Sir Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Uber er ikke lovlig. men Uber er også en døgnflue. Selvkjørende biler kommer til å ta knekken på både taxinæringen og uber. Über er en delingstjeneste. Det har altså ingenting med om sjåføren er menneske eller robot å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Uber er ikke lovlig. men Uber er også en døgnflue. Selvkjørende biler kommer til å ta knekken på både taxinæringen og uber. Du må forsatt ha en som "kjører" bilen, selv med selvkjørende biler. Selvkjørende bilder vil ikke gjøre taxi billigere, men det vil føre til at føreren ser på mobilen mens han "kjører", og så tar 400 kroner for din 15 minutters reise. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Uber er ikke lovlig. men Uber er også en døgnflue. Selvkjørende biler kommer til å ta knekken på både taxinæringen og uber. Du må forsatt ha en som "kjører" bilen, selv med selvkjørende biler. Selvkjørende bilder vil ikke gjøre taxi billigere, men det vil føre til at føreren ser på mobilen mens han "kjører", og så tar 400 kroner for din 15 minutters reise. Du har rett. - Jeg har hørt at alle sentralborddamene hos Telenor nå bare sitter og surfer på nettet og tar betalt etter at alle samtaletilkoblingene ble automatisert. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Uber er ikke lovlig. men Uber er også en døgnflue. Selvkjørende biler kommer til å ta knekken på både taxinæringen og uber. Du må forsatt ha en som "kjører" bilen, selv med selvkjørende biler. Selvkjørende bilder vil ikke gjøre taxi billigere, men det vil føre til at føreren ser på mobilen mens han "kjører", og så tar 400 kroner for din 15 minutters reise. Det er ingen grunn til å tro det vil skje når teknologien er moden. AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Det er ingen grunn til å tro det vil skje når teknologien er moden. AtW Hvor lenge tenker du på her? Det som kommer snart er selvkjørende biler som fungerer 99% av tiden. Det vil ihvertfall ta et par tiår før det blir mainstream. Kanskje noen tiår etter det så vil de ta ut rattet og vi styrer bilen med hjelp fra en skjerm. Her kunne politikerene velge å fjerne førerkortet, men det tror jeg ikke vil skje. Og kanskje etter dette, så får vi biler som kan kjøre helt av seg selv. Det vil ikke skje i vår livstid. Ergo, det som blir moderne taxi for oss, er dyre taxier med en sjåfør som sitter å leser på mobilen, og så tar 400 kroner for en 15 minutters reise. Som idag er alternativet å ringe en venn, eller å ta bussen. Endret 5. januar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Det er ingen grunn til å tro det vil skje når teknologien er moden. AtW Hvor lenge tenker du på her? Det som kommer snart er selvkjørende biler som fungerer 99% av tiden. Det vil ihvertfall ta et par tiår før det blir mainstream. Kanskje noen tiår etter det så vil de ta ut rattet og vi styrer bilen med hjelp fra en skjerm. Her kunne politikerene velge å fjerne førerkortet, men det tror jeg ikke vil skje. Og kanskje etter dette, så får vi biler som kan kjøre helt av seg selv. Det vil ikke skje i vår livstid. Ergo, det som blir moderne taxi for oss, er dyre taxier med en sjåfør som sitter å leser på mobilen, og så tar 400 kroner for en 15 minutters reise. Som idag så alternativet å ringe en venn, eller å ta bussen. Alltid vanskelig å spå framtiden, men jeg tipper for yrekstransport har man helt selvkjørende varianter ute om 10-20 år, og da kommer økonomien raskt inn og fjerner førerene fra disse bilene. Jeg gjetter at om 50 år er det ulovlig å kjøre bil selv på offentlige veier. AtW 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg gjetter at om 50 år er det ulovlig å kjøre bil selv på offentlige veier. Det er jeg helt enig i. Sikkert før det også. - "Vet dere hva barn? Oldefar og alle andre mennesker styrte selv bilen før i gamle dager!" - "Hvaaaa??? Hvordan gikk det an da???" - "Veldig dårlig, barn... veldig dårlig!" 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Alltid vanskelig å spå framtiden, men jeg tipper for yrekstransport har man helt selvkjørende varianter ute om 10-20 år, og da kommer økonomien raskt inn og fjerner førerene fra disse bilene. Jeg gjetter at om 50 år er det ulovlig å kjøre bil selv på offentlige veier. AtW Skal må man spå fremtiden så er det lurt å se på hvordan annen teknologi har utviklet seg.Ta f.eks. våre tog. De kunne vi ha automatisert for over 10 år siden, men vi har forsatt en som sitter der og det er ingen planer om å bytte dem ut. For å kunne 100% automatisere yrkestransport, så må teknologien ført kunne kjøre oss trygt med en inaktiv fører, og så må de kunne kjøre trygt overalt, og så må politikerene velge økonomisk vekst over tusenvis av jobber og legalisere førerløse biler. Dette vil ikke skje iløpet av 10-20 år. Faktisk om 10-20 år, så ville jeg ikke blitt overrasket om vi forsatt har lokmotivførere. Ting tar lenger tid enn du tror. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Alltid vanskelig å spå framtiden, men jeg tipper for yrekstransport har man helt selvkjørende varianter ute om 10-20 år, og da kommer økonomien raskt inn og fjerner førerene fra disse bilene. Jeg gjetter at om 50 år er det ulovlig å kjøre bil selv på offentlige veier. AtW Skal må man spå fremtiden så er det lurt å se på hvordan annen teknologi har utviklet seg.Ta f.eks. våre tog. De kunne vi ha automatisert for over 10 år siden, men vi har forsatt en som sitter der og det er ingen planer om å bytte dem ut. For å kunne 100% automatisere yrkestransport, så må teknologien ført kunne kjøre oss trygt med en inaktiv fører, og så må de kunne kjøre trygt overalt, og så må politikerene velge økonomisk vekst over tusenvis av jobber og legalisere førerløse biler. Dette vil ikke skje iløpet av 10-20 år. Faktisk om 10-20 år, så ville jeg ikke blitt overrasket om vi forsatt har lokmotivførere. Ting tar lenger tid enn du tror. T-bane er allerede automatisert i flere land, men her er innsparingen ganske lav, fordi den ansatte er ganske liten del av driftskostnaden, på veitransport er markedet mye større og innsparingspotensialet mye mye større. Føreløse biler er allerede halvlegalisert endel steder. Det kommer antakelig til å bli legalt når de er bevist sikrere enn førerstyrte biler. Jeg tror også det eksiterer lokførere om 10-20 år, men jeg tror også man har helt selvkjørende yrekstransport i det tidsperspektivet. Noe tar lengre enn man tror, noe tar kortere. Som sagt, det er ikke så lett å spå, og jeg skal ikke late som dette er noe jeg er sikker på. AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Dagens taximodell er verre enn et monopol, fordi i et monopol så hadde de ikke konkurrert om løyvehavere. Ofte så er litt privatisering verre enn ingen privatisering i det hele tatt. Skal man ha konkurranse, så må det gjøres ordentlig. Jeg er dessverre ikke like optimistisk som Grimnir. Politikerene og taxilobbyen er i seng med hverandre, og de vil sørge for at det blir ingen konkurranse. Selv om prisen skulle doble seg, så betyr ikke det at folk slutter å ta taxi, fordi det finnes tilfeller hvor man må bruke taxi og noen slipper å betale selv. Fremstår jeg som en optimist? Trodde det var rimlig åpenbart at jeg er veldig negativ til dagens system. Jeg er også av den oppfatning av at politikerne og taxilobbyen er i seng med hverandre. Ellers så er det viktig å huske på at det frem til år 2000 var en grense på hvor mye taxisentralene kunne ta seg betalt. Men denne grensen fjernet konkurransetilsynet den 1 mai 2000 for å åpne for "mer konkurranse og lavere priser". Dessverre så fjernet de ikke samtidig løyveordningen, noe som ikke overraskende har ført til at de få aktørene som hadde løyve benyttet muligheten til å skru opp prisene. Så det er et primaeksempel på at "litt konkurranse" er verre enn ingen konkurranse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Hvem som helst kan åpne butikk! Hvorfor er det så vanskelig å starte drosjefirma? Fordi at politikerne gjennom løvyeordningen har lagd en sperre for at nye aktører kan etablere seg? Eller dvs: man står jo fritt frem til å starte opp et drosjefirma, men hva hjelper det om man ikke får tildelt noen løyver? Det eneste man da kan gjøre er å tilby så gode vilkår at man klarer å tiltrekke seg løyvehavere fra andre drosjesentraler. Endret 5. januar 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) T-bane er allerede automatisert i flere land, men her er innsparingen ganske lav, fordi den ansatte er ganske liten del av driftskostnaden, på veitransport er markedet mye større og innsparingspotensialet mye mye større. Små innsparing du, det er snakk om ca 1000 førere i Oslo T-banesystem alene. Innsparingen de kunne ha gjort er på ca 500 milllioner kroner per år. Og selvfølgelig så er innsparingene enda større for hele landet. Dette er teknologi vi allerede har idag, det er ikke noe vi trenger å utvikle. Allikavel så har vi forsatt en fører. I noen land så har de automatisert yrket, men de har forsatt en fører som trykker på start og stopp. 1000 førere er ikke mange, men de klarer forsatt å hindre automatisering. Det blir vesentlig vanskligere å introdusere teknologi som ikke fungerer idag, som vil føre til store jobbtap, og introdusere det iløpet av 10-20 år. Om teknologien fungerer om 10 år kan de si at teknologien ikke er trygg. Og når den er vesentlig tryggere, så kan de argumentere for at det er bedre at noen passer på. Ergo, det tar ikke 10-20 år. Føreløse biler er allerede halvlegalisert endel steder. Det kommer antakelig til å bli legalt når de er bevist sikrere enn førerstyrte biler. Feil, det finnes ikke førerløse biler på veiene, og de er ikke legalisert noe sted i verden. Det som finnes er biler som kjører av seg selv, men har forsatt en som passer på. Det er også hva jeg tror vil komme de neste 10 - 20 årene. Man må tenke litt realistisk, og ikke tro at teknologi kan gjøre alt i fremtiden, fordi historisk sett så har vi alltid hatt en gruppe som er overoptimistiske. Vi har ikke flyvende biler, vi har ikke tog som kjører i rør, vi har ikke sendt mennesker til mars, vi har ikke fjernet fattigdom og dette skjedde aldri Endret 5. januar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Fremstår jeg som en optimist? Trodde det var rimlig åpenbart at jeg er veldig negativ til dagens system. Jeg er også av den oppfatning av at politikerne og taxilobbyen er i seng med hverandre. Ellers så er det viktig å huske på at det frem til år 2000 var en grense på hvor mye taxisentralene kunne ta seg betalt. Men denne grensen fjernet konkurransetilsynet den 1 mai 2000 for å åpne for "mer konkurranse og lavere priser". Dessverre så fjernet de ikke samtidig løyveordningen, noe som ikke overraskende har ført til at de få aktørene som hadde løyve benyttet muligheten til å skru opp prisene. Så det er et primaeksempel på at "litt konkurranse" er verre enn ingen konkurranse. Helt enig. Jeg refererte til at du sa taxinæringen graver sin egen grav, og mente du var litt optimistisk her. Jeg tror de kan overleve med dagens modell så lenge de forbyr alternativer, og det tror jeg de vil klare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 ..Jeg refererte til at du sa taxinæringen graver sin egen grav, og mente du var litt optimistisk her. Jeg tror de kan overleve med dagens modell så lenge de forbyr alternativer, og det tror jeg de vil klare. Ah skjønner. Ja du har nok sikkert rett i det: Så lenge de får beholde monopolet sitt så kan de bare fortsette med å skru opp prisene for å kompensere for færre kunder. Til slutt vil det vel ende opp med at de som tar taxi enten er de som ikke må betale for det selv (for eksempel politikere på tjenestereiser) eller turister. Alle andre vil til slutt sky taxibransjen med mindre de ikke har noe annet valg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 T-bane er allerede automatisert i flere land, men her er innsparingen ganske lav, fordi den ansatte er ganske liten del av driftskostnaden, på veitransport er markedet mye større og innsparingspotensialet mye mye større. Små innsparing du, det er snakk om ca 1000 førere i Oslo T-banesystem alene. Innsparingen de kunne ha gjort er på ca 500 milllioner kroner per år. Og selvfølgelig så er innsparingene enda større for hele landet. Dette er teknologi vi allerede har idag, det er ikke noe vi trenger å utvikle. Allikavel så har vi forsatt en fører. I noen land så har de automatisert yrket, men de har forsatt en fører som trykker på start og stopp. 1000 førere er ikke mange, men de klarer forsatt å hindre automatisering. Det blir vesentlig vanskligere å introdusere teknologi som ikke fungerer idag, som vil føre til store jobbtap, og introdusere det iløpet av 10-20 år. Om teknologien fungerer om 10 år kan de si at teknologien ikke er trygg. Og når den er vesentlig tryggere, så kan de argumentere for at det er bedre at noen passer på. Ergo, det tar ikke 10-20 år. Føreløse biler er allerede halvlegalisert endel steder. Det kommer antakelig til å bli legalt når de er bevist sikrere enn førerstyrte biler. Feil, det finnes ikke førerløse biler på veiene, og de er ikke legalisert noe sted i verden. Det som finnes er biler som kjører av seg selv, men har forsatt en som passer på. Det er også hva jeg tror vil komme de neste 10 - 20 årene. Man må tenke litt realistisk, og ikke tro at teknologi kan gjøre alt i fremtiden, fordi historisk sett så har vi alltid hatt en gruppe som er overoptimistiske. Vi har ikke flyvende biler, vi har ikke tog som kjører i rør, vi har ikke sendt mennesker til mars, vi har ikke fjernet fattigdom og dette skjedde aldri Sist jeg leste var det omlag 400 førere, og driftskostnadene er i underkant av 2000 millioner. For en drosje er majoriteten av kostanden føreren. Det er en vesentlig forskjell. De landene jeg snakker om er land uten t-bane-sjåfører i det hele tatt, det er ikke en som stitter der og trykker på knapper. Teknologien har andre kunder enn kun yrekstransport, den vil bli lansert, selv om en bieffekt er tap av jobber, fordi den også er svært nyttig for ikke-yrekstranport, og når den er lansert, så vil det neppe bli vanlig å forby det til yrekstransport. Jeg skrev halvlegalisert av en grunn. Det har gått fort, og full legalisering er antakelig ikke veldig langt etter. Hiostorisk sett er noen for optimitiske, og noen ting har skjedd raskere og mer disruptivt enn folk har trodd. Dette er ikke noe argument i seg selv (utover at det viser at det vanskelig å komme med slike spådommer), det slår begge veier. AtW Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Skal må man spå fremtiden så er det lurt å se på hvordan annen teknologi har utviklet seg.Ta f.eks. våre tog. De kunne vi ha automatisert for over 10 år siden, men vi har forsatt en som sitter der og det er ingen planer om å bytte dem ut. Dette vil jeg anta har mer å gjøre med at styringssystemene og nettet de kjører på er fra krigens dager. - Hadde man startet på scratch og bygget ut alt nytt i dag så tviler jeg på at det hadde vært plass til lokførere. Så kan det nok være at en modernisering av dette gamle systemet til ett nivå som kunne automatiseres ville medføre en betydelig kostnad i forhold til å beholde det som det er, men for biltrafikken så er ikke dette tifelle. Når det gjelder biler så er denne teknologien bygget inn i hver enkelt bil, og meget rimelig i forhold. Selvkjørende biler er allerede mye sikrerer enn menneskestyrte biler, og det som påvirker sikkerheten negativt er at de må forholde seg til andre "menneskstyrte" trafikanter. Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å få kjørefelt der kun automatiserte biler får lov å kjøre om noen år, og da ser jeg ikke noe behov for at det skal være fører i taxier som kjører der. - Vil tro dette er nærmere 20 enn 100 år unna for å si det slik. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Sist jeg leste var det omlag 400 førere, og driftskostnadene er i underkant av 2000 millioner. For en drosje er majoriteten av kostanden føreren. Det er en vesentlig forskjell. De landene jeg snakker om er land uten t-bane-sjåfører i det hele tatt, det er ikke en som stitter der og trykker på knapper. Da har du trolig bare lest om trikken. Trikken: 367 https://www.sporveien.com/page/inter/omtrikken T-banen: 567 https://www.sporveien.com/inter/omtbanen?p_document_id=2416976 Dette er ca 1000 ansatte, ergo en kostnad på ca 500 millioner per år. Det er ikke småpenger, spesielt når teknologien allerede eksisterer. Så spørsmålet er, hva er det som hindrer automatisering i f.eks. Norge. Teknologien har andre kunder enn kun yrekstransport, den vil bli lansert, selv om en bieffekt er tap av jobber, fordi den også er svært nyttig for ikke-yrekstranport, og når den er lansert, så vil det neppe bli vanlig å forby det til yrekstransport. Det finnes ingen nytte for ikke-yrkestransport å ha en bil som kan kjøre uten fører. Det er ikke teknologien som blir forbudt, men de kommer trolig til å kreve at slike biler har en fører og har et førerkort for minimum selvkjørende bil. Da mister de ikke jobben. Jeg skrev halvlegalisert av en grunn. Det har gått fort, og full legalisering er antakelig ikke veldig langt etter. Det har da ikke gått fort, det eneste som er lov idag er å ha en selvkjørende bil, med en fører som passer på. Det er opplagt at det burde være lov, at noen steder ikke engang tillater noe slikt, viser heller det motsatte. Det er stort steg fra selvkjørende biler til førerløse biler. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Dette vil jeg anta har mer å gjøre med at styringssystemene og nettet de kjører på er fra krigens dager. - Hadde man startet på scratch og bygget ut alt nytt i dag så tviler jeg på at det hadde vært plass til lokførere. Å automatisere t-banen krever ikke at du bygger om nettet. Det du trenger å gjøre er å bytte om togene, det gjorde de ikke for altfor lenge siden, men de valgte å ikke automatisere. Det var det en grunn til, og det har ingenting med økonomi. Når det gjelder biler så er denne teknologien bygget inn i hver enkelt bil, og meget rimelig i forhold. Selvkjørende biler er allerede mye sikrerer enn menneskestyrte biler, og det som påvirker sikkerheten negativt er at de må forholde seg til andre "menneskstyrte" trafikanter. Igjen, det er en stor forskjell mellom selvkjørende biler og førerløse biler. Jeg sier ikke at selvkjørende biler ikke vil komme, men de vil forsatt trenge en fører til å passe på, gi instrukser og ta ansvar. Det er her vi ser forskjellen mellom realisme og overoptimisme. Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å få kjørefelt der kun automatiserte biler får lov å kjøre om noen år, og da ser jeg ikke noe behov for at det skal være fører i taxier som kjører der. - Vil tro dette er nærmere 20 enn 100 år unna for å si det slik. Yeah right, du kan ikke ofre 1 av 2/3 felt når det allerede er enorme køer. Selvkjørende biler må kjøre sammen med alle de andre. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Det er et tankekors at tog som kjører på skinner ikke er automatisert for lenge siden! 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Å automatisere t-banen krever ikke at du bygger om nettet. Det du trenger å gjøre er å bytte om togene, det gjorde de ikke for altfor lenge siden, men de valgte å ikke automatisere. Det var det en grunn til, og det har ingenting med økonomi. Det var heller ikke det jeg sa. - Jeg sa at hvis hele systemet hadde blitt bygget fra scratch i dag. - Og det er selvsagt ikke slik at det å bytte til togsett som kan kjøre av seg selv nødvendigvis er nok for å få det sikkert og bra nok til at man kan fjerne førerne. Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å få kjørefelt der kun automatiserte biler får lov å kjøre om noen år, og da ser jeg ikke noe behov for at det skal være fører i taxier som kjører der. - Vil tro dette er nærmere 20 enn 100 år unna for å si det slik. Yeah right, du kan ikke ofre 1 av 2/3 felt når det allerede er enorme køer. Selvkjørende biler må kjøre sammen med alle de andre. Å, vent å se. - Dette kommer nok til å skje mye raskere enn de fleste tror. Tror ikke det går lang tid før ett til av feltene inn mot Oslo (E18) blir forbehold elbiler/buss/taxi/ f.eks - så får vi se om de får bygget ut flere felter før dette skjer, tviler..... De som absolutt må kjøre egen bil med fossilt drivstoff der dette blir aktuelt i fremtiden må nok finne seg i at det blir mye mer kø og dårligere fremkommelighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå