mortenaa2 Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Vurderer å renovere pipeløpet i leiligheten, og sette inn vedovn (jøtul f 136). God idé? Leiligheten: 48 kvm, 3-roms, 2. etg, 7 vinduer, bygd i 1880, kjøpt for 2,2 mill i 2013. totalpris for renovasjon og innsetting av ovn: 38.000 kr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg hadde ikke gjort dette. Vedovn på 48 kvm høres ut til å kunne bli veldig varmt. En 2-roms på 48 kvm er vel trang nok som den er, og en vedovn trenger mye plass. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Om det er en god idè i forhold til hva egentlig? Lenke til kommentar
mortenaa2 Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Om det er en god idè i forhold til hva egentlig? åpent spørsmål, tolkes fritt Men lurer vel egneltig mest på om det er lurt å gjøre generelt, og mtp. pris. Lenke til kommentar
mortenaa2 Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Jeg hadde ikke gjort dette. Vedovn på 48 kvm høres ut til å kunne bli veldig varmt. En 2-roms på 48 kvm er vel trang nok som den er, og en vedovn trenger mye plass. rommet den skal stå i er 4x4m, med 3 dører og 3 vinduer, og ovnen i seg selv kommer til å bruke ca 0,6 x 0,6m i et hjørne Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Er leiligheta kald og du får tak i billig ved er vedovn helt klart værdt det. Er leiligheta godt isoler kan det fort bli vel varmt ved å fyre opp. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Om det er en god idè i forhold til hva egentlig? åpent spørsmål, tolkes fritt Men lurer vel egneltig mest på om det er lurt å gjøre generelt, og mtp. pris. Mtp å få det varmest mulig i en veldig dårlig isolert leilighet er det jo lurt. Mtp plassutnyttelse er det ikke lurt. Mtp at det er estetisk pent er det jo lurt, Mtp kostnad i forhold til å mure igjen pipa og bruke varmepumpe er det ikke lurt Mtp oppvarming ved lange og regelmessige strømbrudd er det jo lurt. Mtp salg er det neppe lurt. Mange måter å tolke ett åpent spørsmål, noen ganger er det for åpent. Trenger du ovn, vil du ha ovn, hvorfor ikke bare mure igjen og montere varmepumpe? Er dette en helt tett leilighet du kan varme opp med ett par stearinlys eller blåser det rett gjennom veggene? Men jeg ville heller gått for varmepumpe, men det er jo ikke sikkert dette går? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Jeg bor i et kaldt hus med tilgang til billig ved så for meg var rehabilitering av ei 87 år gammel pipe og investering av 2 nye vedovner værdt det, selv med ei gammel varmepumpe på stueveggen. Endret 28. desember 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Men jeg ville heller gått for varmepumpe, men det er jo ikke sikkert dette går? Varmepumpe på 48 kvadrat er overkill, jeg ville gått for et par panelovner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Spørs på varmepumpen, men det er jo billigere varme enn panelovner og det sprer varmen ut i rommet/leiligheten. Nå kan leiligheten for det vi vet ha større varmebehov enn ett vanlig isolert hus, da vil ikke en varmepumpe være overkill. Men en vedovn kan også være overkill Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Billigere varme, men dyrere installasjon. 2 panelovner, ca 2000 Varmepumpe ca 20000 + årlig snittkostnad 1000 i service. Lenke til kommentar
mortenaa2 Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 det trekker godt. har en panelovn stående på døgnet rundt på 23 grader, for å opprettholde ca 21 grader (nå som det er 0-3 grader ute). Skrur jeg av alt, og det er ca 0 grader ute, så er leiligheten nede på 15 grader i løpet av 24-36 timer.Varmepumpe vet jeg ikke om jeg har noe plass til å ha, hverken ute eller inne, dessverre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Billigere varme, men dyrere installasjon. 2 panelovner, ca 2000 Varmepumpe ca 20000 + årlig snittkostnad 1000 i service. Men det er jo ett alternativ til å bruke 38000 på ny vedovn som er betydelig dyrere å varme med. Det holder jo til varmepumpe og 18 års service Men nå aner vi jo ikke noe om behovet for varme heller. Ei heller om det er av rent estetiske grunner. Kan være at TS er ute etter vedovn som ren pyntegjenstand og har "gratis" varme via fjernvarme Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Høres ut som vedovn eller varmepumpe er tingen. Men nå skriver du ingenting om hvor stor panelovnen din er og det har stor betydning hvor mye den klarer å varme opp. Lenke til kommentar
mortenaa2 Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Høres ut som vedovn eller varmepumpe er tingen. Men nå skriver du ingenting om hvor stor panelovnen din er og det har stor betydning hvor mye den klarer å varme opp. vet dessverre ikke hvor kraftig den er. Den er ca 1m x 20cm, hvis det hjelper. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Da da ligger den på mellom 500W og 800W. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Billigere varme, men dyrere installasjon. 2 panelovner, ca 2000 Varmepumpe ca 20000 + årlig snittkostnad 1000 i service. Men det er jo ett alternativ til å bruke 38000 på ny vedovn som er betydelig dyrere å varme med.Det holder jo til varmepumpe og 18 års service Men nå aner vi jo ikke noe om behovet for varme heller. Ei heller om det er av rent estetiske grunner. Kan være at TS er ute etter vedovn som ren pyntegjenstand og har "gratis" varme via fjernvarme Jeg argumentere mot varmepumpe på generelt grunnlag, det er selvfølgelig situasjonsbetinget. Grunnen til min skepsis mot varmepumpe er at når jeg installerte min nåværende varmepumpe for 2 år siden (23000,-) så sa installatøren at nå hadde bransjen nedjustert forventet levetid til 8 - 10 år. Lenke til kommentar
mortenaa2 Skrevet 28. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2016 Billigere varme, men dyrere installasjon. 2 panelovner, ca 2000 Varmepumpe ca 20000 + årlig snittkostnad 1000 i service. Men det er jo ett alternativ til å bruke 38000 på ny vedovn som er betydelig dyrere å varme med. Det holder jo til varmepumpe og 18 års service Men nå aner vi jo ikke noe om behovet for varme heller. Ei heller om det er av rent estetiske grunner. Kan være at TS er ute etter vedovn som ren pyntegjenstand og har "gratis" varme via fjernvarme vedovenen og pipeløpet har 25 års garanti, og kan nok brukes vesentlig lengere enn det også. Leiligheten har relativt stort behov for oppvarming. Det blir fort kaldt, og skikkelig kjernekaldt om jeg ikke varmer opp jevnlig. Pyntegjenstand / effektiv oppvarming. Betaler for all oppvarming selv. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Fyrer du mye tviler jeg på at vedovnen holder i 25 år. Sprukken innmat må nok byttes tidligere en det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 For en leilighet på 48 kvm ville jeg ikke vurdert annet enn elektrisk oppvarming. Vedovn er dyrt i anskaffelse, temperaturen vil være vanskelig å regulere, og du må panelovner uansett for når du ikke fyrer med ved. For en leilighet er varmepumpe neppe et alternativ, da det vil være vanskelig å finne en plassering av utedelen som både borettslag/sameie og naboer ville vært fornøyd med. Dersom det er kaldt område, er du også her avhengig av panelovner på de kaldeste dagene. I tillegg er installasjonskostnaden for en VP høye i forhold til forventet besparelse på en såpass liten bolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå