Gå til innhold

Titusener mistet telefon og nett under uværet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Han tror mye vil være i orden i løpet av en dag eller to"

 

Det er litt drøyt når man tenker på hvor viktig kommunikasjonsnettet har blitt.

 

Vokste opp på gård som var ca 40 minutter kjøretur fra byen. Trafoen vi brukte "eksploderte" relativt ofte (lyn) og det lengste vi var uten strøm var et par timer. Skulle tro teleselskapene var like effektive, koster dem ikke mange kronene å ha en kriseplan og få ting opp igjen like fort som når strømmen går.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med DAB-nettet?

 

DAB skal jo være mediet for viktig informasjon fra myndighetene når alt annet svikter.

 

Nå som vi straks er inne i året da DAB skal ta over, så synes jeg det er på sin plass at vi denne typen artikler også undersøker hvordan DAB-nettet takler vanskelig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med DAB-nettet?

 

DAB skal jo være mediet for viktig informasjon fra myndighetene når alt annet svikter.

 

Nå som vi straks er inne i året da DAB skal ta over, så synes jeg det er på sin plass at vi denne typen artikler også undersøker hvordan DAB-nettet takler vanskelig vær.

Ja, du tenker på samme måte som vi alltid har hatt artikler om FM-nettet?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jo tro at Norge har opplevd noen stormer de siste par tiårene. På tide at det sikres enda bedre?

 

Den handler om ressurser. 100% sikring er ikke umulig, men grisedyrt. Det er billigere å akseptere litt utfall, slik som nå, og reparere i etterkant, enn det er å gardere seg 100% mot absolutt alt som kan skje.

Lenke til kommentar

Jo jeg skjønner. Men hva med veiskilt. Erstattes de ikke av litt mer stormsikre fester. Selvsagt en stor utfordring med store skilt som har stort vindfang. Men, er det hyggeligere at det skjer 5 ganger i løpet av 10 år at skiltet blåser ned, eller å designe oppheng og fot sterkere og smartere?

 

Telenett og strømnett forventer jeg faktisk større redundans på, enn det som finnes i dag. Artikkelen tegner jo et grelt bilde for nødetatene ikke minst.

Endret av G
Lenke til kommentar

koster dem ikke mange kronene å ha en kriseplan og få ting opp igjen like fort som når strømmen går.

 

:rofl:  :rofl:  :rofl:

Er du egentlig klar over hvor mye penger det koster å ha den slags beredskap?

 

Det eneste de trenger er å ha utstyr liggende som de alikevel må bytte nå eller få ned for å reparere. Hvis de kan reparere så bytter de med ny og har den reparerte i reserve til neste gang. Ja, det koster mye for utstyret, men det tar jeg ikke med sånn sett, trodde det var åpenbart.  Regner selvfølgelig bare kostnaden med å få ting opp og gå, mannskap og maskiner.

 

Så er det forskjell på "mye" når man snakker om et milliardkonsern, 10-20-30 millioner er "ingenting". De sparte hvertfall ikke særlig med kronasjer på å ikke ha en skikkelig plan for dette, ble brått dyrere.

 

Det er selvfølgelig derfor det gikk raskt når strømmen ble vekk hjemme. Tok kanskje 20 minutter å slenge opp en ny trafo. Ble ikke mange kronene for 4-5 timer jobb for to mann og de fikk veldig fornøyde kunder. Vi kunne fint klart oss en dag eller to eller fem uten strøm.

 

Edit; Vel, når jeg tenker etter så koster det sikkert en milliard eller to når toppsjefene skal planlegge ;)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

koster dem ikke mange kronene å ha en kriseplan og få ting opp igjen like fort som når strømmen går.

 

:rofl:  :rofl:  :rofl:

Er du egentlig klar over hvor mye penger det koster å ha den slags beredskap?

 

Det eneste de trenger er å ha utstyr liggende som de alikevel må bytte nå eller få ned for å reparere. Hvis de kan reparere så bytter de med ny og har den reparerte i reserve til neste gang. Ja, det koster mye for utstyret, men det tar jeg ikke med sånn sett, trodde det var åpenbart.  Regner selvfølgelig bare kostnaden med å få ting opp og gå, mannskap og maskiner.

 

Så er det forskjell på "mye" når man snakker om et milliardkonsern, 10-20-30 millioner er "ingenting". De sparte hvertfall ikke særlig med kronasjer på å ikke ha en skikkelig plan for dette, ble brått dyrere.

 

Det er selvfølgelig derfor det gikk raskt når strømmen ble vekk hjemme. Tok kanskje 20 minutter å slenge opp en ny trafo. Ble ikke mange kronene for 4-5 timer jobb for to mann og de fikk veldig fornøyde kunder. Vi kunne fint klart oss en dag eller to eller fem uten strøm.

 

Edit; Vel, når jeg tenker etter så koster det sikkert en milliard eller to når toppsjefene skal planlegge ;)

 

 

Hvor billig tror du det er å ha et helt team med folk tilgjengelige 24/7 i høytider som jul?

Lenke til kommentar

Telenett og strømnett forventer jeg faktisk større redundans på, enn det som finnes i dag. Artikkelen tegner jo et grelt bilde for nødetatene ikke minst.

Da må du nok betale litt mer enn 499,- i mnd for tilkoblingen din =)

Bedrifter som kjøper 100% redundans betaler nok ikke bare ti gangen, men kanskje 100 gangen i mnd, samt en veldig høy engangssum for å gjøre lokalt arbeid med dobbeltføringer.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke en mellomting da? At f.eks. huseiere forblir sårbare ut den siste biten. Men at ringnett på det elektriske, radiodekning og mobildekning med flere ting oppgraderes så det er bedre utrustet. Jeg har for lite kompetanse til å utbrodere hva og hvor, men alle leser jo fra artikkelen at det er spinn-hakkendes-galt noen steder.

 

Også uttrykningskjøretøyer må det finnes løsning for. For hvordan kan helikoptere fly i for sterk vind og dersom fergeforbindelser blir brutt så må det andre kjøretøy til for å komme fram. Utrykningsbåter som tåler bølgehøyden? Eller hva det måtte være. Har som sagt for dårlig kunnskap, men jeg forstår jo at man bor i et langstrakt land som har sine værutfordringer halve delen av året.

 

Nå nettopp døde forresten Carrie Fisher kjent som Prinsesse Leia Organa fra Star Wars-filmene. Det var et hjerteinfarkt og flyet var ca. 15 min elns. langt vekk fra å kunne lande:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrie_Fisher#Death

 

Når 15 minutt ombord på et fly kan spille en så stor rolle, da sier det seg selv at det er utfordrende å værutruste utrykningstjenestene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men skal man ta høyde for alle situasjoner?

 

Eksempel. En eldre person er på ei hytte på en holme, eller båt, og får hjertestans. Hvilke ressurser har man til rådighet?

- 330 skvadronen(aka SeaKing): krever flyvær, fuel og at det er flyvetid igjen for mannskapet

- Luftambulansen: krever flyvær, fuel, landingsplass(dog ikke mye) og flyvetid igjen for mannskapet

- Ambulansebåt, brannbåt eller politibåt: er som regel ikke fast bemannet og har ofte en god distanse å tilbakelegge til pasienten = tidssluk

- Redningsskøyter/frivillige organisasjoner(Røde Kors/Norsk Folkehjelp osv): er ikke fast bemannet, bemannes av frivillige og har ofte en god distanse å gå til pasienten

 

Hvordan løse dette til 100% beredskap?

Lenke til kommentar

100% er rett og slett så kostnadskrevende at jeg tror ikke det er noen (med tilstrekkelig kunnskap) som anser det som realistisk å oppnå.

 

Det blir litt som 0-visjonen i trafikken. Alle er enige om at det er det vi jobber mot, men underforstått at det ikke er mulig å få til. Eller, det er mulig å få til (forby trafikk), men kostnadene ved det er urealistisk høye. De årlige dødsfallene i trafikken er prisen vi som samfunn er villige til å betale for å kunne ha de transportmulighetene vi har.

 

På samme måte er de 0,5% av tilfellene hvor beredskapen ikke er god nok, prisen vi er villige til å betale for å ha de 99,5% som vi faktisk har. Og så har vi selvsagt alltid mulighet til å finne småting å forbedre.

Lenke til kommentar

Stortinget skal ofte utrede ting lenge. Kan de ikke heller bestemme seg for å gi litt penger nå og da heller til oppgraderinger for de tjenester som har en offentlig finansiering? Det hadde en kanskje spart penger på. Også kunne de heller satt ned utvalg som bedømmer om det er mer penger å tjene på å samle opp finansieringen i bolker på noen år framfor at det skal brukes penger til lappverksreparasjoner av gammelt utdatert utstyr. Og er det virkelig nød, så ha heller et fond som forskjellige instanser kan sende søknad inn til for å kanskje bli valgt ut slik at de kan kjøpe et flunkende nytt utrykningskjøretøy eller hva det måtte stå på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...