Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Renovere pipeløp og sette inn vedovn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg hadde ikke gjort dette. Vedovn på 48 kvm høres ut til å kunne bli veldig varmt. En 2-roms på 48 kvm er vel trang nok som den er, og en vedovn trenger mye plass.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gjort dette. Vedovn på 48 kvm høres ut til å kunne bli veldig varmt. En 2-roms på 48 kvm er vel trang nok som den er, og en vedovn trenger mye plass.

rommet den skal stå i er 4x4m, med 3 dører og 3 vinduer, og ovnen i seg selv kommer til å bruke ca 0,6 x 0,6m i et hjørne

Lenke til kommentar

Om det er en god idè i forhold til hva egentlig?

åpent spørsmål, tolkes fritt :)

Men lurer vel egneltig mest på om det er lurt å gjøre generelt, og mtp. pris. 

Mtp å få det varmest mulig i en veldig dårlig isolert leilighet er det jo lurt.

Mtp plassutnyttelse er det ikke lurt.

Mtp at det er estetisk pent er det jo lurt,

Mtp kostnad i forhold til å mure igjen pipa og bruke varmepumpe er det ikke lurt

Mtp oppvarming ved lange og regelmessige strømbrudd er det jo lurt.

Mtp salg er det neppe lurt.

Mange måter å tolke ett åpent spørsmål, noen ganger er det for åpent.

Trenger du ovn, vil du ha ovn, hvorfor ikke bare mure igjen og montere varmepumpe?

Er dette en helt tett leilighet du kan varme opp med ett par stearinlys eller blåser det rett gjennom veggene?

Men jeg ville heller gått for varmepumpe, men det er jo ikke sikkert dette går?

Lenke til kommentar

Spørs på varmepumpen, men det er jo billigere varme enn panelovner og det sprer varmen ut i rommet/leiligheten.

Nå kan leiligheten for det vi vet ha større varmebehov enn ett vanlig isolert hus, da vil ikke en varmepumpe være overkill.

Men en vedovn kan også være overkill

Lenke til kommentar

det trekker godt. har en panelovn stående på døgnet rundt på 23 grader, for å opprettholde ca 21 grader (nå som det er 0-3 grader ute). Skrur jeg av alt, og det er ca 0 grader ute, så er leiligheten nede på 15 grader i løpet av 24-36 timer.

Varmepumpe vet jeg ikke om jeg har noe plass til å ha, hverken ute eller inne, dessverre. 

Lenke til kommentar

Billigere varme, men dyrere installasjon.

2 panelovner, ca 2000

Varmepumpe ca 20000 + årlig snittkostnad 1000 i service.

Men det er jo ett alternativ til å bruke 38000 på ny vedovn som er betydelig dyrere å varme med.

Det holder jo til varmepumpe og 18 års service :)

Men nå aner vi jo ikke noe om behovet for varme heller. Ei heller om det er av rent estetiske grunner.

Kan være at TS er ute etter vedovn som ren pyntegjenstand og har "gratis" varme via fjernvarme :)

Lenke til kommentar

2 panelovner, ca 2000

Men det er jo ett alternativ til å bruke 38000 på ny vedovn som er betydelig dyrere å varme med.

Men nå aner vi jo ikke noe om behovet for varme heller. Ei heller om det er av rent estetiske grunner.

Kan være at TS er ute etter vedovn som ren pyntegjenstand og har "gratis" varme via fjernvarme :)

Jeg argumentere mot varmepumpe på generelt grunnlag, det er selvfølgelig situasjonsbetinget.

Grunnen til min skepsis mot varmepumpe er at når jeg installerte min nåværende varmepumpe for 2 år siden (23000,-) så sa installatøren at nå hadde bransjen nedjustert forventet levetid til 8 - 10 år.

Lenke til kommentar

2 panelovner, ca 2000

vedovenen og pipeløpet har 25 års garanti, og kan nok brukes vesentlig lengere enn det også. Leiligheten har relativt stort behov for oppvarming. Det blir fort kaldt, og skikkelig kjernekaldt om jeg ikke varmer opp jevnlig. Pyntegjenstand / effektiv oppvarming. Betaler for all oppvarming selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For en leilighet på 48 kvm ville jeg ikke vurdert annet enn elektrisk oppvarming. Vedovn er dyrt i anskaffelse, temperaturen vil være vanskelig å regulere, og du må panelovner uansett for når du ikke fyrer med ved. For en leilighet er varmepumpe neppe et alternativ, da det vil være vanskelig å finne en plassering av utedelen som både borettslag/sameie og naboer ville vært fornøyd med. Dersom det er kaldt område, er du også her avhengig av panelovner på de kaldeste dagene. I tillegg er installasjonskostnaden for en VP høye i forhold til forventet besparelse på en såpass liten bolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...