Gå til innhold

Hvor forutsigbare er selvkjørende biler?


Anbefalte innlegg

Det var snakk om "passe på" som å passe på kjøringen. Det kommer soleklart fram av kontekst, så ikke lat som noe annet.

 

Nei, det handlet om vi får førerløse biler om 10 - 20 år. Det har vært tema hele tiden. Er man ikke bilen så kan man ikke utføre førstehjelp eller reparere feil.

 

Men la oss si du insisterer på å framstille saken uærlig: da mister argumentet ditt all sin kraft, du mente det ikke kom til å være selvkjørende biler fordi det er sikrere med noen som "passer på". Det er ikke tilfellet i noen andre nevneverdig kjøretøy med mye flere passasjerer, man har ikke en mekaniker i selvkjøre t-bane, eller en lege, selv om nytten er mye større. Det er latterlig å anta det blir et krav for ting som taxi.

 

 

For det første, du kan ikke si "Det blir et krav", det er et krav å ha en fører i bilen, og jeg sier at det kommer til å forbli et krav om 10 - 20 år. Kanskje trenger man ikke førerkort lenger, men det må forsatt være noen i bilen til å passe på, fordi en bil kan ikke gjøre førstehjelp og reparere feil. 

 

Ditt sammenligning med selvkjørende t-bane er helt på jordet. T-banen er generelt sett 2 minutter fra hver stasjon, en bil kan være 2 timer unna hjelp. T-banen kan ikke bare kjøre til siden og sjekke en feil, men det kan en bil. I tillegg så skjer det få ulykker mellom t-banestasjonene, og hvis den treffer noen så pleier de å dø umiddelbart. Det er ikke sammenlignbart.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det var snakk om "passe på" som å passe på kjøringen. Det kommer soleklart fram av kontekst, så ikke lat som noe annet.

 

Nei, det handlet om vi får førerløse biler om 10 - 20 år. Det har vært tema hele tiden. Er man ikke bilen så kan man ikke utføre førstehjelp eller reparere feil.

 

Men la oss si du insisterer på å framstille saken uærlig: da mister argumentet ditt all sin kraft, du mente det ikke kom til å være selvkjørende biler fordi det er sikrere med noen som "passer på". Det er ikke tilfellet i noen andre nevneverdig kjøretøy med mye flere passasjerer, man har ikke en mekaniker i selvkjøre t-bane, eller en lege, selv om nytten er mye større. Det er latterlig å anta det blir et krav for ting som taxi.

 

 

For det første, du kan ikke si "Det blir et krav", det er et krav å ha en fører i bilen, og jeg sier at det kommer til å forbli et krav om 10 - 20 år. Kanskje trenger man ikke førerkort lenger, men det må forsatt være noen i bilen til å passe på, fordi en bil kan ikke gjøre førstehjelp og reparere feil. 

 

Ditt sammenligning med selvkjørende t-bane er helt på jordet. T-banen er generelt sett 2 minutter fra hver stasjon, en bil kan være 2 timer unna hjelp. T-banen kan ikke bare kjøre til siden og sjekke en feil, men det kan en bil. I tillegg så skjer det få ulykker mellom t-banestasjonene, og hvis den treffer noen så pleier de å dø umiddelbart. Det er ikke sammenlignbart.

 

 

Det er ingen andre nevneverdig kjøretøy i dag, selvkjørende eller ikke, som har krav om lege eller mekaniker til stede. Innvendingen din er virkelighetsfjern. Du ror deg bare opp i et enda mer tåpelig hjørne.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Alle biler har krav til at sjåføren har førstehjelpskurs. Det er en del av sertifiseringen av sjåføren. Det er også krav til at sjåføren skal sjekke teknisk stand før han kjører avgårde, men det tror jeg er i veitrafikkloven. Hvis du ikke utførte en enkel inspeksjon på oppkjøringen, ville du strøket på oppkjøringen da jeg kjørte opp.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Alle biler har krav til at sjåføren har førstehjelpskurs. Det er også krav til at sjåføren skal sjekke teknisk stand før han kjører avgårde.

 

Javel? Jeg kjører bil jevnlig, og har ikke hatt noe førstehjelpskurs for å få lov til det. Og selv om det er det, så er det bare å sette krav til at man som passasjer i en selvkjørende taxi må ha hatt førstehjelpskurs, relativt dustete, men uendelig mye mindre dustete enn å ha med en ekstra betalt person.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ingen andre nevneverdig kjøretøy i dag, selvkjørende eller ikke, som har krav om lege eller mekaniker til stede. Innvendingen din er virkelighetsfjern. Du ror deg bare opp i et enda mer tåpelig hjørne.

AtW

 

Jeg sa at selvkjørende biler vil ha krav om fører som idag, ikke at det er krav om å ha en lege eller mekaniker.

 

Javel? Jeg kjører bil jevnlig, og har ikke hatt noe førstehjelpskurs for å få lov til det. Og selv om det er det, så er det bare å sette krav til at man som passasjer i en selvkjørende taxi må ha hatt førstehjelpskurs, relativt dustete, men uendelig mye mindre dustete enn å ha med en ekstra betalt person.

 

AtW

 

Førstehjelpskurs er et krav for alle nye bilister. Hvis du ikke vet hvordan man utfører førstehjelp, så bør du ta deg et kurs før du setter deg bak rattet igjen. Vi har ikke krevd at de som tok førerkortet for lenge siden må ta et ekstra kurs, men det er fordi det skaper for mye bry og vi håper at de allerede kan det. 

 

Og å kreve at taxipassasjer må ha førstehjelpskurs holder ikke, passasjeren må også være edru og bilen kommer seg ikke tilbake til taxisentralen uten å kjøre tom. Hvem utfører førstehjelp om bilen krasjer når den er tom?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Det er ingen andre nevneverdig kjøretøy i dag, selvkjørende eller ikke, som har krav om lege eller mekaniker til stede. Innvendingen din er virkelighetsfjern. Du ror deg bare opp i et enda mer tåpelig hjørne.

AtW

 

Jeg sa at selvkjørende biler vil ha krav om fører som idag, ikke at det er krav om å ha en lege eller mekaniker.

 

Javel? Jeg kjører bil jevnlig, og har ikke hatt noe førstehjelpskurs for å få lov til det. Og selv om det er det, så er det bare å sette krav til at man som passasjer i en selvkjørende taxi må ha hatt førstehjelpskurs, relativt dustete, men uendelig mye mindre dustete enn å ha med en ekstra betalt person.

 

AtW

 

Førstehjelpskurs er et krav for alle nye bilister. Hvis du ikke vet hvordan man utfører førstehjelp, så bør du ta deg et kurs før du setter deg bak rattet igjen. Vi har ikke krevd at de som tok førerkortet for lenge siden må ta et ekstra kurs, men det er fordi det skaper for mye bry og vi håper at de allerede kan det. 

 

Og å kreve at taxipassasjer må ha førstehjelpskurs holder ikke, passasjeren må også være edru og bilen kommer seg ikke tilbake til taxisentralen uten å kjøre tom. Hvem utfører førstehjelp om bilen krasjer når den er tom?

 

 

Så en random altmuligmann som er ansatt i tilfelle man trenger førstehjelp eller mekanisk hjelp? Det er ikke vanlig på kjøretøy i dag, og ville vært en formidabelt idiotisk ressursbruk.

 

Det skaper langt mindre bry enn å ha tusenvis av folk som sitter der i tilfelle det kan skje noe (og ofte vil være ute av stand til å yte hjelp, iogmed at de selv var med på ulykken).

 

Ingen utfører førstehjelp om bilen er tom, fordi den er tom, og ingen er skadd i den tomme bilen. Sykling er farligere enn å kjøre bil, og lov å gjøre uten å være edru, hva er ditt neste forslag, krav om tandemsykkel og ansatt hjelpemann som sitter på? Innvendingene dine blir stadig mer bisarre. (dessuten er jo din innvending mot tidsperspektivet helt irrelevant om du i fult alvor mener dette, da vil jo selvkjørende biler alltid ha en hjelpemann, også om 100 eller 200 år)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så en random altmuligmann som er ansatt i tilfelle man trenger førstehjelp eller mekanisk hjelp? Det er ikke vanlig på kjøretøy i dag, og ville vært en formidabelt idiotisk ressursbruk.

 

Idag så er det krav om at alle kjøretøy skal ha en fører.

 

Eneste unntaket jeg vet om er selvkjørende t-bane, men som forklart tidligere det er ikke sammenlignbart med selvkjørende biler. 

 

Det skaper langt mindre bry enn å ha tusenvis av folk som sitter der i tilfelle det kan skje noe (og ofte vil være ute av stand til å yte hjelp, iogmed at de selv var med på ulykken).

 

Ingen utfører førstehjelp om bilen er tom, fordi den er tom, og ingen er skadd i den tomme bilen. Sykling er farligere enn å kjøre bil, og lov å gjøre uten å være edru, hva er ditt neste forslag, krav om tandemsykkel og ansatt hjelpemann som sitter på? Innvendingene dine blir stadig mer bisarre.

 

Du vet at den tomme bilen kan treffe en bil som ikke er tom? Hvem skal utføre førstehjelp da? 

 

I Norge er det krav om at alle nye førere skal kunne førstehjelp, fordi det redder liv. Ikke bare i krasj, men også når man kjører forbi noen som har krasjet. Du kan være uenig i dette, men skal du predikere fremtiden så må du forholde deg til realitetene, og ikke hvordan du ønsker at Norge skal være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så en random altmuligmann som er ansatt i tilfelle man trenger førstehjelp eller mekanisk hjelp? Det er ikke vanlig på kjøretøy i dag, og ville vært en formidabelt idiotisk ressursbruk.

 

Idag så er det krav om at alle kjøretøy skal ha en fører.

 

Eneste unntaket jeg vet om er selvkjørende t-bane, men som forklart tidligere det er ikke sammenlignbart med selvkjørende biler. 

 

Det skaper langt mindre bry enn å ha tusenvis av folk som sitter der i tilfelle det kan skje noe (og ofte vil være ute av stand til å yte hjelp, iogmed at de selv var med på ulykken).

 

Ingen utfører førstehjelp om bilen er tom, fordi den er tom, og ingen er skadd i den tomme bilen. Sykling er farligere enn å kjøre bil, og lov å gjøre uten å være edru, hva er ditt neste forslag, krav om tandemsykkel og ansatt hjelpemann som sitter på? Innvendingene dine blir stadig mer bisarre.

 

Du vet at den tomme bilen kan treffe en bil som ikke er tom? Hvem skal utføre førstehjelp da? 

 

I Norge er det krav om at alle nye førere skal kunne førstehjelp, fordi det redder liv. Ikke bare i krasj, men også når man kjører forbi noen som har krasjet. Du kan være uenig i dette, men skal du predikere fremtiden så må du forholde deg til realitetene, og ikke hvordan du ønsker at Norge skal være. 

 

 

Nei, det er sant, det er ikke sammenliknbart, en hjelpemann hadde gjort mye større nytte der. Men de er allikevel ikke med, mon tro hvorfor?

 

Folka i den ikke-tomme bilen?

 

Hvem er det som ikke forholder seg til realitetene her? Det er totalt urealistisk at det vil være ansatt en hjelpemann fulltid i tilfelle man trenger førstehjelp eller mekanisk hjelp. Det er en formidabel ressurssløsing, som i praksis vil koste menneskeliv fordi man kunne brukt ressursene uendelig mye bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig det kom påbud om førstehjelpskurs i 2005 eller 2006, var noe endringer der. Men poenget i at jeg trekker det fram er at som sjåfør så er det lagt på noen plikter og krav som går utover det å kunne styre en bil. Tilsvarende er det noen plikter og krav til taxisjåfører og taxieiere som går utover det å kunne kjøpe/styre en bil. Med frislipp av selvkjørende biler og løyveløs taxidrift, må man først rydde til side disse pliktene og kravene.

 

Og jeg er ikke sikker på at det er politisk eller samfunnsmessig ønske om å rydde unna spesifikt førstehjelpskurset for sjåfører, kravet sjåfører har til å bistå andre etter ulykker, og de organisatoriske kravene man har til taxidrift. Om det gjelder kjøreplikt, vandel, økonomisk vandel, etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva legger du i å "rydde unna kravet"? Tenker du også at det vil være en hjelpemann påkrevd i en selvkjørende bil? Eller tenker du på dagens situasjon?

 

AtW

 

Ja, jeg tenker på dagens situasjon, og hvilke krav og plikter som er pålagt en sjåfør utover det en selvstyrende bil kan ta over.

 

Jeg tenker på at det i dag er påkrevd at en bil har en fører, denne føreren har en rekke krav til seg, og en selvkjørende bil vil altså bryte dette kravet til en sjåfør. Kravet må ut av veitrafikkloven før selvkjørende biler kan tillates, og da mister man også de tilknyttede krav og plikter som en sjåfør også er pålagt. Hvis det er ønskelig med førstehjelpskurs, trafikkurs, lastsikringskurs osv. i dag, vil det også være ønskelig i framtiden. Tar man bort sjåføren, har man ikke dette, og det kan heller ikke legges på passasjerene.

 

Noen ting kan man jobbe seg rundt. Vektsensorer og forbud mot takstativ ville begrenset behovet for lastsikring noe. Man kan kreve at alle voksne over 18 år er pålagt de samme pliktene som en sjåfør i dag for å få bevege seg i bil. Men den biten med at man får førstehjelpskurs som en del av opplæringen er strengt tatt ikke noe man bør ta bort.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Hva legger du i å "rydde unna kravet"? Tenker du også at det vil være en hjelpemann påkrevd i en selvkjørende bil? Eller tenker du på dagens situasjon?

 

AtW

 

Ja, jeg tenker på dagens situasjon, og hvilke krav og plikter som er pålagt en sjåfør utover det en selvstyrende bil kan ta over.

 

Jeg tenker på at det i dag er påkrevd at en bil har en fører, denne føreren har en rekke krav til seg, og en selvkjørende bil vil altså bryte dette kravet til en sjåfør. Kravet må ut av veitrafikkloven før selvkjørende biler kan tillates, og da mister man også de tilknyttede krav og plikter som en sjåfør også er pålagt. Hvis det er ønskelig med førstehjelpskurs, trafikkurs, lastsikringskurs osv. i dag, vil det også være ønskelig i framtiden. Tar man bort sjåføren, har man ikke dette, og det kan heller ikke legges på passasjerene.

 

Noen ting kan man jobbe seg rundt. Vektsensorer og forbud mot takstativ ville begrenset behovet for lastsikring noe. Man kan kreve at alle voksne over 18 år er pålagt de samme pliktene som en sjåfør i dag for å få bevege seg i bil. Men den biten med at man får førstehjelpskurs som en del av opplæringen er strengt tatt ikke noe man bør ta bort.

 

 

Hvorfor kan ikke det legges på passasjerene om det er så viktig? Det er da ikke noe problem. (lastsikringskurs er forøvrig heller ikke noe majoriteten av dagens førere har)

 

Uansett, så virker vi enig, det kommer aldri til å skje at det kreves en fulltidsansatt hjelpemann i en selvkjørende bil for å ta seg av førstehjelp eller liknende.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke det legges på passasjerene om det er så viktig? Det er da ikke noe problem. (lastsikringskurs er forøvrig heller ikke noe majoriteten av dagens førere har)

 

Det kan ikke legges på passasjerene fordi ikke alle har utført kursene som kreves og en del er ikke er ikke i fysisk stand til å hjelpe.

 

Ta f.eks. en 16-åring som sitter på i en bil som skaper en farlig situasjon, som fører til at 2 biler krasjer og flere personer dør. En som kjørte vekk fra en slik situasjon idag ville havnet i fengsel. Vil da 16-åringen være ansvarlig for denne hendelsen?

 

Uansett, så virker vi enig, det kommer aldri til å skje at det kreves en fulltidsansatt hjelpemann i en selvkjørende bil for å ta seg av førstehjelp eller liknende.

 

Det var en merkelig måte å si at vi ikke trenger en sjåfør av en selvkjørende bil. (Hvis du sa noe annet så lager du en stråmann.)

 

Og det er allerede et krav i California. Hvorfor skulle det ikke bli et krav i Norge? Overfører vi dagens regler til selvkjørende biler så vil det bli et krav å ha en fører. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan ikke det legges på passasjerene om det er så viktig? Det er da ikke noe problem. (lastsikringskurs er forøvrig heller ikke noe majoriteten av dagens førere har)

 

Det kan ikke legges på passasjerene fordi ikke alle har utført kursene som kreves og en del er ikke er ikke i fysisk stand til å hjelpe.

 

Ta f.eks. en 16-åring som sitter på i en bil som skaper en farlig situasjon, som fører til at 2 biler krasjer. En som kjørte vekk fra en slik situasjon idag ville havnet i fengsel. Vil da 16-åringen være ansvarlig for denne hendelsen?

 

Uansett, så virker vi enig, det kommer aldri til å skje at det kreves en fulltidsansatt hjelpemann i en selvkjørende bil for å ta seg av førstehjelp eller liknende.

 

Det var en merkelig måte å si at vi ikke trenger en sjåfør av en selvkjørende bil. (Hvis du sa noe annet så lager du en stråmann.)

 

Og det er allerede et krav i California. Hvorfor skulle det ikke bli et krav i Norge? Overfører vi dagens regler til selvkjørende biler så vil det bli et krav å ha en fører. 

 

 

Ingen vil kjøre vekk fra en sånn ulykke, fordi bilen kjører selv, og passasjerene er selvfølgelig ikke ansvarlig. Hvorfor skulle de være det.

 

Det er du som begynte med dette tøvet ditt om en førstehjelpsmann/mekaniker som skulle sitte på. Har du godt bort fra den svært dårlige ideen? Det er isåfall bra.

 

Kravet er for å oppfylle rollen som sjåfør, ikke førstehjelp eller mekaniker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen vil kjøre vekk fra en sånn ulykke, fordi bilen kjører selv, og passasjerene er selvfølgelig ikke ansvarlig. Hvorfor skulle de være det.

 

Da legger du ikke ansvaret på passasjerene, da sier du at det ikke lenger er et krav å utføre førstehjelp.

 

Det er hva vi forteller deg ikke vil skje. Det er ikke uten grunn at sjåføren er ansvarlig for førstehjelp og mer. Hvorfor skulle de forandre det?

 

Det er du som begynte med dette tøvet ditt om en førstehjelpsmann/mekaniker som skulle sitte på. Har du godt bort fra den svært dårlige ideen? Det er isåfall bra.

 

Jeg presisert klart i innlegg #142 at jeg snakket om fører.

 

Det var du som begynte å snakke om førstehjelpsmann/mekaniker på tog i innlegg #133, jeg svarte deg i #134, og så prøvde du å lage en stråmann at jeg vil ha en førstehjelpsmann/mekaniker i hver bil. 

Lenke til kommentar

 

Ingen vil kjøre vekk fra en sånn ulykke, fordi bilen kjører selv, og passasjerene er selvfølgelig ikke ansvarlig. Hvorfor skulle de være det.

 

Da legger du ikke ansvaret på passasjerene, da sier du at det ikke lenger er et krav å utføre førstehjelp.

 

Det er hva vi forteller deg ikke vil skje. Det er ikke uten grunn at sjåføren er ansvarlig for førstehjelp og mer. Hvorfor skulle de forandre det?

 

Det er du som begynte med dette tøvet ditt om en førstehjelpsmann/mekaniker som skulle sitte på. Har du godt bort fra den svært dårlige ideen? Det er isåfall bra.

 

Jeg presisert klart i innlegg #142 at jeg snakket om fører.

 

Det var du som begynte å snakke om førstehjelpsmann/mekaniker på tog i innlegg #133, jeg svarte deg i #134, og så prøvde du å lage en stråmann at jeg vil ha en førstehjelpsmann/mekaniker i hver bil. 

 

 

Jeg trodde du snakket om ansvaret for ulykken. Men ja, for førstehjelp er de ansvarlig, jeg skjønner ikke hvordan det er problematisk?

 

Kom igjen Camlon, les innlegg 131 og 132, det er du som begynner med det tøvet der, fordi jeg påpeker (som rett er) at det er en stråmann at "De tror at teknologien vil være så god om 10 - 20 år, at mennesker blir fullstendig overflødig. Det betyr at vi trenger ingen til å fikse feil på bilen, vi trenger ingen til å utføre førstehjelp og vi trenger ingen til å passe på. "

 

Det er du som begynte med denne stråmmannen. Og når jeg påpekte det, så begynner du å late som det var ting som førstehjelp og mekanikere du snakket om.

 

Men uansett, det er jo fint at du i det minste er enig i at det ikke er snakk om noe annet enn en fører. (og da også er enig i at ingen faktisk sa det du påstod i innlegg 131). Da er vi begge enige i at det aldri kommer til å være noen ansatt i slike kjøretøy om de ikke er ansatt som fører.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg trodde du snakket om ansvaret for ulykken. Men ja, for førstehjelp er de ansvarlig, jeg skjønner ikke hvordan det er problematisk?

 

Problemet med dette er at alle som sitter i en bil blir ansvarlig for hva som skjer på veien. Da havner du i trøbbel selv om du sitter i baksetet og sover, eller om du kan ingenting om trafikkreglene. 

 

Du kan godt mene at det ville vært et bedre system, men jeg tviler sterkt på at norske politikere støtter forslaget ditt. Da blir ikke fremtidsvisjonene dine særlig realistisk.

 

Kom igjen Camlon, les innlegg 131 og 132, det er du som begynner med det tøvet der, fordi jeg påpeker (som rett er) at det er en stråmann at "De tror at teknologien vil være så god om 10 - 20 år, at mennesker blir fullstendig overflødig. Det betyr at vi trenger ingen til å fikse feil på bilen, vi trenger ingen til å utføre førstehjelp og vi trenger ingen til å passe på. "

 

Det er du som begynte med denne stråmmannen. Og når jeg påpekte det, så begynner du å late som det var ting som førstehjelp og mekanikere du snakket om.

 

Les ditt eget sitat. Ingen steder i det sitatet står det at mekanikere og førstehjelp må være med i bilen. Det jeg snakker om her, er at du sa at selvkjørende biler vil være så god at føreren ikke er nødvendig lenger om 10 - 20 år.

  • De tror at teknologien vil være så god om 10 - 20 år, at mennesker blir fullstendig overflødig. Det betyr at vi trenger ingen til å fikse feil på bilen, vi trenger ingen til å utføre førstehjelp og vi trenger ingen til å passe på."

I neste innlegg utdypet jeg hva jeg mente i forrige sitat.

  • Hvis du lurer, jeg snakker om på veien, ikke om verksted eller sykehus. Idag kan en fører gå ut av bilen og utføre førstehjelp, han kan gå ut av bilen og sjekke om noe har gått i stykker, og gjøre enkle reperasjoner. En bil uten fører kan ikke gjøre det samme. 

Det bør være veldig klart fra disse to sitatene at jeg snakket om føreren og har aldri sagt at det skal være en mekaniker og førstehjelpmann i hver bil. Dette var en stråmann du fant opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg trodde du snakket om ansvaret for ulykken. Men ja, for førstehjelp er de ansvarlig, jeg skjønner ikke hvordan det er problematisk?

 

Problemet med dette er at alle som sitter i en bil blir ansvarlig for hva som skjer på veien. Da havner du i trøbbel selv om du sitter i baksetet og sover, eller om du kan ingenting om trafikkreglene. 

 

Du kan godt mene at det ville vært et bedre system, men jeg tviler sterkt på at norske politikere støtter forslaget ditt. Da blir ikke fremtidsvisjonene dine særlig realistisk.

 

Kom igjen Camlon, les innlegg 131 og 132, det er du som begynner med det tøvet der, fordi jeg påpeker (som rett er) at det er en stråmann at "De tror at teknologien vil være så god om 10 - 20 år, at mennesker blir fullstendig overflødig. Det betyr at vi trenger ingen til å fikse feil på bilen, vi trenger ingen til å utføre førstehjelp og vi trenger ingen til å passe på. "

 

Det er du som begynte med denne stråmmannen. Og når jeg påpekte det, så begynner du å late som det var ting som førstehjelp og mekanikere du snakket om.

 

Les ditt eget sitat. Ingen steder i det sitatet står det at mekanikere og førstehjelp må være med i bilen. Det jeg snakker om her, er at du sa at selvkjørende biler vil være så god at føreren ikke er nødvendig lenger om 10 - 20 år.

  • De tror at teknologien vil være så god om 10 - 20 år, at mennesker blir fullstendig overflødig. Det betyr at vi trenger ingen til å fikse feil på bilen, vi trenger ingen til å utføre førstehjelp og vi trenger ingen til å passe på."

I neste innlegg utdypet jeg hva jeg mente i forrige sitat.

  • Hvis du lurer, jeg snakker om på veien, ikke om verksted eller sykehus. Idag kan en fører gå ut av bilen og utføre førstehjelp, han kan gå ut av bilen og sjekke om noe har gått i stykker, og gjøre enkle reperasjoner. En bil uten fører kan ikke gjøre det samme. 

Det bør være veldig klart fra disse to sitatene at jeg snakket om føreren og har aldri sagt at det skal være en mekaniker og førstehjelpmann i hver bil. Dette var en stråmann du fant opp.

 

 

De blir like ansvarlige som man er ansvarlig når man sitter i et tog eller et fly, eller sitter på i taxi for den saks skyld. Dette er ikke noe problem.

 

Det eneste som en en stråmann er at noen har påstått at man ikke trenger førstehjelp eller bilfiks fra mennesker om 10-20 år, det er bare tøv. Den dagen bilen ikke har ratt vil ingen ansatte være i bilen, og den dagen vil det fortsatt være mennesker som driver med reparasjoner og førstehjelp. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...