Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Rapportere såkalt "grooming"

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å holde meg til minimalt med detaljer da jeg ikke ønsker å bli identifisert.

Det er et familiemedlem X som oppfører seg spesielt mot to mindre jenter i familien, en oppførsel jeg personlig blir kvalm av og synes er langt over streken for hva som er normalt.

Litt bakgrunn, jeg selv har vokst opp med denne personen, men forstod ikke hva som skjedde før mange år etter at jeg flyttet ut og tok tak i mine egne "problemer" og begynte å lese om temaet. Det er ting som har skjedd tilbake i tid som jeg først nå forstår. Kan vel si at jeg var hjernevasket og ikke visste bedre. Det har ikke skjedd direkte seksuelle overgrep mot meg selv som jeg vet om, men noen ting har vært veldig ydmykende og i grenseland.

For noen år siden datet jeg ei som hadde ei datter, og jeg tok med disse hjem til X og kona. Måten X nesten tvang jenta på fanget sitt og klemte henne selv om hun ikke ville fikk meg til å reagere for første gang.

Mange år etter har det kommet to nye jenter til familien, og sist jeg var på besøk hos X var han veldig på jentene. Satt og holdt og strøk de på låret, rett foran alle sammen.

Siste gang var bare for litt siden, og måten X henger over jentene, og skal klemme, kysse og massere de får meg til å nesten kaste opp. Det skjer foran kona til X og foreldrene til barna.

Kona til X ber han stoppe å tulle med jentene. Oppførselen til kona ovenfor jentene har forandret seg siden sist, hun virker å være sjalu ovenfor jentene, og viser de lite oppmerksomhet siden sist.

Jeg vet X er en svært karismatisk person og jeg er redd han groomer jentene for senere. Han er også veldig på foreldrene, og jeg mistenker at de sitter så dypt i det at de ikke mistenker noenting.

Jeg har lyst til å ta det opp med noen, gjøre de oppmerksomme på oppførselen da den er alarmerende. Det er ingen håndfaste bevis og når ingen "ser" hva som foregår er det veldig vanskelig å ta det opp med foreldrene til barna da de har stor tillit til denne personen.

Anonymous poster hash: 95fd2...406
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge hverken foreldre eller kona til X reagerer på det er det nok mest sansyndlig at det er du som overreagerer.

Nå vet jeg ikke om du leste hele posten min, men kona reagerte. Hun blir sur på barna. Slik har hun ikke reagert tidligere. De fleste overgrep skjer av bekjente i familie, og det skjer skjult. Altså oppførselen offentlig er ganske pinlig for min del, og jeg tør ikke tenke på hva som skjer om de er alene. Jeg gjetter på at han er blitt så arrogant og vant med å få viljen sin etter alle disse årene at han tør å oppføre seg sånn foran foreldrene (som er ganske fraværende).

Jeg har lest at kone som finner ut at mannen har holdt på med barna er ganske så hjernevaska de også, og tror på at barnet flørtet og tok det første steget.

Beføling på innsiden av låret til en 6 åring et par centimeter fra private deler og lange kyss på hals, nakke er ikke greit. Vi prøvde å si nei da vi var mindre men han tok seg til rette. Nakenbilder og beføling av vennene mine.

Det jeg er interessert i er hvem jeg kan ta kontakt med? For det som foregår nå er i det skjulte da ingen reagerer. Jeg kommer med ganske sterke anklagelser basert på det jeg har opplevd selv, og ingen vil tro en som tidligere har slitt med rus og er uten jobb, pga dette.

Anonymous poster hash: 7872f...d54

Lenke til kommentar

Det jeg er interessert i er hvem jeg kan ta kontakt med?

Huff, dette var ikke lett. Det er også uklart for meg hvem "kona" er kona til, og hvem barna er barna til, osv...

At ingen har reagert på noe, betyr ingenting.

Et forslag er å prate med barna om hva som er normalt, og hva som er unormalt, og at det ikke er deres skyld når voksne gjør unormale ting mot dem. At de kan rope stopp, slå fra seg, og prate med foreldre eller lærer, eller hva du nå synes er lurt å si (jeg er ikke en ekspert). Anonymous poster hash: b5e1d...459

• Liker 2
Lenke til kommentar

(...)For det som foregår nå er i det skjulte da ingen reagerer. Jeg kommer med ganske sterke anklagelser basert på det jeg har opplevd selv, og ingen vil tro en som tidligere har slitt med rus og er uten jobb, pga dette.

Du har nok et troverdighetsproblem, men det er ikke bare på grunn av din fortid. Her på forumet i skriftlig format hvor du har lang tid til å tenke gjennom det du skriver, ser det ikke bra ut når du i post #1 sier at han ikke har begått overgrep men at du er bekymret til å i post #4 si at han har tatt nakenbilder og befølt barn, dette er en ganske så ekstrem eskalering av anklagene.

Når det du sier høres ut som ville feberdrømmer, og når du ikke får medhold eskalerer anklagene, får det deg ikke til å høres troverdig ut. Når man legger til at du har problemer som kan påvirke psyken er det veldig enkelt å tro at du enten feiltolker eller finner opp ting. At du veldig fritt bruker ordet hjernevask er heller ikke bra for din troverdighet, det viser at du mangler litt forståelse av det konseptet.

For all del står du fritt til å sende inn bekymringsmeldinger, men tviler sterkt på at noen vil ta deg alvorlig hvis du ikke klarer å presentere saken på en bedre måte enn dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar

ser det ikke bra ut når du i post #1 sier at han ikke har begått overgrep men at du er bekymret til å i post #4 si at han har tatt nakenbilder og befølt barn, dette er en ganske så ekstrem eskalering av anklagene.

"Det har ikke skjedd direkte seksuelle overgrep mot meg selv" står det i post 1, det betyr ikke at X ikke har begått overgrep mot andre ("vennene mine", post 4).

Anonymous poster hash: b5e1d...459

Lenke til kommentar

Er vennene dine enige i at det var overgrep?

Det er flere tilfeller der vennene mine har sagt ifra hva som har skjedd og at det ikke er greit, men de ble ikke trodd der og da. Jeg på det tidspunktet visste ikke hva som var rett eller galt, så jeg kunne aldri forestille meg at det ble begått noe ulovlig.

Hvis det skulle dukket opp en rettsak i fremtiden er jeg sikker på at vi stiller litt sterkere da vi alle er voksne nå, og vet mer.

Uansett, jeg er ute etter måter å håndtere det her på. Helt så diskret som mulig. Som å følge med, kontakte lærer eller skole etc. Jeg kan ikke anmelde personen fordi jeg ikke vet med hundre prosent sikkerhet om det har skjedd noe, men det er en oppførsel som pågår akkurat nå som absolutt bør sjekkes FØR det EVT skjer noe. Jeg vet bare historien, og at historie pleier å gjenta seg.

Lenke til kommentar

Det er flere tilfeller der vennene mine har sagt ifra hva som har skjedd og at det ikke er greit, men de ble ikke trodd der og da. Jeg på det tidspunktet visste ikke hva som var rett eller galt, så jeg kunne aldri forestille meg at det ble begått noe ulovlig.

Hvis det skulle dukket opp en rettsak i fremtiden er jeg sikker på at vi stiller litt sterkere da vi alle er voksne nå, og vet mer.

Uansett, jeg er ute etter måter å håndtere det her på. Helt så diskret som mulig. Som å følge med, kontakte lærer eller skole etc. Jeg kan ikke anmelde personen fordi jeg ikke vet med hundre prosent sikkerhet om det har skjedd noe, men det er en oppførsel som pågår akkurat nå som absolutt bør sjekkes FØR det EVT skjer noe. Jeg vet bare historien, og at historie pleier å gjenta seg.

Det fornuftige er hvis dine venner leverer anmeldelse basert på egne erfaringer, igjen det du presenterer høres ut som ville feberdrømmer så jeg håper vennene dine er bedre til å snakke for seg.

Igjen her sier du "FØR det EVT skjer noe", har ikke noe allerede skjedd? Var ikke alle enige om at det hadde blitt utført seksuelle overgrep mot dine venner?

Så måten for deg å håndtere dette på er å overbevise dine venner til å anmelde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her står det om hvordan du bør gå frem:

http://www.statensbarnehus.no/mistanke/?lang=nb

Lykke til.

Civilix: jeg synes du er unødvendig dømmende mot TS. Skal man virkelig måtte være hjernekirurg for å legge frem en mistanke om noe som potensielt kan skade barn for livet? Det er ikke alle som er flink med ord, verken skriftlig eller muntlig. Sterk kritikk mot TS kan gjøre at han/hun unngår å gjøre noe med denne saken. Oppførselen som blir beskrevet er IKKE normal. Barn skal ikke kysses, klemmes, holdes eller strykes mot sin vilje. Å ta barn på innsiden av låret eller kysse på halsen er langt over streken. 
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Civilix: jeg synes du er unødvendig dømmende mot TS. Skal man virkelig måtte være hjernekirurg for å legge frem en mistanke om noe som potensielt kan skade barn for livet? Det er ikke alle som er flink med ord, verken skriftlig eller muntlig. Sterk kritikk mot TS kan gjøre at han/hun unngår å gjøre noe med denne saken. Oppførselen som blir beskrevet er IKKE normal. Barn skal ikke kysses, klemmes, holdes eller strykes mot sin vilje. Å ta barn på innsiden av låret eller kysse på halsen er langt over streken. 

Som jeg sa i post #6 står han fritt til å sende bekymringsmeldinger, men det betyr nok ikke at noe skjer hvis ingen rundt barnet bekrefter anklagene. I følge han er det ingen andre enn han selv som ser dette.

Hvis ting er som beskrevet er det ting som er bekymringsverdige, men nå er vi begge enige i at trådstarter ikke er veldig god til å tale for seg, ikke akkurat hjernekirurg for å bruke dine ord.

Ja jeg er dømmende, men mener på ingen måte at jeg er urettferdig i hvordan jeg svarer han. Og jeg synes det er langt bedre å anbefale han å få orden i eget hode først, for så å se om hans observasjoner fortsatt gir mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her står det om hvordan du bør gå frem:

http://www.statensbarnehus.no/mistanke/?lang=nb

Lykke til.

Syns ikke det er dømmende nok. Man skal være sikker før man tar kontakt med noen (sterk mistanke), innvolvering av BV, politiet, skolen, alle sammen kan være meget traumatisk for barn og familien generelt. 

Syns også at det høres ut som om TS er overbevist om noe kun de er overbevist om. Måten vi velger å ordlegge oss på kan avsløre mange detaljer.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg har ordlagt meg feil?

Civilix; Det er ikke så enkelt og sort / hvitt at det bare er å levere en anmeldelse fra tidligere. Jeg kan gjøre det, da må jeg få tak i vennene mine fra den tiden, som jeg ikke har snakket med på flere tiår.

Det eneste vi har å gå utifra da isåfall er nakenbilder, og anklagelse om beføling? Da måtte jeg/vi også vært hundre prosent sikker på at bildene fortsatt eksisterer.

Men det er ikke det som er poenget. Jeg er litt overrasket over at du kaller det feberfantasier, men jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå når man ikke har opplevd det på nært hold selv.

Poenget her er jentene i dag. Jeg har brukt hele mitt voksne liv på å bygge meg opp og forstå min egen fortid. Jeg brukte lang tid før jeg forstod at man må sette egne grenser. Jeg har også skammet meg i alle disse årene fordi jeg har hatt skyldfølelse ovenfor vennene mine fra den tiden. Jeg ble overtalt til å være med på å ta bilder da jeg var barn, og først nå skjønner jeg at jeg har blitt groomet selv og manipulert til å tro at det var min skyld.

Jeg har gått mange år i terapi, og lest masse masse om temaet, så jeg er ekstra obs på når jeg ser tegn på hva som har skjedd meg selv.

Til Civilix og Buffy; jeg har ikke sagt at jeg skal gå inn og anmelde, ødelegge og traumatisere. Jeg ønsket en diskusjon på hvordan jeg skal gå frem, takle, forholde meg til og evt rapportere noe som for meg virker suspekt. Jeg har bestemt meg for å holde et ekstra øye med og vente til jeg er helt sikker.

Takk for linken og posten Darkness.

Igjen, beklager hvis jeg har ordlagt meg feil eller beskrevet meg dårlig, jeg liker virkelig ikke å snakke om det her da jeg synes det er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

(...)Civilix; Det er ikke så enkelt og sort / hvitt at det bare er å levere en anmeldelse fra tidligere. Jeg kan gjøre det, da må jeg få tak i vennene mine fra den tiden, som jeg ikke har snakket med på flere tiår.(...)

Når man anklager noen for overgrep mot barn burde man være ganske sikker i sin sak, det burde være svart/hvitt da. Men jeg spurte deg tidligere om dine venner var enige i at det var overgrep, da bekreftet du dette, gjorde du det uten å spørre dem siden det er så mye jobb å få tak i dem? Dette er personer som definitivt burde være på "din side" i denne saken, hvis de ikke er enige har du da ett sterkt bevis på at det er rot i ditt hode. Hvis de er enige kan de anmelde det forholdet.

Forresten hvis du har lest mye om dette, anbefaler jeg deg å lese litt om bekreftelse bias også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er mange muligheter, ta en prat med kona og fortell at en av barna fortalte de syntes det var rart, eller bare spør rett frem. Kanskje henne kan ta det vidre på ordentlig hvis og kanskje han vil lytte mere til henne.
I slike situasjoner vil nok X mest sannsynelighvis gå inn i en forsvarsposisjon om du forteller han for tydelig hvor skapet skal stå. Er det faktisk ugler i mosen vil jeg mene at å gjøre han bevisst på at noen kanskje vet, kan gjøre det hele mere spennende og han vil kanskje gjøre slike ting i skjul. Det som er skremmende med at OM det skulle være noe slikt som faktisk foregår så er det ikke fordi at X ikke vet det er feil, men fordi spenningen opphisser han. Det er feil, det er det han liker og kanskje er redd for. Det er ingenting de små kan gjøre. Og ingen vet. Prøv alt du kan å finne ut noe, enten er det en tanke, en ovvereaksjon eller så er det fakta på bordet. Uansett syntes jeg det er så viktig at du må ta det opp med familiemedlemmer før noen offentlige innsatser skal kontaktes. Bevis må til, og da må det samarbeid til. lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...