som potensielle kandidater. Disse finner jeg godt utstyrt, 1-2 år gamle på bruktmarkedet, innenfor mitt prisintervall. Men jeg ønsker innspill fra folk som har orden på sakene! Hva skjer med dieselbiler fremover? Hva bør jeg tenke på om jeg vurderer å flytte til Bergensområdet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Hva skjer med dieselbiler fremover? Hva bør jeg tenke på om jeg vurderer å flytte til Bergensområdet? Bergen har jo tenkt å innføre veldig høye takster på røde dager, er vell snakk om 250 kroner pr vei. Ellers har jeg bare tips du ikke er på jakt etter 1 Lenke til kommentar
Ligaya Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg kjører i dag en 2014 modell Volvo V40 T2 Bensin. Hatt den siden den var ny. Da jeg tok bilvalget i 2014 sto det mellom Ford Focus, Volkswagen Golf og Volvo V40. V40'n ble valgt fordi tilbudet jeg fikk var meget godt, med mye utstyr til prisen. Men etter snart 3 år i bilen kan jeg egentlig si at jeg ikke er mer enn sånn mellomfornøyd. Bilen er god å kjøre, setene er gode, og bortsett fra litt småplukk har det ikke vært noe problemer med den. Det største ankepunktet mitt er rett og slett at den ikke er så premium som Volvo ønsker den skal være. Det skrangler litt, det knirker en del, DAB radioen har ikke god dekning, festene til skiltlysene løsner og løsner festene så forsvinner skiltlysa. Dette har skjedd meg 2 ganger, med begge skiltlys. I tillegg er begge baklyktene byttet fordi har sprukket innenfra. Svakhet på V40 ifølge Volvo. Når "premium" er et salgsargument for Volvo, så skal ikke slike ting skje. Jeg føler selv at en Volkswagen Golf gir vesentlig mer for pengene. Har prøvekjørt flere Golf'er i det siste fordi leasing avtalen på min V40 går ut til sommeren. Golf føles mer tight, bedre sammenskrudd, litt mer sportslig og ikke minst er motor / girkasse kombinasjonen hos Golf vesentlig bedre enn det samme hos Volvo. Kjøper du en 2014-2015 Golf TSI Highline med 122/140hk bensin og DSG automatkasse har du en bil som både går drivstofføkonomisk, er lettkjørt og sportslig. Highline utgavene har mye utstyr som inkluderer parksensor foran og bak. Til orientering har en Golf større bagasjerom enn en V40 Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Sjekk ut nye Opel Astra i premium utgave med 1.4l 150hk bensin eller 1.6l diesel. Synes denne står seg meget bra opp i mot Golf, og du får mer utstyr for pengene. Tok bare den første jeg fant her som eksempel. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88105149 Lenke til kommentar
Ligaya Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Jeg har prøvd Opel Astra Sportstourer, bensinutgaven med automat. Personlig synes jeg den var et steg ned, både fra Golf og fra Volvo V40. I Premium utgaven har Astra'n mye utstyr og gode seter. Men motor / drivverk er ikke av samme klasse som hos Volkswagen. Opplevde blant annet støy fra drivverk under gasspådrag og nedbremsning. I tillegg opplevde jeg "lugging" fra bilen da jeg gikk av gasspedalen. Snakket med forhandleren om dette som stilte seg uforstående til det, uten å ta noen nærmere diskusjon Såvidt jeg har forstått tilbys ikke heller Astra med adaptiv cruisecontrol? Kun ordinær crusecontrol såvidt jeg kan se. Man får en 140 hk Golf TSI DSG med adaptiv cruise og like mye utstyr som Astra'n til tilsvarende pris. Mener fortsatt at Golf er et bedre kjøp enn en Astra. Bruktverdien på Golf vil sannsynligvis også være bedre. Endret 29. desember 2016 av Ligaya Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Du kan også se på Audi A3 dersom du vil ha noe mer "premium" enn Golf. Teknisk er de ganske like. Du må nok litt opp i pris for å få en A3 sammenlignet med en Golf med samme utstyr, men det koster å være "premium". Slik markedet er nå, ville jeg ikke vurdert noe annet enn bensinmotor, ev en ladbar hybrid (som A3 e-tron eller Golf GTE) for denne bilstørrelsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Hva med Mazda 3 og CX-3(riktignok kun med 2WD til under 300k) ?Eksempler: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87452068 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87188703 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Kia Cee'd SW Active 1.6 bensin 136hk automat kr 295000 ny, 7 års nybilgaranti. Evt GT-line manuell med 1.0 120 hk til ca samme pris. Disse er både morsomme og komfortable å kjøre i by og land. Kjørte en noen måneder mens jeg ventet på elbil. http://www.kia.com/no/modeller/ceed-sw/# Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Bør helt klart unngå diesel hvis du skal innom stor byer, hva med en hybrid bil? outlander phev er jo akuratt innom budsjettet ditt http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85291249 evt golf gte http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82518177 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Folkens, det er en som vurderer V40 opp mot Qashqai. Med det som utgangspunkt kan jeg ikke tenke meg at premiumfølelse egentlig er noe krav eller ønske, Qashqai er ikke en bil det oser premium av akkurat. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Jeg anbefaler Nissan Leaf.Rekkeviddemessig så blir det knapt med strømmen men med en hurtiglading ved macdonalds på stord så går det fint, du har i teorien akkurat nok strøm uten å hurtiglade så du trenger ikke å lade i mange minuttene for å ha litt ekstra å gå på. Den nye leafen med 20% større batterikapasitet (30kwh) trenger bare å hurtiglade om vinteren, på sommeren skal den klare turen fint om du starter med 90-100% batteri. Bilen er veldig behagelig å kjøre og svært rimelig i bruk. Batterivarmer trenger du ikke men varme i sete og ratt er veldig fint å ha om vinteren. Prismessig vil bilen ligge på ca 3-4000kr i måneden de første årene, når den er nedbetalt synker dette til kanskje tusenlappen i måneden. Dette er inklusive forsikringer, årsavgift, drivstoff, bompenger, årskontroll, service osv.Vanvittig mye bil for pengene, jeg hadde ikke råd til å kjøre det gamle vraket (96 renault) og måtte gå over til en rimelige bil. Nå sparer jeg penger hver måned på leafen PS: Ferge er også rimeligere, og har du dårlig tid kan du kjøre i kollektivfeltet. Når bilen koster ca 100kr dagen uansett bruksmengde så sier det litt, andre som kjører i Bergen i rushtidene betaler gjerne 90kr bare i bompenger til og fra jobben. Bilen betaler rett og slett seg selv. Endret 29. desember 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Jeg anbefaler Nissan Leaf. Hvorfor det, når TS sier i at han ikke er interessert i elbil? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Jeg anbefaler Nissan Leaf. Hvorfor det, når TS sier i at han ikke er interessert i elbil? Fyren skal ha en bil til bybruk og vurderer å flytte til Bergen. Her er jeg lokalkjent og kan derfor komme med et godt tips: Kjøp elbil. I Bergen koster bompenger 45kr i rushtiden. På uker med datokjøring får du bare ta fossilmotor-bilen til byen annenhver dag. Da er det kjedelig å måtte ta taxi eller buss for å komme seg på jobb eller til ærend. Bompengestasjonene skal bygges ut kraftig for å finansiere ByBanen, dette er en skjult utgift som trådstarter kanskje ikke er klar over. Det er ikke lenge siden det kom bomstasjoner på Askøy og Sotra / Fyllingsdalen / Sandsli kan være nestemann ut. Samtidig må du gjennom bomstasjonene (eller kjøre omveier) for å komme fra Bergen Vest til Bergen Sør eller Åsane. Det blir mye bompenger og svært mye penger å spare for elbil. Du kan og parkere nesten gratis i sentrum mens du lader (men jeg vil ikke si hvor). Samtidig skal han kjøre mellom Haugesund og Bergen, en strekning jeg har kjørt flere ganger med elbil. Det går på 1 lading men du bør hurtiglade på en av stasjonene på strekningen hvis du har en eldre elbil. Nye elbiler med bedre/større batteri klarer strekningen uten å lade underveis. Pengene ladingen koster sparer han inn på fergeturen og i praksis koster det da ~0 kr i drivstoff og bompenger tur/retur Haugesund-Bergen. Kjøper han leaf med dobbel lader (6,6 kw) kan han lade fra 0% til 100% på ca 3 timer hjemme. Som en bonus er du alltid først ut av lyskryss om du vil. Hvis en ungdom i gatebil/rånebil prøver å gi gass så trykker du av "Eco"-knappen og ser etter gjøken i bakspeilet. Uten girkasse og med hele motorkraften tilgjengelig med en gang du trakker inn gassen har du en akselerasjon fra 0 til 60 de færreste har råd til i en bensinbil. En Leaf har også gode kjøreegenskaper grunnet lavt tyngdepunkt fra batteriet. Jeg kjører langtur til østlandet hver sommer, det er ikke noe problem i leafen. Ca 2 timer kjøring og deretter halvtime lading/pause/spising, det tar litt mer tid enn med bensinbilen men ikke så veldig mye. Endret 29. desember 2016 av IntelAmdAti 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Bare vent, tar nok ikke mange årene før elbiler også betaler bompenger, det sier seg selv. 2-3 år tenker jeg så har vi det. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 (endret) Bare vent, tar nok ikke mange årene før elbiler også betaler bompenger, det sier seg selv. 2-3 år tenker jeg så har vi det.Innføring av økte avgifter på el biler skjer allerede i USA. Beroende på finansieringsmodellen statene gjort der med avgift på petrol/gas faller bidreg fra el bil eierene utenfor med dagens løsninger.http://www.carbuzz.com/news/2016/12/29/Hybrid-And-EV-Owners-In-Michigan-To-Be-Subject-To-Higher-Registration-Fees-7737098/ Tror nok "el bil festen" snart er i ferd med å se slutten her i Norge også. Man bør komme opp med differensierte "øremerkede" avgifter slik at alle kjøretøyer som ruller på veiene bidrar til felleskapets veg og infrastruktur finansiering. Når det gjelder bil til 2-300' hva med å gå opp et par steg fra Volvo V40 til S60 eller V60. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87182015 Endret 30. desember 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Jeg anbefaler Nissan Leaf. Bilen er veldig behagelig å kjøre og svært rimelig i bruk. Hvilket erfaringsgrunnlag har du? Hvor mange andre biler har du kjørt? Selv har jeg testet bare noen hundre ulike bilmodeller, Leaf er ikke en av de jeg husker som behagelig.. Jeg vil faktisk si at Leaf er en kjip bil som på ingen måte er behagelig å kjøre. Dog vil den nok være behagelig for lommeboka, det er det eneste positive med bilen. 2 Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Bare vent, tar nok ikke mange årene før elbiler også betaler bompenger, det sier seg selv. 2-3 år tenker jeg så har vi det. Jo da. De snakker jo om dette i Oslo nå. I samme pust som de snakker om å doble raten for fossilbiler (på de *gode* dagene. Mye mer på de kaldeste vinterdagene). Så differansen vil nok neppe endre seg. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Jeg anbefaler Nissan Leaf. Bilen er veldig behagelig å kjøre og svært rimelig i bruk. Hvilket erfaringsgrunnlag har du?Hvor mange andre biler har du kjørt? Selv har jeg testet bare noen hundre ulike bilmodeller, Leaf er ikke en av de jeg husker som behagelig.. Jeg vil faktisk si at Leaf er en kjip bil som på ingen måte er behagelig å kjøre. Dog vil den nok være behagelig for lommeboka, det er det eneste positive med bilen. Hvorfor var den kjip? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Bare vent, tar nok ikke mange årene før elbiler også betaler bompenger, det sier seg selv. 2-3 år tenker jeg så har vi det. Ja, staten har sitt budsjett og trenger alle inntekter de kan få. Når dette skjer vil elbiler være såpass finpusset at de kan konkurrere med bensinbiler selv med likt prisnivå - kanskje. Forsvinner elbil-fordelene ville jeg mest sannsynlig gått over til bensin eller diesel. En annen mulighet er at alle tvinges over på EL ved å gjøre elbiler like dyre som dagens bensin/diesel-biler, og deretter skru prisen på bensin/diesel så mye at folk ikke har noe valg annet enn å kjøpe elbil. Likevel, Norge er et helt unikt land for elbil. Staten kaster penger etter deg, alle vet det varer høyst noen år til men innen da kan du ha spart hundretusener i skatt og avgift. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 Jeg anbefaler Nissan Leaf. Bilen er veldig behagelig å kjøre og svært rimelig i bruk. Hvilket erfaringsgrunnlag har du? Hvor mange andre biler har du kjørt? Selv har jeg testet bare noen hundre ulike bilmodeller, Leaf er ikke en av de jeg husker som behagelig.. Jeg vil faktisk si at Leaf er en kjip bil som på ingen måte er behagelig å kjøre. Dog vil den nok være behagelig for lommeboka, det er det eneste positive med bilen. Hvorfor var den kjip? Den har billig hard og ekkel plast over alt, elendige seter, og generelt sett følelse av å være en billig og simpel bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå